2006-05-22

Nr 39 - Dobre Praktyki w Sp�kach Publicznych 2005

 

Zarz�d Mostostal Warszawa S.A. przekazuje do publicznej wiadomo�ci deklaracj� Sp�ki dotycz�c� "Dobrych Praktyk w Sp�kach Publicznych 2005".

 

ZASADY OG�LNE

 

I

Cel sp�ki

Podstawowym celem dzia�ania w�adz sp�ki jest realizacja interesu sp�ki, rozumianego jako powi�kszanie warto�ci powierzonego jej przez akcjonariuszy maj�tku, z uwzgl�dnieniem praw i interes�w innych ni� akcjonariusze podmiot�w, zaanga�owanych w funkcjonowanie sp�ki, w szczeg�lno�ci wierzycieli sp�ki oraz jej pracownik�w.

 

Tak

 

II

Rz�dy wi�kszo�ci i ochrona mniejszo�ci

Sp�ka akcyjna jest przedsi�wzi�ciem kapita�owym. Dlatego w sp�ce musi by� uznawana zasada rz�d�w wi�kszo�ci kapita�owej i w zwi�zku z tym prymatu wi�kszo�ci nad mniejszo�ci�. Akcjonariusz, kt�ry wni�s� wi�kszy kapita�, ponosi te� wi�ksze ryzyko gospodarcze. Jest wi�c uzasadnione, aby jego interesy by�y uwzgl�dniane proporcjonalnie do wniesionego kapita�u. Mniejszo�� musi mie� zapewnion� nale�yt� ochron� jej praw, w granicach okre�lonych przez prawo i dobre obyczaje. Wykonuj�c swoje uprawnienia akcjonariusz wi�kszo�ciowy powinien uwzgl�dnia� interesy mniejszo�ci.

 

Tak

 

III

Uczciwe intencje i nie nadu�ywanie uprawnie�

Wykonywanie praw i korzystanie z instytucji prawnych powinno opiera� si� na uczciwych intencjach (dobrej wierze) i nie mo�e wykracza� poza cel i gospodarcze uzasadnienie, ze wzgl�du na kt�re instytucje te zosta�y ustanowione. Nie nale�y podejmowa� dzia�a�, kt�re wykraczaj�c poza tak ustalone ramy stanowi�yby nadu�ycie prawa. Nale�y chroni� mniejszo�� przed nadu�ywaniem uprawnie� w�a�cicielskich przez wi�kszo�� oraz chroni� interesy wi�kszo�ci przed nadu�ywaniem uprawnie� przez mniejszo��, zapewniaj�c mo�liwie jak najszersz� ochron� s�usznych interes�w akcjonariuszy i innych uczestnik�w obrotu.

 

Tak

 

IV

Kontrola s�dowa

Organy sp�ki i osoby prowadz�ce walne zgromadzenie nie mog� rozstrzyga� kwestii, kt�re powinny by� przedmiotem orzecze� s�dowych. Nie dotyczy to dzia�a�, do kt�rych organy sp�ki i osoby prowadz�ce walne zgromadzenie s� uprawnione lub zobowi�zane przepisami prawa.

 

Tak

 

V

Niezale�no�� opinii zamawianych przez sp�k�

Przy wyborze podmiotu maj�cego �wiadczy� us�ugi eksperckie, w tym w szczeg�lno�ci us�ugi bieg�ego rewidenta, us�ugi doradztwa finansowego i podatkowego oraz us�ugi prawnicze sp�ka powinna uwzgl�dni�, czy istniej� okoliczno�ci ograniczaj�ce niezale�no�� tego podmiotu przy wykonywaniu powierzonych mu zada�.

 

Tak

 

DOBRE PRAKTYKI WALNYCH ZGROMADZE�

 

1

Walne zgromadzenie powinno odbywa� si� w miejscu i czasie u�atwiaj�cym jak najszerszemu kr�gowi akcjonariuszy uczestnictwo w zgromadzeniu.

 

Tak

 

2

��danie zwo�ania walnego zgromadzenia oraz umieszczenia okre�lonych spraw w porz�dku jego obrad, zg�aszane przez uprawnione podmioty, powinno by� uzasadnione. Projekty uchwa� proponowanych do przyj�cia przez walne zgromadzenie oraz inne istotne materia�y powinny by� przedstawiane akcjonariuszom wraz z uzasadnieniem i opini� rady nadzorczej przed walnym zgromadzeniem, w czasie umo�liwiaj�cym zapoznanie si� z nimi i dokonanie ich oceny.

 

Tak

 

3

Walne zgromadzenie zwo�ane na wniosek akcjonariuszy powinno si� odby� w terminie wskazanym w ��daniu, a je�eli dotrzymanie tego terminu napotyka na istotne przeszkody - w najbli�szym terminie, umo�liwiaj�cym rozstrzygni�cie przez zgromadzenie spraw, wnoszonych pod jego obrady.

 

Tak

 

4

Odwo�anie walnego zgromadzenia, w kt�rego porz�dku obrad na wniosek uprawnionych podmiot�w umieszczono okre�lone sprawy lub kt�re zwo�ane zosta�o na taki wniosek mo�liwe jest tylko za zgod� wnioskodawc�w. W innych przypadkach walne zgromadzenie mo�e by� odwo�ane, je�eli jego odbycie napotyka na nadzwyczajne przeszkody (si�a wy�sza) lub jest oczywi�cie bezprzedmiotowe.

Odwo�anie nast�puje w taki sam spos�b, jak zwo�anie, zapewniaj�c przy tym jak najmniejsze ujemne skutki dla sp�ki i dla akcjonariuszy, w ka�dym razie nie p�niej ni� na trzy tygodnie przed pierwotnie planowanym terminem. Zmiana terminu odbycia walnego zgromadzenia nast�puje w tym samym trybie, co jego odwo�anie, cho�by proponowany porz�dek obrad nie ulega� zmianie.

 

Tak

 

5

Uczestnictwo przedstawiciela akcjonariusza w walnym zgromadzeniu wymaga udokumentowania prawa do dzia�ania w jego imieniu w spos�b nale�yty. Nale�y stosowa� domniemanie, i� dokument pisemny, potwierdzaj�cy prawo reprezentowania akcjonariusza na walnym zgromadzeniu jest zgodny z prawem i nie wymaga dodatkowych potwierdze�, chyba �e jego autentyczno�� lub wa�no�� prima facie budzi w�tpliwo�ci zarz�du sp�ki (przy wpisywaniu na list� obecno�ci) lub przewodnicz�cego walnego zgromadzenia.

 

Tak

 

6

Walne zgromadzenie powinno mie� stabilny regulamin, okre�laj�cy szczeg�owe zasady prowadzenia obrad i podejmowania uchwa�. Regulamin powinien zawiera� w szczeg�lno�ci postanowienia dotycz�ce wybor�w, w tym wyboru rady nadzorczej w drodze g�osowania oddzielnymi grupami. Regulamin nie powinien ulega� cz�stym zmianom; wskazane jest, aby zmiany wchodzi�y w �ycie pocz�wszy od nast�pnego walnego zgromadzenia.

 

Tak

 

7

Osoba otwieraj�ca walne zgromadzenie powinna doprowadzi� do niezw�ocznego wyboru przewodnicz�cego, powstrzymuj�c si� od jakichkolwiek innych rozstrzygni�� merytorycznych lub formalnych.

 

Tak

 

8

Przewodnicz�cy walnego zgromadzenia zapewnia sprawny przebieg obrad i poszanowanie praw i interes�w wszystkich akcjonariuszy. Przewodnicz�cy powinien przeciwdzia�a� w szczeg�lno�ci nadu�ywaniu uprawnie� przez uczestnik�w zgromadzenia i zapewnia� respektowanie praw akcjonariuszy mniejszo�ciowych. Przewodnicz�cy nie powinien bez wa�nych powod�w sk�ada� rezygnacji ze swej funkcji, nie mo�e te� bez uzasadnionych przyczyn op�nia� podpisania protoko�u walnego zgromadzenia.

 

Tak

 

9

Na walnym zgromadzeniu powinni by� obecni cz�onkowie rady nadzorczej i zarz�du. Bieg�y rewident powinien by� obecny na zwyczajnym walnym zgromadzeniu oraz na nadzwyczajnym walnym zgromadzeniu, je�eli przedmiotem obrad maj� by� sprawy finansowe sp�ki. Nieobecno�� cz�onka zarz�du lub cz�onka rady nadzorczej na walnym zgromadzeniu wymaga wyja�nienia. Wyja�nienie to powinno by� przedstawione na walnym zgromadzeniu.

 

Tak

 

10

Cz�onkowie rady nadzorczej i zarz�du oraz bieg�y rewident sp�ki powinni, w granicach swych kompetencji i w zakresie niezb�dnym dla rozstrzygni�cia spraw omawianych przez zgromadzenie, udziela� uczestnikom zgromadzenia wyja�nie� i informacji dotycz�cych sp�ki.

 

Tak

 

11

Udzielanie przez zarz�d odpowiedzi na pytania walnego zgromadzenia powinno by� dokonywane przy uwzgl�dnieniu faktu, �e obowi�zki informacyjne sp�ka publiczna wykonuje w spos�b wynikaj�cy z przepis�w prawa o publicznym obrocie papierami warto�ciowymi, a udzielanie szeregu informacji nie mo�e by� dokonywane w spos�b inny ni� wynikaj�cy z tych przepis�w.

 

Tak

 

12

Kr�tkie przerwy w obradach, nie stanowi�ce odroczenia obrad, zarz�dzane przez przewodnicz�cego w uzasadnionych przypadkach, nie mog� mie� na celu utrudniania akcjonariuszom wykonywania ich praw.

 

Tak

 

13

G�osowania nad sprawami porz�dkowymi mog� dotyczy� tylko kwestii zwi�zanych z prowadzeniem obrad zgromadzenia. Nie poddaje si� pod g�osowanie w tym trybie uchwa�, kt�re mog� wp�ywa� na wykonywanie przez akcjonariuszy ich praw.

 

Tak

 

14

Uchwa�a o zaniechaniu rozpatrywania sprawy umieszczonej w porz�dku obrad mo�e zapa�� jedynie w przypadku, gdy przemawiaj� za ni� istotne powody. Wniosek w takiej sprawie powinien zosta� szczeg�owo umotywowany. Zdj�cie z porz�dku obrad b�d� zaniechanie rozpatrywania sprawy umieszczonej w porz�dku obrad na wniosek akcjonariuszy wymaga podj�cia uchwa�y walnego zgromadzenia, po uprzednio wyra�onej zgodzie przez wszystkich obecnych akcjonariuszy, kt�rzy zg�osili taki wniosek, popartej 75 % g�os�w walnego zgromadzenia.

 

Tak

 

15

Zg�aszaj�cym sprzeciw wobec uchwa�y zapewnia si� mo�liwo�� zwi�z�ego uzasadnienia sprzeciwu.

 

Tak

 

16

Z uwagi na to, �e Kodeks sp�ek handlowych nie przewiduje kontroli s�dowej w przypadku niepodj�cia przez walne zgromadzenie uchwa�y, zarz�d lub przewodnicz�cy walnego zgromadzenia powinni w ten spos�b formu�owa� uchwa�y, aby ka�dy uprawniony, kt�ry nie zgadza si� z meritum rozstrzygni�cia stanowi�cym przedmiot uchwa�y, mia� mo�liwo�� jej zaskar�enia.

 

Tak

 

17

Na ��danie uczestnika walnego zgromadzenia przyjmuje si� do protoko�u jego pisemne o�wiadczenie

 

Tak

 

DOBRE PRAKTYKI RAD NADZORCZYCH

 

18

Rada nadzorcza corocznie przedk�ada walnemu zgromadzeniu zwi�z�� ocen� sytuacji sp�ki. Ocena ta powinna by� udost�pniana wszystkim akcjonariuszom w takim terminie, aby mogli si� z ni� zapozna� przed zwyczajnym walnym zgromadzeniem.

 

Tak

 

19

Cz�onek rady nadzorczej powinien posiada� nale�yte wykszta�cenie, do�wiadczenie zawodowe oraz do�wiadczenie �yciowe, reprezentowa� wysoki poziom moralny oraz by� w stanie po�wi�ci� niezb�dn� ilo�� czasu, pozwalaj�c� mu w spos�b w�a�ciwy wykonywa� swoje funkcje w radzie nadzorczej. Kandydatury cz�onk�w rady nadzorczej powinny by� zg�aszane i szczeg�owo uzasadniane w spos�b umo�liwiaj�cy dokonanie �wiadomego wyboru.

