Sprzyjający klimat dla producentów lodów

  • Materiał zewnętrzny
opublikowano: 29-04-2019, 22:00

Rozmowa z Maciejem Hermanem, dyrektorem zarządzającym LOTTE Wedel

Globalne ocieplenie powoduje, że w Polsce sprzedaje się coraz więcej lodów. Prognozy mówią o wzroście ich rynku o 4 proc. rocznie, ale patrząc na ubiegłoroczne wyniki sprzedaży, można prognozować, że będzie on większy. Jak może wyglądać rok 2019 pod względem spożycia lodów?

Zobacz więcej

Maciej Herman, dyrektor zarządzającyLOTTE Wedel

Fot. ARC

Maciej Herman, dyrektor zarządzający LOTTE Wedel:

Wraz ze wzrostem temperatur rośnie spożycie lodów na całym świecie, także w Polsce. W ciągu ostatnich kilku lat średnio o 8 proc. wartościowo. Wszystko wskazuje na to, że będzie ono jeszcze wyższe, biorąc pod uwagę świetny zeszłoroczny wynik branży lodowej oraz aktywności producentów prześcigających się we wprowadzaniu nowości. Co ciekawe, firmy niezwiązane na co dzień z tą kategorią decydują się także na wykorzystanie jej potencjału (np. Hortex, Maspex czy Wawel). My również w ubiegłym sezonie letnim zaskoczyliśmy konsumentów lodową odsłoną naszych kultowych pianek Ptasie Mleczko® i krok ten okazał się dla nas tak owocny, że zdecydowaliśmy się znacząco rozszerzyć portfolio, wprowadzając do niego w tym roku kolejne produkty.

Jakie niespodzianki dla amatorów lodów szykuje na ten sezon E. Wedel?

Nasza lodowa oferta na rok 2019 obejmuje zarówno lody na patyku, jak i w kubkach. Do linii wedlowskich „impulsów” należą lody Ptasie Mleczko® (do wariantu waniliowego, który zaskarbił sobie sympatię Polaków minionego lata, dołączyły czekoladowy i truskawkowy) oraz całkowicie nowa linia lodów premium. Poza kompozycją kremowego wnętrza i wedlowskiej czekolady wyróżniają się one oryginalnymi i naturalnymi dodatkami, takimi jak kawałki migdałów, truskawek czy słone karmelizowane orzechy. Całość oferty uzupełniają opakowania lodów familijnych w czterech smakach: Kusząca Wanilia, Obłędna Czekolada, Rajska Truskawka, Chrupki Karmel. Każdy z nich jest połączeniem zawirowanej masy lodowej i oryginalnych dodatków, takich jak sos karmelowy czy czekoladowe dropsy. Wedlowskie lody, tak jak wszystkie nasze produkty, spełniają kryterium najwyższej jakości i norm bezpieczeństwa na każdym etapie produkcji. Odpowiadamy nimi na preferencje smakowe Polaków, którzy mimo otwartości na nowości wciąż najczęściej wybierają warianty tradycyjne, jak czekolada, wanilia czy truskawka.

Czym charakteryzuje się polski rynek lodów?

W Polsce w przewadze są lody impulsowe, do których zaliczamy patyki i rożki. To trochę odmienny podział rynku w porównaniu z innymi krajami rozwiniętymi, na których dominują formaty familijne. Tym, co jeszcze odróżnia nas od krajów zachodnich, jest nietraktowanie lodów powszechnie jako deseru, ponieważ u nas w ten sposób wciąż postrzega się przede wszystkim ciasta i wypieki. Przewidujemy jednak, że trend ten będzie się stopniowo zmieniał na korzyść lodów, którecoraz częściej serwowane będą po rodzinnym obiedzie czy jako poczęstunek dla gości. Jeżeli chodzi o to, jak kupujemy lody, to przede wszystkim robimy to pod wpływem chwili (impulsowo), najczęściej blisko domu. Produkty te nie znajdują się zazwyczaj na liście podczas robienia dużych zakupów weekendowych. Podobnie jak w przypadku innych słodyczy lody częściej kupują kobiety.

Jesteśmy tradycjonalistami, jeśli chodzi o wybór smaków, czy poszukujemy nowości?

Polski konsument, tak jak w przypadku wszystkich słodyczy, sięgając po lody, poszukuje nowości i chce być wciąż zaskakiwany. Nie przywiązuje się do konkretnych marek, bardziej stawia na wyjątkowy smak i zaskakujące dodatki. Liczy się również prosty skład i wysoka jakość, ponieważ ze względu na sezonowość tej kategorii na mroźne przyjemności pozwalamy sobie tylko w określonym czasie w roku. Zmianą, jaką możemy zaobserwować, jest zwrócenie się w kierunku półki premium — Polacy są gotowi zapłacić więcej za produkty wyróżniające się wysoką jakością czy oryginalnym designem opakowania. Należy podkreślić, że „premialność” w przypadku lodów buduje się przede wszystkim poprzez zawartość nieoczywistych składników, takich jak słony karmel, a także przez wysoką jakość tzw. bazy lodowej (zawierającej na przykład więcej procent śmietanki). Ambicją dużych producentów jest przenoszenie smaków oraz jakości lodów rzemieślniczych do opakowań i formatów massmarketowych. Producenci szukają dla siebie niszy poprzez coraz nowsze propozycje jak lody wegańskie czy bez laktozy, które także zyskują popularność.

Czy przewidują Państwo sprzedaż lodów poza naszym rodzimym rynkiem? Czy możemy sprzedawać za granicę jeszcze więcej lodowych wyrobów?

Analizując dynamiczny rozwój kategorii lodów na świecie, nie sposób nie myśleć o ich ekspansji na rynki zagraniczne — co ciekawe, eksport lodów w Polsce rośnie nawet szybciej niż spożycie na naszym rodzimym rynku. Słodycze Wedla można obecnie znaleźć w ponad 60 krajach na całym świecie, 10 proc. naszej rocznej produkcji przeznaczamy na eksport, dlatego mając takie doświadczenie w tym obszarze, nie wykluczamy sprzedaży wedlowskich lodów za granicę jako kierunku rozwoju w dalszej przyszłości.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał zewnętrzny

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu