Spadła wartość niezapłaconych faktur, wydłużył się czas oczekiwania na zapłatę

  • PAP
opublikowano: 20-05-2019, 06:04

W pierwszym kwartale tego roku spadła średnia wartość niezapłaconych w terminie faktur, ale wydłużył się czas oczekiwania na zapłatę, wynika z badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”.

Zobacz więcej

Borys Skrzyński

W pierwszych trzech miesiącach tego roku znacząco spadła wartość Indeksu Należności Przedsiębiorstw (INP), mierzącego poziom zatorów płatniczych polskich firm, do 87 punktów - wskazują autorzy najnowszego badania przeprowadzonego przez Krajowy Rejestr Długów i Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

"To najniższa wartość indeksu od lipca 2013 roku. A im niższy wskaźnik INP, tym większa skala zatorów płatniczych" - wyjaśniono. Największy wpływ na spadek wartości INP miały, jak podkreślono: wydłużenie średniego okresu oczekiwania na zapłatę o dziewięć dni oraz przekonanie przedsiębiorców, że w kolejnym kwartale pogłębią się problemy z egzekwowaniem należności.

O ile pod koniec 2018 roku prawie co piąty przedsiębiorca spodziewał się pogorszenia sytuacji, to trzy miesiące później takie obawy miał co czwarty.

"Przekonanie przedsiębiorców o pogłębieniu problemów z egzekwowaniem należności wynika po części z tego, że mimo dobrej koniunktury ekonomiści prognozują wyhamowanie dynamiki PKB w kolejnych kwartałach" - zaznaczył, cytowany w badaniu, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki. Dodał, że przedsiębiorcom "doskwiera też niepewność co do warunków wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, co może uderzyć w wiele polskich firm obecnych na tamtym rynku".

Według badania w I kwartale 2019 r. z 17,1 proc. do 19,2 proc. wzrósł odsetek firm, które zaobserwowały narastanie problemów z terminowym regulowaniem zobowiązań kontrahentów i spadł. Z drugiej strony spadł udział faktur niezapłaconych w terminie - z 25,6 proc. do 22,7 proc. "Na każde wystawione 1 tys. zł na fakturze, 227 zł nie trafia do kieszeni wierzyciela. To 29 zł mniej niż pod koniec 2018 roku" - wyliczono.

Choć spadła średnia wartość niezapłaconych w terminie faktur, to wydłużył się czas oczekiwania na zapłatę - podkreślono. Pieniądze od kontrahentów wpływają na firmowe konto średnio po trzech miesiącach i 24 dniach, czyli dziewięć dni później niż pod koniec 2018 r. "W I kwartale 2019 roku pojawiło się także więcej faktur przeterminowanych o ponad 12 miesięcy" - wskazano.

Według Łąckiego takie należności są na ogół nie do odzyskania i mogą negatywnie wpływać na sytuację finansową przedsiębiorstw w długim okresie. "Już widzimy, że liczba faktur przeterminowanych między 6. a 12. miesiącem wzrosła o prawie 2 punkty procentowe. Jeśli przedsiębiorcy nie będą aktywnie windykować tych należności, możemy się spodziewać, że w kolejnym kwartale część tych faktur powiększy kategorię płatności najdłużej przeterminowanych" – ocenił.

W I kwartale 2019 r. 57,4 proc. polskich firm przyznało, że opóźnienia w płatnościach stanowią barierę w prowadzeniu biznesu. Wprawdzie mniej (32 proc.) firm przyznaje, że musi wstrzymywać inwestycje z powodu opóźnień w płatnościach, ale wzrósł odsetek tych (do 32,1 proc.), którzy przez brak płatności od klientów sami nie są w stanie na czas regulować należności.

Według ekspertów może to zapowiadać narastanie problemu zatorów płatniczych w kolejnych kwartałach. "W świetle tych danych kluczowym czynnikiem, który może mieć wpływ na wartość INP w kolejnych kwartałach jest zaufanie. Jeśli przedsiębiorcy pozbędą się obaw przed nadchodzącym kryzysem, chętniej będą płacić w terminie i inwestować. W przeciwnym przypadku musimy liczyć się z dalszym, być może głębszym niżby na to wskazywały twarde dane ekonomiczne, zredukowaniem dynamiki PKB" – wskazał, cytowany w badaniu, Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy.

Jego zdaniem szansą na poprawę sytuacji może okazać się nowe prawo dot. przeciwdziałania zatorom płatniczym. W zeszłym tygodniu projekt w tej sprawie przyjął rząd.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy