Stalprodukt: koniunktura robi swoje

Maciej Zbiejcik
05-08-2005, 00:00

Gorsza sprzedaż i wyraźny spadek zysków — to wyniki Stalproduktu za II kwartał. Ale należało się spodziewać, że po tłustym 2004 r. w kolejnym trzeba będzie zacisnąć pasa. Inwestorzy też chyba nie liczyli na kokosy, bo wczorajsza publikacja wyników spowodowała tylko na początku sesji minimalną przecenę. Na finiszu akcje były już 3,1 proc. droższe niż w środę.

W minionym kwartale producent i dystrybutor wyrobów stalowych zanotował ponad 27-proc. spadek przychodów w stosunku do 2004 r. Jeszcze bardziej stopniały zyski. Wynik operacyjny był niższy o 42 proc. (17,4 mln zł), a zysk netto o 54 proc. (12,5 mln zł). Podobnie może wyglądać cały 2005 r. Według DM Amerbrokers w tym roku Stalprodukt może zyskać na działalności operacyjnej 44,7 mln zł (-42 proc.), a na czysto zarobić 35,8 mln zł (-46 proc.).

Jedną z przyczyn tak dużego procentowego spadku wyników jest zeszłoroczna wysoka baza. W 2004 r. Stalprodukt, korzystając z dobrej koniunktury na wyroby stalowe, osiągnął rekordowe wyniki. W tym roku widać wyraźne ochłodzenie w branży, co od razu przekłada się na rezultaty spółek. Popyt spada, a wraz z nim ceny. Zapasy materiałów u dystrybutorów wyrobów stalowych są bardzo duże, więc huty i zakłady przetwórcze ograniczają produkcję. To sugeruje, że nie należy spodziewać się dobrych wyników także po giełdowych konkurentach Stalproduktu. Według BDM PKO BP przychody Stalprofilu mogły spaść o 25 proc., a zysk operacyjny i netto o ponad 70 proc. Od początku roku akcje Stalprofilu straciły na wartości 55 proc. Drozapol staniał o ponad 40 proc., a Stalprodukt o 21 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maciej Zbiejcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Stalprodukt: koniunktura robi swoje