AFRISO to silna europejska marka o globalnym zasięgu kojarzona z szeroko rozumianą techniką dla ochrony środowiska. Pierwsza firma pod tą nazwą powstała ponad 150 lat temu w Niemczech. Założył ją Adalbert Fritz w 1869 r. w Turyngii. Nazwa firmy pochodzi od skrótu sformułowania Adalbert FRItz & SOhn, który pierwotnie służył jako adres telegraficzny spółki. Od ponad 150 lat międzynarodowa Grupa AFRISO pozostaje pod zarządem kolejnych pokoleń rodziny jej założyciela.
AFRISO sp. z o.o. to niemiecko-polskie joint venture reprezentujące od 27 lat niemiecką markę na polskim rynku. Polska spółka AFRISO wyspecjalizowała się w dostarczaniu instalatorom rozwiązań do pomiarów, nadzoru i regulacji instalacji centralnego ogrzewania.
Gazela - 19 razy z rzędu
Pod koniec 2023 r. AFRISO sp. z o.o. została wyróżniona tytułem Gazeli Biznesu przyznawanym przez „Puls Biznesu” we współpracy z wywiadownią gospodarczą Coface. Na tle tysięcy małych i średnich przedsiębiorstw AFRISO jest niewątpliwym ewenementem, zasługującym na uwagę analityków poszukujących prawdziwych gazel biznesu. Spółka wyróżniła się prężnym działaniem na polskim rynku, a wyjątkowość firmy AFRISO polega na tym, że zdobyła ona 19 statuetek Gazel Biznesu z rzędu!
- Skompletowanie tak imponującej kolekcji wymagało 21 lat systematycznego wzrostu przychodów, przy ciągłym zachowaniu zyskowności firmy. W tym czasie urośliśmy z poziomu 10 mln zł przychodu w 2002 r. do około 145 mln zł w 2022 r. Ten sukces nie byłby możliwy bez zaangażowania załogi, która obecnie liczy blisko 100 wysokiej klasy specjalistów identyfikujących się ze strategią i celami przedsiębiorstwa – podkreśla Michał Kulicki, prezes AFRISO.
Innowacyjne produkty
Niezwykła seria wzrostów, dzięki której AFRISO w latach 2002-22 co roku spełniała kryteria rankingu „Pulsu Biznesu” – wzrost obrotów rok do roku i dodatni wynik finansowy – to zasługa wysokiej jakości urządzeń, które należą do ofertowego portfolio firmy.
- Podstawą naszego biznesu są niezawodne, innowacyjne, dopracowane w szczegółach towary produkowane w przeważającej większości w Niemczech lub w innych krajach Unii Europejskiej – mówi Michał Kulicki.
Sztandarowym produktem marki są automatyczne odpowietrzniki, których w Polsce sprzedano już kilkanaście milionów. Urządzenia dbają o poprawną pracę polskich instalacji grzewczych. Innym osiągnięciem marki jest rodzina rozdzielaczy do ogrzewania podłogowego, która wykorzystuje nowatorską technologię hybrydową, łączącą części mosiężne z poliamidowymi.
Przebojem rynkowym ostatnich paru lat są także urządzenia AFRISO wspomagające wydajną i bezpieczną pracę pomp ciepła. Coraz większą popularnością cieszą się rozwiązania AFRISO pozwalające na szybki i estetyczny montaż nawet najbardziej skomplikowanych kotłowni. Szczególnym zainteresowaniem rynku cieszą się prefabrykowane, wieloelementowe fragmenty instalacji, które są scalone w jedną całość mieszącą się w kompaktowej obudowie.
AFRISO wsłuchuje się w sygnały płynące od polskich instalatorów. Wiele produktów oraz szczegółowych rozwiązań zostało zainspirowanych ich praktycznymi uwagami i zaleceniami. Co to oznacza? Wsłuchiwanie się w potrzeby rynku i wykorzystywanie informacji zwrotnych uzyskanych od użytkowników staje się dla tej firmy inspiracją do rozwoju produktów i poprawiania ich jakości. Dzięki temu produkty są doskonale dopasowane do specyficznych potrzeb polskiego rynku.
W coraz większym stopniu decydujący wpływ na międzynarodową ofertę AFRISO mają inżynierowie zatrudnieni w polskim zespole badań i rozwoju.
Wsparcie techniczne
AFRISO zbudowało przewagę konkurencyjną dzięki doskonałemu zrozumieniu, że aby zdobyć rynek potrzeba czegoś więcej niż tylko dobry produkt. Z tego powodu pracownicy polskiego AFRISO od początku działalności dbali o zbudowanie szczególnie bliskich relacji ze swoimi klientami – opartych na zrozumieniu ich potrzeb i aktywnej wymianie wiedzy.
Wykonanie dobrej instalacji grzewczej, spełniającej oczekiwania przyszłych użytkowników, jest często nie lada wyzwaniem. Inwestorom zależy na komforcie cieplnym osiąganym przy jak najmniejszym zużyciu energii. Bardzo ważna jest niezawodność, bezpieczeństwo i cicha praca urządzeń. Ponadto cena usługi instalacyjnej musi być akceptowalna. Wielu wykonawców docenia intensywną obecność AFRISO w rynku właśnie dlatego, że dzięki niej spełnianie rosnących oczekiwań staje się możliwe i łatwiejsze.
- Liczba pracowników AFRISO oddelegowanych do pracy z instalatorami jest nieprzeciętnie wysoka. W terenie pracuje kilkunastu przedstawicieli techniczno-handlowych oraz czterech wysokiej klasy specjalistów – praktyków udzielających mobilnego wsparcia technicznego. Ponadto możliwe jest uzyskanie bezpośredniej pomocy technicznej za pomocą telefonu lub czatu. Rozpowszechnianiu wiedzy o wykonywaniu dobrych instalacji grzewczych służą liczne spotkania szkoleniowo-edukacyjne. Wiele z nich odbywa się przy okazji organizowanych przy hurtowniach instalacyjnych pokazów w info-truckach AFRISO zwanych Brykami Hydraulika — wylicza Michał Kulicki
Nowoczesna komunikacja
Polscy klienci AFRISO doceniają obecność marki w internecie, czego dowodzi niezwykła popularność poradnikowego kanału firmy w serwisie YouTube.
- Dziesiątki tysięcy subskrybentów i miliony odsłon naszych filmów pozwalają nam uważać się za branżowego lidera w skali europejskiej, a być może i światowej. Wiedza o dobrych instalacjach grzewczych wykonywanych z wykorzystaniem produktów AFRISO jest także dostępna na stronie internetowej i platformie szkoleniowej. Coraz częściej klienci uzyskują dostęp do wiedzy i informacji za pomocą urządzeń mobilnych – zauważa Michał Kulicki.
Firma z Górnego Śląska
Prezes AFRISO podkreśla, że firma to ludzie. Siedziba polskiego AFRISO zlokalizowana jest na Górnym Śląsku, w miejscowości Szałsza koło Gliwic. Większość zatrudnionych w firmie pracowników to Ślązacy, ci z dziada-pradziada i ci napływowi.
- Bardzo szanujemy przemysłowe dziedzictwo regionu, w którym przyszło nam żyć i pracować. W kulturze naszej organizacji odwołujemy się do przedsiębiorczości i solidności, czyli wartości, które kształtowały od wieków etos mieszkańców naszego regionu. Aby zapewnić komfort pracy rosnącemu zespołowi, musieliśmy podjąć decyzję o rozbudowie siedziby. Rozwiązania architektoniczne, na które się zdecydowaliśmy, nawiązują do perełek górnośląskiego budownictwa. Do nowych biur wprowadziliśmy się wiosną 2023 roku. Jesteśmy zadowoleni z warunków, w których możemy pracować i dumni z estetyki obiektu odzwierciedlającej wyjątkowy charakter naszej organizacji – podsumowuje prezes Kulicki.




