2007-07-02
Nr
28 � o�wiadczenie dot. zasad �adu korporacyjnego
Zarz�d Mostostal Warszawa S.A. przekazuje
do publicznej wiadomo�ci o�wiadczenie Sp�ki dotycz�ce "Dobrych Praktyk w
Sp�kach Publicznych 2005".
ZASADY
OG�LNE
I |
Cel sp�ki |
Podstawowym celem dzia�ania w�adz sp�ki jest
realizacja interesu sp�ki, rozumianego jako powi�kszanie warto�ci
powierzonego jej przez akcjonariuszy maj�tku, z uwzgl�dnieniem praw i interes�w innych ni� akcjonariusze podmiot�w,
zaanga�owanych w funkcjonowanie sp�ki, w szczeg�lno�ci wierzycieli sp�ki
oraz jej pracownik�w. |
Tak |
II |
Rz�dy wi�kszo�ci i ochrona mniejszo�ci |
Sp�ka akcyjna jest przedsi�wzi�ciem kapita�owym.
Dlatego w sp�ce musi by� uznawana zasada rz�d�w wi�kszo�ci kapita�owej i w
zwi�zku z tym prymatu wi�kszo�ci nad mniejszo�ci�. Akcjonariusz, kt�ry wni�s�
wi�kszy kapita�, ponosi te� wi�ksze ryzyko gospodarcze. Jest
wi�c uzasadnione, aby jego interesy by�y uwzgl�dniane proporcjonalnie
do wniesionego kapita�u. Mniejszo�� musi mie� zapewnion� nale�yt� ochron� jej
praw, w granicach okre�lonych przez prawo i dobre
obyczaje. Wykonuj�c swoje uprawnienia akcjonariusz wi�kszo�ciowy powinien
uwzgl�dnia� interesy mniejszo�ci. |
Tak |
III |
Uczciwe intencje i nie nadu�ywanie uprawnie� |
Wykonywanie praw i korzystanie z instytucji
prawnych powinno opiera� si� na uczciwych intencjach (dobrej wierze) i nie
mo�e wykracza� poza cel i gospodarcze uzasadnienie, ze wzgl�du
na kt�re instytucje te zosta�y ustanowione. Nie nale�y podejmowa�
dzia�a�, kt�re wykraczaj�c poza tak ustalone ramy stanowi�yby nadu�ycie
prawa. Nale�y chroni� mniejszo�� przed nadu�ywaniem uprawnie� w�a�cicielskich
przez wi�kszo�� oraz chroni� interesy wi�kszo�ci przed nadu�ywaniem uprawnie�
przez mniejszo��, zapewniaj�c mo�liwie jak najszersz� ochron� s�usznych interes�w
akcjonariuszy i innych uczestnik�w obrotu. |
Tak |
IV |
Kontrola s�dowa |
Organy sp�ki i osoby prowadz�ce walne
zgromadzenie nie mog� rozstrzyga� kwestii, kt�re powinny by� przedmiotem
orzecze� s�dowych. Nie dotyczy to dzia�a�, do kt�rych organy sp�ki i osoby
prowadz�ce walne zgromadzenie s� uprawnione lub zobowi�zane przepisami prawa. |
Tak |
V |
Niezale�no�� opinii zamawianych przez sp�k� |
Przy wyborze podmiotu maj�cego �wiadczy� us�ugi
eksperckie, w tym w szczeg�lno�ci us�ugi bieg�ego rewidenta, us�ugi doradztwa
finansowego i podatkowego oraz us�ugi prawnicze sp�ka powinna uwzgl�dni�,
czy istniej� okoliczno�ci ograniczaj�ce niezale�no�� tego podmiotu przy
wykonywaniu powierzonych mu zada�. |
Tak |
DOBRE
PRAKTYKI WALNYCH ZGROMADZE�
1 |
Walne zgromadzenie powinno odbywa� si� w miejscu
i czasie u�atwiaj�cym jak najszerszemu kr�gowi akcjonariuszy uczestnictwo w
zgromadzeniu. |
Tak |
|
2 |
��danie zwo�ania walnego zgromadzenia oraz
umieszczenia okre�lonych spraw w porz�dku jego obrad, zg�aszane przez
uprawnione podmioty, powinno by� uzasadnione. Projekty uchwa� proponowanych
do przyj�cia przez walne zgromadzenie oraz inne istotne materia�y powinny by�
przedstawiane akcjonariuszom wraz z uzasadnieniem i opini� rady nadzorczej
przed walnym zgromadzeniem, w czasie umo�liwiaj�cym zapoznanie si� z nimi i
dokonanie ich oceny. |
Tak |
|
3 |
Walne zgromadzenie zwo�ane na wniosek
akcjonariuszy powinno si� odby� w terminie wskazanym w ��daniu, a je�eli
dotrzymanie tego terminu napotyka na istotne przeszkody - w najbli�szym
terminie, umo�liwiaj�cym rozstrzygni�cie przez zgromadzenie spraw, wnoszonych
pod jego obrady. |
Tak |
|
4 |
Odwo�anie walnego zgromadzenia, w kt�rego
porz�dku obrad na wniosek uprawnionych podmiot�w umieszczono okre�lone sprawy
lub kt�re zwo�ane zosta�o na taki wniosek mo�liwe
jest tylko za zgod� wnioskodawc�w. W innych przypadkach walne zgromadzenie
mo�e by� odwo�ane, je�eli jego odbycie napotyka na nadzwyczajne przeszkody
(si�a wy�sza) lub jest oczywi�cie bezprzedmiotowe. Odwo�anie nast�puje w taki
sam spos�b, jak zwo�anie, zapewniaj�c przy tym jak najmniejsze ujemne skutki
dla sp�ki i dla akcjonariuszy, w ka�dym razie nie p�niej ni� na trzy
tygodnie przed pierwotnie planowanym terminem. Zmiana terminu odbycia walnego
zgromadzenia nast�puje w tym samym trybie, co jego odwo�anie, cho�by
proponowany porz�dek obrad nie ulega� zmianie. |
Tak |
|
5 |
Uczestnictwo przedstawiciela akcjonariusza w
walnym zgromadzeniu wymaga udokumentowania prawa do dzia�ania w jego imieniu
w spos�b nale�yty. Nale�y stosowa� domniemanie, i� dokument pisemny,
potwierdzaj�cy prawo reprezentowania akcjonariusza na walnym zgromadzeniu
jest zgodny z prawem i nie wymaga dodatkowych potwierdze�, chyba
�e jego autentyczno�� lub wa�no�� prima facie
budzi w�tpliwo�ci zarz�du sp�ki (przy wpisywaniu na list� obecno�ci) lub
przewodnicz�cego walnego zgromadzenia. |
Tak |
|
6 |
Walne zgromadzenie powinno mie� stabilny
regulamin, okre�laj�cy szczeg�owe zasady prowadzenia obrad i podejmowania
uchwa�. Regulamin powinien zawiera� w szczeg�lno�ci postanowienia dotycz�ce
wybor�w, w tym wyboru rady nadzorczej w drodze g�osowania oddzielnymi
grupami. Regulamin nie powinien ulega� cz�stym zmianom; wskazane jest, aby
zmiany wchodzi�y w �ycie pocz�wszy od nast�pnego walnego zgromadzenia. |
Tak |
|
7 |
Osoba otwieraj�ca walne zgromadzenie powinna
doprowadzi� do niezw�ocznego wyboru przewodnicz�cego, powstrzymuj�c si� od
jakichkolwiek innych rozstrzygni�� merytorycznych lub formalnych. |
Tak |
|
8 |
Przewodnicz�cy walnego zgromadzenia zapewnia
sprawny przebieg obrad i poszanowanie praw i
interes�w wszystkich akcjonariuszy. Przewodnicz�cy powinien przeciwdzia�a� w
szczeg�lno�ci nadu�ywaniu uprawnie� przez uczestnik�w zgromadzenia i
zapewnia� respektowanie praw akcjonariuszy
mniejszo�ciowych. Przewodnicz�cy nie powinien bez wa�nych powod�w sk�ada�
rezygnacji ze swej funkcji, nie mo�e te� bez uzasadnionych przyczyn op�nia�
podpisania protoko�u walnego zgromadzenia. |
Tak |
|
9 |
Na walnym zgromadzeniu powinni by� obecni cz�onkowie
rady nadzorczej i zarz�du. Bieg�y rewident powinien by� obecny na zwyczajnym
walnym zgromadzeniu oraz na nadzwyczajnym walnym zgromadzeniu, je�eli
przedmiotem obrad maj� by� sprawy finansowe sp�ki. Nieobecno�� cz�onka
zarz�du lub cz�onka rady nadzorczej na walnym zgromadzeniu wymaga
wyja�nienia. Wyja�nienie to powinno by� przedstawione na walnym zgromadzeniu. |
Tak |
|
10 |
Cz�onkowie rady nadzorczej i zarz�du oraz bieg�y
rewident sp�ki powinni, w granicach swych kompetencji i w zakresie
niezb�dnym dla rozstrzygni�cia spraw omawianych przez zgromadzenie, udziela�
uczestnikom zgromadzenia wyja�nie� i informacji dotycz�cych sp�ki. |
Tak |
|
11 |
Udzielanie przez zarz�d odpowiedzi na pytania
walnego zgromadzenia powinno by� dokonywane przy uwzgl�dnieniu faktu, �e
obowi�zki informacyjne sp�ka publiczna wykonuje w spos�b wynikaj�cy z
przepis�w prawa o publicznym obrocie papierami warto�ciowymi, a udzielanie
szeregu informacji nie mo�e by� dokonywane w spos�b inny ni� wynikaj�cy z
tych przepis�w. |
Tak |
|
12 |
Kr�tkie przerwy w obradach, nie
stanowi�ce odroczenia obrad, zarz�dzane przez przewodnicz�cego w
uzasadnionych przypadkach, nie mog� mie� na celu utrudniania akcjonariuszom
wykonywania ich praw. |
Tak |
|
13 |
G�osowania nad sprawami porz�dkowymi mog�
dotyczy� tylko kwestii zwi�zanych z prowadzeniem obrad zgromadzenia. Nie
poddaje si� pod g�osowanie w tym trybie uchwa�, kt�re mog� wp�ywa� na
wykonywanie przez akcjonariuszy ich praw. |
Tak |
|
14 |
Uchwa�a o zaniechaniu rozpatrywania sprawy
umieszczonej w porz�dku obrad mo�e zapa�� jedynie w przypadku, gdy
przemawiaj� za ni� istotne powody. Wniosek w takiej sprawie powinien zosta�
szczeg�owo umotywowany. Zdj�cie z porz�dku obrad b�d� zaniechanie
rozpatrywania sprawy umieszczonej w porz�dku obrad na wniosek akcjonariuszy
wymaga podj�cia uchwa�y walnego zgromadzenia, po uprzednio wyra�onej zgodzie
przez wszystkich obecnych akcjonariuszy, kt�rzy zg�osili taki wniosek,
popartej 75 % g�os�w walnego zgromadzenia. |
Tak |
|
15 |
Zg�aszaj�cym sprzeciw wobec uchwa�y zapewnia si�
mo�liwo�� zwi�z�ego uzasadnienia sprzeciwu. |
Tak |
|
16 |
Z uwagi na to, �e Kodeks sp�ek handlowych nie
przewiduje kontroli s�dowej w przypadku niepodj�cia przez walne zgromadzenie
uchwa�y, zarz�d lub przewodnicz�cy walnego zgromadzenia powinni w ten spos�b
formu�owa� uchwa�y, aby ka�dy uprawniony, kt�ry nie zgadza si� z meritum
rozstrzygni�cia stanowi�cym przedmiot uchwa�y, mia� mo�liwo�� jej
zaskar�enia. |
Tak |
|
17 |
Na ��danie uczestnika walnego zgromadzenia
przyjmuje si� do protoko�u jego pisemne o�wiadczenie |
Tak |
|
DOBRE
PRAKTYKI RAD NADZORCZYCH
18 |
Rada nadzorcza corocznie przedk�ada walnemu
zgromadzeniu zwi�z�� ocen� sytuacji sp�ki. Ocena ta powinna by� udost�pniana
wszystkim akcjonariuszom w takim terminie, aby mogli si� z ni� zapozna� przed
zwyczajnym walnym zgromadzeniem. |
Tak |
|
19 |
Cz�onek rady nadzorczej powinien posiada�
nale�yte wykszta�cenie, do�wiadczenie zawodowe oraz do�wiadczenie �yciowe,
reprezentowa� wysoki poziom moralny oraz by� w stanie po�wi�ci� niezb�dn�
ilo�� czasu, pozwalaj�c� mu w spos�b w�a�ciwy wykonywa� swoje funkcje w
radzie nadzorczej. Kandydatury cz�onk�w rady nadzorczej powinny by� zg�aszane
i szczeg�owo uzasadniane w spos�b umo�liwiaj�cy dokonanie �wiadomego wyboru. |
Tak |
|
20 |
a)
Przynajmniej po�ow� cz�onk�w rady nadzorczej powinni stanowi� cz�onkowie
niezale�ni, z zastrze�eniem pkt. d). Niezale�ni
cz�onkowie rady nadzorczej powinni by� wolni od jakichkolwiek powi�za� ze
sp�k� i akcjonariuszami lub pracownikami, kt�re mog�yby istotnie wp�yn�� na
zdolno�� niezale�nego cz�onka do podejmowania bezstronnych decyzji; b)
Szczeg�owe kryteria niezale�no�ci powinien okre�la� statut sp�ki; c)
Bez zgody wi�kszo�ci niezale�nych cz�onk�w rady nadzorczej, nie powinny by�
podejmowane uchwa�y w sprawach: - �wiadczenia z jakiegokolwiek tytu�u przez
sp�k� i jakiekolwiek podmioty powi�zane ze sp�k� na rzecz cz�onk�w zarz�du; - wyra�enia zgody na zawarcie przez sp�k� lub
podmiot od niej zale�ny istotnej umowy z podmiotem powi�zanym ze sp�k�,
cz�onkiem rady nadzorczej albo zarz�du oraz z podmiotami z nimi powi�zanymi; - wyboru bieg�ego rewidenta dla przeprowadzenia
badania sprawozdania finansowego sp�ki. d)
W sp�kach, gdzie jeden akcjonariusz posiada pakiet akcji daj�cy ponad 50%
og�lnej liczby g�os�w, rada nadzorcza powinna liczy� co najmniej dw�ch
niezale�nych cz�onk�w, w tym niezale�nego przewodnicz�cego komitetu audytu, o
ile taki komitet zosta� ustanowiony. |
Nie |
Sp�ka ma Akcjonariusza Strategicznego, kt�ry
posiada wystarczaj�c� wiedz� i do�wiadczenie w sprawowaniu skutecznego i
prawid�owego nadzoru w�a�cicielskiego przez w�asnych przedstawicieli, do
kt�rych wiedzy i kwalifikacji ma pe�ne zaufanie. Strategiczny Akcjonariusz,
b�d�c osob� zagraniczn� i dzia�aj�c na rynku polskim od niedawna, nie posiada
instrument�w skutecznej weryfikacji zar�wno niezale�no�ci jak i kwalifikacji
os�b, kt�re mog�yby pretendowa� do prawid�owego sprawowania funkcji tzw.
