Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 1 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Z DZIAŁALNOŚCI BIOMAXIMA SA
W 2021 ROKU
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 2 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Lublin, 29.04.2021
Spis treści
1. WPROWADZENIE .................................................................................................................................................... 3
2. PODSTAWOWE INFORMACJE O BIOMAXIMA S.A. ................................................................................................ 3
3. OPIS DZIAŁALNOŚCI PROWADZONEJ PRZEZ BIOMAXIMA S.A. W 2021 R. ............................................................ 4
4. WSPÓŁPRACA Z ODBIORCAMI I DOSTAWCAMI ..................................................................................................... 6
5. ISTOTNE UMOWY ZAWARTE W 2021 ROKU .......................................................................................................... 8
6. SYTUACJA MAJĄTKOWA I FINANSOWA ................................................................................................................ 8
7. INFORMACJE O UMOWACH KREDYTOWYCH ......................................................................................................... 9
8. INFORMACJE DODATKOWE ................................................................................................................................... 9
9. RYZYKA DZIAŁALNOŚCI ......................................................................................................................................... 10
10. CZYNNIKI ISTOTNE DLA ROZWOJU BIOMAXIMA S.A. ........................................................................................ 14
11. PERSPEKTYWY DALSZEJ DZIAŁALNOŚCI BIOMAXIMA S.A. ................................................................................ 15
12. INNE ZDARZENIA WPŁYWAJĄCE NA DZIAŁALNOŚĆ BIOMAXIMA S.A. JAKIE NASTĄPIŁY PO ZAKOŃCZENIU
OKRESU OBROTOWEGO DO DNIA ZATWIERDZENIA SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO ......................................... 16
13.OŚWIADCZENIE O STOSOWANIU ŁADU KORPORACYJNEGO .............................................................................. 16
14. UPRAWNIENIA KONTROLNE .............................................................................................................................. 17
15. OGRANICZENIA PRAW Z AKCJI ........................................................................................................................... 17
16. WALNE ZGROMADZENIE .................................................................................................................................... 17
17. ZASADY ZMIANY STATUTU ................................................................................................................................. 18
18. ZARZĄD ............................................................................................................................................................... 18
19. RADA NADZORCZA ............................................................................................................................................. 18
20. WYNAGODZENIA CZŁONKÓW ZARZĄDU ORAZ RADY NADZORCZEJ BIOMAXIMA S.A. ..................................... 19
21. SYSTEM KONTROLI WEWNĘTRZNEJ I ZARZĄDZANIA RYZYKIEM (W ODNIESIENIU DO SPORZĄDZANIA
SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH) ............................................................................................................................... 19
22. AUDYTOR (INFORMACJA ZARZĄDU SPÓŁKI W SPRAWIE WYBORU FIRMY AUDYTORSKIEJ) .............................. 19
23. PODSUMOWANIE ............................................................................................................................................... 20
24.OŚWIADCZENIE ZARZĄDU BIOMAXIMA S.A. DO JEDNOSTKOWEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO........... 20
25.ZATWIERDZENIE PRZEZ ZARZĄD SPÓŁKI SPRAWOZDANIA ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI BIOMAXIMA S.A W 2021
R. .............................................................................................................................................................................. 21
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 3 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
1. WPROWADZENIE
Przekształcenie z BIOMAXIMA spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w BioMaxima Spółka Akcyjna nastąpiło
uchwałą Zgromadzenia Wspólników z dnia 24 lipca 2008 r. Spółka BioMaxima S.A. została wpisana do rejestru
przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000313349, prowadzonego przez SĄD
REJONOWY LUBLIN WSCHÓD w LUBLINIE Z SIEDZIBĄ W ŚWIDNIKU, VI WYDZIAŁ GOSPODARCZY KRS. Czas trwania
Spółki jest nieograniczony.
2. PODSTAWOWE INFORMACJE O BIOMAXIMA S.A.
- Informacja o powiązaniach organizacyjnych lub kapitałowych
Na dzień 31.12.2021 r. BioMaxima posiadała 54 994 udziały, dające 100% w rumuńskiej spółce BioMaxima Clinical
Srl. 10 udziałów zostało nabytych od dotychczasowych udziałowców w dniu 20 kwietnia 2021 roku. W dniu 14
grudnia 2021 roku nastąpiło podniesienie kapitału spółki zależnej o 549.300 lei poprzez konwersję zadłużenia na
54.930 udziałów. Po podniesieniu kapitał zakładowy spółki BioMaxima Clinical wynosi 549.940 lei.
Na dzień 31.12.2021 r. BioMaxima posiada 279.416 akcji w Bioavlee S.A. (1,61% kapitału i głosów). Inwestycja ta
została dokonana w roku 2016. Bioavlee opracowało i produkuje zautomatyzowany licznik kolonii, a także
opracowuje innowacyjne urządzenie laboratoryjne, służące do identyfikacji gatunku i szczepu bakterii
realizowanej w czasie rzeczywistym. Jednostka dominująca dokonała odpisu na 100% wartości inwestycji w akcje
tej spółki.
Spółka nie posiada oddziałów, zakładów samobilansujących się.
- Kapitał zakładowy i struktura akcjonariatu
Na dzień 31.12.2021 r. kapitał zakładowy jednostki dominującej dzielił się na 4.320.000 akcji zwykłych na
okaziciela, z których 3.730.000 objęte było kodem ISIN PLBIOMX00015 i wprowadzonych było do obrotu w
alternatywnym systemie obrotu NewConnect prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie
SA a 490.000 akcji zwykłych na okaziciela, objętych kodem ISIN PLBIOMX00031 nie zostało wprowadzonych do
obrotu w alternatywnym systemie obrotu.
W dniu 31.01.2022 roku nastąpiła asymilacja akcji objętych odrębnymi kodami, oraz dopuszczenie i wprowadzenie
wszystkich 4.320.000 akcji do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych
w Warszawie.
W dniu 22 lutego 2022 roku uprawnieni pracownicy objęli 8 500 akcji serii E spółki wyemitowanych w ramach
Programu Opcji Menedżerskich. Akcje te, oznaczone kodem ISIN PLBIOMX00015 zostały dopuszczone i
wprowadzone do obrotu w dniu 21 marca 2022 roku.
Na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania kapitał zakładowy spółki dominującej dzieli się 4.328.500 akcji
zwykłych na okaziciela, wszystkie akcje są wprowadzone do obrotu.
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 4 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Na dzień sporządzenia sprawozdania wg informacji posiadanych przez Spółkę akcjonariuszami BioMaxima S.A.
posiadającymi ponad 5% głosów są:
Lp.
Akcjonariusz
Liczba akcji
%
kapitału
Liczba
głosów
% głosów
1
Porozumienie akcjonariuszy
Łukasz Urban, Andrzej Mikosz
osobiście oraz przez TriCar Ltd.,
Krzysztof Mikosz,
Mariusz Nowak
1 169 977
27,03%
1 169 977
27,03%
2
Pozostali
3 158 523
72,97%
3 158 523
72,97%
Suma
4 328 500
100,00%
4 328 500
100,00%
Spółka nie posiada akcji własnych
3. OPIS DZIAŁALNOŚCI PROWADZONEJ PRZEZ BIOMAXIMA S.A. W 2021 R.
Podstawowa działalność BioMaxima S.A. obejmuje produkcję, handel i usługi w dziedzinie medycznej diagnostyki
laboratoryjnej oraz mikrobiologii przemysłowej.
Dotychczasowa działalność funkcjonuje w ramach czterech, istniejących platform technologicznych, to jest: (1)
dyfuzyjne systemy do badania lekowrażliwości, (2) podłoża mikrobiologiczne, (3) szybkie testy kasetkowe oraz (4)
chemia kliniczna.
Na działalność BioMaxima S.A. w okresie sprawozdawczym duży wpływ miała pandemia COVID-19. Spółka
wykorzystywała zarówno posiadane kompetencje, zasoby finansowe jak i zwiększony potencjał produkcyjny,
dostarczając odbiorcom krajowym jak i zagranicznym wyroby medyczne do diagnostyki in vitro, służące do
diagnostyki zakażeń SARS-CoV-2 a także do różnicowania zakaż SARS-CoV-2 oraz innych patogenów
oddechowych. Niezależnie od tego, Spółka prowadziła sprzedaż pozostałego asortymentu, a także rozwijała
ofertę, realizując projekty rozwojowe w obszarze diagnostyki innych chorób oraz oznaczania lekowrażliwości,
kluczowe dla dalszego rozwoju Spółki w przyszłości.
Istotne wydarzenia w 2021 r.:
W dniu 27 stycznia 2021 r. Spółka podpisała umowę z jednostką finansów publicznych mającą za przedmiot
dostawę testów antygenowych do diagnostyki SARS-Cov-2 o łącznej wartości 9,1 mln złotych. Dostawa została
zrealizowana w transzach do końca lutego 2021 r.
W dniu 23.02.2021 r. BioMaxima uzyskała zezwolenie na wprowadzenie swoich testów do wykrywania antygenu
SARS-CoV-2 do laboratoriów niemieckich.
BioMaxima złożyła w niemieckim Urzędzie Rejestracji Wyrobów Medycznych BfArM (Bundesinstitut fur
Arzneimittel und Medizinprodukte) zgłoszenie o zamiarze wprowadzenia na rynek niemiecki antygenowych
testów marki BioMaxima do wykrywania antygenu SARS-CoV-2. Po weryfikacji przez Instytut Paula Ehrlicha (PEI)
zgodności testów z rygorystycznymi kryteriami niemieckimi test uzyskał zgodę na wprowadzenie do obrotu.
W dniu 24.03.2021 r. BioMaxima S.A. otrzymała nagrodę "Byki i Niedźwiedzie" w kategorii spółka roku z rynku
NewConnect.
W dniu 27.04.2021 r. wniosek BioMaxima S.A. o dofinansowanie projektu pt. „Produkcja energii z OZE w firmie
Biomaxima S.A.” złożony w ramach Osi Priorytetowej 4 Energia przyjazna środowisku, Działania 4.2 Produkcja
energii z OZE w przedsiębiorstwach, pozytywnie przeszedł ocenę formalną i merytoryczną, i został wybrany do
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 5 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
dofinansowania ze środków EFRR. Podpisanie umowy o dofinansowanie projektu nastąpiło w dniu 27.05.2021 r.
Kwota uzyskanego dofinansowania wynosiła 210.650,00 zł. W miesiącach czerwiec lipiec instalacja
fotowoltaiczna została wykonana i wytwarza energię elektryczną na potrzeby Spółki. Z uwagi na niższy koszt
wykonania instalacji ostateczne dofinansowanie wyniosło 185.567,18 zł.
W maju Zarząd BioMaxima S.A. zakończył proces nabycia nieruchomości podpisując umowę przeniesienia
własności nieruchomości położonej w Lublinie przy ul. Vetterów 3, a więc będącej w bezpośrednim sąsiedztwie
siedziby Spółki. Cena netto nabytej nieruchomości wyniosła 3.940.000,00 zł. BioMaxima S.A. w grudniu 2020
zapłaciła Sprzedawcy zaliczkę w kwocie 900.000,00 zł. Kwota ta zaliczana jest na poczet ceny sprzedaży. Inwestycja
w zakup nieruchomości oraz budowę nowego budynku produkcyjnego finansowana jest w 22,84% środkami
własnymi Spółki a w 77,16% kredytem bankowym przyznanym przez jeden z banków obsługujących Spółkę.
Powierzchnia całej nabywanej działki wynosi 4.000 m.kw. Nieruchomość położona jest w Specjalnej Strefie
Ekonomicznej jest zabudowana budynkiem jednokondygnacyjnym produkcyjnym z częścią socjalno-biurową o
łącznej pow. użytkowej 1043,9 m kw. Nabywana nieruchomość sąsiaduje z działką, na której znajduje się zakład
produkcyjny BioMaxima S.A.. Nabycie nieruchomości związane jest z realizacją planów dalszej rozbudowy
potencjału produkcyjnego Spółki. Nowa infrastruktura produkcyjna, której częścią jest nabywana nieruchomość,
zostanie przeznaczona do zapewnienia mocy wytwórczych w zakresie produkcji systemów AST do oznaczania
lekowrażliwości (MIC) i do rozbudowy produkcji szybkich testów immunochromatograficznych. W nowym
budynku zostanie również umieszczona produkcja produktów biologii molekularnej, w tym testów PCR gdzie
Spółka planuje rozszerzyć zakres wytwarzanego asortymentu poza zastosowania kliniczne, również o rozwiązania
dla przemysłu spożywczego oraz kosmetycznego. Spółka zawarła również umowę o prace projektowe związane z
nową inwestycją.
Na dzień sporządzenia Sprawozdania Spółka uzyskała ostateczną decyzje o Pozwoleniu na Budowę oraz podpisała
umowę na realizację robót budowlanych, wykonawca wszedł na plac budowy.
Dnia 8.06.2021 r. Spółka podpisała umowę z PARP o dofinansowanie udziału w targach projekt
„Internacjonalizacja produktów firmy BioMaxima” w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-
2020 Osi priorytetowej I Przedsiębiorcza Polska Wschodnia Działania 1.2 Internacjonalizacja MŚP. Wysokość
wydatków kwalifikowanych wynosi 603.400 zł, zaś wartość dofinansowania 277 564 zł.
W czerwcu BioMaxima S.A. uczestniczyła jako wystawca na targach Medlab Middle East 2021 w Dubaju.
W II kwartale przeprowadzono zmiany w spółce rumuńskiej, polegające na:
(i) przejęciu pełnej kontroli nad tą spółką i
(ii) zmianie jej zarządu.
Osoba zarządzająca zależną spółką rumuńską została objęta programem opcji menedżerskich działającym w
Spółce.
W lipcu 2021, testy antygenowe do diagnostyki SARS-CoV-2 BioMaxima S.A. zostały wprowadzone na listę Unii
Europejskiej testów rekomendowanych w kierunku COVID-19, co stanowi przesłankę do uzyskiwania przez
podmioty korzystające z tych testów refundacji ze środków publicznych.
We wrześniu Spółka wystawiała się podczas XIII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo- Szkoleniowej PTDL
Oddziałów wrocławskiego i opolskiego.
Podczas Gali „Lubelskie dla Medyków”, która odbyła się 18 września w ramach Dni Otwartych Funduszy
Europejskich, Marszałek Województwa Lubelskiego wyróżnił BioMaxima S.A. za szczególne zaangażowanie w
walkę z pandemią COVID-19 poprzez realizację innowacyjnych projektów z zakresu ochrony zdrowia.
W dniu 28.09.2021 r. w siedzibie Biomaxima S.A. gościł Prezes Zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w
Warszawie Pan dr. Marek Dietl, który oprócz spotkania z Zarządem firmy zwiedził również kilka wydziałów
produkcyjnych Spółki.
W Lubelskim Centrum Kongresowym 29.09.2021 r. podczas Gali Przedsiębiorczości ogłoszono Laureatów Nagrody
Gospodarczej Prezydenta Miasta Lublin, która wyróżnia Spółki mające istotny wkład w rozwój gospodarczy miasta.
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 6 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
BioMaxima S.A. otrzymała nagrodę główną w kategorii Innowacyjność, tym samym potwierdzając swoją pozycję
na gospodarczej mapie Lublina.
W dniach 06-08.10.2021 BioMaxima S.A. uczestniczyła jako wystawca podczas XVII REGIONALNEGO FORUM
MEDYCYNY ZAKAŻEŃ "ŻYCIE ZE SPADKIEM PO KORONAVIRUSIE WOJNA ZA WOJNĄ" w Ełku.
W dniach 15 -18 listopada 2021 r. Spółka wystawiała się podczas targów Medica w Dusseldorfie.
W listopadzie BioMaxima otrzymała protokół z przeprowadzonej w Spółce kontroli z trwałości (3 lata od ostatniej
płatności) projektu 3.7 „Wzrost konkurencyjności MŚP” Innowacyjne produkty mikrobiologiczne. Dotacja w
głównej mierze została wykorzystana na budo zakładu produkcyjnego oraz zakup maszyn. Przyznana i
rozliczona dotacja wyniosła 2,9 mln zł. Kontrolujący nie stwierdzili nieprawidłowości, co oznacza, że ustała
przesłanka do ewentualnej korekty dotacji.
W dniu 13.12.2021 r. Spółka podpisała z jednostką finansów publicznych umowę mającą za przedmiot dostawę
szybkich testów antygenowych do diagnostyki SARS-Cov-2 o łącznej wartości 8,9 mln złotych. Umowa została
zrealizowana w grudniu 2021 r.
4. WSPÓŁPRACA Z ODBIORCAMI I DOSTAWCAMI
Spółka wyróżnia następujące segmenty sprawozdawcze:
Segment mikrobiologia, który obejmuje przede wszystkim media mikrobiologiczne, produkty związane z
lekowrażliwością, urządzenia do analiz mikrobiologicznych, jak również produkty biologii molekularnej, w
tym media do dezaktywacji i transportu próbek; do tego segmentu zaliczona jest również działalność
szkoleniowa związana z powyższymi produktami;
Segment analityka, który obejmuje zarówno aparaturę jak odczynniki do diagnostyki analitycznej IVD, jak
również szybkie testy oraz sprzedaż materiałów pomocniczych i zużywalnych stosowanych do pobrania,
przechowania i transportu próbek na potrzeby diagnostyki.
Podział przychodów ze sprzedaży BioMaxima S.A. na kategorie oraz ich przypisanie do segmentów operacyjnych
objętych obowiązkiem sprawozdawczym przedstawiają poniższe tabele.
2021 rok
Mikrobiologia
Pozostałe
Ogółem
Region
Polska
19 789
470
56 494
Unia Europejska
7 084
260
11 186
Pozostałe kraje
8 667
384
10 579
Przychody ze sprzedaży ogółem
35 540
1 114
78 260
Asortyment
Produkty
31 558
146
62 168
Towary
3 982
190
15 314
Pozostałe
-
778
778
Przychody ze sprzedaży ogółem
35 540
1 114
78 260
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 7 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Dane porównywalne za poprzedni rok obrotowy:
Najwięksi klienci w segmentach
Zestawienia zawierają zanonimizowane listy największych klientów w każdym z segmentów, wraz z ich udziałem
procentowym w sprzedaży danego segmentu w każdym roku. Klienci zostali zanonimizowani w następujący
sposób:
Klienci do których ponad 75% sprzedaży to segment Analityka są oznaczeni literą A i cyfrą,
Klienci do których ponad 75% sprzedaży to segment Mikrobiologia są oznaczeni literą M i cyfrą,
Klienci kupujący porównywalne ilości z obu segmentów są oznaczeni literą K i cyfrą.
Segment Mikrobiologia
Kontrahent
Segment
Mikrobiologia
udział % 2021
Segment
Mikrobiologia
udział % 2020
M1
14,1%
13,0%
M2
4,0%
-
M3
7,0%
-
M4
5,4%
-
M5
5,2%
-
K1
5,0%
5,4%
M6
-
9,7%
M7
-
6,0%
M8
-
6,3%
Pozostali
59,3%
59,6%
Razem
100%
100%
Segment Analityka
Kontrahent
Segment
Analityka
udział % 2021
Segment
Analityka
udział % 2020
A1
44,0%
-
K1
4,3%
-
A2
2,3%
-
A3
2,2%
-
A4
1,8%
-
A5
-
9,8%
A6
-
4,5%
A7
-
2,7%
Pozostali
45,4%
83,0%
Razem
100%
100%
W roku 2021 Spółka wygenerowała ponad 78 mln PLN przychodów ze sprzedaży, przy czym sprzedaż wyrobów
własnych BioMaxima przekroczyła 62 mln PLN.
Sprzedaż poza granicami Polski wyniosła w roku 2021 ponad 21 milionów . Poza obszarem UE, główne rynki, na
których sprzedawane produkty Spółki to kraje byłego Związku Radzieckiego (z wyłączeniem Rosji i Białorusi)
oraz Bliski Wschód. W roku 2021 nastąpił dalszy wzrost sprzedaży na tych rynkach oraz w Afryce.
2020 rok
Mikrobiologia
Pozostałe
Ogółem
Region
Polska
18 707
453
40 520
Unia Europejska
4 984
125
8 022
Pozostałe kraje
9 121
258
11 243
Przychody ze sprzedaży ogółem
32 812
836
59 785
Asortyment
Produkty
30 851
237
39 728
Towary
1 961
97
19 555
Pozostałe
-
502
502
Przychody ze sprzedaży ogółem
32 812
836
59 785
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 8 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Spółka posiada dość zróżnicowaną bazę dostawców, szczególnie w zakresie dostaw materiałów do produkcji.
Zgodnie z procedurami ISO corocznie jest przygotowywana ocena dostawców wg poniższych kryteriów:
Jakość oferowanych wyrobów/usług
Cena
Termin płatności
Terminowość dostaw / wykonania usługi
Komunikacja dostawca-odbiorca
Reakcja na reklamacje / skargi
Zgodność dostawy z zamówieniem
Ocena dołączonej dokumentacji
Na liście kwalifikowanych dostawców Spółka posiada 148 firm.
5. ISTOTNE UMOWY ZAWARTE W 2021 ROKU
W dniu 27 stycznia 2021 r. Spółka podpisała umowę z jednostką finansów publicznych mającą za przedmiot
dostawę testów antygenowych do diagnostyki SARS-Cov-2 o łącznej wartości 9,1 mln złotych. Dostawa została
zrealizowana w transzach do końca lutego 2021 r.
W dniu 13.12.2021 r. Spółka podpisała z jednostką finansów publicznych umowę mającą za przedmiot dostawę
szybkich testów antygenowych do diagnostyki SARS-Cov-2 o łącznej wartości 8,9 mln złotych. Umowa została
zrealizowana w grudniu 2021 r.
6. SYTUACJA MAJĄTKOWA I FINANSOWA
Wyniki finansowe (tys. zł)
2021 r.
2020 r.
Przychody ze sprzedaży
78 260
59 785
Zmiana stanu produktów
(2 192)
1 238
Koszt wytworzenia na własne potrzeby
637
138
Koszty działalności
64 144
51 437
- zużycie materiałów i energii
37 547
27 544
- wartość sprzedanych towarów i materiałów
9 450
10 715
- koszty świadczeń pracowniczych
9 975
8 353
- usługi obce
4 454
2 733
- amortyzacja
1 595
1 350
- pozostałe koszty
1 123
742
Wynik na działalności
12 561
9 724
Przychody operacyjne
1 620
1 563
Koszty operacyjne
366
612
Zysk operacyjny
13 814
10 676
Przychody finansowe
100
100
Koszty finansowe
263
530
Odpis aktualizacyjny
532
119
Zysk brutto z działalności gospodarczej
13 119
10 128
Zysk netto
10 607
8 528
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 9 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Przychody ze sprzedaży wyniosły 78 260 tys. zł co oznacza wzrost o 30,09% w porównaniu do roku poprzedniego.
Koszty działalności wyniosły 64 144 tys. zł.; zysk EBITDA wyniósł 15.409 tys. zł, zysk netto wyniósł 10.607 tys. zł.
W utrzymującej się pandemii Spółka zachowała wysoki poziom sprzedaży oraz rentowność.
Wskaźniki finansowe
2021 r.
2020r.
Wskaźnik rentowności brutto
(zysk brutto / przychody ze sprzedaży)
16,76%
16,94%
Wskaźnik rentowności netto
(zysk netto / przychody ze sprzedaży)
13,55%
14,26%
Wskaźnik ROE
(zysk netto / kapitał własny)
34,04%
39,67%
Wskaźnik ROA
(zysk netto / Aktywa ogółem)
16,69%
17,28%
Wskaźnik bieżącej płynności
(aktywa obrotowe / zobowiązania bieżące)
1,99
2,09
Wskaźnik szybkiej płynności
(aktywa obrotowe zapasy / zobowiązania bieżące)
1,18
1,11
Wskaźnik natychmiastowej płynności
(środki pieniężne / zobowiązania bieżące)
0,17
0,36
Wskaźnik ogólnego zadłużenia
(kapitał obcy / aktywa ogółem)
50,99%
54,42%
Wskaźnik zadłużenia kapitałów własnych
(zobowiązania ogółem / kapitał własny)
1,04
1,25
7. INFORMACJE O UMOWACH KREDYTOWYCH
Na dzień 31.12.2021 roku Spółka posiadała czynne umowy kredytowe:
Dalsze informacje dotyczące umów kredytowych są zawarte w nocie 16 do Sprawozdania Finansowego.
8. INFORMACJE DODATKOWE
Na dzień 31.12.2021 roku Spółka nie była stroną (przed sądem, organem właściwym dla postępowania
arbitrażowego oraz organem administracji publicznej) innych postępowań dotyczących zobowiązań ani
wierzytelności Spółki, których jednorazowa lub łączna wartość stanowiłaby co najmniej 10% jej kapitałów
własnych.
Wyszczególnienie
Kwota z umowy
Kwota
pozostała
do spłaty
Warunki
oprocentowania
zmiennego
Termin
spłaty
Kredyty
15 997
Kredyt w rachunku bieżącym PEKAO
1 000
910
WIBOR 1M
21.12.2022
Kredyt w rachunku bieżącym ING
4 000
3 869
WIBOR 1M
09.07.2022
Kredyt w rachunku bieżącym Millenium Bank
3 000
2 823
WIBOR 1M
29.04.2023
Kredyt obrotowy BGK
2 000
1 876
WIBOR 3M
26.05.2022
Kredyt inwestycyjny BGK
7 334
2 455
WIBOR 1M
30.11.2025
Kredyt inwestycyjny BGK
3 961
893
WIBOR 1M
30.09.2025
Kredyt inwestycyjny Millenium
4 495
131
WIBOR 3M
02.07.2022
Kredyt inwestycyjny PEKAO
3 040
3 040
WIBOR 1M
31.12.2028
Razem
15 997
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 10 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
9. RYZYKA DZIAŁALNOŚCI
Opis podstawowych czynników ryzyka
1. Ryzyko związane z sytuacją makroekonomiczną w Polsce
BioMaxima SA, do roku 2016 funkcjonowała prawie wyłącznie na rynku krajowym. W związku z tym jej działalność
zależała od sytuacji makroekonomicznej Polski. W Polsce generowanych było ok. 99% przychodów . Obecnie około
30% przychodów Spółki generowane jest przez sprzedaż na rynkach innych niż rynek polski. Jest to efektem
istotnego zwiększenia udziału produktów własnych BioMaxima w jej ofercie. Nadal jednak głównym rynkiem, na
którym Spółka sprzedaje swoje produkty, towary i usługi jest rynek polski. Oferta produktów i towarów Spółki
kierowana jest obok jednostek ochrony zdrowia do przemysłu spożywczego, kosmetycznego i
farmaceutycznego. Sytuacja makroekonomiczna, stan finansów budżetu państwa, stan finansów jednostek
publicznego systemu ochrony zdrowia oraz ogólny klimat gospodarczy mogą mieć istotny wpływ na osiągane przez
Spółkę przychody w przyszłości. Budżety laboratoriów diagnostycznych oraz laboratoriów przemysłowych
przeznaczone zarówno na bieżącą działalności jak i na nowe inwestycje (np. zakup aparatury) mogą przy
negatywnych tendencjach gospodarczych zostać ograniczone lub nawet wstrzymane, co przyczyniłoby się do
spadku popytu na produkty sprzedawane przez Spółkę.
W celu mitygowania tego ryzyka BioMaxima intensywnie inwestuje w rozwój eksportu oraz sieci dystrybucyjnej.
Efektem tych działań jest to, że udział eksportu w sprzedaży ogółem obecnie kształtuje się na poziomie blisko 30%
sprzedaży Spółki.
2. Ryzyko związane z przebiegiem pandemii COVID-19 i zmianą priorytetów systemu ochrony zdrowia.
BioMaxima SA, w roku 2020, dzięki wprowadzeniu całej gamy własnych wyrobów, służących walce z rozwojem
pandemii COVID-19 uzyskała istotny wzrost przychodów i zysku. Popyt na produkty Spółki adresujące potrzeby
jednostek systemu ochrony zdrowia w związku ze zwalczaniem pandemii COVID-19 był głównym czynnikiem
powodującym skokowy wzrost sprzedaży oraz zysku Spółki. Zwiększeniu uległa sprzedaż produktów związanych z
diagnostyką w kierunku COVID-19, które obejmują nie tylko testy, służące do wykrywania obecności materiału
genetycznego wirusa SARS-Cov-2 oraz przeciwciał tego wirusa, ale także materiałów zużywalnych (np. podłoży
transportowych) czy urządzeń (termocyklery). W związku z powyższym, zmniejszenie popytu na te produkty,
związane z ograniczeniem obecności wirusa SARS-CoV-2 i liczby zakażeń, spowodować może istotne zmniejszenie
sprzedaży tych produktów, ukierunkowanych na zwalczanie pandemii COVID-19.
