Softex Data inwestuje w RFID

Kamil Kosiński
19-01-2005, 00:00

Za kilka tygodni polskie przedsiębiorstwo będzie gotowe do zaoferowania systemu radiowego identyfikacji produktów.

Warszawska firma Softex Data poszerzyła swoją ofertę o drukarki firmy Printronix służące do przygotowywania inteligentnych etykiet (smart labels). Nawiązują one do idei RFID, polegającej na zastąpieniu etykiet z kodem kreskowym etykietą z elementem elektronicznym. W pierwszym przypadku odczytanie danych z etykiety — czyli identyfikacja towaru — wymaga nawiązania kontaktu „wzrokowego” pomiędzy urządzeniem skanującym a etykietą. W drugim, metoda ta zastępowana jest transmisją radiową o słabej mocy, a więc i niewielkim, najwyżej kilkumetrowym zasięgu. Wystarczy to, aby w supermarkecie przy kasie zatrzymać się tylko na moment płatności, bo samo wepchnięcie wózka z zakupami w odpowiednią bramkę spowoduje automatyczne zliczenie wszystkich włożonych do niego towarów bez udziału kasjerki i kupującego.

Na razie jednak można tylko o tym pomarzyć. Cena etykiety, która pod tradycyjnym nadrukiem ma naniesioną specjalną powłokę pozwalającą na radiowy odczyt informacji o produkcie wynosi 20-30 centów, co powoduje, że jej zastosowanie w handlu detalicznym jest raczej nieopłacalne. Dlatego swoją ofertę z zakresu RFID Softex Data kieruje głównie do firm transportowo-logistycznych, w których technologia ta mogłaby posłużyć do automatycznego zliczania palet czy nawet pojedynczych, ale droższych produktów. Pewne nadzieje spółka wiąże także z sektorem państwowym, a konkretnie z wojskiem.

Na razie jednak Softex Data dysponuje jedynie drukarkami i oprogramowaniem, a bez innych elementów systemu na niewiele się one zdadzą. Dlatego firma nie zamierza na razie promować nowej oferty.

— I kwartał 2005 r. zamierzamy poświęcić na przygotowanie do wprowadzenia na rynek w pełni funkcjonalnego systemu. Nie wszystkie jego komponenty są dostępne w Europie, a prowadzenie negocjacji przez Atlantyk rodzi określone konsekwencje. Trzeba się chociażby gdzieś spotkać — tłumaczy Wojciech Warski, dyrektor generalny Softex Data.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Technologie / Softex Data inwestuje w RFID