Szanowni Akcjonariusze FERRO S.A.
W imieniu Zarządu Grupy Kapitałowej FERRO S.A. niniejszym przekazuję Państwu list, będący
podsumowaniem działalności Grupy FERRO i wstępem do pełnego Raportu za rok 2022.
Miniony rok był dla biznesu kolejnym okresem pełnym wyzwań. Mieliśmy do czynienia z dynamicznymi
zmianami na rynku, co znalazło odzwierciedlenie w osiągniętych wynikach operacyjnych. Na początku
roku 2022, a w szczególności w pierwszym kwartale, obserwowaliśmy silny popyt na artykuły sanitarne,
instalacyjne i grzewcze w efekcie „około-COVID-owej” aktywności konsumentów. Jednocześnie branża
nadal borykała się z zaburzeniami w łańcuchach dostaw i dostępnością niektórych towarów i surowców
oraz dynamicznymi wzrostami kosztów prowadzonej działalności. Grupa FERRO, dzięki doświadczeniu,
odpowiedniemu planowaniu i elastyczności maksymalnie wykorzystała nadarzające się okazje, notując
najlepszy kwartał w swojej historii. Kolejne miesiące roku przynosiły stopniową zmiany nastrojów
rynkowych, zapoczątkowane wybuchem wojny w Ukrainie. Polska i świat wstrzymały oddech, a
następnie na rynki wlała się kolejna – po pandemii - fala niepewności. Wskaźniki makroekonomiczne i
ceny niektórych zasobów zaczęły wykazywać wartości nieobserwowane od lat, wpływając na postawy
konsumentów. Drugie półrocze 2022 to silniejsze zarysowanie trendów związanych ze spowolnieniem
makroekonomicznym, podsycane dodatkowo wysokimi odczytami inflacji. Czynniki te w zróżnicowany
sposób wpływają na nasze rynki operacyjne w ujęciu geograficznym i produktowym, na co wpływ ma
nie tylko stopień dojrzałości danego rynku i nasza pozycja na nim, ale również odległość od działań
wojennych. Postępująca dywersyfikacja Grupy FERRO, zarówno geograficzna, jak i produktowa
pozwala na ograniczenie wpływu wahań koniunktury na naszą działalność, co potwierdza słuszność
realizowanej strategii. Szeroka obecność i rosnąca rozpoznawalność naszych marek w regionie pozwala
nam na konsekwentne umacnianie pozycji konkurencyjnej pomimo wymagającego otoczenia i pewnej
normalizacji sytuacji po stronie globalnych łańcuchów dostaw. W 2022 roku udział sprzedaży
zagranicznej FERRO przekroczył 55%, a na szczególną uwagę zasługuje m.in. Rumunia, która pod kątem
sprzedażowym jest drugim co do wielkości – po Polsce – rynkiem Grupy. Ostatecznie rok 2022 Grupa
zakończyła najwyższym w historii poziomem sprzedaży, sięgającym 915 mln PLN. EBITDA wyniosła w
omawianym okresie 120,7 mln PLN, a zysk netto osiągnął poziom 66,5 mln PLN.
Grupa FERRO udowodniła, że potrafi zidentyfikować, skwantyfikować i co najważniejsze – skutecznie
zrealizować stawiane sobie zadania strategiczne. Rok 2022 to także przygotowanie do rozliczenia
Strategii F1 i aktualizacji założeń na kolejny okres. Na podkreślenie zasługuje fakt realizacji celów
Strategii F1 już w 2021 roku, czyli 2 lata przed określonym terminem. Sukces ten niezmiernie nas cieszy
i motywuje do nakreślania kolejnych ambitnych celów – jesteśmy w wąskim gronie spółek, które w tak
trudnych dla biznesu czasach myślą nie tylko w kategoriach tu i teraz, lecz planują rozwój w
perspektywie długoterminowej i otwarcie mówią o swoich zamiarach. W rezultacie, we wrześniu 2022
dokonaliśmy aktualizacji założeń i przyjęliśmy kolejną odsłonę strategii, tym razem pod szyldem F1
RaceTwo do roku 2026, w ramach której kontynuujemy sprawdzone kierunki rozwoju i rozwijamy
nowe inicjatywy w celu maksymalizacji generowanych zysków i wartości dla Akcjonariuszy. Stawiamy
na rozwój sprzedaży poprzez dalszą silną ekspansję i dywersyfikację rynków zbytu oraz oferty
produktowej, przy równoległej kontynuacji zwiększania elastyczności operacyjnej i skutecznego