2006-05-22
Nr 39 - Dobre Praktyki w Sp�kach
Publicznych 2005
Zarz�d
Mostostal Warszawa S.A. przekazuje do publicznej
wiadomo�ci deklaracj� Sp�ki dotycz�c� "Dobrych Praktyk w Sp�kach
Publicznych 2005".
ZASADY
OG�LNE
I
Cel sp�ki
Podstawowym
celem dzia�ania w�adz sp�ki jest realizacja interesu sp�ki, rozumianego jako
powi�kszanie warto�ci powierzonego jej przez akcjonariuszy maj�tku, z
uwzgl�dnieniem praw i interes�w innych ni�
akcjonariusze podmiot�w, zaanga�owanych w funkcjonowanie sp�ki, w
szczeg�lno�ci wierzycieli sp�ki oraz jej pracownik�w.
Tak
II
Rz�dy wi�kszo�ci
i ochrona mniejszo�ci
Sp�ka
akcyjna jest przedsi�wzi�ciem kapita�owym. Dlatego w sp�ce musi by� uznawana
zasada rz�d�w wi�kszo�ci kapita�owej i w zwi�zku z tym prymatu wi�kszo�ci nad
mniejszo�ci�. Akcjonariusz, kt�ry wni�s� wi�kszy kapita�, ponosi te� wi�ksze
ryzyko gospodarcze. Jest wi�c uzasadnione, aby jego
interesy by�y uwzgl�dniane proporcjonalnie do wniesionego kapita�u. Mniejszo��
musi mie� zapewnion� nale�yt� ochron� jej praw, w
granicach okre�lonych przez prawo i dobre obyczaje. Wykonuj�c swoje uprawnienia
akcjonariusz wi�kszo�ciowy powinien uwzgl�dnia� interesy mniejszo�ci.
Tak
III
Uczciwe
intencje i nie nadu�ywanie uprawnie�
Wykonywanie
praw i korzystanie z instytucji prawnych powinno opiera� si� na uczciwych
intencjach (dobrej wierze) i nie mo�e wykracza� poza cel i gospodarcze
uzasadnienie, ze wzgl�du na kt�re instytucje te
zosta�y ustanowione. Nie nale�y podejmowa� dzia�a�, kt�re wykraczaj�c poza tak
ustalone ramy stanowi�yby nadu�ycie prawa. Nale�y chroni� mniejszo�� przed
nadu�ywaniem uprawnie� w�a�cicielskich przez wi�kszo�� oraz chroni� interesy
wi�kszo�ci przed nadu�ywaniem uprawnie� przez mniejszo��, zapewniaj�c mo�liwie
jak najszersz� ochron� s�usznych interes�w akcjonariuszy i innych uczestnik�w
obrotu.
Tak
IV
Kontrola s�dowa
Organy
sp�ki i osoby prowadz�ce walne zgromadzenie nie mog� rozstrzyga� kwestii,
kt�re powinny by� przedmiotem orzecze� s�dowych. Nie dotyczy to dzia�a�, do
kt�rych organy sp�ki i osoby prowadz�ce walne zgromadzenie s� uprawnione lub
zobowi�zane przepisami prawa.
Tak
V
Niezale�no��
opinii zamawianych przez sp�k�
Przy
wyborze podmiotu maj�cego �wiadczy� us�ugi eksperckie, w tym w szczeg�lno�ci
us�ugi bieg�ego rewidenta, us�ugi doradztwa finansowego i podatkowego oraz
us�ugi prawnicze sp�ka powinna uwzgl�dni�, czy istniej� okoliczno�ci
ograniczaj�ce niezale�no�� tego podmiotu przy wykonywaniu powierzonych mu
zada�.
Tak
DOBRE
PRAKTYKI WALNYCH ZGROMADZE�
1
Walne
zgromadzenie powinno odbywa� si� w miejscu i czasie u�atwiaj�cym jak najszerszemu
kr�gowi akcjonariuszy uczestnictwo w zgromadzeniu.
Tak
2
��danie
zwo�ania walnego zgromadzenia oraz umieszczenia okre�lonych spraw w porz�dku
jego obrad, zg�aszane przez uprawnione podmioty, powinno by� uzasadnione.
Projekty uchwa� proponowanych do przyj�cia przez walne zgromadzenie oraz inne
istotne materia�y powinny by� przedstawiane akcjonariuszom wraz z uzasadnieniem
i opini� rady nadzorczej przed walnym zgromadzeniem, w czasie umo�liwiaj�cym
zapoznanie si� z nimi i dokonanie ich oceny.
Tak
3
Walne
zgromadzenie zwo�ane na wniosek akcjonariuszy powinno si� odby� w terminie
wskazanym w ��daniu, a je�eli dotrzymanie tego terminu napotyka na istotne
przeszkody - w najbli�szym terminie, umo�liwiaj�cym rozstrzygni�cie przez
zgromadzenie spraw, wnoszonych pod jego obrady.
Tak
4
Odwo�anie
walnego zgromadzenia, w kt�rego porz�dku obrad na wniosek uprawnionych
podmiot�w umieszczono okre�lone sprawy lub kt�re
zwo�ane zosta�o na taki wniosek mo�liwe jest tylko za zgod� wnioskodawc�w. W
innych przypadkach walne zgromadzenie mo�e by� odwo�ane, je�eli jego odbycie
napotyka na nadzwyczajne przeszkody (si�a wy�sza) lub jest oczywi�cie
bezprzedmiotowe.
Odwo�anie
nast�puje w taki sam spos�b, jak zwo�anie, zapewniaj�c przy tym jak najmniejsze
ujemne skutki dla sp�ki i dla akcjonariuszy, w ka�dym razie nie p�niej ni� na
trzy tygodnie przed pierwotnie planowanym terminem. Zmiana terminu odbycia
walnego zgromadzenia nast�puje w tym samym trybie, co jego odwo�anie, cho�by
proponowany porz�dek obrad nie ulega� zmianie.
Tak
5
Uczestnictwo
przedstawiciela akcjonariusza w walnym zgromadzeniu wymaga udokumentowania
prawa do dzia�ania w jego imieniu w spos�b nale�yty. Nale�y stosowa�
domniemanie, i� dokument pisemny, potwierdzaj�cy prawo reprezentowania
akcjonariusza na walnym zgromadzeniu jest zgodny z prawem i nie wymaga
dodatkowych potwierdze�, chyba �e jego autentyczno��
lub wa�no�� prima facie budzi w�tpliwo�ci zarz�du
sp�ki (przy wpisywaniu na list� obecno�ci) lub przewodnicz�cego walnego
zgromadzenia.
Tak
6
Walne
zgromadzenie powinno mie� stabilny regulamin, okre�laj�cy szczeg�owe zasady
prowadzenia obrad i podejmowania uchwa�. Regulamin powinien zawiera� w
szczeg�lno�ci postanowienia dotycz�ce wybor�w, w tym wyboru rady nadzorczej w
drodze g�osowania oddzielnymi grupami. Regulamin nie powinien ulega� cz�stym
zmianom; wskazane jest, aby zmiany wchodzi�y w �ycie pocz�wszy od nast�pnego
walnego zgromadzenia.
Tak
7
Osoba
otwieraj�ca walne zgromadzenie powinna doprowadzi� do niezw�ocznego wyboru przewodnicz�cego,
powstrzymuj�c si� od jakichkolwiek innych rozstrzygni�� merytorycznych lub
formalnych.
Tak
8
Przewodnicz�cy
walnego zgromadzenia zapewnia sprawny przebieg obrad i poszanowanie praw i interes�w wszystkich akcjonariuszy. Przewodnicz�cy powinien
przeciwdzia�a� w szczeg�lno�ci nadu�ywaniu uprawnie� przez uczestnik�w
zgromadzenia i zapewnia� respektowanie praw
akcjonariuszy mniejszo�ciowych. Przewodnicz�cy nie powinien bez wa�nych powod�w
sk�ada� rezygnacji ze swej funkcji, nie mo�e te� bez uzasadnionych przyczyn
op�nia� podpisania protoko�u walnego zgromadzenia.
Tak
9
Na walnym
zgromadzeniu powinni by� obecni cz�onkowie rady nadzorczej i zarz�du. Bieg�y
rewident powinien by� obecny na zwyczajnym walnym zgromadzeniu oraz na
nadzwyczajnym walnym zgromadzeniu, je�eli przedmiotem obrad maj� by� sprawy
finansowe sp�ki. Nieobecno�� cz�onka zarz�du lub cz�onka rady nadzorczej na
walnym zgromadzeniu wymaga wyja�nienia. Wyja�nienie to powinno by�
przedstawione na walnym zgromadzeniu.
Tak
10
Cz�onkowie
rady nadzorczej i zarz�du oraz bieg�y rewident sp�ki powinni, w granicach
swych kompetencji i w zakresie niezb�dnym dla rozstrzygni�cia spraw omawianych
przez zgromadzenie, udziela� uczestnikom zgromadzenia wyja�nie� i informacji
dotycz�cych sp�ki.
Tak
11
Udzielanie
przez zarz�d odpowiedzi na pytania walnego zgromadzenia powinno by� dokonywane
przy uwzgl�dnieniu faktu, �e obowi�zki informacyjne sp�ka publiczna wykonuje w
spos�b wynikaj�cy z przepis�w prawa o publicznym obrocie papierami warto�ciowymi,
a udzielanie szeregu informacji nie mo�e by� dokonywane w spos�b inny ni�
wynikaj�cy z tych przepis�w.
Tak
12
Kr�tkie
przerwy w obradach, nie stanowi�ce odroczenia obrad,
zarz�dzane przez przewodnicz�cego w uzasadnionych przypadkach, nie mog� mie� na
celu utrudniania akcjonariuszom wykonywania ich praw.
Tak
13
G�osowania
nad sprawami porz�dkowymi mog� dotyczy� tylko kwestii zwi�zanych z prowadzeniem
obrad zgromadzenia. Nie poddaje si� pod g�osowanie w tym trybie uchwa�, kt�re mog�
wp�ywa� na wykonywanie przez akcjonariuszy ich praw.
Tak
14
Uchwa�a o
zaniechaniu rozpatrywania sprawy umieszczonej w porz�dku obrad mo�e zapa��
jedynie w przypadku, gdy przemawiaj� za ni� istotne powody. Wniosek w takiej
sprawie powinien zosta� szczeg�owo umotywowany. Zdj�cie z porz�dku obrad b�d�
zaniechanie rozpatrywania sprawy umieszczonej w porz�dku obrad na wniosek
akcjonariuszy wymaga podj�cia uchwa�y walnego zgromadzenia, po uprzednio
wyra�onej zgodzie przez wszystkich obecnych akcjonariuszy, kt�rzy zg�osili taki
wniosek, popartej 75 % g�os�w walnego zgromadzenia.
Tak
15
Zg�aszaj�cym
sprzeciw wobec uchwa�y zapewnia si� mo�liwo�� zwi�z�ego uzasadnienia sprzeciwu.
Tak
16
Z uwagi na
to, �e Kodeks sp�ek handlowych nie przewiduje kontroli s�dowej w przypadku
niepodj�cia przez walne zgromadzenie uchwa�y, zarz�d lub przewodnicz�cy walnego
zgromadzenia powinni w ten spos�b formu�owa� uchwa�y, aby ka�dy uprawniony,
kt�ry nie zgadza si� z meritum rozstrzygni�cia stanowi�cym przedmiot uchwa�y,
mia� mo�liwo�� jej zaskar�enia.
Tak
17
Na ��danie
uczestnika walnego zgromadzenia przyjmuje si� do protoko�u jego pisemne
o�wiadczenie
Tak
DOBRE
PRAKTYKI RAD NADZORCZYCH
18
Rada
nadzorcza corocznie przedk�ada walnemu zgromadzeniu zwi�z�� ocen� sytuacji sp�ki.
Ocena ta powinna by� udost�pniana wszystkim akcjonariuszom w takim terminie,
aby mogli si� z ni� zapozna� przed zwyczajnym walnym zgromadzeniem.
Tak
19
Cz�onek
rady nadzorczej powinien posiada� nale�yte wykszta�cenie, do�wiadczenie
zawodowe oraz do�wiadczenie �yciowe, reprezentowa� wysoki poziom moralny oraz
by� w stanie po�wi�ci� niezb�dn� ilo�� czasu, pozwalaj�c� mu w spos�b w�a�ciwy
wykonywa� swoje funkcje w radzie nadzorczej. Kandydatury cz�onk�w rady
nadzorczej powinny by� zg�aszane i szczeg�owo uzasadniane w spos�b
umo�liwiaj�cy dokonanie �wiadomego wyboru.
Tak
20
a)
Przynajmniej po�ow� cz�onk�w rady nadzorczej powinni stanowi� cz�onkowie
niezale�ni, z zastrze�eniem pkt. d). Niezale�ni
cz�onkowie rady nadzorczej powinni by� wolni od jakichkolwiek powi�za� ze
sp�k� i akcjonariuszami lub pracownikami, kt�re mog�yby istotnie wp�yn�� na
zdolno�� niezale�nego cz�onka do podejmowania bezstronnych decyzji;
b)
Szczeg�owe kryteria niezale�no�ci powinien okre�la� statut sp�ki;
c) Bez
zgody wi�kszo�ci niezale�nych cz�onk�w rady nadzorczej, nie powinny by� podejmowane
uchwa�y w sprawach:
-
�wiadczenia z jakiegokolwiek tytu�u przez sp�k� i jakiekolwiek podmioty powi�zane
ze sp�k� na rzecz cz�onk�w zarz�du;
- wyra�enia
zgody na zawarcie przez sp�k� lub podmiot od niej zale�ny istotnej umowy z
podmiotem powi�zanym ze sp�k�, cz�onkiem rady nadzorczej albo zarz�du oraz z
podmiotami z nimi powi�zanymi;
- wyboru
bieg�ego rewidenta dla przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego sp�ki.
d) W sp�kach,
gdzie jeden akcjonariusz posiada pakiet akcji daj�cy ponad 50% og�lnej liczby
g�os�w, rada nadzorcza powinna liczy� co najmniej dw�ch niezale�nych cz�onk�w,
w tym niezale�nego przewodnicz�cego komitetu audytu, o ile taki komitet zosta�
ustanowiony.
Nie
Sp�ka ma
Akcjonariusza Strategicznego, kt�ry posiada wystarczaj�c� wiedz� i
do�wiadczenie w sprawowaniu skutecznego i prawid�owego nadzoru w�a�cicielskiego
przez w�asnych przedstawicieli, do kt�rych wiedzy i kwalifikacji ma pe�ne
zaufanie. Strategiczny Akcjonariusz, b�d�c osob� zagraniczn� i dzia�aj�c na
rynku polskim od niedawna, nie posiada instrument�w skutecznej weryfikacji
zar�wno niezale�no�ci jak i kwalifikacji os�b, kt�re mog�yby pretendowa� do
prawid�owego sprawowania funkcji tzw. niezale�nego cz�onka rady nadzorczej.
Sk�ad osobowy Rady Nadzorczej Sp�ki, wed�ug opinii Zarz�du, w�a�ciwie
zabezpiecza interesy wszystkich grup akcjonariuszy.
21
Cz�onek
rady nadzorczej powinien przede wszystkim mie� na wzgl�dzie interes sp�ki.
Tak
22
Cz�onkowie
Rady Nadzorczej powinni podejmowa� odpowiednie dzia�ania aby
otrzymywa� od Zarz�du regularne i wyczerpuj�ce informacje o wszystkich
istotnych sprawach dotycz�cych dzia�alno�ci sp�ki oraz o ryzyku zwi�zanym z
prowadzon� dzia�alno�ci� i sposobach zarz�dzania tym ryzykiem.
Tak
23
O
zaistnia�ym konflikcie interes�w cz�onek rady nadzorczej powinien poinformowa�
pozosta�ych cz�onk�w rady i powstrzyma� si� od zabierania g�osu w dyskusji oraz
od g�osowania nad przyj�ciem uchwa�y w sprawie, w kt�rej zaistnia� konflikt
interes�w.
Tak
24
Informacja
o osobistych, faktycznych i organizacyjnych powi�zaniach cz�onka rady
nadzorczej z okre�lonym akcjonariuszem, a zw�aszcza z akcjonariuszem
wi�kszo�ciowym powinna by� dost�pna publicznie. Sp�ka powinna dysponowa�
procedur� uzyskiwania informacji od cz�onk�w rady nadzorczej i ich upubliczniania.
Tak
25
Posiedzenia
rady nadzorczej, z wyj�tkiem spraw dotycz�cych bezpo�rednio zarz�du lub jego
cz�onk�w, w szczeg�lno�ci: odwo�ania, odpowiedzialno�ci oraz ustalania
wynagrodzenia, powinny by� dost�pne i jawne dla cz�onk�w zarz�du.
Tak
26
Cz�onek
rady nadzorczej powinien umo�liwi� zarz�dowi przekazanie w spos�b publiczny i
we w�a�ciwym trybie informacji o zbyciu lub nabyciu akcji sp�ki lub te� sp�ki
wobec niej dominuj�cej lub zale�nej, jak r�wnie� o transakcjach z takimi
sp�kami, o ile s� one istotne dla jego sytuacji materialnej.
Tak
27
Wynagrodzenie
cz�onk�w rady nadzorczej powinno by� ustalone na podstawie przejrzystych
procedur i zasad. Wynagrodzenie to powinno by� godziwe lecz
nie powinno stanowi� istotnej pozycji koszt�w dzia�alno�ci sp�ki ani wp�ywa� w
powa�ny spos�b na jej wynik finansowy. Powinno te� pozostawa� w rozs�dnej
relacji do wynagrodzenia cz�onk�w zarz�du. ��czna wysoko�� wynagrodze� wszystkich
a tak�e indywidualna ka�dego z cz�onk�w rady nadzorczej w rozbiciu dodatkowo na
poszczeg�lne jego sk�adniki powinna by� ujawniana w raporcie rocznym wraz z
informacj� o procedurach i zasadach jego ustalania.
Tak
28
Rada nadzorcza
powinna dzia�a� zgodnie ze swym regulaminem, kt�ry powinien by� publicznie
dost�pny. Regulamin powinien przewidywa� powo�anie co
najmniej dw�ch komitet�w:
- audytu
oraz
-
wynagrodze�
W sk�ad
komitetu audytu powinno wchodzi� co najmniej dw�ch
cz�onk�w niezale�nych oraz przynajmniej jeden posiadaj�cy kwalifikacje i
do�wiadczenie w zakresie rachunkowo�ci i finans�w.
Zadania
komitet�w powinien szczeg�owo okre�la� regulamin rady nadzorczej. Komitety
rady powinny sk�ada� radzie nadzorczej roczne sprawozdania ze swojej
dzia�alno�ci. Sprawozdania te sp�ka powinna udost�pnia� akcjonariuszom
Nie
Regulamin
Rady Nadzorczej jest wewn�trznym dokumentem prawnym Sp�ki reguluj�cym tryb
pracy Rady. Wewn�trzne rozwi�zania stanowi� efekt w�asnych do�wiadcze� i wiedzy
Sp�ki. W interesie Sp�ki nie le�y ujawnianie i publiczna dost�pno��
wewn�trznych rozwi�za� organizacyjnych, kt�re z mocy prawa nie musz� by�
udost�pnione i w pewnych sytuacjach mog� by� wykorzystywane przeciw interesom
Sp�ki np. przez jej konkurent�w
29
Porz�dek
obrad rady nadzorczej nie powinien by� zmieniany lub uzupe�niany w trakcie
posiedzenia, kt�rego dotyczy. Wymogu powy�szego nie stosuje si�, gdy obecni s�
wszyscy cz�onkowie rady nadzorczej i wyra�aj� oni zgod� na zmian� lub
uzupe�nienie porz�dku obrad, a tak�e gdy podj�cie
okre�lonych dzia�a� przez rad� nadzorcz� jest konieczne dla uchronienia sp�ki
przed szkod� jak r�wnie� w przypadku uchwa�y, kt�rej przedmiotem jest ocena,
czy istnieje konflikt interes�w mi�dzy cz�onkiem rady nadzorczej a sp�k�.
Tak
30
Cz�onek
rady nadzorczej oddelegowany przez grup� akcjonariuszy do sta�ego pe�nienia
nadzoru powinien sk�ada� radzie nadzorczej szczeg�owe sprawozdania z pe�nionej
funkcji.
Tak
31
Cz�onek
rady nadzorczej nie powinien rezygnowa� z pe�nienia tej funkcji w trakcie
kadencji, je�eli mog�oby to uniemo�liwi� dzia�anie rady, a w szczeg�lno�ci
je�li mog�oby to uniemo�liwi� terminowe podj�cie istotnej uchwa�y.
Tak
DOBRE
PRAKTYKI ZARZ�D�W
32
Zarz�d, kieruj�c
si� interesem sp�ki, okre�la strategi� oraz g��wne cele dzia�ania sp�ki i
przedk�ada je radzie nadzorczej, po czym jest odpowiedzialny za ich wdro�enie i
realizacj�. Zarz�d dba o przejrzysto�� i efektywno�� systemu zarz�dzania sp�k�
oraz prowadzenie jej spraw zgodne z przepisami prawa i dobr� praktyk�.