 

Tak

 

20

a) Przynajmniej po�ow� cz�onk�w rady nadzorczej powinni stanowi� cz�onkowie niezale�ni, z zastrze�eniem pkt. d). Niezale�ni cz�onkowie rady nadzorczej powinni by� wolni od jakichkolwiek powi�za� ze sp�k� i akcjonariuszami lub pracownikami, kt�re mog�yby istotnie wp�yn�� na zdolno�� niezale�nego cz�onka do podejmowania bezstronnych decyzji;

b) Szczeg�owe kryteria niezale�no�ci powinien okre�la� statut sp�ki;

c) Bez zgody wi�kszo�ci niezale�nych cz�onk�w rady nadzorczej, nie powinny by� podejmowane uchwa�y w sprawach:

- �wiadczenia z jakiegokolwiek tytu�u przez sp�k� i jakiekolwiek podmioty powi�zane ze sp�k� na rzecz cz�onk�w zarz�du;

- wyra�enia zgody na zawarcie przez sp�k� lub podmiot od niej zale�ny istotnej umowy z podmiotem powi�zanym ze sp�k�, cz�onkiem rady nadzorczej albo zarz�du oraz z podmiotami z nimi powi�zanymi;

- wyboru bieg�ego rewidenta dla przeprowadzenia badania sprawozdania finansowego sp�ki.

d) W sp�kach, gdzie jeden akcjonariusz posiada pakiet akcji daj�cy ponad 50% og�lnej liczby g�os�w, rada nadzorcza powinna liczy� co najmniej dw�ch niezale�nych cz�onk�w, w tym niezale�nego przewodnicz�cego komitetu audytu, o ile taki komitet zosta� ustanowiony.

 

Nie

 

Sp�ka ma Akcjonariusza Strategicznego, kt�ry posiada wystarczaj�c� wiedz� i do�wiadczenie w sprawowaniu skutecznego i prawid�owego nadzoru w�a�cicielskiego przez w�asnych przedstawicieli, do kt�rych wiedzy i kwalifikacji ma pe�ne zaufanie. Strategiczny Akcjonariusz, b�d�c osob� zagraniczn� i dzia�aj�c na rynku polskim od niedawna, nie posiada instrument�w skutecznej weryfikacji zar�wno niezale�no�ci jak i kwalifikacji os�b, kt�re mog�yby pretendowa� do prawid�owego sprawowania funkcji tzw. niezale�nego cz�onka rady nadzorczej. Sk�ad osobowy Rady Nadzorczej Sp�ki, wed�ug opinii Zarz�du, w�a�ciwie zabezpiecza interesy wszystkich grup akcjonariuszy.

 

21

Cz�onek rady nadzorczej powinien przede wszystkim mie� na wzgl�dzie interes sp�ki.

 

Tak

 

22

Cz�onkowie Rady Nadzorczej powinni podejmowa� odpowiednie dzia�ania aby otrzymywa� od Zarz�du regularne i wyczerpuj�ce informacje o wszystkich istotnych sprawach dotycz�cych dzia�alno�ci sp�ki oraz o ryzyku zwi�zanym z prowadzon� dzia�alno�ci� i sposobach zarz�dzania tym ryzykiem.

 

Tak

 

23

O zaistnia�ym konflikcie interes�w cz�onek rady nadzorczej powinien poinformowa� pozosta�ych cz�onk�w rady i powstrzyma� si� od zabierania g�osu w dyskusji oraz od g�osowania nad przyj�ciem uchwa�y w sprawie, w kt�rej zaistnia� konflikt interes�w.

 

Tak

 

24

Informacja o osobistych, faktycznych i organizacyjnych powi�zaniach cz�onka rady nadzorczej z okre�lonym akcjonariuszem, a zw�aszcza z akcjonariuszem wi�kszo�ciowym powinna by� dost�pna publicznie. Sp�ka powinna dysponowa� procedur� uzyskiwania informacji od cz�onk�w rady nadzorczej i ich upubliczniania.

 

Tak

 

25

Posiedzenia rady nadzorczej, z wyj�tkiem spraw dotycz�cych bezpo�rednio zarz�du lub jego cz�onk�w, w szczeg�lno�ci: odwo�ania, odpowiedzialno�ci oraz ustalania wynagrodzenia, powinny by� dost�pne i jawne dla cz�onk�w zarz�du.