W celu zmitygowania tego ryzyka, Spółka wprowadza do swojej oferty nowe produkty, skierowane na wykrywanie
różnych patogenów, oraz istnienia i jakości odporności na zakażenie SARS-CoV-2. Produkty takie w opinii
BioMaxima staną się niezbędne, dla ochrony zdrowia publicznego w następnych okresach, także po okresie
największej skali zachorowalności. Dodatkowo Spółka, także w roku 2020, pomimo zmniejszenia się skali
globalnego zapotrzebowania na inne produkty związane z diagnostyką in vitro (w związku z ukierunkowaniem
całego systemu ochrony zdrowia na zwalczanie pandemii COVID-19) uzyskała wzrost sprzedaży we wszystkich
innych grupach produktów i towarów, niezwiązanych nawet pośrednio z walką z pandemią COVID-19. Ponadto
Spółka rozwija produkty, które odpowiadają na nowe rodzaje ryzyka dla zdrowia publicznego, jak np. pojawienie
się bakterii lekoopornych. Spółka kontynuuje rozwój współpracy z laboratoriami przemysłowymi i badawczymi,
dla zróżnicowania charakterystyki odbiorców produktów BioMaxima.
3. Ryzyko związane z brakiem infrastruktury instytucjonalnej oraz prawnej związanej z oczekiwanym wejściem
w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2017/476 w sprawie wyrobów medycznych
do diagnostyki in vitro
Zgodnie z treścią art. 110 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 z dnia 5 kwietnia 2017
r. w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro oraz uchylenia dyrektywy 98/79/WE i decyzji Komisji
2010/227/UE („IVDR”, Rozporządzenie”) zasadnicza część postanowień Rozporządzenia ma wejść w życie z
dniem 26 maja 2022 roku. Wejście w życie tych przepisów spowoduje, że zmianie ulegną wszystkie dotychczas
obowiązujące zasady wprowadzania na rynek wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro. Jednocześnie już
wprowadzone na rynek wyroby, zgodnie z przepisami dyrektywy 98/79/WE i oznaczone symbolem CE-IVD będą
mogły być obecne na rynku i sprzedawane przez producentów tych wyrobów tylko przez określony w
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 11 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Rozporządzeniu okres przejściowy. Istotną rolą w procesie rejestracyjnym i nadzoru nad działalnością wytwórców
wyrobów medycznych dla diagnostyki in vitro, pełnić będą tzw. „jednostki notyfikowane” oraz laboratoria
referencyjne. Certyfikacja jednostek notyfikowanych oraz laboratoriów referencyjnych pozostaje w kompetencji
Komisji Europejskiej. Na chwilę obecną, jedynie cztery podmioty w całej Unii Europejskiej (trzy w Niemczech i
jeden w Holandii) uzyskały odpowiednią certyfikację z Komisji Europejskiej do pełnienia roli jednostki
notyfikowanej dla potrzeb IVDR. Jednocześnie Komisja Europejska nie wydała do dnia sporządzenia niniejszego
sprawozdania żadnego z przewidzianych przez IVDR rozporządzeń delegowanych. Stwarza to istotne zagrożenie
dla funkcjonowania całego sektora producentów wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro. Zostało ono
zauważone przez międzynarodowe (europejskie) stowarzyszenia producentów wyrobów medycznych in vitro oraz
stowarzyszenia jednostek notyfikowanych, które zgodnie złożyły wnioski do Unii Europejskiej, mające na celu
podjęcie działań prowadzących do opóźnienia wejścia w życie przepisów Rozporządzenia.
Spółka prowadzi szeroko zakrojone działania wewnętrzne, związane z przygotowaniem całości koniecznej
dokumentacji, w tym wykonania odpowiednich badań zewnętrznych dla umożliwienia zarejestrowania całości
swojej oferty zgodnie z przepisami Rozporządzenia. Brak odpowiedniej infrastruktury instytucjonalnej
(wystarczającej liczby jednostek notyfikowanych, czy nieuzyskanie certyfikacji przez Polskie Centrum Badań i
Certyfikacji SA polski podmiot aplikujący o certyfikację jako jednostka notyfikowana) oraz prawnej (wydanie
koniecznych rozporządz delegowanych w z odpowiednim wyprzedzeniem przez Komisję Europejską) może
istotnie wpłynąć na szybkość i kompletność przeprowadzenia przez Spółkę procesu dostosowania jej oferty do
wymagań Rozporządzenia. Oznaczać to może utrudnienia w rejestrowaniu nowych produktów po dniu 26 maja
2022 roku i negatywnie wpłynąć na pozycję konkurencyjną Spółki i poziom przychodów.
4. Ryzyko związane z polityką refundacyjną i finansowania diagnostyki in vitro przez Narodowy Fundusz
Zdrowia
Istotnym klientem jednostki dominującej podmioty polskiego publicznego systemu ochrony zdrowia.
Dotychczasowy system finansowania systemu podstawowej opieki zdrowotnej oraz szpitali nie sprzyja stosowaniu
przez nie wyrobów medycznych służących do diagnostyki in vitro chorób zakaźnych. Powoduje to przesunięcie
budżetu na refinansowanie farmaceutyków, które w dużej mierze przepisywane bez przeprowadzenia
procedur, które stanowią standard w wiodących systemach ochrony zdrowia. Podobnie nie istnieje, poza
przepisami Prawa o Zamówieniach Publicznych, system ochrony polskich wytwórców IVD przed
dyskryminacyjnymi praktykami zamawiających. Stosowanie praktyk dyskryminujących powoduje wykluczenie
polskich wytwórców IVD z niektórych przetargów ogłaszanych przez publiczne jednostki systemu ochrony
zdrowia. Brak zmiany dotychczasowego sposobu finansowania diagnostyki in vitro przez Narodowy Fundusz
Zdrowia oraz możliwość stosowania praktyk dyskryminujących w stosunku do polskich wytwórców IVD może
stanowić istotny czynnik ograniczający zwiększenie sprzedaży produktów Spółki na rynku polskim.
BioMaxima mityguje te negatywne czynniki, dotyczące rynku polskiego przez rozwój sprzedaży do odbiorców
zagranicznych oraz poprzez działania prawne, w szczególności zaskarżanie przed Krajową Izbą Odwoławczą
przetargów.
5. Ryzyko związane z konkurencyjnością rynku
Nasilenie się konkurencji w obszarze działania Spółki niesie ryzyko obniżenia poziomu marż uzyskiwanych przez
BioMaximaczy też, w przypadku nasilenia się niekorzystnych zjawisk, spadku sprzedaży, rentowności oraz udziału
w rynku. Spółka jest jednym z większych jeżeli nie największym, polskim producentem wyrobów medycznych dla
diagnostyki in vitro. Działalność spółki zależnej na rynku rumuńskim, w szczególności w obszarze jednostek
publicznej ochrony zdrowia jest również istotna. Na polskim rynku oraz na rynkach międzynarodowych Spółka
musi się liczyć z konkurencją pochodzącą od podmiotów działających na skalę światową (BioMerieux, Thermo
Fisher, Roche, Siemens, Abbott) oraz lokalnymi konkurentami będącymi zarówno wytwórcami jak i
dystrybutorami wyrobów do diagnostyki in vitro (w Polsce np. Graso, BorPol, Alpha Diagnostics, Stamar, Medan,
Hydrex). Istnieje w związku z tym ryzyko nasilenia się konkurencji zarówno ze strony rodzimych podmiotów, jak i
międzynarodowych koncernów.
Spółka mityguje to ryzyko przez kierowanie swojej oferty do innych niż kliniczni odbiorców, takich jak weterynaria,
przemysł spożywczy, farmaceutyczny, kosmetyczny oraz do placówki naukowo-badawcze. BioMaxima kieruje
ofertę również do laboratoriów przemysłowych oraz sieciowych realizujących badania na rzecz przemysłu.
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 12 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Istotnym elementem jest też dyscyplina kosztowa, pozwalająca utrzymać istotne marże przy konkurencyjnych
cenach.
6. Ryzyko utraty kluczowych pracowników
Istotnym ryzykiem dla Spółki jest rezygnacja bądź niezdolność do pracy któregz kluczowych pracowników.
Przyszły rozwój Spółki jest ściśle związany ze stabilnością zatrudnienia kluczowego personelu BioMaxima. Należy
zwrócić uwagę, obecne warunki na rynku pracy, takie jak rosnący poziom płac oraz niski poziom bezrobocia,
zwiększają te ryzyka i wywołują silna presję płacową. Utrata kluczowych pracowników mogłaby negatywnie
wpłynąć na dotychczasową owocną współpracę z klientami i dostawcami Spółki.
W celu zniwelowania możliwości wystąpienia takich zdarzeń Spółka podejmuje działania w kierunku
odpowiedniego motywowania personelu oraz utrzymania lojalności pracowników względem Spółki. Od roku 2020
kluczowi pracownicy Spółki objęci są Programem Opcji Menedżerskich.
7. Ryzyko ochrony wartości intelektualnej
BioMaxima SA posiada ponad 200 własnych technologii produkcji. Wartości te zostały opracowane i wdrożone
przez Spółkę w drodze badań prowadzonych od momentu jej powstania oraz przez akwizycję Emapol sp. z o.o. i
BioCorp Polska sp. z o.o. Rozwój światowej diagnostyki laboratoryjnej powoduje, że pozycja rynkowa Spółki
uzależniona jest od dostosowywania swoich produktów i usług do poziomu oczekiwanego przez rynek medyczny.
Możliwość skutecznego konkurowania na rynku determinuje konieczność ciągłego prowadzenia prac
rozwojowych oraz dokonywania przez Spółkę inwestycji w nowe linie produktowe. Wartości intelektualne
komercjalizowane przez Spółkę powinny być prawnie chronione. Komercjalizacja technologii poza Polską wiąże
się z koniecznością prawnego zabezpieczania wartości intelektualnych w wielu krajach. W przeciwnym wypadku
należy oczekiwać, że niedopatrzenia w tej dziedzinie będą skutkować natychmiastową reakcją rynku (próba
kopiowania produktów i rozwiązań). Obecnie Spółka zaobserwowała kopiowanie jej opakowań i w efekcie jej
produktów, na niektórych rynkach afrykańskich oraz na niektórych rynkach dalekiego wschodu.
8. Ryzyko braku wykwalifikowanej kadry pracowniczej
W związku ze zrealizowaniem planów rozwoju przeniesieniem produkcji i uruchomieniem nowego zakładu, w
Spółce nastąpił wzrost zatrudnienia w Lublinie. Z racji specjalistycznego przedmiotu działalności jednym z
podstawowych wymogów w procesie rekrutacji jest odpowiednia wiedza wymagana na konkretnych
stanowiskach produkcyjnych i sprzedażowych. BioMaxima zamierza rozwijać zakład produkcyjny w Lublinie, przez
budowę nowego zakładu, w którym realizowana będzie produkcja nie realizowana obecnie w żadnym zakładzie
produkcyjnym w Polsce (poza BioMaxima SA). Jednocześnie Spółka zatrudnia pracowników w Rumunii, a w
przypadku przeprowadzenia rozważanych akwizycji, powstać może konieczność zatrudnienia odpowiednich
pracowników także w innych krajach. W związku z powyższym Spółka może mieć problem ze znalezieniem i
utrzymaniem odpowiednio wysokokwalifikowanej kadry.
Spółka mityguje to zagrożenie przez współpracę z ośrodkami akademickimi w Lublinie. W zakresie zatrudnienia
pracowników kluczowych w Rumunii Spółka współpracuje z wyspecjalizowaną, międzynarodową firmą doradztwa
personalnego.
9. Ryzyko pogorszenia jakości produktów
Istnieje ryzyko związane z pogorszeniem jakości produktu. Może to nastąpić na skutek błędu pracownika bądź
awarii elementu linii technologicznej. Od produktów Spółki wymagana jest wysoka jakość oraz niezawodność.
Przypadkowe wypuszczenie takiej partii na rynek może skutkować utratą zaufania odbiorców w odniesieniu do
produktów Spółki. Taka sytuacja spowoduje realne straty finansowe obejmujące również koszty utraconych
korzyści spowodowanych negatywną opinią odbiorców.
W celu mitygowania tego ryzyka BioMaxima wprowadziła, utrzymuje i rozwija systemy zarządzania jakością. W
chwili obecnej Spółka posiada certyfikaty ISO 9001 oraz ISO 13485. Działania zmierzające do dostosowania
działalności i oferty produktów Spółki do wymagań IVDR także redukują ryzyko pogorszenia jakości produktów.
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 13 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
10. Ryzyko pogorszenia koniunktury na rynku diagnostyki laboratoryjnej w Polsce
W 2016 roku polski rynek diagnostyki laboratoryjnej przekroczył wartość 1,4 mld zł. W naszym kraju na 100 tys.
mieszkańców przypada 7 laboratoriów i nie obserwujemy istotnego zróżnicowania terytorialnego w ich
rozmieszczeniu na poziomie województw. Najwyższy wskaźnik odnotowujemy w województwie wielkopolskim
(8,34), a najniższy w pomorskim (5,33). W Polsce diagnostyka laboratoryjna jest niedoceniania, a nakłady w
zakresie dostaw wyrobów do diagnostyki laboratoryjnej na tle krajów Unii Europejskiej niewielkie - wynoszą
jedynie 8,5 euro na osobę (dane z 2015 r.), podczas gdy np. w Słowenii jest to 23 euro, w Austrii 30 euro, a w Belgii
33,5 euro. Wynika to w istotnej mierze z polityki Narodowego Funduszu Zdrowia i sposobu refinansowania
korzystania z diagnostyki in vitro przez podstawową opiekę medyczną oraz szpitale. Największą część rynku
diagnostyki laboratoryjnej w Polsce, pod względem wartości, stanowi sprzedaż odczynników, których udział w
latach 2010-2015 wynosił od 86 do 90 proc. Od kilkunastu Z danych Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych
wynika, ok. 25 proc. szpitali (144 spośród 626 objętych badaniem) przekazało obsługę diagnostyki laboratoryjnej
podmiotowi zewnętrznemu. Wg raportu NIK z 2017 r. brakuje wnież lekarzy mikrobiologów - w Polsce było tylko
110 specjalistów aktywnych zawodowo w tej dziedzinie medycyny. W naszym kraju aktywnych zawodowo mamy
14.435 diagnostów laboratoryjnych i w porównaniu do 2014 r. ich liczba wzrosła o 1.085 diagnostów, z czego
3.152, tj. ok. 22 proc. posiada tytuł specjalisty m.in. z 13 dziedzin diagnostyki laboratoryjnej. Większość
kontraktów w obszarze diagnostyki laboratoryjnej nadal związana jest z publiczną służzdrowia. Determinuje to,
z jednej strony, stabilność przychodów opartych na kontraktach z NFZ nawet w przypadku spadku ogólnej
aktywności gospodarczej. Pandemia COVID-19 spowodowała istotne przeniesienie wydatków w zakresie
diagnostyki in vitro na diagnostykę związaną wyłącznie z obecnością wirusa SARS-Cov-2. Dotyczyło to zarówno
wydatków o charakterze operacyjnym jak i wydatków inwestycyjnych. W związku z powyższym, w zakresie
„tradycyjnej” diagnostyki in vitro w roku 2020 doszło do zmniejszenia rynku. Nie można wykluczyć, że w
następnym latach działalność laboratoriów nie wróci do stanu „pre-COVID” i ograniczeniu ulegną zakupy zarówno
o charakterze inwestycyjnym jak i materiałów operacyjnych.
Spółka mityguje to ryzyko zwiększając zarówno sprzedaż eksportową jak i w dynamicznie rosnącym segmencie
mikrobiologii przemysłowej dedykowanej farmacji, rynkowi spożywczemu i kosmetycznemu oraz badaniom wody.
Jego wartość wzrasta średnio o kilkanaście procent rocznie. Wg danych GUS w Polsce istnieje ok. 29 000
podmiotów działających w branży spożywczej. Na polskim rynku działa około 100 dużych i średnich oraz ponad
300 małych firm specjalizujących się w produkcji kosmetyków. Pomimo bardzo silnej konkurencji ze strony firm
zagranicznych polska branża kosmetyczna plasuje się w europejskiej czołówce. Na rynku funkcjonują również
mikrobiologiczne laboratoria usługowe (sieciowe) wykonujące badania dla przemysłu (wszystkie typy badań
wielokierunkowo).
11. Ryzyko pozyskania surowców
W procesie produkcyjnym oprócz odczynników i komponentów własnych, BioMaxima SA korzysta z oferty innych
producentów czy kooperantów krajowych i zagranicznych; w tym także z krajów tak odległych geograficznie jak
Chiny, Korea czy Indie. Doświadczenie pierwszych tygodni pandemii COVID-19 wskazało, że w sytuacji zagrożenia
zdrowia publicznego czy w innych przypadkach pojawienia się niekorzystnych czynników wpływających na
funkcjonowanie transportu międzynarodowego czy gospodarek lokalnych, mogą pojawić się istotne zakłócenia
łańcucha dostaw, które mogą powodować istotne problemy z utrzymaniem ciągłości produkcji czy możliwości
realizowania dostaw. Podobnie negatywny wpływ miało wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej i przedłużenie
terminów dostaw surowców o wysokiej wrażliwości. W związku z tym nie można wykluczyć, że w przyszłości
pojawią się sytuacje, które spowodują istotne opóźnienia w dostawach, wzrost kosztów czy nawet utratę
możliwości pozyskania konkretnego składnika niezbędnego do produkcji w szczególności na skutek niewłaściwego
funkcjonowania międzynarodowych łańcuchów dostaw.
Spółka mityguje to ryzyko przez uprzednie rozpoznanie rynku poszukiwanych surowców czy półproduktów, a
nawet przez nawiązywanie więzi kooperacyjnych z polskimi producentami pewnych wyrobów, którzy mogą podjąć
się w kooperacji z BioMaxima SA i pod jej nadzorem dotyczącym jakości, produkcji pewnych, koniecznych
półproduktów.
12. Ryzyko współpracy z podmiotami publicznymi
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 14 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Odbiorcami produktów Spółki na rynku krajowym zarówno podmioty publiczne jak i prywatne. Podmiotami
finansowanymi ze środków publicznych obok jednostek bezpośrednio zarządzanych przez państwo także
laboratoria w szpitalach klinicznych, marszałkowskich i powiatowych. W okresie pandemii COVID-19 zostały
uchylone przepisy chroniące transparentność zamówień produktów związanych ze zwalczaniem pandemii.
Powoduje to możliwość powstania sytuacji w której wybór dostawcy konkretnych produktów nie zawsze będzie
dokonywany w oparciu o kryteria ekonomiczne.
13. Ryzyko braku centralizacji Grupy kapitałowej
Dotychczasowe standardy zarządzania spółzależną okazały się, w okresie pandemii COVID-19 niewystarczające.
W związku z powyższym Spółka pomimo, że spółka zależna pozyskała znaczące zamówienia publiczne nie
uzyskała odpowiednich korzyści z obecności na rynku rumuńskim. Brak scentralizowanych standardów
raportowania, działania dotychczasowego zarządu, połączone z ograniczeniem mobilności, wynikającym z
nałożonych przez władze publiczne obostrzeń, spowodował, że sytuacja spółki zależnej nie stanowiła
odzwierciedlenia sukcesów jednostki dominującej w roku 2021. Nie można wykluczyć, że pomimo podjętych w
roku 2021 działań mających odwrócić sytuację, nie będzie możliwe uzyskanie przez Spółkę oczekiwanych
korzyści z działalności spółki zależnej. BioMaxima podjęła działania zarówno prawne jak i organizacyjne mające na
celu lepsze związanie działalności spółki zależnej z działalnością BioMaxima.
14. Ryzyko akcjonariatu
Akcjonariusze wiodący BioMaxima SA kontrolują ok. 27% ogólnej liczby akcji w Spółce. Pozostałe akcje znajdują
się w wolnym obrocie na rynku regulowanym GPW. Oznacza to, że Spółka może być przedmiotem przejęcia za
pośrednictwem rynku kapitałowego. W przypadku zmiany kontroli nad BioMaxima SA i zmiany składu organów
nią zarządzających i nadzorujących, może dojść do sytuacji, w której nowi akcjonariusze podejmą działania kierując
się partykularnym interesem, co może prowadzić do pogorszenia sytuacji finansowej Spółki. W chwili sporządzenia
niniejszego sprawozdania poziom wskaźników, w tym P/E jest niższy, aniżeli porównywalnych podmiotów z
branży. Może to stanowić przesłankę, dla której przejęcie BioMaxima przez nabycie akcji Spółki może zostać
uznane za atrakcyjne przez podmiot branżowy, który może nie być zainteresowany dalszym zrównoważonym
rozwojem Spółki.
Zarząd i Rada Nadzorcza BioMaxima SA podjęły działania zmierzające do mitygowania powyższego ryzyka przez
(1) przeniesienie notowań akcji jednostki dominującej na rynek regulowany, co powodować będzie podwyższenie
standardów ochrony inwestorów przed przejęciem po zaniżonym koszcie oraz (2) przez sporządzanie, począwszy
od roku 2021 sprawozdań finansowych według MSSF, co sprzyjać będzie pozyskaniu inwestorów kwalifikowanych
i stabilizacji akcjonariatu, dzięki uzyskaniu możliwości dokonania wyceny Spółki w relacji do porównywalnych
innych podmiotów notowanych na rynkach regulowanych na świecie.
10. CZYNNIKI ISTOTNE DLA ROZWOJU BIOMAXIMA S.A.
Na działalność Spółki w okresie sprawozdawczym duży wpływ miała pandemia COVID-19. BioMaxima
wykorzystywała zarówno posiadane kompetencje, zasoby finansowe jak i zwiększony potencjał produkcyjny,
dostarczając odbiorcom krajowym jak i zagranicznym wyroby medyczne do diagnostyki in vitro, służące do
diagnostyki zakażeń SARS-CoV-2 a także do różnicowania zakażeń SARS-CoV-2 oraz innych patogenów
oddechowych. Niezależnie od tego, Spółka prowadziła sprzedaż pozostałego asortymentu, a także rozwijała
ofertę, realizując projekty rozwojowe w obszarze diagnostyki innych chorób oraz oznaczania lekowrażliwości,
kluczowe dla dalszego rozwoju Spółki w przyszłości.
Pandemia koronawirusa stała się w 2020 oraz w 2021 roku głównym czynnikiem powodującym zakłócenia w
aktywności gospodarczej w Polsce i na świecie. Możliwość wprowadzenia kolejnych lockdown-ów, zalecenia
utrzymywania dystansu społecznego, zmniejszenie mobilności społeczeństwa, utrudnienia w dostępie do opieki
zdrowotnej mogą w dalszym ciągu powodować wyhamowanie konsumpcji, również dotyczącej usług medycznych.
Spółka dostosowała się jednak do wyzwań związanych z pandemią. Należy się spodziewać, że fale zachorowań
będą się powtarzały w kilku najbliższych latach.
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 15 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Rynek diagnostyki laboratoryjnej determinują czynniki zarówno o charakterze wewnętrznym, jak i zewnętrznym.
Głównymi czynnikami wewnętrznymi mogącymi negatywnie wpływać na rozwój Spółki są: niska świadomość
społeczeństwa dotycząca badań laboratoryjnych, niskie nakłady na służbę zdrowia, a więc i na badania
laboratoryjne, konkurencja ze strony liderów branży, przejawiająca się koncentracją sprzedaży przez 5 do 7
podmiotów, generujących ok. 70 % sprzedaży na rynku.
W odniesieniu do warunków zewnętrznych, podstawowy wpływ na rynek ma stan gospodarki kraju, czyli
również stan zamożności społeczeństwa, który jest skorelowany z liczbą wykonywanych badań. Nie bez
znaczenia możliwości finansowania wyposażenia laboratoriów klinicznych jak i weterynaryjnych ze środków
pomocowych funduszy europejskich. Środki te wpływają na poprawę diagnostyki laboratoryjnej w Polsce i nowych
krajach Unii Europejskiej. Pomimo okresowych zmian dynamiki, rynek ten jest rynkiem trwale wzrostowym. Do
czynników pozytywnie wpływających na rozwój Spółki należy zaliczyć: trend starzejącego się społeczeństwa,
wzrost dbałości o zdrowie i świadomości zdrowotnej, ogólnoświatowy trend postępu technologicznego w zakresie
rozwoju nowych metod i narzędzi diagnostyki jak również trendy epidemiologiczne (np. wzrost zachorowalności
na nowotwory, cukrzycę).
11. PERSPEKTYWY DALSZEJ DZIAŁALNOŚCI BIOMAXIMA S.A.
W najbliższych latach Spółka zakłada kontynuowanie dotychczasowej działalności w ramach czterech, istniejących
platform technologicznych, to jest: (1) dyfuzyjne systemy do badania lekowrażliwości, (2) podłoża
mikrobiologiczne, (3) szybkie testy kasetkowe oraz (4) chemia kliniczna. Ponadto Spółka rozszerza i pogłębia swoje
kompetencje w zakresie biologii molekularnej (zarówno dla celów diagnostyki in vitro, laboratoriów
przemysłowych, jak i placówek naukowo–badawczych). Na tych docelowo pięciu, dojrzałych platformach
technologicznych prowadzone są prace dotyczące wprowadzania i rozwoju nowych wyrobów Spółki.
Spółka ocenia, że wskazane wyżej platformy technologiczne, akceptowane i rozumiane zarówno przez diagnostów
jak i klientów przemysłowych, będą nadal w przyszłości wykorzystywane i rozwijane. Oznacza to, że wyroby
BioMaxima oferowane na tych platformach powinny spotkać się ze zrozumieniem i popytem ze strony
użytkowników; tak w laboratoriach diagnostyki medycznej jak i przemysłowych.
Strategia rozwoju Spółki zakłada systematyczne zwiększanie liczby klientów oraz wartości sprzedaży. BioMaxima
przewiduje w najbliższych latach rozwijać się organicznie, w tym poprzez zwiększanie zdolności produkcyjnych
zakładu w Lublinie oraz zwiększenie eksportu na dotychczasowe rynki zbytu, jak również wejście ze swoimi
wyrobami na nowe rynki, przede wszystkim na te, które uznawane za atrakcyjne z powodu dynamiki
demograficznej. Zwiększenie rozpoznawalności BioMaxima w okresie pandemii COVID-19 umożliwiło Spółce
rozszerzenie sieci sprzedaży o nowych dystrybutorów. W realizowanej strategii przez BioMaxima, możliwe
akwizycje rozpatrywane oportunistycznie. Spółka rozważać będzie przeprowadzenie akwizycji, jeżeli nabywany
podmiot uzupełniał będzie ofertę wyrobów Spółki oraz wzbogacał swoimi kompetencjami w zakresie
technologii, w których BioMaxima planuje się rozwijać.
Spółka dynamicznie rozwija swoją infrastrukturę badawczo rozwojową, efektem czego jest wprowadzanie
nowych, własnych wyrobów i ulepszenia już oferowanych wyrobów. BioMaxima współpracuje blisko z
uniwersytetami oraz innymi jednostkami naukowo badawczymi a ponadto efektywnie wykorzystuje dotacyjne
środki finansowe przeznaczone na rozwój.
W ramach prac badawczo rozwojowych Spółka opracowała i wprowadziła do oferty w 13 nowych suplementów
podłoży mikrobiologicznych, 6 nowych pozycji produktowych roztworów do transportu próbek wirusowych, 3
nowe podłoża do hodowli komórkowych oraz rozpoczęła pracę nad dwiema kolejnymi grupami podłóż do hodowli
komórkowych. Trwały również prace nad budową kompletnej oferty w zakresie biologii molekularnej, w tym nad
wyrobami do szybkiej molekularnej diagnostyki wybranych patogenów bakteryjnych i wirusowych, oraz
dodatkowych odczynników takich jak roztwór proteinazy do izolacji DNA.
BioMaxima prowadziła prace w zakresie nowych technologii wybranych szybkich testów
immunochromatograficznych w tym w kierunku obecności antygenu SARS-Cov-2 oraz Helicobacter pylori.
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 16 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
W 2021r. również prowadzono prace w zakresie testów do oznaczania minimalnego stężenia hamującego (MIC)
antybiotyku hamującego wzrost mikroorganizmów metodą dyfuzyjną (paski). Technologia ta jest opracowywana
w ścisłej współpracy pomiędzy BioMaxima SA a Wydziałem Biologii i Biotechnologii UMCS Lublin oraz
Uniwersytetem Medycznym w Lublinie.
Ponadto prowadzono prace rozwojowe związane z nowymi krążkami bibułowymi AST, w celu uzupełnienia oferty
istniejących testów o kolejne antybiotyki, w miarę adresowania zmian i uzupełniania oferty przemysłu
farmaceutycznego oraz zapotrzebowania sektora ochrony zdrowia na antybiotyki, a także nowe podłoża
mikrobiologiczne adresujące potrzeby rynku klinicznego i przemysłowego.
12. INNE ZDARZENIA WPŁYWAJĄCE NA DZIAŁALNOŚĆ BIOMAXIMA S.A. JAKIE NASTĄPIŁY PO
ZAKOŃCZENIU OKRESU OBROTOWEGO DO DNIA ZATWIERDZENIA SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
W dniu 5 stycznia 2022 r. Spółka podpisała z jednostką finansów publicznych umowę mającą za przedmiot
dostawę testów do diagnostyki SARS-Cov-2 o łącznej wartości 94,8 mln złotych (dziewięćdziesiąt cztery miliony
osiemset tysięcy złotych). Dostawy wynikające z tej umowy były realizowane transzami. W dniu 5 kwietnia
Zarząd poinformował o wykonaniu umowy.
13.OŚWIADCZENIE O STOSOWANIU ŁADU KORPORACYJNEGO
Zasady Ładu Korporacyjnego stosowane przez Spółkę zawarte w dokumencie „Dobre Praktyki Spółek
Notowanych na GPW 2021” stanowiącym załącznik do Uchwały Rady Giełdy nr 13/1834/2021 z dnia 29 marca
2021 roku.Spółka odstąpiła od stosowania niektórych praktyk ładu korporacyjnego:
Zasada 2.1.
Spółka powinna posiadać politykę różnorodności wobec zarządu oraz rady nadzorczej, przyjętą odpowiednio przez
radę nadzorczą lub walne zgromadzenie. Polityka różnorodności określa cele i kryteria różnorodności m.in. w
takich obszarach jak płeć, kierunek wykształcenia, specjalistyczna wiedza, wiek oraz doświadczenie zawodowe, a
także wskazuje termin i sposób monitorowania realizacji tych celów. W zakresie zróżnicowania pod względem płci
warunkiem zapewnienia różnorodności organów spółki jest udział mniejszości w danym organie na poziomie nie
niższym niż 30%.
Zasada nie jest stosowana.
Komentarz spółki : Spółka uznaje zasadę (ang.) blind-audition przy prowadzeniu systemu rekrutacyjnego na
wszystkie stanowiska, w tym stanowiska kierownicze, kierując się jako wyłącznym kryterium doboru
pracowników – wyłącznie kryterium kompetencji oczekiwanych na danym stanowisku; ponadto skład Rady
Nadzorczej ustalany jest jako swoista wypadkowa wskazań akcjonariuszy; w związku z tym Spółka nie może
zapewnić, że na jakichkolwiek stanowiskach kierowniczych czy w organach Spółki zachowany będzie wskazany w
Zasadzie 2.1 współczynnik różnorodności. Spółka nie przyjmuje zatem polityki różnorodności.
Zasada 2.2.
Osoby podejmujące decyzje w sprawie wyboru członków zarządu lub rady nadzorczej spółki powinny zapewnić
wszechstronność tych organów poprzez wybór do ich składu osób zapewniających różnorodność, umożliwiając
m.in. osiągnięcie docelowego wskaźnika minimalnego udziału mniejszości określonego na poziomie nie niższym
niż 30%, zgodnie z celami określonymi w przyjętej polityce różnorodności, o której mowa w zasadzie 2.1.
Zasada nie jest stosowana.
Komentarz spółki : Jak w przypadku zasady 2.1.
Zasada 2.3.
Przynajmniej dwóch członków rady nadzorczej spełnia kryteria niezależności wymienione w ustawie z dnia 11
maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, a także nie ma
rzeczywistych i istotnych powiązań z akcjonariuszem posiadającym co najmniej 5% ogólnej liczby głosów w spółce.
Zasada nie jest stosowana.
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 17 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Komentarz spółki : Na dzisporządzenia niniejszego sprawozdania w skład Rady Nadzorczej wchodzi dwóch
członków Rady Nadzorczej spełniających kryteria niezależności określone w Ustawie o Biegłych Rewidentach
panowie Mariusz Nowak i Mirosław Panek. Pan Mariusz Nowak nie spełnia dodatkowego kryterium,
sformułowanego w zasadzie 2.3 Dobrych Praktyk, wychodzącego poza kryteria określone w Ustawie o Biegłych
Rewidentach posiada 5,04% akcji w Spółce i jest stroną porozumienia akcjonariuszy z innymi akcjonariuszami,
posiadającymi łącznie (z panem Mariuszem Nowakiem) ponad 25% akcji w Spółce; przedmiotem tego
porozumienia jest wspieranie strategii Spółki zmierzającej do przekształcenia jej w podmiot produkcyjny i
rozszerzenia oferty jej własnych wyrobów. W opinii Spółki nie powoduje to ograniczenia niezależności pana
Mariusza Nowaka jako członka Rady Nadzorczej i Komitetu Audytu.
Zasada 2.11.6. Nie jest stosowana - ponieważ Spółka przyjęła polityki różnorodności, Sprawozdanie nie zawiera
informacji o jej realizacji
Zasada 6.3. nie jest stosowana: Obowiązujący w Spółce Program Opcji Menedżerskich nie odpowiada warunkom
określonym w Zasadzie 6.3; został on przyjęty w 2018 roku, w warunkach istotnie odbiegających od obecnej
sytuacji Spółki i Grupy. Cena wykonania prawa do objęcia akcji istotnie odbiega od ceny, w jakiej w chwili obecnej
notowane akcje Spółki. Członkowie Zarządu oraz pracownicy objęci Programem uzyskują uprawnienie do
objęcia akcji Spółki na podstawie celów ustalanych w rocznej perspektywie. W przypadku przyjmowania w
przyszłości nowego Programu Opcji Menedżerskich Spółka kierować się będzie zasadami określonymi w Dobrych
Praktykach Spółek Notowanych na GPW.
Pełna treść Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. jest
dostępna publicznie pod adresem www.gpw.pl/dobre-praktyki2021 .
14. UPRAWNIENIA KONTROLNE
W BioMaxima S.A. żaden z akcjonariuszy nie posiada specjalnych uprawnień kontrolnych
15. OGRANICZENIA PRAW Z AKCJI
W BioMaxima S.A. nie istnieją żadne ograniczenia odnośnie wykonywania prawa głosu z akcji, takie jak
ograniczenie wykonywania prawa głosu przez posiadaczy określonej części lub liczby głosów, ograniczenia
czasowe dotyczące wykonywania prawa głosu lub zapisy, zgodnie z którymi, przy współpracy Spółki, prawa
kapitałowe związane z papierami wartościowymi są oddzielone od posiadania papierów wartościowych. W
BioMaxima S.A. nie istnieją żadne ograniczenia dotyczące przenoszenia praw własności akcji BioMaxima S.A.
16. WALNE ZGROMADZENIE
Walne Zgromadzenie obraduje jako Zwyczajne lub Nadzwyczajne i jako organ Spółki działa na podstawie
przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 roku Kodeks spółek handlowych (tj. Dz. U. 2020, poz. 1526 z późn. zm.),
Statutu Spółki oraz postanowień Regulaminu Obrad Walnego Zgromadzenia opublikowanego na stronie
internetowej Spółki.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie, zwoływane przez Zarząd, odbywa się w siedzibie Spółki lub w Warszawie, w
ciągu 6 miesięcy po upływie każdego roku obrotowego.
W Walnym Zgromadzeniu mają prawo uczestniczenia tylko osoby będące akcjonariuszami Spółki na szesnaście
dni przed datą Walnego Zgromadzenia (dzień rejestracji uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu).
Członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej Spółki uczestniczą w Walnym Zgromadzeniu bez potrzeby otrzymania
zaproszeń. Na zaproszenie organu zwołującego Walne Zgromadzenie lub Zarządu mogą brać udział w obradach
lub stosownej ich części inne osoby, w szczególności eksperci w czasie rozpatrywania punktu porządku obrad
dotyczącego aspektów będących przedmiotem oceny ekspertów, bądź po wyrażeniu zgody przez Akcjonariuszy
reprezentujących zwykłą większość głosów – w czasie rozpatrywania innych punktów porządku obrad.
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 18 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Biegły rewident (lub osoba przez niego wskazana) winien być obecny na Walnym Zgromadzeniu, którego
przedmiotem obrad są sprawy finansowe Spółki.
Walne Zgromadzenie jest ważne bez względu na ilość reprezentowanych na nim akcji. Uchwały podejmowane są
bezwzględną większością głosów ważnie oddanych, chyba że przepisy Kodeksu spółek handlowych lub Statutu
stanowią inaczej. Na dzień niniejszego Sprawozdania Statut spółki nie zawiera ograniczeń w tym zakresie.
W 2021 roku Zwyczajne Walne Zgromadzenie odbyło się w dniu 24 maja.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie podjęło uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań Zarządu z działalności
Spółki i Grupy Kapitałowej w 2020 roku, w sprawie zatwierdzenia jednostkowego i skonsolidowanego sprawozdań
finansowych za 2020 rok, w sprawie udzielenia członkom Zarządu i Rady Nadzorczej pokwitowań z wykonania
obowiązków w 2020 roku oraz w sprawie przeznaczenia zysku netto spółki w części na kapitał zapasowy, w części
na dywidendę.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołane przez Zarząd odbyło się 29 lipca 2021 roku w Lublinie. NWZA
dokonało wyboru członka Rady Nadzorczej, podjęło uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia członków Rady
Nadzorczej Spółki, w sprawie ubiegania się przez Spółkę o dopuszczenie oraz wprowadzenie do obrotu na rynku
regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. akcji Spółki, oraz w sprawie
zmiany Statutu spółki.
