Czytasz dzięki

Spadkowy początek tygodnia na rynku ropy naftowej

Dorota Sierakowska, analityk surowcowy DM BOŚ S.A.
opublikowano: 26-10-2020, 10:39

Notowania ropy naftowej rozpoczynają tydzień od zniżki. Cena ropy WTI osuwa się w dół poniżej 39 USD za baryłkę, a jeszcze wyraźniejszą przecenę widzimy na wykresie notowań ropy Brent, gdzie notowania rozpoczęły bieżący tydzień od luki spadkowej i spadku poniżej 41 USD za baryłkę.

Impulsem do przeceny, który istotniej przełożył się na ceny europejskiej ropy, były informacje napływające z Libii. Tamtejsza NationalOil Corporation (NOC) poinformowała bowiem o zdjęciu klauzuli forcemajeure („siły wyższej”) z kontraktów dotyczących eksportu libijskiej ropy z dwóch kluczowych portów. To oznacza, że Libia jest coraz bardziej przekonana o tym, że dostawy surowca będą niezachwiane w najbliższych tygodniach.

NOC podała również, że produkcja ropy naftowej w Libii w ciągu najbliższych czterech tygodni wzrośnie do około miliona baryłek surowca dziennie. To oznaczałoby, że eksport ropy z tego północnoafrykańskiego kraju prawdopodobnie powróci do poziomów z poprzedniego roku. Eksport ropy z Libii przekraczał milion baryłek dziennie po raz ostatni w grudniu 2019 roku, podczas gdy w styczniu 2020 r. ze względu na rozpoczętą blokadę wojskową spadł do około 700 tys. baryłek dziennie, a od lutego znajdował się w okolicach 100 tys. baryłek dziennie. Dopiero w drugiej połowie września br. Libia poinformowała o kompromisie politycznym wewnątrz kraju, odwołaniu blokady oraz planach powrotu do produkcji zgodnej z możliwościami tego kraju.

Informacje z Libii napłynęły na rynek ropy w mało komfortowym momencie. Parę dni temu panel ministrów państw OPEC+ w zasadzie nie podał żadnych konkretów w zakresie możliwych modyfikacji porozumienia naftowego, oprócz ogólnej deklaracji dalszej chęci wspierania cen ropy. Największym zmartwieniem producentów ropy jest jednak perspektywa obniżonego popytu na ten surowiec w obliczu restrykcji związanych z drugą falą pandemii.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane