Czytasz dzięki

Czerwiec w kształcie V

opublikowano: 21-07-2020, 10:10
aktualizacja: 21-07-2020, 11:32

Wszystkie sektory wyraźnie odbiły się od kwietniowych i majowych dołków, choć budownictwo nieco rozczarowało.

Po bardzo pozytywnych poniedziałkowych danych o produkcji przemysłowej eksperci z niecierpliwością czekali na wtorkowe statystyki sprzedaży detalicznej i produkcji budowlano-montażowej. Wszystkie razem tworzą kompletny obraz polskiej gospodarki w drugim kwartale. Jest to obraz mieszany, bo choć konsumpcja zaskoczyła pozytywnie, spadłszy ledwie o 1,3 proc. względem czerwca ubiegłego roku (rynkowy konsensus wynosił -4 proc.), produkcja budowlano montażowa wypadła poniżej prognoz - skurczyła się o 2,4 proc. r/r wobec oczekiwań analityków na poziomie -1,8 proc.

Handel
Zobacz więcej

Handel fot. Bloomberg

W przypadku konsumpcji, identycznie jak w przypadku produkcji przemysłowej, najszybciej - aż o 16,1 proc. r/r - rosła sprzedaż mebli, RTV i AGD. Obok sprzedaży prasy i książek był to jedyny sektor, w którym odnotowano wzrost dynamiki sprzedaży względem czerwca 2019 r. Pozostałe branże notowały straty - największą (aż 10,9 proc.) sprzedaż paliw. Co ciekawe, w czerwcu spadała także sprzedaż przez internet, bo względem maja aż o 7,5 proc. To może oznaczać, że boom w e-commerce był silnie powiązany z sytuacją epidemiologiczną i nie przełoży się na radykalną zmianę zachowań konsumenckich.

W przypadku produkcji budowlano-montażowej jedynie specjalistyczne roboty budowlane zanotowały wynik lepszy niż rok wcześniej, gdy o koronawirusie jeszcze nie słyszano. Wzrost był symboliczny, wyniósł zaledwie 0,2 proc. Pozostałe dwa podsektory - budowa budynków i budownictwo infrastrukturalne - kontynuowały spadek, odpowiednio o: 5,7 proc. i 1,2 proc. Względem maja jednak cały sektor wyraźnie odbił – o 12,5 proc.

Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
×
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane