2021 były niższe o ponad 7% od przychodów poprzedniego roku, co było głównie spowodowane niższymi o 13% r/r
przychodami działu żurawi wieżowych, odpowiadającego za blisko 50% sprzedaży Herkules SA.
Spadku w segmencie żurawi wieżowych nie udało się skompensować wzrostem przychodów w pozostałych
działach operacyjnych. W przypadku działu żurawi gąsienicowych, widoczny w 2021 r. spadek sprzedaży
spowodowany jest obsługą mniejszej ilości projektów energetyki wiatrowej oraz brakiem odpowiedniego sprzętu.
W 2020 r. Spółka realizowała część zleceń obcymi żurawiami (wynajętymi od innych przedsiębiorstw branżowych),
gdyż nie posiadała maszyny, która sprostałaby wymogom technicznym większości obecnie projektowanych i
montowanych turbin. Była to przesłanka stojąca za decyzją Zarządu podjętą na początku 2021 r. o nabyciu
nowoczesnego żurawia kołowego z wysięgnikiem kratowym marki Liebherr LG 1750SX, którego parametry
udźwigowe i wysokościowe sprostają wymaganiom obecnych technologii. Na dzień publikacji sprawozdań za ro
2021 żuraw dołączył już do floty Herkules S.A. Mamy głębokie przekonanie, że jego zaangażowanie w realizację
projektów farm wiatrowych istotnie poprawi wyniki sprzedażowe działu, który oceniamy jako perspektywiczny i
rozwojowy.
Rok 2021 to kolejny rok realizacji przez Herkules Infrastruktura Sp. z o.o. niezmiernie skomplikowanego i
wymagającego kontraktu GSMR, w przypadku, którego po stronie zamawiającego występuje PKP Polskie Linie
Kolejowe SA. Duża niepewność w kwestii rentowności tego projektu znalazła wyraz w utworzonej w sprawozdaniu
skonsolidowanym Grupy Kapitałowej Herkules za 2019 r. istotnej wartościowo rezerwie. Dodatkowo w
sprawozdaniu finansowym za 2021 r. Herkules S.A. dokonała odpisu aktualizującego wartość pożyczek udzielonych
spółce zależnej i należności handlowych od tej spółki związanych z realizacją projektu GSMR, co zaważyło na
wyniku finansowym osiągniętym w prezentowanym roku obrotowym.
Na dzień bilansowy 31 grudnia 2021 r. spółka zależna Herkules Infrastruktura Sp. z o.o. dokonała aktualizacji
wartość rozpoznanej przyszłej straty na tym kontrakcie, w efekcie czego, wyszacowana w roku 2019 na kwotę 30,7
mln zł strata została zwiększona o kwotę 9,1 mln zł zł i tym samym zaktualizowana do kwoty 39,8 mln zł. Na wyniku
skonsolidowanym Grupy Kapitałowej szacowana rozpoznana przyszła strata na kontrakcie jest pomniejszana o
szacowany przyszły zysk na kontrakcie spółki zależnej Gastel Prefabrykacja SA w kwocie 5,4 mln zł. Podejmując
decyzje o zwiększeniu, na dzień bilansowy 31 grudnia 2021 r., wartości rozpoznanej przyszłej straty na kontrakcie,
Spółka kierowała się założeniem konieczności wydłużenia okresu realizacji kontraktu GSMR do grudnia 2024 r.,
przy jednoczesnym braku indeksacji wartości kontraktu o sumę kosztów administrowania projektem oraz kosztów
finansowych. Zarząd Spółki oraz Zarząd Herkules Infrastruktura Sp. z o.o., wraz z pozostałymi członkami
konsorcjum, prowadzą negocjacje kontraktowe z PKP PLK SA w przedmiocie zawarcia Aneksu nr 3, aktualizującego
kwestie m.in. wydłużenia okresu realizacji umowy do grudnia 2024 r., indeksacji wartości kontraktu w oparciu o
ustawę COVID i związany z pandemią rozpoznany wzrost kosztów towarów i materiałów, kosztów
administrowania kontraktem oraz kosztów finansowych. W związku z prowadzonymi negocjacjami nad ostateczną
treścią Aneksu nr 3, Grupa Kapitałowa Herkules ocenia, że możliwe do uzyskania jest waloryzowanie wartości
kontraktu i tym samym pokrycie przez Zamawiającego m.in. dodatkowych kosztów stałych (administracyjnych i
finansowych). Kierując się względami zachowania ostrożności i należytej staranności w szacunkach, spółka
Herkules Infrastruktura Sp. z o.o. na dzień bilansowy nie ujmuje materializacji tego zdarzenia.