9
rynku oraz jedną z najcenniejszych w Rosji. W 2020 roku liczba transakcji w tym sklepie wynosiła 70
milinów. Firma ta jest rosyjskim odpowiednikiem Amazona. Sprzedawcy dostarczają swoje towary do
magazynu spółki, skąd są później wysyłane do klientów końcowych. Towary dostarczane są do
obiorców końcowych m.in. za pośrednictwem punktów odbioru Ozon. Ozon jest notowany na NASDAQ
oraz moskiewskiej giełdzie.
Warto również odnotować pojawienie się na rynku Fix Price — rosyjskiej sieci sklepów w formacie „sklep
stałych cen” należących do spółki Best Price. Sieć obejmuje 3 306 sklepów działających w 830
miejscowościach w 74 regionach Rosji, a także w Gruzji, Kazachstanie, Łotwie, Białorusi. Na Białorusi
Fix Price działa tylko jako sieć sklepów detalicznych. Biorąc pod uwagę politykę cenową sieci, można
argumentować, że nie jest ona bezpośrednią konkurencją dla supermarketu dla dzieci Buslik. Jednak w
niektórych podkategoriach produktów oferta Fix Price staje się atrakcyjna dla określonego segmentu
klientów.
Kluczową kategorią w sprzedaży detalicznej jest moda dziecięca. W ostatnich latach wiele światowych
brandów pojawiło się na Białorusi. Są to globalni potentaci detaliczni asortymentu odzieżowego i
obuwniczego, tacy jak Inditex S.A., H&M, Koton, LC Waikiki, Mothecare, Sportmaster, Tvoe, a także
białoruska marka Mark Formelle. Wiele z tych firm aktywnie rozwija kanały e-commerce (LC Waikiki,
Mothercare, Mark Formelle).
Grupa firm Detskyj Mir, która zaczęła otwierać swoje sklepy na Białorusi (w Mińsku) w lutym 2019 r. jest
pierwszym i jedynym bezpośrednim konkurentem pod względem kategorii przedstawionych produktów.
Pod koniec 2021 roku sieć posiadała 21 sklepów na terenie Białorusi, a także sklep internetowy
by.detmir.com.
W kategoriach higieny i opieki nad dziećmi głównymi konkurentami są: ZapadKhimTorg, dyskont Ostrov
Chistoty ze swoim sklepem internetowym założonym w 2011 roku i 550 sklepami detalicznymi. W latach
2018-2019 firma ta próbowała wprowadzić do swoich sklepów kategorię żywności dla dzieci, a także
produktów spożywczych, które nie wymagają specjalnych warunków przechowywania w określonych
temperaturach. Jednak strategia ta nie została zaakceptowana przez kupujących i firma musiała
wycofać te towary z sieci.
Na rynku białoruskim działa także firma Perfume Trade (sieć „Mila”, ponad 130 sklepów). Sieć
dysponuje szerokim wsparciem promocyjnym, oferując kupującemu znaczną zniżkę i specjalną cenę
na wszystkie produkty dla uczestników sieciowego programu lojalnościowego. Firma posiada także
sklep internetowy mila.by, który oferuje darmową dostawę w Miśku i 5-ciu największych miastach dla
zamówień o wartości minimum 20 BYN.
W kategorii żywności dla niemowląt konkurentami są wszyscy sprzedawcy detaliczni żywności w kraju,
tacy jak firmy: GRINroznitsa (sieć Green), Tabak-invest (sieć Korona), Eurotorg (sieć Euroopt, a także
firmowy sklep internetowy), Libretik (sieć Sąsiedzi) i wiele innych, mniejszych firm. Rodziny, kupując
produkty żywnościowe do codziennej konsumpcji, zwykle kupują jedzenie dla niemowląt w ramach
wspólnego dla całej rodziny koszyka zakupów. Jednak żadna sieć nie ma obecnie tak szerokiego i
różnorodnego asortymentu żywności dla niemowląt - preparaty dla niemowląt, substytuty mleka matki,
suplementy wspomagające, preparaty specjalistyczne – tak bogaty i obszerny asortyment
prezentowany jest tylko w supermarkecie dla dzieci Buslik.
1.1.5. Główne tendencje i czynniki mające wpływ na rozwój branży i Grupy
Znaczący wpływ na branżę odzieżową w najbliższych latach będą miały:
• sytuacja demograficzna,
• poziom zamożności społeczeństwa,
• kursy walutowe,