Szanowni Akcjonariusze FERRO S.A.
W imieniu Zarządu Grupy Kapitałowej FERRO S.A. niniejszym przekazuję Państwu list, będący
podsumowaniem działalności Grupy FERRO i wstępem do pełnego Raportu za rok 2022.
Miniony rok był dla biznesu kolejnym okresem pełnym wyzwań. Mieliśmy do czynienia z dynamicznymi
zmianami na rynku, co znalazło odzwierciedlenie w osiągniętych wynikach operacyjnych. Na początku
roku 2022, a w szczególności w pierwszym kwartale, obserwowaliśmy silny popyt na artykuły sanitarne,
instalacyjne i grzewcze w efekcie „około-COVID-owejaktywności konsumentów. Jednocześnie branża
nadal borykała się z zaburzeniami w łańcuchach dostaw i dostępnością niektórych towarów i surowców
oraz dynamicznymi wzrostami kosztów prowadzonej działalności. Grupa FERRO, dzięki doświadczeniu,
odpowiedniemu planowaniu i elastyczności maksymalnie wykorzystała nadarzające się okazje, notując
najlepszy kwartał w swojej historii. Kolejne miesiące roku przynosiły stopniową zmiany nastrojów
rynkowych, zapoczątkowane wybuchem wojny w Ukrainie. Polska i świat wstrzymały oddech, a
następnie na rynki wlała się kolejna – po pandemii - fala niepewności. Wskaźniki makroekonomiczne i
ceny niektórych zasobów zaczęły wykazywać wartości nieobserwowane od lat, wpływając na postawy
konsumentów. Drugie półrocze 2022 to silniejsze zarysowanie trendów związanych ze spowolnieniem
makroekonomicznym, podsycane dodatkowo wysokimi odczytami inflacji. Czynniki te w zróżnicowany
sposób wpływają na nasze rynki operacyjne w ujęciu geograficznym i produktowym, na co wpływ ma
nie tylko stopień dojrzałości danego rynku i nasza pozycja na nim, ale również odległość od działań
wojennych. Postępująca dywersyfikacja Grupy FERRO, zarówno geograficzna, jak i produktowa
pozwala na ograniczenie wpływu wahań koniunktury na naszą działalność, co potwierdza słuszność
realizowanej strategii. Szeroka obecność i rosnąca rozpoznawalność naszych marek w regionie pozwala
nam na konsekwentne umacnianie pozycji konkurencyjnej pomimo wymagającego otoczenia i pewnej
normalizacji sytuacji po stronie globalnych łańcuchów dostaw. W 2022 roku udział sprzedaży
zagranicznej FERRO przekroczył 55%, a na szczególną uwagę zasługuje m.in. Rumunia, która pod kątem
sprzedażowym jest drugim co do wielkości po Polsce rynkiem Grupy. Ostatecznie rok 2022 Grupa
zakończyła najwyższym w historii poziomem sprzedaży, sięgającym 915 mln PLN. EBITDA wyniosła w
omawianym okresie 120,7 mln PLN, a zysk netto osiągnął poziom 66,5 mln PLN.
Grupa FERRO udowodniła, że potrafi zidentyfikować, skwantyfikować i co najważniejsze skutecznie
zrealizować stawiane sobie zadania strategiczne. Rok 2022 to także przygotowanie do rozliczenia
Strategii F1 i aktualizacji założeń na kolejny okres. Na podkreślenie zasługuje fakt realizacji celów
Strategii F1 już w 2021 roku, czyli 2 lata przed określonym terminem. Sukces ten niezmiernie nas cieszy
i motywuje do nakreślania kolejnych ambitnych celów – jesteśmy w wąskim gronie spółek, które w tak
trudnych dla biznesu czasach myślą nie tylko w kategoriach tu i teraz, lecz planują rozwój w
perspektywie długoterminowej i otwarcie mówią o swoich zamiarach. W rezultacie, we wrześniu 2022
dokonaliśmy aktualizacji założeń i przyjęliśmy kolejną odsłonę strategii, tym razem pod szyldem F1
RaceTwo do roku 2026, w ramach której kontynuujemy sprawdzone kierunki rozwoju i rozwijamy
nowe inicjatywy w celu maksymalizacji generowanych zysków i wartości dla Akcjonariuszy. Stawiamy
na rozwój sprzedaży poprzez dalszą silną ekspansję i dywersyfikację rynków zbytu oraz oferty
produktowej, przy równoległej kontynuacji zwiększania elastyczności operacyjnej i skutecznego
zarządzania ryzykiem dostaw. Fundamentem Strategii F1R2 4 powiązane ze sobą wzajemnie filary:
ekspansja rynkowa, ekspansja produktowa, Grupa FERRO jako producent oraz efektywna Grupa
FERRO, a kluczowymi kierunkami rozwoju: nowe rynki, dopasowana oferta, doskonałość operacyjna i
silna marka. Szacujemy, że realizacja głównych założeń Strategii F1R2 pozwoli na osiągnięcie przez
Grupę w perspektywie 2026 roku celu finansowego na poziomie 1.400 mln PLN przychodów i 193 mln
PLN skonsolidowanej EBITDA.
W 2022 r., przygotowując Grupę FERRO do zintensyfikowania rozwoju w kolejnych latach w ramach
Strategii F1R2, inwestowaliśmy w dalszą optymalizację kluczowych procesów operacyjnych, w
szczególności w obszarze logistyki i informatyzacji. Efektem jest udane wdrożenie 1. etapu systemu
ERP, nowa hala produkcyjno-magazynowa w Znojmo czy nowoczesne centrum logistyczne w Rumunii,
które rozpocznie działalność w pierwszym półroczu 2023 r., umożliwiając nam jeszcze lepszą obsługę
tego kraju i perspektywicznych rynków ościennych. Jednocześnie, jak zawsze wiele uwagi
poświęcaliśmy sferze finansowej, aby zachować bezpieczny i komfortowy poziom zadłużenia w dobie
jego wysokich kosztów, przy równoległym zapewnieniu odpowiedniej bazy dla dalszego wzrostu i
planowanych inwestycji. Kontynuowaliśmy przy tym realizację polityki dywidendowej w 2022 r.
wypłaciliśmy Akcjonariuszom kwotę 32,1 mln zł, co daje 1,51 zł dywidendy na akcję.
Za nami udany, lecz wymagający rok 2022 i wszystko wskazuje na to, że rok 2023 również będzie dla
nas wszystkich okresem pełnej mobilizacji i koncentracji na postawionych sobie celach. W imieniu
Zarządu FERRO S.A. chciałbym w tym miejscu podziękować wszystkim Pracownikom za ich codzienny
wkład w rozwój Grupy, Kontrahentom za owocną współpracę, a Akcjonariuszom za zaufanie i inspirację
do działania.
Wojciech Gątkiewicz
Prezes Zarządu, CEO