Tak
33
Przy
podejmowaniu decyzji w sprawach sp�ki cz�onkowie zarz�du powinni dzia�a� w
granicach uzasadnionego ryzyka gospodarczego, tzn. po rozpatrzeniu wszystkich
informacji, analiz i opinii, kt�re w rozs�dnej ocenie zarz�du powinny by� w
danym przypadku wzi�te pod uwag� ze wzgl�du na interes sp�ki. Przy ustalaniu
interesu sp�ki nale�y bra� pod uwag� uzasadnione w d�ugookresowej perspektywie
interesy akcjonariuszy, wierzycieli, pracownik�w sp�ki oraz innych podmiot�w i
os�b wsp�pracuj�cych ze sp�k� w zakresie jej dzia�alno�ci gospodarczej a
tak�e interesy spo�eczno�ci lokalnych.
Tak
34
Przy
dokonywaniu transakcji z akcjonariuszami oraz innymi osobami, kt�rych interesy
wp�ywaj� na interes sp�ki, zarz�d powinien dzia�a� ze szczeg�ln� staranno�ci�,
aby transakcje by�y dokonywane na warunkach rynkowych
Tak
35
Cz�onek
zarz�du powinien zachowywa� pe�n� lojalno�� wobec sp�ki i uchyla� si� od
dzia�a�, kt�re mog�yby prowadzi� wy��cznie do realizacji w�asnych korzy�ci
materialnych. W przypadku uzyskania informacji o mo�liwo�ci dokonania
inwestycji lub innej korzystnej transakcji dotycz�cej przedmiotu dzia�alno�ci
sp�ki, cz�onek zarz�du powinien przedstawi� zarz�dowi bezzw�ocznie tak�
informacj� w celu rozwa�enia mo�liwo�ci jej wykorzystania przez sp�k�.
Wykorzystanie takiej informacji przez cz�onka zarz�du lub przekazanie jej
osobie trzeciej mo�e nast�pi� tylko za zgod� zarz�du i jedynie w�wczas, gdy nie
narusza to interesu sp�ki.
Tak
36
Cz�onek
zarz�du powinien traktowa� posiadane akcje sp�ki oraz sp�ek wobec niej
dominuj�cych i zale�nych jako inwestycj� d�ugoterminow�.
Tak
37
Cz�onkowie
zarz�du powinni informowa� rad� nadzorcz� o ka�dym konflikcie interes�w w
zwi�zku z pe�nion� funkcj� lub o mo�liwo�ci jego powstania.
Tak
38
Wynagrodzenie
cz�onk�w zarz�du powinno by� ustalane na podstawie przejrzystych procedur i
zasad, z uwzgl�dnieniem jego charakteru motywacyjnego oraz zapewnienia efektywnego
i p�ynnego zarz�dzania sp�k�. Wynagrodzenie powinno odpowiada� wielko�ci
przedsi�biorstwa sp�ki, pozostawa� w rozs�dnym stosunku do wynik�w
ekonomicznych, a tak�e wi�za� si� z zakresem odpowiedzialno�ci wynikaj�cej z
pe�nionej funkcji, z uwzgl�dnieniem poziomu wynagrodzenia cz�onk�w zarz�du w
podobnych sp�kach na por�wnywalnym rynku.
Tak
39
��czna
wysoko�� wynagrodze� wszystkich, a tak�e indywidualna ka�dego z cz�onk�w
zarz�du w rozbiciu dodatkowo na poszczeg�lne jego sk�adniki powinna by�
ujawniana w raporcie rocznym wraz z informacj� o procedurach i zasadach jego
ustalania. Je�eli wysoko�� wynagrodzenia poszczeg�lnych cz�onk�w zarz�du
znacznie si� od siebie r�ni, zaleca si� opublikowanie stosownego wyja�nienia.
Tak
40
Zarz�d
powinien ustali� zasady i tryb pracy oraz podzia�u kompetencji w regulaminie,
kt�ry powinien by� jawny i og�lnie dost�pny.
Nie
Sp�ka
posiada regulamin pracy Zarz�du, okre�laj�cy zasady i tryb pracy Zarz�du.
