Sprzedaż detaliczna rosła dzięki ożywieniu gospodarczemu i obaw o ceny po wejściu do UE

12-03-2004, 13:26

ISB: Wzrost sprzedaży detalicznej w lutym był zapewne ponownie wysoki. Nie był to jedynie wynik odnotowywanego od miesięcy ożywienia gospodarczego, ale również początku procesu „konsumpcji zapobiegawczej” przed wejściem Polski do Unii Europejskiej (UE) 1 maja 2004 roku.

Analitycy ankietowani przez agencję ISB oczekują, że wzrost sprzedaży detalicznej w lutym wyniósł średnio 10,56% w ujęciu rocznym. W styczniu wzrost ten ukształtował się na poziomie 7,6% w ujęciu rocznym wobec wzrostu o 17,3% r/r w grudniu 2003 roku.

„Spodziewam się bardzo dobrej sprzedaży detalicznej, przynajmniej w pierwszym i drugim kwartale. Będzie to związane nie tylko ze wzrostem gospodarczym, ale również z tzw. zakupami zapobiegawczymi” – powiedział Stanisław Kluza, główny ekonomista Banku Gospodarki Żywnościowej (BGŻ).

Wiele osób obawia się wzrostu cen po wejściu Polski do UE, na co wskazują badania i sondaże.

„Zatem konsumpcja bardziej trwałych towarów, takich jak mieszkań, samochodów, itd. jest dokonywana z wyprzedzeniem. Jest to próba wyprzedzenia ryzyka wyrównania się cen w górę po 1 maja. Ta obawa może się nie sprawdzić, ale wiele osób spodziewa się takiego ryzyka” – powiedział Kluza.

W czwartek instytut badawczy Ipsos podał, że aż 75% Polaków spodziewa się wzrostu cen spożywczych po wejściu Polski do UE. W porównaniu z rokiem ubiegłym jest to istotny wzrost oczekiwań podwyżek cen – wówczas bowiem 63% Polaków wyrażało takie przekonanie.

Wzrostu cen produktów spożywczych szczególnie często obawiają się osoby o najniższych dochodach na osobę w gospodarstwie domowym oraz bezrobotni.

Drugą grupą produktów, w której oczekuje się wzrostu cen, są mieszkania. Dwóch na trzech Polaków (66%) przewiduje wzrost cen mieszkań po akcesji, zaś 9% uważa, że ceny te spadną.

Polacy oczekują także wzrostu cen odzieży i obuwia, chociaż w ubiegłym roku ceny tych artykułów spadały. 61% Polaków spodziewa się ich wzrostu, a 12% – spadku.

Główny Urząd Statystyczny (GUS) opublikuje dane o sprzedaży detalicznej w ostatniej dekadzie marca.

Prognozy wzrostu sprzedaży detalicznej w ujęciu rocznym w lutym 2004:

Instytucja: Wzrost w lutym r/r:

BRE Bank 8,70%

Bank Handlowy 9,30%

Credit Lyonnais 8,50%

BGŻ 10,50%

BZ WBK 8,20%

PKO BP 14,20%

Pekao SA 13,80%

Kredyt Bank 11,00%

TMS 10,80%

Średnia: 10,56%

Karolina Słowikowska

(IBS)

ks/tom

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / / Sprzedaż detaliczna rosła dzięki ożywieniu gospodarczemu i obaw o ceny po wejściu do UE