.
str. 29
kredytowe związane z należnościami z tytułu świadczonych usług jest ograniczane przez Zarząd Spółki
poprzez ocenę bieżącej wiarygodności kontrahentów. W ocenie Zarządu w Spółce nie występuje znacząca
koncentracja ryzyka kredytowego związanego z należnościami z tytułu świadczonych usług. W Spółce
obowiązują odroczone terminy płatności zróżnicowane w zależności od charakteru podpisywanych umów
z kontrahentami. Terminy płatności dla usług realizowanych na podstawie umów wynoszą dla większości
kontrahentów 30 dni, natomiast dla odbiorców dla których usługa realizowana jest na podstawie zlecenia
wynoszą najczęściej 14 dni, najrzadziej występują 21 dniowe terminy. W przypadku problemów z
płynnością występujących u kontrahentów istnieje możliwość przekroczenia umownego terminu płatności
i powstania należności przeterminowanych, które zgodnie z polityka rachunkowości powinny być objęte
odpisem aktualizującym. Spółka przyjmuje, że niewykonanie zobowiązania następuje, gdy
przeterminowanie wynosi 180 dni lub wystąpiły inne okoliczności na to wskazujące, takie jak postawienie
dłużnika w stan upadłości lub rozpoczęcie likwidacji dłużnika. Pozycje, dla których stwierdzono
niewykonanie zobowiązania przez dłużnika w rozumieniu opisanym wyżej, Spółka traktuje jako aktywa
finansowe dotknięte utratą wartości ze względu na ryzyko kredytowe.
Wiarygodność kontrahentów weryfikowana jest zgodnie z obowiązującymi zasadami w Spółce. Z uwagi na
główną działalność Spółka która koncentruje się na rynku gospodarki odpadami kontrahenci weryfikowani
są w bazie BDO czyli „Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami”. W
ramach weryfikacji, Spółka korzysta również z płatnych baz informacji gospodarczych oraz
ogólnodostępnych rejestrów podmiotów gospodarczych takich jak: wykaz podmiotów zarejestrowanych
jako podatnicy VAT, CEIDG. Analizowane są także dokumenty aplikacyjne, w tym sprawozdania finansowe
oraz odpisy z KRS.
W przypadku banków i instytucji finansowych (w szczególności lokat i rachunków bankowych) akceptuje
się jedynie podmioty posiadające rating na wysokim poziomie i stabilną sytuację rynkową. Zarządzanie
ryzykiem kredytowym związanym z posiadanymi środkami pieniężnymi jest realizowane przez Spółkę
poprzez dywersyfikację banków, w których lokowane są nadwyżki środków pieniężnych.
Odzwierciedleniem maksymalnego obciążenia Spółki ryzykiem kredytowym jest wartość bilansowa
należności handlowych, posiadanych lokat bankowych oraz wartość portfela zakupionych dłużnych
papierów wartościowych.
Dane ilościowe o ekspozycji na ryzyko dostępne są w nocie 29.
• ryzyko płynności
Zarząd Spółki wskazuje na ryzyko utraty płynności przez Spółkę, w przypadku, jeżeli realizowane przez
Spółkę działania handlowe nie przyniosą spodziewanych efektów. W przypadku negatywnego scenariusza
zdarzeń, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, istnieje możliwość wstrzymania płatności zobowiązań
lub okresowego wstrzymania płatności zobowiązań Spółki. Czynniki makroekonomiczne, społeczne i
prawne w kraju obserwowane w ostatnich latach i prognozowane na lata kolejne wpływają na wzrost
wydatków w branży przetwarzania odpadów w której działa Spółka, co w ocenie Zarządu pozwoli
wyeliminować ryzyko utraty płynności finansowej.