Sprzedaż papierosów poszła w dół, ale niewiele

Katarzyna Ostrowska
12-12-2002, 00:00

Producenci papierosów sprzedali w listopadzie niewiele ponad 6 mld sztuk papierosów. Rok temu wyniki były lepsze.

Od ośmiu miesięcy producenci papierosów utrzymują sprzedaż na poziomie powyżej 6 mld sztuk papierosów. Lipiec był pod tym względem rekordowy — 6,98 mld sztuk. Jednak w minionym miesiącu sprzedano najmniejszą ilość papierosów od kwietnia. Było to zaledwie 6,01 mld sztuk, a sprzedaż spadła o 4,3 proc. — wynika z badań Cyberserwisu. Rok temu wyniki były lepsze. Wówczas sprzedano 6,27 mld sztuk.

W ciągu jedenastu miesięcy producenci sprzedali blisko 70 mld papierosów — zaledwie o 589 mln sztuk więcej niż w tym samym okresie 2001 r. A to oznacza tylko 0,86-proc. wzrost. Producenci szacują, że w tym roku nastąpi wzrost sprzedaży o 2-3 proc. — do ponad 76 mld sztuk (w 2001 r. — 74,36 mld).

Niższą sprzedaż w tym roku niż w ubiegłym zanotowały spółki Philip Morris (-2,98 proc.) i Reemtsma (-2,14 proc.). Mniej papierosów sprzedały także inne firmy. Jak wynika ze źródeł ZT Lublin, zakłady te zredukowały sprzedaż aż o ponad 20 proc., a Merkury o niecałe 20 proc. Zdaniem Marka Maja, prezesa ZT Lublin, to wynik większej skali przemytu na wschodzie kraju niż w innych jego częściach. Wzrostem sprzedaży zaś mogą poszczycić się producenci: House of Prince (15,25 proc.), Altadis (12,39 proc.) oraz BAT (5,84 proc.).

W ostatnich dniach resort finansów poinformował, że planuje w przyszłym roku podnieść część kwotową podatku akcyzowego na papierosy o 9,6 proc. — z 52 do 57 zł za tysiąc sztuk. Część procentowa jest stała i wynosi 25 proc. ceny detalicznej paczki papierosów.

Według wyliczeń ministerstwa, średnioroczna podwyżka wyniesie łącznie 6,3 proc. Podwyżka zostanie wprowadzona od 16 stycznia i będzie wyższa niż poziom inflacji. Polska musi jednak do końca 2008 r. wyrównać wysokość akcyzy na papierosy w Polsce z wymogami UE.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Ostrowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Sprzedaż papierosów poszła w dół, ale niewiele