Wszystkie uchwały podjęte przez walne zgromadzenia w 2021 roku służyły realizacji interesu Spółki oraz
uwzględniały prawa innych interesariuszy.
17. ZASADY ZMIANY STATUTU
Zmiana Statutu BioMaxima S.A. następuje zgodnie z art. 430 § 1 oraz art. 415 § 1 Kodeksu Spółek Handlowych,
uchwałą Walnego Zgromadzenia podjętą większością ¾ głosów i wymaga wpisu do rejestru. Walne Zgromadzenie
BioMaxima S.A. może upoważnić Radę Nadzorczą do ustalenia tekstu jednolitego Statutu.
Zmiany Statutu wprowadzone w 2021 roku miały na celu dostosowanie go do wymogów rynku regulowanego
GPW.
18. ZARZĄD
W 2021 roku Zarząd BioMaxima S.A. funkcjonował w składzie:
Łukasz Urban – Prezes Zarządu
Henryk Lewczuk Wiceprezes Zarządu
W okresie od 16 stycznia do 16 lipca 2021 roku do składu Zarządu został oddelegowany członek Rady Nadzorczej
Andrzej Mikosz.
W dniu 28 czerwca 2021 roku Rada Nadzorcza powołała na członka Zarządu Piotra Janowskiego.
Na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania w skład Zarządu BioMaxima S.A. wchodzą:
Łukasz Urban – Prezes Zarządu
Henryk Lewczuk Wiceprezes Zarządu
Piotr Janowski Członek Zarządu
19. RADA NADZORCZA
W 2021 roku Rada Nadzorcza funkcjonowała w składzie:
Piotr Janowski - Przewodniczący Rady Nadzorczej (do dnia 18 lipca 2021 roku)
Andrzej Mikosz - Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej
Mariusz Nowak - Członek Rady Nadzorczej, od dnia 29 lipca 2021 roku Przewodniczący Rady Nadzorczej
Krzysztof Mikosz - Członek Rady Nadzorczej
Alina Urban - Członek Rady Nadzorczej
Mirosław Panek - Członek Rady Nadzorczej od 29 lipca 2021 r.
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 19 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
W dniu 10 grudnia 2021 roku Rada Nadzorcza powołała Komitet Audytu w składzie:
Mirosław Panek
Mariusz Nowak
Andrzej Mikosz
Osobami spełniającymi kryteria niezależności określone w Ustawie o biegłych rewidentach, firmach audytorskich
oraz nadzorze publicznym są Mirosław Panek i Mariusz Nowak
Osobami spełniającymi warunek posiadania wiedzy oraz umiejętności w zakresie rachunkowości lub badania
sprawozdań finansowych są Mirosław Panek i Mariusz Nowak
Osobą spełniająca warunek posiadania wiedzy lub umiejętności z zakresu branży w której działa Spółka jest
Andrzej Mikosz.
20. WYNAGODZENIA CZŁONKÓW ZARZĄDU ORAZ RADY NADZORCZEJ BIOMAXIMA S.A.
W spółce nie została przyjęta Polityka wynagrodzeń.
Członkowie Zarządu otrzymują wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę (lub na podstawie umowy cywilno prawnej)
oraz wynagrodzenie z tytułu pełnionej funkcji. Kwoty wynagrodzeń ustala Rada Nadzorcza.
Członkowie Zarządu mogą otrzymywać premie na podstawie uchwały Rady Nadzorczej.
Członkowie Rady Nadzorczej otrzymują stałe wynagrodzenie miesięczne w wysokości uchwalonej uchwałą nr 1
NWZ BioMaxima S.A. z dnia 29 lipca 2021 roku. Wynagrodzenie członków Rady Nadzorczej jest powiązane ze
średnim wynagrodzeniem z tytułu umowy o pracę w przedsiębiorstwie BioMaxima S.A.
Członkowie Zarządu są objęci programem opcji menedżerskich uchwalonym przez WZ BioMaxima S.A. w dniu 28
czerwca 2018 roku, który pozwala na objęcie przez członków Zarządu i kluczowych menedżerów Grupy łącznie do
131.500 akcji w latach 2022-2023.
21. SYSTEM KONTROLI WEWNĘTRZNEJ I ZARZĄDZANIA RYZYKIEM (W ODNIESIENIU DO
SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH)
BioMaxima S.A. posiada system kontroli wewnętrznej zapewniający rzetelność, terminowość oraz wiarygodność
sprawozdań finansowych. Spółka stale monitoruje istotne czynniki ryzyka prawnego, podatkowego,
gospodarczego i operacyjnego. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie składnikami majątkowymi dokonują ich
weryfikacji pod kątem przydatności i utraty wartości.
Dane finansowe na potrzeby sprawozdań finansowych Grupy przygotowywane przez Zespół Księgowości na
podstawie zapisów w księdze głównej oraz informacji od osób odpowiedzialnych za zarządzanie składnikami
majątkowymi i od członków Zarządu.
Spółka posiada własne procedury zapewniające kompletność i prawidłowość ujęcia transakcji gospodarczych, w
szczególności:
- Politykę Rachunkowości wraz z zakładowym planem kont
- Instrukcję inwentaryzacyjną
- procedury w zakresie systemów kontroli i akceptacji dokumentów księgowych.
Procesy przetwarzania danych księgowych zautomatyzowane, księgi rachunkowe prowadzone w systemie
informatycznym zintegrowanym z systemami handlowo-magazynowym oraz zarządzania produkcją.
Dostęp do systemów informatycznych jest ograniczony poprzez nadawanie pracownikom szczegółowych
zakresów uprawnień.
22. AUDYTOR (INFORMACJA ZARZĄDU SPÓŁKI W SPRAWIE WYBORU FIRMY AUDYTORSKIEJ)
W dniu 3 listopada 2021 roku Rada Nadzorcza BioMaxima S.A., po przeprowadzeniu analizy ofert dokonała wyboru
biegłego rewidenta : Grant Thornton Polska Spółka z o.o. Spółka Komandytowa do zbadania sprawozdania
finansowego za lata 2021 oraz 2022.
Wcześniej Grant Thornton Polska Sp. z o.o. Sp.K. świadczył na rzecz spółki usługę obejmującą badanie
Historycznych Informacji Finansowych za lata 2019-2020 wraz z przeliczeniem danych według Międzynarodowych
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 20 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Standardów Rachunkowości Finansowej sporządzonych w 2021 roku na potrzeby prospektu Spółki
zatwierdzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego w dniu 31 grudnia 2021 roku.
Wynagrodzenie audytora z usługi wyniosło za badanie Historycznych Informacji Finansowych = 98 tys. zł, za
badanie sprawozdania za 2021 rok 59 tys. zł.
Ww. firma audytorska oraz członkowie zespołu wykonujący badanie spełniali warunki do sporządzenia
bezstronnego i niezależnego sprawozdania z badania rocznego jednostkowego i skonsolidowanego sprawozdania
finansowego, zgodnie z obowiązującymi przepisami, standardami wykonywania zawodu oraz zasadami etyki
zawodowej.
W Spółce przestrzegane obowiązujące przepisy związane z rotacją firmy audytorskiej i kluczowego biegłego
rewidenta oraz obowiązkowymi okresami karencji.
Zarząd BioMaxima S.A. oświadcza, że firma audytorska uprawniona do przeprowadzania badania sprawozdań
finansowych Spółki oraz Grupy Kapitałowej BioMaxima, dokonująca badania jednostkowego sprawozdania
finansowego BioMaxima SA oraz skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej BioMaxima za
rok zakończony 31 grudnia 2021 roku została wybrana zgodnie z przepisami prawa w tym dotyczącymi wyboru i
procedury wyboru firmy audytorskiej.
23. PODSUMOWANIE
BioMaxima S.A. stale rozwija swoją ofertę produktową dla odbiorców, wykorzystując pojawiające się szanse w
postaci zapotrzebowania na nowe wyroby. W ocenia Zarządu rezultaty działalności BioMaxima S.A. w 2021 roku
należy ocenić bardzo pozytywnie w kontekście dalszego rozwoju grupy.
24.OŚWIADCZENIE ZARZĄDU BIOMAXIMA S.A. DO JEDNOSTKOWEGO SPRAWOZDANIA
FINANSOWEGO
Zarząd BioMaxima S.A. oświadcza, że jednostkowe sprawozdanie finansowe BioMaxima , zawierające
sprawozdanie finansowe BioMaxima S.A. za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 roku oraz dane porównywalne
zostały sporządzone zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości (MSSF) oraz odzwierciedlają w sposób
prawdziwy, rzetelny i jasny sytuację majątkową i finansową Spółki oraz jej wynik finansowy, a roczne
sprawozdanie z działalności Spółki, zawierające sprawozdanie z działalności BioMaxima S.A. zawiera prawdziwy
obraz rozwoju i osiągnięć oraz sytuacji Spółki, w tym opis podstawowych zagrożeń i ryzyk.
Sprawozdanie Zarządu 2021
Strona 21 z 21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
25.ZATWIERDZENIE PRZEZ ZARZĄD SPÓŁKI SPRAWOZDANIA ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI BIOMAXIMA
S.A W 2021 R.
Niniejsze Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki BioMaxima w 2021 roku, obejmujące sprawozdanie z
działalności BioMaxima S.A. zostało sporządzone oraz zatwierdzone przez Zarząd BioMaxima S.A. w dniu 29
kwietnia 2022 roku.
Lublin, 29.04.2022 r.
Wiceprezes Zarządu Członek Zarządu Prezes Zarządu
Henryk Lewczuk Piotr Janowski Łukasz Urban