 

Tak

 

26

Cz�onek rady nadzorczej powinien umo�liwi� zarz�dowi przekazanie w spos�b publiczny i we w�a�ciwym trybie informacji o zbyciu lub nabyciu akcji sp�ki lub te� sp�ki wobec niej dominuj�cej lub zale�nej, jak r�wnie� o transakcjach z takimi sp�kami, o ile s� one istotne dla jego sytuacji materialnej.

 

Tak

 

27

Wynagrodzenie cz�onk�w rady nadzorczej powinno by� ustalone na podstawie przejrzystych procedur i zasad. Wynagrodzenie to powinno by� godziwe lecz nie powinno stanowi� istotnej pozycji koszt�w dzia�alno�ci sp�ki ani wp�ywa� w powa�ny spos�b na jej wynik finansowy. Powinno te� pozostawa� w rozs�dnej relacji do wynagrodzenia cz�onk�w zarz�du. ��czna wysoko�� wynagrodze� wszystkich a tak�e indywidualna ka�dego z cz�onk�w rady nadzorczej w rozbiciu dodatkowo na poszczeg�lne jego sk�adniki powinna by� ujawniana w raporcie rocznym wraz z informacj� o procedurach i zasadach jego ustalania.

 

Tak

 

28

Rada nadzorcza powinna dzia�a� zgodnie ze swym regulaminem, kt�ry powinien by� publicznie dost�pny. Regulamin powinien przewidywa� powo�anie co najmniej dw�ch komitet�w:

- audytu oraz

- wynagrodze�

W sk�ad komitetu audytu powinno wchodzi� co najmniej dw�ch cz�onk�w niezale�nych oraz przynajmniej jeden posiadaj�cy kwalifikacje i do�wiadczenie w zakresie rachunkowo�ci i finans�w.

Zadania komitet�w powinien szczeg�owo okre�la� regulamin rady nadzorczej. Komitety rady powinny sk�ada� radzie nadzorczej roczne sprawozdania ze swojej dzia�alno�ci. Sprawozdania te sp�ka powinna udost�pnia� akcjonariuszom

 

Nie

 

Regulamin Rady Nadzorczej jest wewn�trznym dokumentem prawnym Sp�ki reguluj�cym tryb pracy Rady. Wewn�trzne rozwi�zania stanowi� efekt w�asnych do�wiadcze� i wiedzy Sp�ki. W interesie Sp�ki nie le�y ujawnianie i publiczna dost�pno�� wewn�trznych rozwi�za� organizacyjnych, kt�re z mocy prawa nie musz� by� udost�pnione i w pewnych sytuacjach mog� by� wykorzystywane przeciw interesom Sp�ki np. przez jej konkurent�w

 

29

Porz�dek obrad rady nadzorczej nie powinien by� zmieniany lub uzupe�niany w trakcie posiedzenia, kt�rego dotyczy. Wymogu powy�szego nie stosuje si�, gdy obecni s� wszyscy cz�onkowie rady nadzorczej i wyra�aj� oni zgod� na zmian� lub uzupe�nienie porz�dku obrad, a tak�e gdy podj�cie okre�lonych dzia�a� przez rad� nadzorcz� jest konieczne dla uchronienia sp�ki przed szkod� jak r�wnie� w przypadku uchwa�y, kt�rej przedmiotem jest ocena, czy istnieje konflikt interes�w mi�dzy cz�onkiem rady nadzorczej a sp�k�.

 

Tak

 

30

Cz�onek rady nadzorczej oddelegowany przez grup� akcjonariuszy do sta�ego pe�nienia nadzoru powinien sk�ada� radzie nadzorczej szczeg�owe sprawozdania z pe�nionej funkcji.

 

Tak

 

31

Cz�onek rady nadzorczej nie powinien rezygnowa� z pe�nienia tej funkcji w trakcie kadencji, je�eli mog�oby to uniemo�liwi� dzia�anie rady, a w szczeg�lno�ci je�li mog�oby to uniemo�liwi� terminowe podj�cie istotnej uchwa�y.

 

Tak

 

DOBRE PRAKTYKI ZARZ�D�W

 

32

Zarz�d, kieruj�c si� interesem sp�ki, okre�la strategi� oraz g��wne cele dzia�ania sp�ki i przedk�ada je radzie nadzorczej, po czym jest odpowiedzialny za ich wdro�enie i realizacj�. Zarz�d dba o przejrzysto�� i efektywno�� systemu zarz�dzania sp�k� oraz prowadzenie jej spraw zgodne z przepisami prawa i dobr� praktyk�.

 

Tak

 

33

Przy podejmowaniu decyzji w sprawach sp�ki cz�onkowie zarz�du powinni dzia�a� w granicach uzasadnionego ryzyka gospodarczego, tzn. po rozpatrzeniu wszystkich informacji, analiz i opinii, kt�re w rozs�dnej ocenie zarz�du powinny by� w danym przypadku wzi�te pod uwag� ze wzgl�du na interes sp�ki. Przy ustalaniu interesu sp�ki nale�y bra� pod uwag� uzasadnione w d�ugookresowej perspektywie interesy akcjonariuszy, wierzycieli, pracownik�w sp�ki oraz innych podmiot�w i os�b wsp�pracuj�cych ze sp�k� w zakresie jej dzia�alno�ci gospodarczej a tak�e interesy spo�eczno�ci lokalnych.

 

Tak

 

34

Przy dokonywaniu transakcji z akcjonariuszami oraz innymi osobami, kt�rych interesy wp�ywaj� na interes sp�ki, zarz�d powinien dzia�a� ze szczeg�ln� staranno�ci�, aby transakcje by�y dokonywane na warunkach rynkowych

 

Tak

 

35

Cz�onek zarz�du powinien zachowywa� pe�n� lojalno�� wobec sp�ki i uchyla� si� od dzia�a�, kt�re mog�yby prowadzi� wy��cznie do realizacji w�asnych korzy�ci materialnych. W przypadku uzyskania informacji o mo�liwo�ci dokonania inwestycji lub innej korzystnej transakcji dotycz�cej przedmiotu dzia�alno�ci sp�ki, cz�onek zarz�du powinien przedstawi� zarz�dowi bezzw�ocznie tak� informacj� w celu rozwa�enia mo�liwo�ci jej wykorzystania przez sp�k�. Wykorzystanie takiej informacji przez cz�onka zarz�du lub przekazanie jej osobie trzeciej mo�e nast�pi� tylko za zgod� zarz�du i jedynie w�wczas, gdy nie narusza to interesu sp�ki.

 

Tak

 

36

Cz�onek zarz�du powinien traktowa� posiadane akcje sp�ki oraz sp�ek wobec niej dominuj�cych i zale�nych jako inwestycj� d�ugoterminow�.

 

Tak

 

37

Cz�onkowie zarz�du powinni informowa� rad� nadzorcz� o ka�dym konflikcie interes�w w zwi�zku z pe�nion� funkcj� lub o mo�liwo�ci jego powstania.

 

Tak

 

38

Wynagrodzenie cz�onk�w zarz�du powinno by� ustalane na podstawie przejrzystych procedur i zasad, z uwzgl�dnieniem jego charakteru motywacyjnego oraz zapewnienia efektywnego i p�ynnego zarz�dzania sp�k�. Wynagrodzenie powinno odpowiada� wielko�ci przedsi�biorstwa sp�ki, pozostawa� w rozs�dnym stosunku do wynik�w ekonomicznych, a tak�e wi�za� si� z zakresem odpowiedzialno�ci wynikaj�cej z pe�nionej funkcji, z uwzgl�dnieniem poziomu wynagrodzenia cz�onk�w zarz�du w podobnych sp�kach na por�wnywalnym rynku.

 

 

Tak

 

39

��czna wysoko�� wynagrodze� wszystkich, a tak�e indywidualna ka�dego z cz�onk�w zarz�du w rozbiciu dodatkowo na poszczeg�lne jego sk�adniki powinna by� ujawniana w raporcie rocznym wraz z informacj� o procedurach i zasadach jego ustalania. Je�eli wysoko�� wynagrodzenia poszczeg�lnych cz�onk�w zarz�du znacznie si� od siebie r�ni, zaleca si� opublikowanie stosownego wyja�nienia.

 

Tak

 

40

Zarz�d powinien ustali� zasady i tryb pracy oraz podzia�u kompetencji w regulaminie, kt�ry powinien by� jawny i og�lnie dost�pny.

 

Nie

 

Sp�ka posiada regulamin pracy Zarz�du, okre�laj�cy zasady i tryb pracy Zarz�du. Podzia� Kompetencji zawarty jest w regulaminie organizacyjnym przedsi�biorstwa Sp�ki. Regulamin Zarz�du i regulamin organizacyjny s� dokumentami wewn�trznymi b�d�cymi efektem do�wiadcze� i dorobku Sp�ki. Dokumenty te s� okresowo aktualizowane. Wprowadzenie zasady ich jawno�ci i og�lnej dost�pno�ci nie le�y w interesie Sp�ki, poniewa� w pewnych sytuacjach mog� one by� wykorzystywane przeciwko interesom Sp�ki np. przez jej konkurent�w.

 

DOBRE PRAKTYKI W ZAKRESIE RELACJI Z OSOBAMI I INSTYTUCJAMI ZEWN�TRZNYMI

 

41

Podmiot, kt�ry ma pe�ni� funkcj� bieg�ego rewidenta w sp�ce powinien by� wybrany w taki spos�b aby zapewniona by�a� niezale�no�� przy realizacji powierzonych mu zada�.

 

Tak

 

42

W celu zapewnienia niezale�no�ci opinii, sp�ka powinna dokonywa� zmiany bieg�ego rewidenta przynajmniej raz na pi�� lat. Przez zmian� bieg�ego rewidenta rozumie si� r�wnie� zmian� osoby dokonuj�cej badania. Ponadto w d�u�szym okresie sp�ka nie powinna korzysta� z us�ug tego samego podmiotu dokonuj�cego badania.

 

Tak

 

43

Wyb�r podmiotu pe�ni�cego funkcj� bieg�ego rewidenta powinien by� dokonywany przez rad� nadzorcz� po przedstawieniu rekomendacji komitetu audytu lub walne zgromadzenie po przedstawieniu rekomendacji rady nadzorczej zawieraj�cej rekomendacje komitetu audytu. Dokonanie przez rad� nadzorcz� lub walne zgromadzenie innego wyboru ni� rekomendowany przez komitet audytu powinno zosta� szczeg�owo uzasadnione. Informacja na temat wyboru podmiotu pe�ni�cego funkcj� bieg�ego rewidenta wraz z uzasadnieniem powinna by� zawarta w raporcie rocznym.

 

NIE

 

W Sp�ce nie powo�ano komitetu audytu, wyb�r podmiotu pe�ni�cego funkcj� bieg�ego rewidenta dokonywany jest przez Rad� Nadzorcz� na wniosek Zarz�du.

 

44

Rewidentem ds. spraw szczeg�lnych nie mo�e by� podmiot pe�ni�cy obecnie lub w okresie kt�rego dotyczy badanie funkcj� bieg�ego rewidenta w sp�ce lub w podmiotach od niej zale�nych.

 

Tak

 

45

Nabywanie w�asnych akcji przez sp�k� powinno by� dokonane w taki spos�b, aby �adna grupa akcjonariuszy nie by�a uprzywilejowana.

 

Tak

 

46

Statut sp�ki, podstawowe regulacje wewn�trzne, informacje i dokumenty zwi�zane z walnymi zgromadzeniami, a tak�e sprawozdania finansowe powinny by� dost�pne w siedzibie sp�ki i na jej stronach internetowych.

 

Tak

 

47

Sp�ka powinna dysponowa� odpowiednimi procedurami i zasadami dotycz�cymi kontakt�w z mediami i prowadzenia polityki informacyjnej, zapewniaj�cymi sp�jne i rzetelne informacje o sp�ce. Sp�ka powinna, w zakresie zgodnym z przepisami prawa i uwzgl�dniaj�cym jej interesy, udost�pnia� przedstawicielom medi�w informacje na temat swojej bie��cej dzia�alno�ci, sytuacji gospodarczej przedsi�biorstwa, jak r�wnie� umo�liwi� im obecno�� na walnych zgromadzeniach.

 

Tak

 

48

Sp�ka powinna przekaza� do publicznej wiadomo�ci w raporcie rocznym o�wiadczenie o stosowaniu zasad �adu korporacyjnego. W przypadku odst�pstwa od stosowania tych zasad sp�ka powinna r�wnie� w spos�b publiczny uzasadni� ten fakt.

 

Tak

 

 

Podstawa prawna:

� 27 Regulaminu GPW

 

 

Podpisy:

Jaros�aw Popio�ek � Prezes Zarz�du