Raport roczny 2021 Pismo Prezesa Zarządu 1
Drodzy Akcjonariusze
Miniony, 2021 rok był zarówno dla Spółki jak i dla całej branży IT oraz
gospodarki światowej kolejnym, po 2020 roku, okresem szczególnych wyzwań.
Trwająca ponad 2 lata światowa pandemia koronawirusa Covid-19 zmusiła
wszystkich uczestników rynku do istotnych zmian w sposobie prowadzenia
biznesu. Skala zjawiska jak i jego zupełnie nowy w znacznej części nieznany
charakter zmusiła uczestników rynku podejmowanie adekwatnych reakcji często w
bardzo krótki czasie. Okolicznościami, które również istotnie wpływały na
prowadzenie działalności, były wprowadzane i często zmieniane reglamentacyjne
przepisy prawa.
Zarząd Spółki, kierując się jej interesem oraz mając na uwadze potrzeby
klientów, podjął szereg decyzji pozwalających na możliwie niezakłócone
świadczenie usług. Szczególną uwagę zwróciliśmy na zachowanie reżimów
sanitarnych ograniczających możliwość zarażenia naszych pracowników oraz
pracowników naszych klientów. Niezakłócone kontynuowanie świadczenia usług
było również możliwe dzięki wypracowywanej i rozwijanej z w ostatnich latach
polityce mobilności działania.
W 2021 roku Spółka osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości
73.298 tys. PLN oraz odnotowała stratę netto w wysokości 4.972 tys. PLN. Należy
przy tym zauważyć, że zaistniała strata kształtująca się następująco w
poszczególnych kwartałach: - 2.574 tys. PLN (1. kw.), - 1.034 tys. PLN (2. kw.), -
1.139 tys. PLN (3. kw.) oraz 225 tys. PLN (4. kw.) ulegała w kolejnych okresach
2021 r. zmniejszeniu. Wskazany trend potwierdza obserwowany u klientów Spółki
stopniowy proces powrotu do zakupów w obszarze IT. Proces ten w ocenie Zarządu
w okresie najbliższego i kolejnego roku powinien charakteryzować się
intensyfikacją biorąc pod uwagę zarówno nowe wyzwania technologiczne, jak i
konieczność inwestowania w infrastrukturę IT przedsiębiorstw, która w ostatnich
dwóch latach nie była odnawiana.
Zarząd Spółki, analizując otoczenie gospodarcze, optymistycznie patrzy na
rok bieżący i lata kolejne. Analizując szacunki ekspertów rynków należy zauważyć,
że rok 2022 powinien przede wszystkim przynieść znaczący wzrost w segmencie
oprogramowania, na poziomie blisko 11,5% (szacunki dotyczące roku 2021
wskazywały wzrost na poziomie 9%). Podobnie szacunki dotyczą wzrostu na rynku
sprzętu IT, na poziomie bliskim 15% (wobec 8% szacowanych na rok 2021). Z
kolei, wzrosty w segmentach usług data center oraz usług informatycznych
szacowane są na poziomach odpowiednio po ok 5%.
Konsekwentnie realizowana strategia Spółki zakłada, że znaczna część jej
działalności opiera się na stałej, wieloletniej i kompleksowej obsłudze w zakresie
informatyki dużych podmiotów gospodarczych. Staramy się zwiększać liczbę
Raport roczny 2021 Pismo Prezesa Zarządu 2
klientów kluczowych oraz generować część przychodów ze współpracy z wieloma
mniejszymi kontrahentami, unikając w ten sposób ryzyka związanego
z uzależnieniem od dużych klientów. Spółka w minionym roku podpisała szereg
kolejnych, znaczących dla przedsiębiorstwa umów. Spółce udało się pozyskać
kolejnych klientów oraz podpisać kolejne wieloletnie umowy z dotychczasowymi
partnerami biznesowymi Spółki, w tym umowy na dalszą konsolidację uug
informatycznych i utrzymywanie środowisk IT klienta.
Naszymi głównymi dostawcami od wielu lat polskie i światowe koncerny
informatyczne, takie jak Hewlett Packard, IBM, Dell Computer, Lenovo, Microsoft
i inne. Posiadamy podpisane umowy partnerskie z przodującymi na świecie
producentami sprzętu i oprogramowania. Nasi inżynierowie, uczestnicząc
w specjalistycznych kursach i szkoleniach oraz zdając egzaminy kwalifikacyjne,
zdobywają wiedzę i umiejętności owocujące później w kontaktach z klientami.
Lista certyfikatów uzyskiwanych przez naszych pracowników ciągle się rozszerza.