Podzia� Kompetencji zawarty jest w regulaminie organizacyjnym przedsi�biorstwa
Sp�ki. Regulamin Zarz�du i regulamin organizacyjny s� dokumentami wewn�trznymi
b�d�cymi efektem do�wiadcze� i dorobku Sp�ki. Dokumenty te s� okresowo
aktualizowane. Wprowadzenie zasady ich jawno�ci i og�lnej dost�pno�ci nie le�y
w interesie Sp�ki, poniewa� w pewnych sytuacjach mog� one by� wykorzystywane
przeciwko interesom Sp�ki np. przez jej konkurent�w.
DOBRE
PRAKTYKI W ZAKRESIE RELACJI Z OSOBAMI I INSTYTUCJAMI ZEWN�TRZNYMI
41
Podmiot,
kt�ry ma pe�ni� funkcj� bieg�ego rewidenta w sp�ce powinien by� wybrany w taki
spos�b aby zapewniona by�a�
niezale�no�� przy realizacji powierzonych mu zada�.
Tak
42
W celu
zapewnienia niezale�no�ci opinii, sp�ka powinna dokonywa� zmiany bieg�ego
rewidenta przynajmniej raz na pi�� lat. Przez zmian� bieg�ego rewidenta rozumie
si� r�wnie� zmian� osoby dokonuj�cej badania. Ponadto w d�u�szym okresie sp�ka
nie powinna korzysta� z us�ug tego samego podmiotu dokonuj�cego badania.
Tak
43
Wyb�r podmiotu
pe�ni�cego funkcj� bieg�ego rewidenta powinien by� dokonywany przez rad�
nadzorcz� po przedstawieniu rekomendacji komitetu audytu lub walne zgromadzenie
po przedstawieniu rekomendacji rady nadzorczej zawieraj�cej rekomendacje
komitetu audytu. Dokonanie przez rad� nadzorcz� lub walne zgromadzenie innego
wyboru ni� rekomendowany przez komitet audytu powinno zosta� szczeg�owo
uzasadnione. Informacja na temat wyboru podmiotu pe�ni�cego funkcj� bieg�ego
rewidenta wraz z uzasadnieniem powinna by� zawarta w raporcie rocznym.
NIE
W Sp�ce
nie powo�ano komitetu audytu, wyb�r podmiotu pe�ni�cego funkcj� bieg�ego
rewidenta dokonywany jest przez Rad� Nadzorcz� na wniosek Zarz�du.
44
Rewidentem
ds. spraw szczeg�lnych nie mo�e by� podmiot pe�ni�cy obecnie lub w okresie kt�rego dotyczy badanie funkcj� bieg�ego rewidenta w
sp�ce lub w podmiotach od niej zale�nych.
Tak
45
Nabywanie
w�asnych akcji przez sp�k� powinno by� dokonane w taki spos�b, aby �adna grupa
akcjonariuszy nie by�a uprzywilejowana.
Tak
46
Statut
sp�ki, podstawowe regulacje wewn�trzne, informacje i dokumenty zwi�zane z
walnymi zgromadzeniami, a tak�e sprawozdania finansowe powinny by� dost�pne w
siedzibie sp�ki i na jej stronach internetowych.
Tak
47
Sp�ka
powinna dysponowa� odpowiednimi procedurami i zasadami dotycz�cymi kontakt�w z
mediami i prowadzenia polityki informacyjnej, zapewniaj�cymi sp�jne i rzetelne
informacje o sp�ce. Sp�ka powinna, w zakresie zgodnym z przepisami prawa i
uwzgl�dniaj�cym jej interesy, udost�pnia� przedstawicielom medi�w informacje na
temat swojej bie��cej dzia�alno�ci, sytuacji gospodarczej przedsi�biorstwa, jak
r�wnie� umo�liwi� im obecno�� na walnych zgromadzeniach.
Tak
48
Sp�ka
powinna przekaza� do publicznej wiadomo�ci w raporcie rocznym o�wiadczenie o
stosowaniu zasad �adu korporacyjnego. W przypadku odst�pstwa od stosowania tych
zasad sp�ka powinna r�wnie� w spos�b publiczny uzasadni� ten fakt.
Tak
Podstawa
prawna:
� 27
Regulaminu GPW
Podpisy:
Jaros�aw
Popio�ek � Prezes Zarz�du