niezale�nego cz�onka rady nadzorczej. Sk�ad osobowy Rady Nadzorczej Sp�ki,
wed�ug opinii Zarz�du, w�a�ciwie zabezpiecza interesy wszystkich grup
akcjonariuszy. |
21 |
Cz�onek rady nadzorczej powinien przede wszystkim
mie� na wzgl�dzie interes sp�ki. |
Tak |
|
22 |
Cz�onkowie Rady Nadzorczej powinni podejmowa�
odpowiednie dzia�ania aby otrzymywa� od Zarz�du
regularne i wyczerpuj�ce informacje o wszystkich istotnych sprawach
dotycz�cych dzia�alno�ci sp�ki oraz o ryzyku zwi�zanym z prowadzon�
dzia�alno�ci� i sposobach zarz�dzania tym ryzykiem. |
Tak |
|
23 |
O zaistnia�ym konflikcie interes�w cz�onek rady
nadzorczej powinien poinformowa� pozosta�ych cz�onk�w rady i powstrzyma� si�
od zabierania g�osu w dyskusji oraz od g�osowania nad przyj�ciem uchwa�y w
sprawie, w kt�rej zaistnia� konflikt interes�w. |
Tak |
|
24 |
Informacja o osobistych, faktycznych i
organizacyjnych powi�zaniach cz�onka rady nadzorczej z okre�lonym
akcjonariuszem, a zw�aszcza z akcjonariuszem wi�kszo�ciowym powinna by�
dost�pna publicznie. Sp�ka powinna dysponowa� procedur� uzyskiwania
informacji od cz�onk�w rady nadzorczej i ich upubliczniania. |
Tak |
|
25 |
Posiedzenia rady nadzorczej, z wyj�tkiem spraw
dotycz�cych bezpo�rednio zarz�du lub jego cz�onk�w, w szczeg�lno�ci:
odwo�ania, odpowiedzialno�ci oraz ustalania wynagrodzenia, powinny by�
dost�pne i jawne dla cz�onk�w zarz�du. |
Tak |
|
26 |
Cz�onek rady nadzorczej powinien umo�liwi�
zarz�dowi przekazanie w spos�b publiczny i we w�a�ciwym trybie informacji o
zbyciu lub nabyciu akcji sp�ki lub te� sp�ki wobec niej dominuj�cej lub
zale�nej, jak r�wnie� o transakcjach z takimi sp�kami, o ile s� one istotne
dla jego sytuacji materialnej. |
Tak |
|
27 |
Wynagrodzenie cz�onk�w rady nadzorczej powinno
by� ustalone na podstawie przejrzystych procedur i zasad. Wynagrodzenie to
powinno by� godziwe lecz nie powinno stanowi�
istotnej pozycji koszt�w dzia�alno�ci sp�ki ani wp�ywa� w powa�ny spos�b na
jej wynik finansowy. Powinno te� pozostawa� w rozs�dnej relacji do
wynagrodzenia cz�onk�w zarz�du. ��czna wysoko�� wynagrodze� wszystkich a
tak�e indywidualna ka�dego z cz�onk�w rady nadzorczej w rozbiciu dodatkowo na
poszczeg�lne jego sk�adniki powinna by� ujawniana w raporcie rocznym wraz z
informacj� o procedurach i zasadach jego ustalania. |
Nie |
Sp�ka, zgodnie z wol� walnego zgromadzenia,
kt�re ustali�o zasady wynagrodzenia, realizuje zasad� stosowan� przez podmiot
dominuj�cy - Accion� S.A. w
swojej grupie kapita�owej, wed�ug kt�rej cz�onkowie Rady Nadzorczej nie
otrzymuj� wynagrodzenia za sprawowanie przez nich funkcji w Radzie. |
28 |
Rada nadzorcza powinna dzia�a� zgodnie ze swym
regulaminem, kt�ry powinien by� publicznie dost�pny. Regulamin powinien