Ciągła dbałość o rozwój infrastruktury umożliwia nam oferowanie naszym
klientom najbardziej zaawansowanych usług. Dotyczy to szczególnie usług
outsourcingowych oraz usług chmurowych realizowanych w naszym Centrum
Przetwarzania Danych (Data Center). Nasze kompetencje w zakresie realizacji tych
usług, oparte o międzynarodowe standardy i wsparte certyfikatami naszych
inżynierów. Nasze zasoby i infrastruktura w tym zakresie, stanowią atrakcyjną
ofertę dla kluczowych klientów sektora finansowego i przemysłowego.
W kolejnych latach planujemy dalej rozwijać nasze usługi i zasoby w oparciu
o infrastrukturę Data Center aby w ten sposób umacni pozycję firmy w
segmencie usług Cloud Computing. Zgodnie bowiem z tendencjami rynku IT,
tradycyjne technologie informatyczne zaczną tracić na znaczeniu, a dominującymi
nurtami okażą się takie rozwiązania jak Chmura (IaaS, PaaS, SaaS) ogólnie
określane ITaaS, analizy danych Big Data, IoT, BI, AI czy rozwiązania mobilne.
W trosce o zapewnienie jak najwyższej jakości usług, Spółka stale utrzymuje
certyfikat potwierdzający, że świadczone przez nas usługi IT zarządzane są
zgodnie z normą ISO 20000. Zakres oferowanych przez nas usług serwisowych
i wsparcia technicznego jest stale poszerzany. Spółka również stale utrzymuje i
rozwija Zintegrowany Systemem Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem
Informacji oparty o wymagania norm ISO 9001:2015 i 27000:2017. Talex S.A.
może się poszczycić uzyskanym w 2019 certyfikatem wg standardu EN50600 class
4 (najwyższej) dla obu posiadanych Centrów Danych w Poznaniu i Wrocławiu.
Czynniki mające wpływ na osiągnięte przez Spółkę wyniki w perspektywie
kolejnego roku to przede wszystkim realizacja umów ze stałymi, wieloletnimi
klientami Spółki, w szczególności z klientami sektora bankowo finansowego,
takimi jak Santander Bank Polska SA, Credit Agricole Bank Polska SA i PKO Bank
Polski SA oraz klientami z innych sektorów jak Grupa Allegro Sp. z o.o., Eurocash
S.A. i Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.
Raport roczny 2021 Pismo Prezesa Zarządu 3
W nadchodzącym okresie Spółka planuje dalej konsekwentnie koncentrować
swoją działalność na outsourcingu usług informatycznych, świadczeniu usług
integracyjnych w zakresie technologii informatycznych oraz produkcji
oprogramowania. Traktując usługi outsourcingowe jako jeden ze strategicznych
kierunków rozwoju, Spółka konsekwentnie, od kilku już lat, rozwija kompetencje
i niezbędną infrastrukturę techniczną. Podobnie jak w latach minionych, będziemy
dążyli również do podnoszenia naszych kompetencji i ugruntowywania pozycji
profesjonalisty w branży IT.
Ze szczególną uwagą Zarząd Spółki przygląda się wciąż sytuacji sanitarno
epidemiologicznej związanej z pandemią korononawirusa COVID-19, zarówno w
kraju jak i poza jego granicami. Ze względu na nietypowość sytuacji związanej z
pandemią korononawirusa COVID-19 oraz bardzo szeroki obszar geograficzny
dotknięty pandemią, trudno na chwilę obecną prognozować jak ta sytuacja dalej
będzie wpływać na kondycję ekonomiczną i przyszłe decyzje gospodarcze klientów
Spółki oraz rynku. Mając na uwadze funkcjonowanie samej Spółki, należy
podkreślić, że istotna część jej część przychodów pochodzi z umów wieloletnich w
zakresie outsourcingu IT świadczonego dla jej klientów, co istotnie wpływa na
zachowanie stabilności jej funkcjonowania.
Istotną okolicznością dla funkcjonowania Spółki również jest fakt, że Talex
S.A. obecnie nie prowadzi, żadnych działań gospodarczych na rynku ukraińskim
lub z podmiotami istotnie zaangażowanymi na Ukrainie. Spółka nie jest również
zaangażowana bezpośrednio ani pośrednio na rykach rosyjskim i białoruskim.
Zarząd Spółki na bieżąco i z dużą uwagą przygląda się obecnej sytuacji oraz jej
rozwojowi, mając na uwadze, że może mieć ona realny wpływ na relacje
gospodarcze Spółki z jej klientami.
Szczegółowe informacje na temat działalności Spółki zamieszczone
w sprawozdaniu za rok 2021, do analizy których gorąco zachęcam.
Bardzo dziękuję wszystkim Akcjonariuszom za okazane nam zaufanie.
Pragnę zapewnić, że dokładamy wszelkich starań by stale umacniać naszą pozycję
na rynku. Liczymy, że nasze działania przełożą s na dalszy rozwój firmy, co
zaowocuje nowymi kontraktami i dobrymi wynikami w bieżącym roku.
kwiecień 2022 r.
Z poważaniem
Janusz Gocałek
Prezes Zarządu