Startup z Niemiec po 3 latach sprzedaje już samochód elektryczny zasilany słońcem

Agata Rzędowska, WysokieNapiecie.pl
opublikowano: 17-04-2019, 08:54

Niemiecki startup Sono Motors wystartował - podobnie jak, kontrolowana przez spółki skarbu państwa, ElectroMobility Poland - 3 lata temu. Niemcy ruszają właśnie ze sprzedażą swojego samochodu. Może im w tym pomóc... kradzież prototypu.

Wszystko zaczęło się od rozmowy telefonicznej, którą w 2012 roku odbyło dwóch dobrych znajomych. Chcieli udowodnić światu i sobie, że można wyeliminować paliwa kopalne i nie rezygnować z samochodu. W garażu powstał „przed prototyp”. Pierwsze kilka metrów przejechał na przełomie 2015 i 2016 roku. Kiedy duet Jona i Laurin miał się już czym pochwalić, znalazł brakujące ogniwo, czyli firmę projektową i tak powstał start-up Sono Motors.

Spółka natychmiast ruszyła z kampanią crowdfundingową. Jej efektem było zebranie równowartości ponad 3,5 mln zł od osób prywatnych i instytucji, które uwierzyły w projekt. Zgromadzone przez Sono Motors środki pozwoliły zbudować prototyp i poszukać partnerów biznesowych, z którymi możliwe było rozwijanie projektu.

Kradzież prototypu modelu Sion
W niedzielę, 14 kwietnia, Sono poinformowała, że prototyp Siona został... skradziony. Złośliwi komentatorzy pytają, czy to aby jeden z dużych koncernów motoryzacyjnych nie "pożyczył" Siona do "testów", jak to miało miejsce niedawno z jednym z egzemplarzy Tesli X. Inni sugerują, że ogłoszenie kradzieży auta jest jedynie chwytem marketingowym i ma pomóc rozkręcić sprzedaż auta, która ruszyła zaledwie 5 kwietnia. Firma nie odniosła się przez weekend do tych zarzutów, ale sądząc po reakcjach jej przedstawicieli w mediach społecznościowych, to bardzo prawdopodobny scenariusz. Jednak i bez owej kradzieży firmie idzie nieźle. Przez pierwszych 9 dni zbierania zamówień, znalazła już niemal 10 tys. klientów.

Niemcom poszło szybciej, niż ElectroMobility Poland
Niemal w tym samym czasie, co spółkę Sono, w Polsce powoływano do życia spółkę ElectroMobility Poland z początkowym budżetem 10 mln zł, na którą złożyły się państwowe koncerny energetyczne (do dzisiaj włożyły już w firmę 70 mln zł).
Kiedy w Polsce trwał konkurs na karoserię polskiego samochodu elektrycznego, Sono pozyskało partnerów technologicznych dzięki, którym powstały dwa w pełni funkcjonalne prototypy modelu Sion. Zostały one pokazane w sieci. Dzięki zebranym w internetowej ankiecie opiniom i sugestiom od potencjalnych użytkowników model Sion przeszedł lekką metamorfozę.

W tym czasie w projekt polskiego elektrycznego samochodu przeszedł w tryb niejawny. Do II etapu konkursu zostali zaproszeni wybrani profesjonaliści. Jeszcze jesienią 2018 roku przedstawiciele spółki zapewniali, że w pierwszej połowie 2019 roku zobaczymy jeżdżący prototyp. Dziś już wiemy, z rozmowy z prezesem EMP, Piotrem Zarembą, że plany zostały zmienione.

Jak Niemcom udało się zrealizować projekt tak szybko? Ile będzie kosztował samochód zasilany energią słoneczną? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Rzędowska, WysokieNapiecie.pl

Polecane