Sprzedaż priorytetem Biotonu

Agnieszka Berger
opublikowano: 22-01-2009, 00:00

Zygmunt Solorz-Żak i Ryszard Krauze wezmą udział w dokapitalizowaniu Biotonu — ustalił "PB". Strategię spółki poznamy za 2-3 tygodnie.

Poznaliśmy zarysy nowej strategii spółki biotechnologicznej. Szczegóły za dwa, trzy tygodnie.

Zygmunt Solorz-Żak i Ryszard Krauze wezmą udział w dokapitalizowaniu Biotonu — ustalił "PB". Strategię spółki poznamy za 2-3 tygodnie.

Dobre wiadomości dla akcjonariuszy Biotonu. Strategia zapowiedziana przez Janusza Guya, nowego prezesa spółki, będzie gotowa nie za kilka miesięcy, lecz już za 2-3 tygodnie. Takie są nieoficjalne ustalenia "Pulsu Biznesu". W tym samym czasie mają też zostać rozstrzygnięte szczegóły dokapitalizowania firmy biotechnologicznej.

Dorzucą pieniądze...

— Główni akcjonariusze Biotonu mają za sobą wstępne uzgodnienia w tej sprawie. Zapadły również kierunkowe decyzje o podwyższeniu kapitału — twierdzi nasz rozmówca pragnący zachować anonimowość.

O tym, jaka ostatecznie będzie wielkość dokapitalizowania Biotonu, przesądzi strategia. Według analityków zastrzyk finansowy potrzebny spółce na uporanie się z bieżącymi trudnościami — spłatę krótkoterminowych długów i kontynuowanie rozpoczętych projektów — powinien sięgać 100-150 mln zł.

— W grę wchodzi ponad 100 mln zł, choć niekoniecznie jednorazowo. Być może dofinansowanie zostanie rozłożone na kilka etapów — wyjaśnia nasz informator.

Twierdzi, że w podwyższeniu kapitału wezmą udział dwaj najbardziej znani akcjonariusze Biotonu — Ryszard Krauze i Zygmunt Solorz-Żak. Nie zostało rozstrzygnięte, w jakiej proporcji. Do objęcia nowych akcji zostaną też zaproszone fundusze inwestycyjne — nowe i te już obecne w Biotonie.

...przejrzą majątek

Nowa strategia ma być ukierunkowana przede wszystkim na wzmocnienie struktur sprzedażowych spółki na rynkach zagranicznych. Pomoże w tym Polpharma Jerzego Staraka. Z naszych ustaleń wynika, że jeszcze w tym tygodniu może dojść do podpisania umowy, na mocy której Polpharma będzie sprzedawcą produktów Biotonu na rynku rosyjskim. Niedoszły nabywca spółki biotechnologicznej ma też pomóc jej w nawiązaniu kontaktów z dużymi dystrybutorami działającymi na innych rynkach.

W ramach prac nad strategią zapadną też rozstrzygnięcia dotyczące kontynuowania zagranicznych przedsięwzięć Biotonu. Nie są jeszcze przesądzone losy izraelskiej fabryki spółki, która miała zajmować się produkcją szczepionki przeciw wirusowemu zapaleniu wątroby typu B na rynki azjatyckie. Produkt okazał się zbyt dobry i za drogi na rynek docelowy. Przeniesienie sprzedaży do Europy Zachodniej wymagałoby przebrnięcia przez trwającą około trzy lata procedurę rejestracyjną.

— Być może w ramach prac nad strategią okaże się, że sprzedaż całego projektu będzie lepszym rozwiązaniem niż jego kosztowna kontynuacja. Podstawowym kierunkiem aktywności Biotonu będą rynki wschodnie, a głównym produktem insulina. Zdolności produkcyjne spółki po zakończeniu trwających inwestycji można niewielkim nakładem kapitałów pomnożyć prawie dziesięciokrotnie — twierdzi nasz rozmówca.

Trzeba się na czymś skupić

Przemysław Sawala-Uryasz

analityk Unicredit CA IB

Byłbym trochę zaskoczony, gdyby Bioton zdecydował się na sprzedaż fabryki w Izraelu wraz z produktem. To ukończone przedsięwzięcie, choć z drugiej strony, jeśli faktycznie firma musiałaby czekać trzy lata na rejestrację szczepionki w Europie i nie byłaby w stanie w tym czasie zarabiać na koszty, może rzeczywiście tak byłoby lepiej. Skoncentrowanie się na core biznesie może się przysłużyć Biotonowi, który rozpoczął inwestowanie w zbyt wielu kierunkach jednocześnie, co odbiło się na jego bilansie. Na uzdrowienie finansów spółka potrzebuje 100-150 mln zł.

Agnieszka

Berger

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Berger

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy