Raport roczny VIGO System S.A. za 2021 rok. Wszystkie dane w tys. zł.
2
List Prezesa Zarządu do Akcjonariuszy
Szanowni Państwo,
miło mi przekazać na Państwa ręce kolejny raport roczny VIGO System. Gdybym
miał jednym zdaniem podsumować miniony rok, to powiedziałbym, że był to rok
zmian.
Na przestrzeni 35 lat istnienia i działalności VIGO świat technologii w każdym
wymiarze zmienił się diametralnie. Obserwuje to każdy z nas w najbliższym
otoczeniu – począwszy od technologii elektronicznych, komunikacji i łączności, a
skończywszy na medycynie. Analizując bardzo wnikliwie rynek i branże, w
których marka VIGO jest plasowana jako numer jeden, zaczęliśmy dostrzegać,
że również ten dobrze nam znany świat zaczyna się zmieniać. Dlatego na
przełomie lat 2020/2021 rozpoczęliśmy poszukiwania nowych kierunków rozwoju
i szans na zbudowanie pozycji globalnego lidera, wykorzystując przy tym naszą wiedzę, przewagi
konkurencyjne i zdobyte doświadczenie. Owocem tych analiz jest nowa Strategia rozwoju VIGO System
na lata 2021-2026, którą zaprezentowaliśmy Państwu w czerwcu ub.r. Wskazaliśmy w niej sześć
inicjatyw rozwojowych oraz konkretne cele finansowe, które planujemy osiągać w kolejnych latach do
2023 roku włącznie. Pierwsze efekty tych zmian widzimy już w wynikach finansowych wypracowanych
przez Spółkę w 2021 roku. Przychody ze sprzedaży osiągnęły wartość 71,5 mln zł i były wyższe o 18,1
mln zł r/r. Wynik EBITDA skorygowanej o dotacje wyniósł 29,1 mln zł i był wyższy o 18,5% r/r. Wartość
EBIT wyniosła 24,7 mln zł, w stosunku do 20,2 mln zł w roku poprzednim. Skorygowany o podatek
odroczony zysk netto wyniósł 24,3 mln zł, co oznacza, że wzrósł o 34,5% w porównaniu do roku
poprzedniego.
Uzyskanie tak dobrych wyników było możliwe m.in. dzięki stale rosnącej aktywności w rozwoju biznesu.
Warto wspomnieć o otwarciu drugiego bezpośredniego przedstawicielstwa spółki, tym razem w Stanach
Zjednoczonych, które są jednym z najważniejszych rynków dla obecnych i przyszłych produktów. To już
druga spółka zależna (po Tajwanie), dzięki której zacieśniamy relacje z kluczowymi klientami oraz
przyspieszamy pozyskiwanie nowych klientów. Kolejnym krokiem w tym kierunku, związanym także z
realizacją celów Strategii 2021-2026 jest wdrażana stopniowo od grudnia ub.r. zmiana marki na VIGO
Photonics. Zdecydowaliśmy się na ten krok, ponieważ nowa marka będzie bardziej czytelna dla naszych
potencjalnych klientów, wprost wskazując na obszary naszej specjalizacji. Nowa nazwa, to nie jedyna
aktywność w obszarze marketingu, która nas zajmowała w ubiegłym roku. Pomimo trwającej pandemii
COVID-19 nie zwalnialiśmy tempa, biorąc udział w wielu wydarzeniach naukowych oraz konferencjach i
targach branżowych (PHOTONICS+, OPIE – Optics & Photonics, Photonics WEST Digital Forum).
Uczestniczyliśmy zarówno w formatach online, jak i tradycyjnych prezentacjach i wykładach
stacjonarnych. Również samodzielnie zorganizowaliśmy kilka takich wydarzeń. VIGO zostało
uhonorowane także kilkoma wyróżnieniami jak wysokie miejsce w rankingu Giełdowa Spółka Roku czy
też Diament Forbesa. Nie sposób tutaj wymienić wszystkich naszych aktywności, których podstawowym
celem jest budowanie wizerunku VIGO jako najwyższej klasy eksperta w swojej dziedzinie oraz
globalnego lidera rozwijającego nowoczesne technologie. Dzięki temu możemy także budować relacje z
potencjalnymi klientami i być bliżej nich. W tym będzie nas wspierać także konsekwentnie budowana
sieć dystrybutorów, którą w 2021 powiększyliśmy o partnerów ze Skandynawii (Nanor AB), Australii i
Nowej Zelandii (Lastek), Indii (Dynotech), regionu DACH (Acal BFI) oraz dystrybutora o globalnym
zasięgu, firmę TME.
Równolegle pracujemy nad rozwojem technologii oraz wprowadzaniem na rynek nowych produktów.
Osiągnęliśmy rekordowe przychody ze sprzedaży materiałów półprzewodnikowych, przy równoległym
rozwoju licznych nowych produktów dla naszych klientów (m.in. struktury laserowe EEL lub VSCEL,
detektorowe – InGaAs). Rozwijamy szereg nowych projektów z naszymi klientami w obszarze tanich
modułów i chipów detekcyjnych z materiałów III-V, co przełoży się na sprzedaż już w 2022 r. Jednym
z kamieni milowych w tym zakresie będzie uruchomienie cleanroom’u dedykowanego produkcji chipów
detekcyjnych, co powinno się wydarzyć jeszcze w I kwartale br. Plany na ten rok zakładają również
dalszy rozwój technologii układów scalonych, jak również matryc detektorów podczerwieni. Projekty te
są jeszcze na wczesnym etapie dojrzałości technologicznej, ale w przyszłości będą miały bardzo istotny
wpływ na obroty spółki.
Zmieniając się, nie zapominamy o Interesariuszach Spółki, w szczególności Akcjonariuszach oraz
Inwestorach. Zależy nam na tym, abyście Państwo rozumieli naszą nową drogę rozwoju, dlatego