Spadek notowań PSA

DI, PAP
aktualizacja: 08-09-2017, 18:38

Silniki 1,9 mln samochodów Peugeot i Citroen zostały zmodyfikowane, by przekłamywać wyniki pomiarów zawartości tlenków azotu w spalinach silników Diesla - donosi w piątek „Le Monde”.

Zarzuty francuskiej gazety odbiły się na notowaniach PSA.

Zmodyfikowane silniki trafiły do nawet 1,9 mln samochodów marek Peugeot i Citroen wyprodukowanych między 2009 a 2015 rokiem, a koncern planował kontynuowanie nielegalnych praktyk także w nowszych modelach z użyciem trudniejszych do wykrycia urządzeń udaremniających (defeat devices) - zarzuca PSA gazeta „Le Monde”.

Jeżeli zarzuty się potwierdzą, PSA będzie musiało liczyć się z karami sięgającymi 5 mld euro. Jak podaje AP, publikacja francuskiej gazety spowodowała spadek notowań koncernu PSA na paryskiej giełdzie o 4 proc. do 17,86 euro/akcję.

Koncern zaprzecza zarzutom i zapowiada złożenie skargi na publikację, powołując się na śledztwo przeprowadzone we Francji przez krajową agencję DGCCRF po ujawnieniu w 2015 afery dieslowej wśród niemieckich firm motoryzacyjnych. PSA oświadczyło, że działania koncernu są zgodne z regulacjami, a produkowane przez grupę samochody „nigdy nie były wyposażone w programy ani systemy” umożliwiające przekłamywanie pomiarów.

Cytowani przez AP przedstawiciele koncernu oświadczyli, że śledczy nie kontaktowali się z nimi. PSA wyraziło także „oburzenie” udostępnieniem gazecie dokumentów związanych ze śledztwem bez zapewnienia koncernowi okazji do zapoznania się z nimi.

O tym, czy PSA zostanie wytoczony proces razem z innymi firmami motoryzacyjnymi uwikłanymi w aferę, zadecydują francuscy sędziowie śledczy wraz oddziałem ds. zdrowia publicznego w paryskim biurze prokuratora. Biuro i DGCCRF odmówiły AP komentarza, powołując się na tajność toczonego śledztwa.

Afera dieslowa toczy się od ponad dwóch lat. We wrześniu 2015 roku Volkswagen przyznał się do zainstalowania w ok. 11 mln samochodów oprogramowania pomagającego fałszować wyniki. Oprogramowanie znane pod angielską nazwą "defeat device" (urządzenie udaremniające) w celach oszczędnościowych wyłączało system neutralizowania tlenków azotu podczas normalnej eksploatacji samochodu i włączało go po rozpoznaniu, że silnik poddawany jest testom.

Manipulacje wynikami pomiarów zarzuca się również należącym do VW firmom Porsche i Audi, a także koncernom Daimler i BMW. Do tej listy „Le Monde” dopisuje francuską grupę PSA Peugeot Citroen. Na firmach zamieszanych w aferę ciążą zarzuty zawarcia zmowy kartelowej. Jeśli zostaną udowodnione, Komisja Europejska może ukarać winnych wielomiliardowymi grzywnami.

PSA jest producentem samochodów marek Peugeot i Citroen. Na początku marca 2017 ogłoszono, że koncern kupił od General Motors firmę Opel oraz jego brytyjską markę, Vauxhall. Do udziałowców PSA należy chińska państwowa spółka Dongfeng zajmująca się montażem samochodów dla firm takich jak Nissan i Kia, obecnie współpracująca z sojuszem Renault-Nissan nad opracowaniem pojazdów elektrycznych na rynek lokalny.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Spadek notowań PSA