
     
4 
Zakres  badania  nie  obejmuje  zapewnienia  co  do  przyszłej  rentowności  Grupy  ani  efektywności  
lub skuteczności prowadzenia jej spraw przez Zarząd Jednostki dominującej obecnie lub w przyszłości. 
Podczas  badania  zgodnego  z  KSB  stosujemy  zawodowy  osąd  i  zachowujemy  zawodowy  sceptycyzm,  
a także: 
-  identyfikujemy  i  oceniamy  ryzyka  istotnego  zniekształcenia  skonsolidowanego  sprawozdania 
finansowego spowodowanego oszustwem lub błędem, projektujemy i przeprowadzamy procedury 
badania  odpowiadające  tym  ryzykom  i  uzyskujemy  dowody  badania,  które  są  wystarczające  
i  odpowiednie,  aby  stanowić  podstawę  dla  naszej  opinii.  Ryzyko  niewykrycia  istotnego 
zniekształcenia wynikającego z oszustwa jest większe niż tego wynikającego z błędu, ponieważ 
oszustwo  może  dotyczyć  zmowy,  fałszerstwa,  celowych  pominięć,  wprowadzenia  w  błąd  
lub obejścia kontroli wewnętrznej; 
-  uzyskujemy  zrozumienie  kontroli  wewnętrznej  stosownej  dla  badania  w  celu  zaprojektowania 
procedur  badania,  które  są  odpowiednie  w  danych  okolicznościach,  ale  nie  w  celu  wyrażenia 
opinii na temat skuteczności kontroli wewnętrznej Grupy;  
-  oceniamy  odpowiedniość  zastosowanych  zasad  (polityki)  rachunkowości  oraz  zasadność 
szacunków  księgowych  oraz  powiązanych  ujawnień  dokonanych  przez  Zarząd  Jednostki 
dominującej; 
-  wyciągamy wniosek na temat odpowiedniości zastosowania przez Zarząd Jednostki dominującej 
zasady  kontynuacji  działalności  jako  podstawy  rachunkowości  oraz,  na podstawie  uzyskanych 
dowodów  badania,  czy  istnieje  istotna  niepewność  związana  ze zdarzeniami  lub  warunkami, 
która może poddawać w znaczącą wątpliwość zdolność Grupy do kontynuacji działalności. Jeżeli 
dochodzimy do wniosku, że istnieje istotna niepewność, wymagane jest od nas zwrócenie uwagi 
w  naszym  sprawozdaniu  biegłego  rewidenta  na  powiązane  ujawnienia  w  skonsolidowanym 
sprawozdaniu  finansowym  lub,  jeżeli  takie  ujawnienia  są  nieadekwatne,  modyfikujemy  naszą 
opinię. Nasze wnioski są oparte na dowodach badania uzyskanych do dnia sporządzenia naszego 
sprawozdania  biegłego  rewidenta, jednakże  przyszłe zdarzenia  lub warunki  mogą  spowodować, 
że Grupa zaprzestanie kontynuacji działalności; 
-  oceniamy  ogólną  prezentację,  strukturę  i  zawartość  skonsolidowanego  sprawozdania 
finansowego, w tym ujawnienia,  oraz czy  skonsolidowane  sprawozdanie finansowe przedstawia 
będące ich podstawą transakcje i zdarzenia w sposób zapewniający rzetelną prezentację; 
-  uzyskujemy  wystarczające  odpowiednie  dowody  badania  odnośnie  do  informacji  finansowych 
jednostek  lub  działalności  gospodarczych  wewnątrz  Grupy  w  celu  wyrażenia  opinii  na  temat 
skonsolidowanego  sprawozdania  finansowego.  Jesteśmy  odpowiedzialni  za  kierowanie,  nadzór  
i  przeprowadzenie  badania  Grupy  i  pozostajemy  wyłącznie  odpowiedzialni  za  naszą  opinię  
z badania. 
Przekazujemy  Komitetowi  Audytu  Rady  Nadzorczej  Jednostki  dominującej  informacje  o,  między 
innymi, planowanym zakresie i czasie przeprowadzenia badania oraz znaczących ustaleniach badania, 
w tym wszelkich znaczących słabościach kontroli wewnętrznej, które zidentyfikujemy podczas badania. 
Składamy  Komitetowi  Audytu  Rady  Nadzorczej  Jednostki  dominującej  oświadczenie,  że 
przestrzegaliśmy  stosownych  wymogów  etycznych  dotyczących  niezależności  oraz,  że  będziemy 
informować  ich  o  wszystkich  powiązaniach i innych  sprawach, które mogłyby  być racjonalnie  uznane 
za stanowiące zagrożenie  dla  naszej  niezależności,  a tam, gdzie ma to zastosowanie, informujemy  o 
zastosowanych zabezpieczeniach. 
Spośród spraw przekazywanych Komitetowi Audytu Rady Nadzorczej Jednostki dominującej ustaliliśmy 
te  sprawy,  które  były  najbardziej  znaczące  podczas  badania  skonsolidowanego  sprawozdania 
finansowego  za  bieżący  okres  sprawozdawczy  i  dlatego  uznaliśmy  je  za  kluczowe  sprawy  badania. 
Opisujemy  te  sprawy  w  naszym  sprawozdaniu  biegłego  rewidenta,  chyba  że  przepisy  prawa  lub 
regulacje  zabraniają  publicznego  ich  ujawnienia  lub  gdy,  w  wyjątkowych  okolicznościach,  ustalimy, 
że kwestia nie powinna być przedstawiona w naszym sprawozdaniu, ponieważ można byłoby racjonalnie 
oczekiwać,  że  negatywne  konsekwencje  przeważyłyby  korzyści  takiej  informacji  dla  interesu 
publicznego.