Stały lifting współczesnych biurowców

Materiał partnera
opublikowano: 28-10-2016, 09:41

Właściciele i zarządcy biur muszą szybko reagować na dynamiczne zmiany na rynku nieruchomości i potrzeby klientów. Taką strategię stosuje fundusz Heitman, który zmodernizował kompleks Marynarska Business Park

Jakie biura przyciągną zarówno generację peerelu, jak i milenialsów? Kiedyś firmy brały pod uwagę wyłącznie słynne 3L, na które składa się lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja. Kryterium to nadal uchodzi za jedno z najważniejszych. Ale w dobie ogromnej podaży nowoczesnych powierzchni biurowych (około 9 mln mkw.) najemcy zwracają coraz większą uwagę na inne czynniki, np. na infrastrukturę czy dodatkowe usługi. Izabela Kapil — vice president portfolio management — Europe w Heitman podkreśla, że nie można zapomnieć również o tym, że biuro ma być przyjaznym miejscem pracy. Na przykład, w należącym do Heitmana kompleksie Marynarska Business Park (MBP) pracownicy mają do dyspozycji przestrzenie wspólne, mieszczące się zarówno wewnątrz budynku, jak i na patio z fontanną. — Na jego terenie znajdują się parkingi dla samochodów, motocykli oraz specjalnie przygotowana infrastruktura dla rowerzystów — prócz stojaków są prysznice, a także ustawiona jest stacjonarna stacja obsługi jednośladów — opowiada Izabela Kapil.

W trosce o pracownika…

Marynarska Business Park to cztery nowoczesne budynki liczące łącznie 43 tys. mkw. powierzchni biurowej. Kompleks znajduje się w biznesowej części Służewca, przy węź- le Marynarska, dobrze skomunikowanym z lotniskiem Okęcie jak i południową obwodnicą Warszawy. Jako jedyny spośród biurowców na Mokotowie położony jest w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku Kolei Miejskiej i zajezdni tramwajowej. — Mamy świadomość tego, jak bardzo istotny dla naszych najemców jest szybki, wygodny dojazd do i z pracy. Pod tym względem MBP jest jednym z najlepiej skomunikowanych biurowców w tej okolicy — zapewnia Izabela Kapil.

Fundusz Heitman nie spoczywa jednak na laurach i w obliczu dokonujących się zmian infrastrukturalnych na Służewcu zwraca szczególną uwagę na komfort pracowników MBP. Dla przykładu, w trudnym czasie przebudowy ul. Marynarskiej uruchomiono specjalne autobusy wahadłowe dla najemców. Może z nich skorzystać każ- dy pracownik MBP. Warunkiem jest posiadanie identyfikatora.

Sama lokalizacja jak i dodatkowa troska o komfort dojazdu do pracy najemców zostały szczególnie docenione w procesie certyfikacji BREEAM. Kompleks uzyskał bowiem najwyższą ocenę w kategorii „lokalizacja i transport do i z budynku”, potwierdzając jego bardzo dobre ulokowanie w kontekście dostępności transportu publicznego.

…i o środowisko

Sam certyfikat ekologiczny BREEAM to efekt głównych założeń strategii zmiany wizerunku obiektu, jaką fundusz Heitman zaczął realizować od 2013 r. w odpowiedzi na zmieniające się trendy rynkowe i potrzeby najemców. Z analiz firm doradczych wynika bowiem, że zarówno najemcy, jak i ich pracownicy zwracają dziś dużą uwagę na ekologiczne rozwiązania, ułatwiające komunikację między miejscem zamieszkania i zatrudnienia oraz poprawiające efektywność i komfort samej pracy. Najem „zielonych” powierzchni to element polityki CSR stosowanej przez wiele firm. Wiąże się również z oszczędnościami wynikającymi z niższych kosztów eksploatacji biur.

Heitman, decydując się na zielony paszport dla MBP, chciał w ten sposób podkreślić swoje proekologiczne nastawienie. Na terenie MBP wprowadzono wiele innowacyjnych, „zielonych” rozwiązań — zracjonalizowano system zarządzania zużyciem energii, ciepła i wody oraz wprowadzono wydajny system oświetlenia. Z myślą o środowisku naturalnym na terenie kompleksu stosuje się oszczędzające wodę przybory sanitarne oraz ekologiczne środki chemiczne i materiały higieniczne. Fundusz przygotował również wspomnianą już kompleksową infrastrukturę dla rowerzystów.

Aby zachować ekocertyfikat, konieczne jest jego coroczne potwierdzanie i pełen audyt co trzy lata. MBP już dziś przygotowuje się do przyszłorocznej weryfikacji i wdraża następne proekologiczne rozwiązania.

Miejsce na burzę mózgów

Drugą, równie istotną oś strategii rebrandingu MBP stanowi dbałość o potrzeby i usługi dla najemców. Firmy i ich pracownicy chcą mieć bowiem coraz większy wpływ na przestrzeń, w której spędzają wiele godzin. Biorą udział nie tylko w ustalaniu tak podstawowych parametrów, jak dostęp do światła, rozmieszczenie stanowisk pracy czy odpowiednia temperatura pomieszczenia — coraz większe znaczenie ma idea „smart workingu”, skoncentrowana na efektach. A im bardziej przestrzeń jest dopasowana do potrzeb jej użytkowników, w każdym możliwym wymiarze, tym wydajniej spędzają oni w niej czas.

Właściciel MBP zaaranżował więc m.in. na nowo recepcje w każdym z obiektów. Z myślą o osobach korzystających z własnych środków transportu stworzono nowe parkingi dla rowerów i motocykli oraz wyremontowano garaż podziemny dla samochodów. Zbudowano też dodatkowe zatoczki dla aut dostawczych. Wśród nowych udogodnień pojawiły się prysznice oraz ogólnodostępne szafki pracownicze na poziomie -1.

Na użytkowników kompleksu czeka również sporo usług dodatkowych, które w ostatnich latach nabrały niebagatelnego znaczenia wśród najemców biur — na terenie kompleksu znajduje się placówka Grupy Lux Med, restauracja Vapiano oraz punkt Inmedio. W tym roku dołączyła do nich sieć salonów kosmetyczno-fryzjerskich — New Look Zone. Przedstawiciele funduszu Heitman podkreślają, że wybór parku biznesowego jako miejsca debiutu dla tej marki pokazuje nie tylko zainteresowanie, ale również zaufanie tej branży do inwestycji takich jak Marynarska Business Park. Oprócz wysokiego standardu samej przestrzeni kompleksy biurowe gwarantują stały napływ klientów. Całość wpisuje się w coraz popularniejszy trend dostępu do zróżnicowanych usług na terenie miejsca pracy.

W „kurs na innowacje”, który obrał Heitman, wpisuje się również Wymiennik Książkowy, czyli przestrzeń do czytania i dzielenia się używanymi książkami w jednym z budynków kompleksu. Fundusz chce bowiem, by budynki MBP stały się miejscem, w którym praca przenika się z odpoczynkiem i zarazem sprzyja kreatywnej wymianie myśli. Pomysł spodobał się najemcom, a Heitman zamierza go dalej rozwijać. Jest też otwarty na wykorzystywanie przestrzeni do innych działań — wspólnej nauki, odpoczynku czy spotkań kreatywnych lub organizowania małych wydarzeń.

Rebranding MBP trwał dwa lata i zakończył się w 2015 r. Efekt zmian szybko docenili najemcy — umowy przedłużyły największe firmy, jak np. Play, Netia czy Colgate. Biura zaczęły przyciągać również nowych graczy — w sierpniu 2016 r. umowę z MBP podpisał jeden z największych rodzimych dystrybutorów produktów żywnościowych, który od czerwca 2017 r. zajmie cztery piętra o łącznej powierzchni około 4,6 tys. mkw.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Stały lifting współczesnych biurowców