przewidywa� powo�anie co najmniej dw�ch komitet�w: - audytu oraz - wynagrodze� W sk�ad komitetu audytu powinno wchodzi� co najmniej dw�ch cz�onk�w niezale�nych oraz
przynajmniej jeden posiadaj�cy kwalifikacje i do�wiadczenie w zakresie
rachunkowo�ci i finans�w. Zadania komitet�w powinien szczeg�owo okre�la�
regulamin rady nadzorczej. Komitety rady powinny sk�ada� radzie nadzorczej
roczne sprawozdania ze swojej dzia�alno�ci. Sprawozdania te sp�ka powinna
udost�pnia� akcjonariuszom. |
Nie |
Regulamin Rady Nadzorczej jest wewn�trznym
dokumentem prawnym Sp�ki reguluj�cym tryb pracy Rady. Wewn�trzne rozwi�zania
stanowi� efekt w�asnych do�wiadcze� i wiedzy Sp�ki. W interesie Sp�ki nie
le�y ujawnianie i publiczna dost�pno�� wewn�trznych rozwi�za�
organizacyjnych, kt�re z mocy prawa nie musz� by� udost�pnione i w pewnych
sytuacjach mog� by� wykorzystywane przeciw interesom Sp�ki np. przez jej konkurent�w. |
29 |
Porz�dek obrad rady nadzorczej nie powinien by�
zmieniany lub uzupe�niany w trakcie posiedzenia, kt�rego dotyczy. Wymogu
powy�szego nie stosuje si�, gdy obecni s� wszyscy cz�onkowie rady nadzorczej
i wyra�aj� oni zgod� na zmian� lub uzupe�nienie porz�dku obrad, a tak�e gdy podj�cie okre�lonych dzia�a� przez rad�
nadzorcz� jest konieczne dla uchronienia sp�ki przed szkod� jak r�wnie� w
przypadku uchwa�y, kt�rej przedmiotem jest ocena, czy istnieje konflikt
interes�w mi�dzy cz�onkiem rady nadzorczej a sp�k�. |
Tak |
|
30 |
Cz�onek rady nadzorczej oddelegowany przez grup�
akcjonariuszy do sta�ego pe�nienia nadzoru powinien sk�ada� radzie nadzorczej
szczeg�owe sprawozdania z pe�nionej funkcji. |
Tak |
|
31 |
Cz�onek rady nadzorczej nie powinien rezygnowa� z
pe�nienia tej funkcji w trakcie kadencji, je�eli mog�oby to uniemo�liwi�
dzia�anie rady, a w szczeg�lno�ci je�li mog�oby to
uniemo�liwi� terminowe podj�cie istotnej uchwa�y. |
Tak |
|
DOBRE
PRAKTYKI ZARZ�D�W
32 |
Zarz�d, kieruj�c si� interesem sp�ki, okre�la
strategi� oraz g��wne cele dzia�ania sp�ki i przedk�ada je radzie
nadzorczej, po czym jest odpowiedzialny za ich wdro�enie i realizacj�. Zarz�d
dba o przejrzysto�� i efektywno�� systemu zarz�dzania sp�k� oraz prowadzenie
jej spraw zgodne z przepisami prawa i dobr� praktyk�. |
Tak |
|
33 |
Przy podejmowaniu decyzji w sprawach sp�ki
cz�onkowie zarz�du powinni dzia�a� w granicach uzasadnionego ryzyka
gospodarczego, tzn. po rozpatrzeniu wszystkich informacji, analiz i opinii,
kt�re w rozs�dnej ocenie zarz�du powinny by� w danym przypadku wzi�te pod
uwag� ze wzgl�du na interes sp�ki. Przy ustalaniu interesu sp�ki nale�y
bra� pod uwag� uzasadnione w d�ugookresowej perspektywie interesy
akcjonariuszy, wierzycieli, pracownik�w sp�ki oraz innych podmiot�w i os�b
wsp�pracuj�cych ze sp�k� w zakresie jej dzia�alno�ci gospodarczej a tak�e
interesy spo�eczno�ci lokalnych. |
Tak |
|
34 |
Przy dokonywaniu transakcji z akcjonariuszami
oraz innymi osobami, kt�rych interesy wp�ywaj� na interes sp�ki, zarz�d
powinien dzia�a� ze szczeg�ln� staranno�ci�, aby transakcje by�y dokonywane
na warunkach rynkowych |
Tak |
|
35 |
Cz�onek zarz�du powinien zachowywa� pe�n�
lojalno�� wobec sp�ki i uchyla� si� od dzia�a�, kt�re mog�yby prowadzi�
wy��cznie do realizacji w�asnych korzy�ci materialnych. W przypadku uzyskania
informacji o mo�liwo�ci dokonania inwestycji lub innej korzystnej transakcji
dotycz�cej przedmiotu dzia�alno�ci sp�ki, cz�onek zarz�du powinien
przedstawi� zarz�dowi bezzw�ocznie tak� informacj� w celu rozwa�enia
mo�liwo�ci jej wykorzystania przez sp�k�. Wykorzystanie takiej informacji
przez cz�onka zarz�du lub przekazanie jej osobie trzeciej mo�e nast�pi� tylko
za zgod� zarz�du i jedynie w�wczas, gdy nie narusza to interesu sp�ki. |
Tak |
|
36 |
Cz�onek zarz�du powinien traktowa� posiadane
akcje sp�ki oraz sp�ek wobec niej dominuj�cych i zale�nych jako inwestycj�
d�ugoterminow�. |
Tak |
|
37 |
Cz�onkowie zarz�du powinni informowa� rad�
nadzorcz� o ka�dym konflikcie interes�w w zwi�zku z pe�nion� funkcj� lub o
mo�liwo�ci jego powstania. |
Tak |
|
38 |
Wynagrodzenie cz�onk�w zarz�du powinno by�
ustalane na podstawie przejrzystych procedur i zasad, z uwzgl�dnieniem jego
charakteru motywacyjnego oraz zapewnienia efektywnego i p�ynnego zarz�dzania
sp�k�. Wynagrodzenie powinno odpowiada� wielko�ci przedsi�biorstwa sp�ki,
pozostawa� w rozs�dnym stosunku do wynik�w ekonomicznych, a tak�e wi�za� si�
z zakresem odpowiedzialno�ci wynikaj�cej z pe�nionej funkcji, z
uwzgl�dnieniem poziomu wynagrodzenia cz�onk�w zarz�du w podobnych sp�kach na
por�wnywalnym rynku. |
Tak |
|
39 |
��czna wysoko�� wynagrodze� wszystkich, a tak�e
indywidualna ka�dego z cz�onk�w zarz�du w rozbiciu dodatkowo na poszczeg�lne
jego sk�adniki powinna by� ujawniana w raporcie rocznym wraz z informacj� o procedurach
i zasadach jego ustalania. Je�eli wysoko�� wynagrodzenia poszczeg�lnych
cz�onk�w zarz�du znacznie si� od siebie r�ni, zaleca si� opublikowanie
stosownego wyja�nienia. |
Tak |
|
40 |
Zarz�d powinien ustali� zasady i tryb pracy oraz
podzia�u kompetencji w regulaminie, kt�ry powinien by� jawny i og�lnie
dost�pny. |
Nie |
Sp�ka posiada regulamin pracy Zarz�du,
okre�laj�cy zasady i tryb pracy Zarz�du. Podzia� Kompetencji zawarty jest w
regulaminie organizacyjnym przedsi�biorstwa Sp�ki. Regulamin Zarz�du i
regulamin organizacyjny s� dokumentami wewn�trznymi b�d�cymi efektem
do�wiadcze� i dorobku Sp�ki. Dokumenty te s� okresowo aktualizowane.
Wprowadzenie zasady ich jawno�ci i og�lnej dost�pno�ci nie le�y w interesie
Sp�ki, poniewa� w pewnych sytuacjach mog� one by� wykorzystywane przeciwko
interesom Sp�ki np. przez jej konkurent�w. |
DOBRE
PRAKTYKI W ZAKRESIE RELACJI Z OSOBAMI I INSTYTUCJAMI ZEWN�TRZNYMI
41 |
Podmiot, kt�ry ma pe�ni� funkcj� bieg�ego
rewidenta w sp�ce powinien by� wybrany w taki spos�b aby zapewniona by�a� niezale�no��
przy realizacji powierzonych mu zada�. |
Tak |
|
42 |
W celu zapewnienia niezale�no�ci opinii, sp�ka
powinna dokonywa� zmiany bieg�ego rewidenta przynajmniej raz na pi�� lat.
Przez zmian� bieg�ego rewidenta rozumie si� r�wnie� zmian� osoby dokonuj�cej
badania. Ponadto w d�u�szym okresie sp�ka nie powinna korzysta� z us�ug tego
samego podmiotu dokonuj�cego badania. |
Tak |
|
43 |
Wyb�r podmiotu pe�ni�cego funkcj� bieg�ego
rewidenta powinien by� dokonywany przez rad� nadzorcz� po przedstawieniu
rekomendacji komitetu audytu lub walne zgromadzenie po przedstawieniu
rekomendacji rady nadzorczej zawieraj�cej rekomendacje komitetu audytu.
Dokonanie przez rad� nadzorcz� lub walne zgromadzenie innego wyboru ni�
rekomendowany przez komitet audytu powinno zosta� szczeg�owo uzasadnione.
Informacja na temat wyboru podmiotu pe�ni�cego funkcj� bieg�ego rewidenta
wraz z uzasadnieniem powinna by� zawarta w raporcie rocznym. |
Nie |
W Sp�ce nie powo�ano komitetu audytu, wyb�r
podmiotu pe�ni�cego funkcj� bieg�ego rewidenta dokonywany jest przez Rad�
Nadzorcz� na wniosek Zarz�du. |
44 |
Rewidentem ds. spraw szczeg�lnych nie mo�e by�
podmiot pe�ni�cy obecnie lub w okresie, kt�rego dotyczy badanie funkcj�
bieg�ego rewidenta w sp�ce lub w podmiotach od niej zale�nych. |
Tak |
|
45 |
Nabywanie w�asnych akcji przez sp�k� powinno by�
dokonane w taki spos�b, aby �adna grupa akcjonariuszy nie by�a
uprzywilejowana. |
Tak |
|
46 |
Statut sp�ki, podstawowe regulacje wewn�trzne,
informacje i dokumenty zwi�zane z walnymi zgromadzeniami, a tak�e
sprawozdania finansowe powinny by� dost�pne w siedzibie sp�ki i na jej
stronach internetowych. |
Tak |
|
47 |
Sp�ka powinna dysponowa� odpowiednimi
procedurami i zasadami dotycz�cymi kontakt�w z mediami i prowadzenia polityki
informacyjnej, zapewniaj�cymi sp�jne i rzetelne informacje o sp�ce. Sp�ka
powinna, w zakresie zgodnym z przepisami prawa i uwzgl�dniaj�cym jej
interesy, udost�pnia� przedstawicielom medi�w informacje na temat swojej
bie��cej dzia�alno�ci, sytuacji gospodarczej przedsi�biorstwa, jak r�wnie�
umo�liwi� im obecno�� na walnych zgromadzeniach. |
Tak |
|
48 |
Sp�ka powinna przekaza� do publicznej wiadomo�ci
w raporcie rocznym o�wiadczenie o stosowaniu zasad �adu korporacyjnego. W
przypadku odst�pstwa od stosowania tych zasad sp�ka powinna r�wnie� w spos�b
publiczny uzasadni� ten fakt. |
Tak |
|
Podstawa prawna:
� 27 Regulaminu GPW
Podpisy:
Jaros�aw Popio�ek � Prezes Zarz�du