Szanowni Państwo,
w imieniu Zarządu Artifex Mundi przekazuję na Państwa ręce raport roczny prezentujący wyniki
finansowe oraz najważniejsze informacje dotyczące działalności Grupy i Spółki w 2021 r.
Miniony rok był dla nas kolejnym udanym, pod względem osiągniętych wyników finansowych,
okresem. Zakończyliśmy go z historycznie najwyższym wynikiem sprzedażowym: 39,1 mln zł, o ponad
połowę wyższym od rezultatu osiągniętego rok wcześniej. 53% wzrost zysku operacyjnego oraz blisko
60% wzrost zysku netto, do odpowiednio 15,3 mln zł oraz 13,0 mln zł, pozwoliły na ustanowienie
kolejnych rekordów również i na tych poziomach.
Przed rokiem, podsumowując wypracowane w 2020 r., rekordowe z ubiegłorocznej perspektywy,
wyniki finansowe, wskazywaliśmy, że do ich osiągnięcia przyczyniły się korzystne warunki rynkowe, z
pandemicznym wzrostem popytu na rozrywkę oferowaną cyfrowo na czele. Dynamiczny wzrost
przychodów i zysków w 2021 r. został z kolei osiągnięty pomimo nowych wyzwań, z jakimi przyszło
nam się mierzyć, związanych chociażby z rewolucyjnymi zmianami regulacyjnymi w środowisku iOS.
Rodzicami ubiegłorocznego finansowego sukcesu Artifex Mundi są wszyscy członkowie zespołu,
których kreatywność, wytężona praca i zaangażowanie zaczynają przynosić biznesowe efekty na miarę
naszych ambicji.
W 2021 r. sfinalizowaliśmy strategiczną zmianę modelu biznesowego Grupy, koncentrując gros naszych
zasobów – finansowych i organizacyjnych – na rozwoju segmentu gier free-to-play, w dwóch, dobrze
nam znanych gatunkach, grach Hidden Object oraz RPG. W minionym roku wpływy z komercjalizacji
gier Artifex Mundi w modelu F2P wzrosły o ponad 400% i w skali całego roku odpowiadały za ponad
połowę przychodów Grupy. Segment gier HOPA, komercjalizowanych w modelu premium, stanowiący
solidny fundament dla realizacji planów rozwojowych Grupy, zakończył miniony rok z ponad 12,2 mln
zł EBIT, przy 17,9 mln zł przychodów. Konsekwentna realizacja strategii dla segmentu HOPA,
zakładająca maksymalizację zysków m.in. poprzez poszerzanie kanałów dystrybucji dla już posiadanego
portfela gier, pozwoliła na zwiększenie w minionym roku rentowności operacyjnej tej części biznesu
Grupy o ponad 5 pkt. proc., do 68%, częściowo kompensując niższe przychody ze sprzedaży.
Kluczowy wpływ na ubiegłoroczne wyniki segmentu F2P oraz całej Grupy miała komercjalizacja
aplikacji Unsolved, która w ciągu kilkunastu miesięcy od momentu napisania pierwszej linijki jej kodu
stała się najbardziej wartościowym produktem z portfela Artifex Mundi. Choć Unsolved jest jeszcze
daleki od osiągnięcia produktowej pełnoletności, już dziś można pokusić się o stwierdzenie, że jest ona
kamieniem milowym w rozwoju naszej firmy. W 2021 r. przychody z komercjalizacji aplikacji wzrosły
dziesięciokrotnie, o czym przesądziły zarówno regularne kampanie akwizycji graczy, jak i sam jej
rozwój. Sukcesywne wzbogacanie aplikacji o nowe funkcjonalności, uruchomienie reklam, wdrożenie
tzw. Gift Pass i szereg innych, często niewidocznych dla użytkowników zmian w aplikacji wpłynęło
korzystnie na kluczowe KPI Unsolved, pozwalając nam zwielokrotnić grono jej użytkowników przy
zachowaniu zakładanej rentowności. Pozytywnie oceniając dotychczasowy rozwój Unsolved nie
popadamy w samouwielbienie. Intensywnie pracujemy nad poprawą tempa prac rozwojowych gry, a
ubiegłoroczne turbulencje na rynku mobilnej reklamy, zapoczątkowane zmianami w środowisku iOS,
były dla nas bardziej dotkliwe niż pierwotnie zakładaliśmy. Wyciągamy jednak wnioski z minionych
wydarzeń, rozwijamy know-how, systematycznie podnosimy kompetencje w obszarze m.in.
marketingu produktów F2P i monitoringu jego skuteczności, co w nieodległej przyszłości powinno
zaprocentować nie tylko w ramach projektu Unsolved.