CDRL S.A. Pianowo ul. Kwiatowa 2, 64 000 Kościan
Sąd Rejonowy w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy
KRS 0000392920, NIP 698-16-73-166, Kapitał zakładowy 3.027.272,00 PLN
Tel. +48 (065) 511 87 00 fax +48 (065) 511 87 01
List Zarządu do Pracowników i Akcjonariuszy
Drodzy Pracownicy, Akcjonariusze oraz Klienci,
Przedstawiamy raport opisujący najważniejsze osiągnięcia i wyniki finansowe Grupy CDRL w 2021
roku.
Rok 2021 możemy określić mianem rekordowego dla Grupy CDRL. Spółka osiągnęła najwyższy w
swojej historii wynik EBITDA oraz zysk netto. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego wyniku,
szczególnie biorąc pod uwagę okoliczności w jakich przyszło nam prowadzić biznes. 2021 rok
ponownie upłynął pod znakiem wyzwań związanych z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, która
wpłynęła na ograniczenia społeczno-gospodarcze. Powszechne szczepienia, które rozpoczęły się
wraz z początkiem minionego roku dały nadzieję na powrót do normalności, ale był to proces
wielomiesięczny i złożony. Nadal mierzyliśmy się z ograniczeniami związanymi z wprowadzonym
przez rząd reżimem sanitarnym oraz okresowym zamykaniem centrów handlowych. Szybkie
dostosowanie naszej strategii do obecnych warunków i jej konsekwentna realizacja przyniosły
wymierny skutek, czego dowodem są osiągnięte wyniki.
Zysk netto Grupy CDRL w 2021 roku wyniósł 32,9 mln zł względem straty w kwocie 41,7 mln zł rok
wcześniej. Spółka odnotowała 444,2 mln zł przychodów ze sprzedaży, czyli o 9,5 proc. więcej niż w
roku 2020. Co istotne, wzrosła marża na sprzedaży w 2021 roku wyniosła 49,3 proc. względem
47,2 proc. rok wcześniej. W omawianym okresie EBITDA wyniosła 64,3 mln zł, czyli była 2,5-krotnie
wyższa w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrost zysku na sprzedaży w 2021 roku jest w dużej
mierze zasługą konsekwentnego rozwoju e-commerce. W kanałach internetowych Grupy, sprzedaż
była wyższa o 16,2 mln zł i stanowiła 17 proc. ogólnej wartości przychodów w 2021 roku w 2020
roku było to 15 proc.
W 2021 roku dokonaliśmy optymalizacji sieci sklepów, poprzez zamknięcie nierentownych placówek
oraz zmniejszenie powierzchni sprzedaży. Obecnie posiadamy 486 punktów handlowych.
Równolegle konsekwentnie poszerzamy dostępność naszych produktów w sieci. Nasz sklep
internetowy działa obecnie w 7 wersjach językowych: polskiej, ukraińskiej, angielskiej, czeskiej,
słowackiej, niemieckiej rumuńskiej. W minionym roku uruchomiliśmy dwie nowe platformy
internetowe: www.broel.pl i www.lemonexplore.pl. Jednocześnie, w związku ze zwiększaniem oferty
produktowej, rozszerzyliśmy zabudowanie hali magazynowej, dzięki czemu powstało 5,5 tys.
nowych miejsc adresowych. Rozwijamy także naszą sieć dystrybucji, by jeszcze sprawniej
dostarczać zamówienia do naszych partnerów i klientów. Na potrzeby sprzedaży internetowej
rozbudowaliśmy również nasze studio fotograficzne.
Trzymamy rękę na pulsie, dostosowujemy oferproduktową do potrzeb zmieniającego się świata,
wprowadzamy nowe linie produktowe i systematycznie rozszerzamy ofertę. W 2020 roku było to 2,5
tys. modeli, w roku ubiegłym zwiększyliśmy do 3 tys. a w 2022 roku zaplanowaliśmy 4,1 tys.
modeli.
CDRL S.A. Pianowo ul. Kwiatowa 2, 64 000 Kościan
Sąd Rejonowy w Poznaniu, IX Wydział Gospodarczy
KRS 0000392920, NIP 698-16-73-166, Kapitał zakładowy 3.027.272,00 PLN
Tel. +48 (065) 511 87 00 fax +48 (065) 511 87 01
Zgodnie z przyjętą strategią zwiększamy liczbę sklepów, także poprzez ekspansję zagraniczną. W
2021 roku Grupa CDRL rozszerzyła działalność o nowe rynki: w Mołdawii i Albanii postały pierwsze
w tych krajach kornery. Ponadto na Słowacji zostały otwarte dwa nowe sklepy franczyzowe, a w
Portugalii pozyskaliśmy masterfranczyzobiorcę. Wzrostowi naszej sieci towarzyszy rozwój
infrastruktury technicznej i technologii wspierających działanie salonów stacjonarnych, m.in.
technologii mobilnej do przyjęć towarów w salonach.
Mimo pandemii jak również wielu przejęć dokonanych w 2019 roku finansowanych długiem, w
minionym roku spłaciliśmy obligacje i znacząco zmniejszyliśmy zadłużenie. Na koniec 2021 roku
skonsolidowany dług netto Grupy (bez MSSF16) wyniósł 23,8 mln zł wobec 41,8 mln zł rok
wcześniej.
W ubiegłym roku zmierzyliśmy się z niespotykanymi dotąd problemami w logistyce morskiej, brakiem
dostępności kontenerów i podwyżkami cen frachtu morskiego, które wzrosły nawet dziesięciokrotnie
i utrzymywały się na wysokim poziomie przez cały rok 2021. Wysiłkiem naszego zespołu,
zmieniliśmy model logistyki w Grupie, co przełożyło się na ograniczenie liczby wysyłek i poprawę
wypełnienia kontenerów o 4 proc r/r.
Przez ostatnie dwa lata sektor handlowy uległ transformacji na znaczeniu zyskał handel e-
commerce. Dzięki odpowiedniej infrastrukturze mogliśmy szybko dostosować się do zmieniającej
się rzeczywistości, adaptując nasze działania do bieżących warunków, by jak najlepiej sprostać
oczekiwaniom klientów. Fundamentem naszych działań były rozwój sprzedaży internetowej jak
również optymalizacja sieci stacjonarnej, co przełożyło się na wzrost przychodów oraz poprawę
rentowności. Wypracowane wyniki dowodzą, że osiągnęliśmy zamierzony cel i mamy potencjał do
dalszego wzrostu.
Uzyskane przez Grupę CDRL wyniki finansowe w 2021 roku to efekt pełnego zaangażowania
naszych pracowników. To zespół kompetentnych i doświadczonych ludzi, którym z tego miejsca
chcielibyśmy serdecznie podziękować za ciężką, codzienną pracę, nieraz w dynamicznie
zmieniających się warunkach. Dziękujemy również Wam, drodzy Akcjonariusze, za Wasze zaufanie
i wiarę w nasz biznes. To niekwestionowana motywacja do dalszej pracy i rozwoju Grupy CDRL.
Z poważaniem,
Marek Dworczak – Prezes Zarządu
Tomasz Przybyła – Wiceprezes Zarządu