Spółka CPK podpisała z Foster+Partners umowę na tzw. master architekta nowego portu

  • PAP
opublikowano: 10-11-2022, 10:46
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała w czwartek umowę z konsorcjum Foster+Partners i Buro Happold na tzw. master architekta nowego portu lotniczego.

"CPK to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w naszej części Europy. Pomimo ogromnej skali realizujemy ją zgodnie z harmonogramem, osiągając kolejne kamienie milowe. Dziś realizujemy jeden z najważniejszych z nich: inaugurację współpracy z master architektem, który będzie miał największy wpływ na kształt nowego lotniska" - powiedział w czwartek wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Marcin Horała, fot. Marek Wiśniewski/Puls Biznesu
Marcin Horała, fot. Marek Wiśniewski/Puls Biznesu

Według spółki wartość umowy - wraz z jej zakresem objętym prawem opcji - wynosi 696 mln zł (ok. 150 mln euro). Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 r.

Spółka podała, że pierwsze koncepcje projektowe firmy Foster+Partners zaprezentowane w ramach postępowania przetargowego obejmują terminal przesiadkowy i strefę obsługi pasażerów, którą wypełnia bujna zieleń i naturalne światło.

Przedstawiciele spółki przekazali, że oferta Foster+Partners i Buro Happold została wybrana spośród firm zakwalifikowanych do dialogu konkurencyjnego: konsorcjów Zaha Hadid Architects i WSP UK Limited; Dar Al-Handasah i Perkins&Will Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura, Weston Williams + Partners LLP, gmp International GmbH, a także Kohn Pedersen Fox (KPF). Ze zwycięskim konsorcjum na potrzeby tego zadania współpracuje polska pracownia projektowa Kuryłowicz & Associates.

Centralny Port Komunikacyjny ma zostać wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. Ma to być węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

W ramach projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane