Startuje system roweru metropolitalnego Mevo

PAP, DI
opublikowano: 23-03-2019, 21:26

We wtorek w Trójmieście i 11 okolicznych gminach wystartuje system publicznego roweru metropolitalnego – Mevo.

Ponad 1200 pojazdów ze wspomaganiem elektrycznym będzie dostępnych na 660 stacjach. Docelowo pojazdów ma być ponad 4 tysiące.

O planowanym na wtorek uruchomieniu systemu poinformował Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji Obszaru Metropolitalnego Gdańsk–Gdynia–Sopot (OMG-G-S), które to stowarzyszenie kierowało organizacją systemu w imieniu zrzeszonych w nim samorządów.

Maciejewski przypomniał, że Mevo będzie największym w Europie systemem rowerów publicznych, składającym się wyłącznie z rowerów wspomaganych elektrycznie. Planowany na 26 marca rozruch systemu poprzedziły trwające blisko miesiąc testy. Próby przechodziły wszystkie elementy systemu: stacje postojowe, aplikacja służąca do wypożyczania pojazdów, strona internetowa projektu oraz centra kontaktu i nadzoru.

"Jednym z największych wyzwań okazał się GPS. Było to niezwykle ważne z punktu widzenia użytkowników. Z uwagi na fakt, że rowery można pozostawiać w dowolnym miejscu miast, działanie systemu GPS pozwalającego na precyzyjną lokalizację rowerów jest kluczowe" – poinformował Maciejewski.

Po pomyślnym zakończeniu testów, od wtorku, pojazdy będzie można wypożyczać na 660 stacjach oznakowanych totemami z logo Mevo. Początkowo będzie na nich dostępnych ponad 1200 rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie. Niedługo potem system ma zostać powiększony do 4080 pojazdów.

Pojazdy będą dostępne w 14 gminach. Poza Trójmiastem będą to Tczew, Pruszcz Gdański, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino i Sierakowice.

System opłat za korzystanie z systemu Mevo przewiduje kilka rożnych taryf. Rower można będzie wypożyczyć, płacąc 10 groszy za każda minutę. Możliwe też będzie m.in. wypożyczenie na dwa lub pięć dni (za odpowiednio 20 i 40 zł). Najbardziej korzystny system to opłata abonamentowa: miesięczna (wynosi 10 zł i pozwala na 90 minut jazdy każdego dnia) lub roczna (100 zł, także pozwala na 90 minut jazdy każdego dnia).

Na pewnym obszarze, za dodatkową opłatą w wysokości 3 zł, można też będzie pozostawić rower poza stacją. Osoby, które wypożyczą rower pozostawiony poza stacją i odstawią na nią pojazd, mogą z kolei liczyć na premię w wysokości 2 zł.

Do obowiązków operatora należeć będzie m.in. bieżące ładowanie rowerowych akumulatorów, a także dbanie o to, by każdego ranka na poszczególnych stacjach znajdowała się bazowa liczba jednośladów.

Dzięki wspomaganiu elektrycznemu przejechanie takim pojazdem 5-6 km ma wymagać tyle samo wysiłku, co pokonanie 1-2 km na standardowym jednośladzie. Elektryczne rowery mają być też pomocne w podróżach po pagórkowatych obszarach, częstych na terenie Trójmiasta i w jego okolicach.

Rower metropolitalny miał ruszyć w listopadzie ub.r. Z powodu problemów z przygotowaniem infrastruktury inauguracja opóźniła się.

Na realizację Systemu OMG-G-S zabezpieczył kwotę 56,5 mln zł brutto (w tym 23,6 mln zł na dostawę systemu oraz 32,9 mln zł na świadczenie usługi zarządzania i eksploatacji systemu przez 78 miesięcy). Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Władze samorządowe zaznaczają, że budowa systemu ma się przyczynić do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec komunikacji samochodowej. Intencją samorządów jest uzupełnienie oferty transportu publicznego o system roweru miejskiego, który ma być wykorzystywany nie tylko do celów rekreacyjno-turystycznych, ale przede wszystkim jako kolejny środek transportu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP, DI

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu