Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 1 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Z DZIAŁALNOŚCI
GRUPY KAPITAŁOWEJ BIOMAXIMA SA
W 2022 ROKU
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 2 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Spis treści
1. WPROWADZENIE .................................................................................................................................................... 3
2. PODSTAWOWE INFORMACJE O BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPIE KAPITAŁOWEJ BIOMAXIMA S.A. ...................... 3
3. OPIS DZIAŁALNOŚCI PROWADZONEJ PRZEZ BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPĘ KAPITAŁOWĄ BIOMAXIMA S.A. W
2022 R. ....................................................................................................................................................................... 4
4. WSPÓŁPRACA Z ODBIORCAMI I DOSTAWCAMI ..................................................................................................... 6
5. ISTOTNE UMOWY ZAWARTE W 2022 ROKU .......................................................................................................... 8
6. SYTUACJA MAJĄTKOWA I FINANSOWA GRUPY KAPITAŁOWEJ ............................................................................. 8
7. INFORMACJE O UMOWACH KREDYTOWYCH ....................................................................................................... 10
8. INFORMACJE DODATKOWE ................................................................................................................................. 10
9. RYZYKA DZIAŁALNOŚCI ......................................................................................................................................... 10
10. CZYNNIKI ISTOTNE DLA ROZWOJU BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPY KAPITAŁOWEJ BIOMAXIMA S.A. .............. 15
11. PERSPEKTYWY DALSZEJ DZIAŁALNOŚCI BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPY KAPITAŁOWEJ ................................... 15
12. INNE ZDARZENIA WPŁYWAJĄCE NA DZIAŁALNOŚĆ BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPY KAPITAŁOWEJ, JAKIE
NASTĄPIŁY PO ZAKOŃCZENIU OKRESU OBROTOWEGO DO DNIA ZATWIERDZENIA SPRAWOZDANIA
FINANSOWEGO ........................................................................................................................................................ 16
13.OŚWIADCZENIE O STOSOWANIU ŁADU KORPORACYJNEGO .............................................................................. 17
14. UPRAWNIENIA KONTROLNE .............................................................................................................................. 18
15. OGRANICZENIA PRAW Z AKCJI ........................................................................................................................... 18
16. WALNE ZGROMADZENIE .................................................................................................................................... 19
17. ZASADY ZMIANY STATUTU ................................................................................................................................. 19
18. ZARZĄD ............................................................................................................................................................... 19
19. RADA NADZORCZA ............................................................................................................................................. 20
20. WYNAGRODZENIA CZŁONKÓW ZARZĄDU ORAZ RADY NADZORCZEJ BIOMAXIMA S.A. ................................... 20
21. SYSTEM KONTROLI WEWNĘTRZNEJ I ZARZĄDZANIA RYZYKIEM (W ODNIESIENIU DO SPORZĄDZANIA
SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH) ............................................................................................................................... 20
22. AUDYTOR (INFORMACJA ZARZĄDU SPÓŁKI W SPRAWIE WYBORU FIRMY AUDYTORSKIEJ) .............................. 21
23. PODSUMOWANIE ............................................................................................................................................... 21
24.OŚWIADCZENIE ZARZĄDU BIOMAXIMA S.A. DO SKONSOLIDOWANEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO ..... 22
25.ZATWIERDZENIE PRZEZ ZARZĄD SPÓŁKI SPRAWOZDANIA ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI GRUPY KAPITAŁOWEJ
BIOMAXIMA S.A W 2022 R. ...................................................................................................................................... 22
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 3 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
1. WPROWADZENIE
BIOMAXIMA Spółka Akcyjna (dalej zwana też „Emitentem”) jest podmiotem dominującym w Grupie Kapitałowej
BIOMAXIMA S.A. (dalej zwaną także „Grupą”, bądź „Grupą Kapitałową”). Przekształcenie z BIOMAXIMA spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością w BioMaxima Spółka Akcyjna nastąpiło uchwałą Zgromadzenia Wspólników
z dnia 24 lipca 2008 r. Spółka BioMaxima S.A. została wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru
Sądowego pod numerem KRS: 0000313349, prowadzonego przez Sąd Rejonowy Lublin Wschód w Lublinie z
siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy KRS. Czas trwania Spółki jest nieograniczony.
2. PODSTAWOWE INFORMACJE O BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPIE KAPITAŁOWEJ BIOMAXIMA S.A.
- Informacja o powiązaniach organizacyjnych lub kapitałowych
Na dzień 31.12.2022 r. BioMaxima posiadała 54 994 udziały, dające 100% w rumuńskiej spółce BioMaxima
Romania Srl. Kapitał zakładowy spółki BioMaxima Romania wynosi 549.940 lei.
Na dzień 31.12.2022 r. BioMaxima posiada 279.416 akcji w Bioavlee S.A. (1,61% kapitału i głosów). Inwestycja ta
została dokonana w roku 2016. Bioavlee opracowało i produkuje zautomatyzowany licznik kolonii, a także
opracowywało innowacyjne urządzenie laboratoryjne, służące do identyfikacji gatunku i szczepu bakterii
realizowanej w czasie rzeczywistym.
Jednostka dominująca dokonała odpisu na 100% wartości inwestycji w akcje tej spółki.
Spółka nie posiada oddziałów, zakładów samobilansujących się.
- Kapitał zakładowy i struktura akcjonariatu
Na dzień 31.12.2022 r. kapitał zakładowy jednostki dominującej dzielił się na 4.328.500 akcji zwykłych na
okaziciela, objętych kodem ISIN PLBIOMX00015 i wprowadzonych do obrotu na rynku regulowanym
prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie SA.
W dniu 18 stycznia 2023 roku uprawnieni pracownicy objęli 44 805 akcji serii E spółki wyemitowanych w ramach
Programu Opcji Menedżerskich uchwalonego uchwałą nr 18 WZA z dnia 27 czerwca 2018 roku. Akcje te,
oznaczone kodem ISIN PLBIOMX00015 zostały dopuszczone i wprowadzone do obrotu w dniu 24 marca 2022 roku.
Na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania kapitał zakładowy spółki dominującej dzieli się 4.373.305 akcji
zwykłych na okaziciela, wszystkie akcje są wprowadzone do obrotu.
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 4 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Na dzień sporządzenia sprawozdania wg informacji posiadanych przez Spółkę akcjonariuszami BioMaxima S.A.
posiadającymi ponad 5% głosów są:
Lp.
Akcjonariusz
Liczba akcji
%
kapitału
Liczba
głosów
% głosów
1
Porozumienie akcjonariuszy
Łukasz Urban, Andrzej Mikosz
osobiście oraz przez TriCar Ltd.,
Krzysztof Mikosz,
Mariusz Nowak
1 204 391
27,54
1 204 391
27,54
2
Pozostali
3 168 914
72,46
3 168 914
72,46
Suma
4 373 305
100,00%
4 373 305
100,00%
Od czerwca do września 2022 roku Spółka dominująca przeprowadziła skup akcji własnych, zgodnie z uchwałą
Walnego Zgromadzenia z dnia 13 czerwca 2022 roku. W wyniku przeprowadzonego skupu Spółka dominująca
posiada 180 187 akcji własnych, stanowiących 4,12 % kapitału zakładowego.
3. OPIS DZIAŁALNOŚCI PROWADZONEJ PRZEZ BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPĘ KAPITAŁOWĄ
BIOMAXIMA S.A. W 2022 R.
Podstawowa działalność Grupy Kapitałowej obejmuje produkcję, handel i usługi w dziedzinie medycznej
diagnostyki laboratoryjnej oraz mikrobiologii przemysłowej.
Dotychczasowa działalność funkcjonuje w ramach czterech, istniejących platform technologicznych, to jest:
(1) dyfuzyjne systemy do badania lekowrażliwości, (2) podłoża mikrobiologiczne, (3) szybkie testy kasetkowe oraz
(4) chemia kliniczna.
Na działalność Grupy w okresie sprawozdawczym duży wpływ miała pandemia COVID-19. Grupa wykorzystywała
zarówno posiadane kompetencje, zasoby finansowe jak i zwiększony potencjał produkcyjny, dostarczając
odbiorcom krajowym jak i zagranicznym wyroby medyczne do diagnostyki in vitro, służące do diagnostyki zakażeń
SARS-CoV-2 a także do różnicowania zakażeń SARS-CoV-2 oraz innych patogenów oddechowych. Niezależnie od
tego, Spółka prowadziła sprzedaż pozostałego asortymentu, a także rozwijała ofertę, realizując projekty
rozwojowe w obszarze diagnostyki innych chorób oraz oznaczania lekowrażliwości, kluczowe dla dalszego rozwoju
Spółki w przyszłości.
Istotne wydarzenia w 2022 r.:
W dniu 5 stycznia 2022 r. Spółka podpisała z jednostką finansów publicznych umowę o wartości 94,8 mln na
dostawę testów do diagnostyki SARS- CoV-2. Dostawy wynikające z tej umowy były realizowane transzami i zostały
zakończone w kwietniu. Umowa miała istotny wpływ na przychody i wynik finansowy Spółki w 2022 r.
Pod koniec stycznia 2022 r. BioMaxima uczestniczyła na międzynarodowych targach Medlab w Dubaju, gdzie
stoisko Spółki było chętnie odwiedzane przez zainteresowanych nowych kontrahentów oraz dystrybutorów z
regionu Bliskiego Wschodu, Afryki i Azji.
W dniu 31 stycznia 2022 r. decyzją Zarządu GPW w Warszawie nastąpiło wprowadzenie akcji BioMaxima do obrotu
giełdowego na Głównym Rynku GPW.
Zarząd Spółki wraz z pracownikami podjęli decyzję o wsparciu konkretnych instytucji na Ukrainie którym udzielono
pomocy po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na ten kraj. Wspólnie z naszymi partnerami na Ukrainie wytypowano
jednostki, do których skierowano pomoc. Pomoc BioMaxima SA była błyskawiczna i skierowana do konkretnych
miejsc. Do walczącego Charkowa Spółka wysłała trzy palety materiałów opatrunkowych. Wsparto też dom dziecka
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 5 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
oraz szpital w Pryłukach: zakupione i wysłane zostały środki opatrunkowe, podstawowe leki, w pełni naładowane
power banki o dużej pojemności a także produkty pierwszej potrzeby dla dzieci i ich opiekunów.
W marcu 2022 r. Projekt: „Zwiększenie konkurencyjności BioMaxima S.A. poprzez internacjonalizację produktów
firmy będący przedmiotem wniosku nr POPW.01.02.00-06-0091/21 został wybrany do dofinansowania w ramach
POPW.01.02.00 Internacjonalizacja MŚP. Kwota dofinansowania wyniesie 336 010 i dotyczy udziału w targach
Medlab 2022 i 2023, Medica 2023 oraz konferencji ECCMID 2023.
Ze względu na fakt współpraca z duńskim odbiorcą Rosco Diagnostica A/S ze względu na niską
aktywność partnera nie rokowała rozwoju na poziomie oczekiwanym przez spółkę dominującą, Emitent
wypowiedział umowę łączącą spółki ze skutkiem na 31 marca 2023 roku, aby odblokow inne
możliwości rozwoju w ramach tej grupy produktów.
Dnia 22 kwietnia 2022 r. Spółka podpisała z polską firmą farmaceutyczną umowę mającą za przedmiot dostawę
trzech automatycznych analizatorów do monitorowania hodowli komórkowych o wartości netto 3,2 mln zł.
W dniu 16 maja umowa ta uległa zwiększeniu o kwotę 0,94 mln zł, a w dniu 19 września o kolejne 0,99 mln zł. Zaś
w dniu 6 października Spółka podpisała z polską firmą farmaceutyczną jeszcze jedną umowę o wartości 0,97 mln
.
W dniach 23 26 kwietnia BioMaxima jako jedyny wystawca z Polski zaprezentowała swoją ofertę podczas 32
Europejskiego Kongresu Mikrobiologii Klinicznej i Chorób Zakaźnych organizowanego w Lizbonie. Kongres był
wydarzeniem przełomowym, łącząc w sobie stacjonarną formę targów z możliwością zdalnego uczestnictwa w
prelekcjach oraz dyskusjach ze specjalistami z całego świata. Panel ekspertów prezentował najnowsze osiągnięcia,
odkrycia i rekomendacje z dziedzin mikrobiologii i chorób zakaźnych dla ponad 14 000 uczestników z całego
świata.
BioMaxima została otym Sponsorem II Forum Zakażeń, „Wyzwania w leczeniu i profilaktyce zakażeń” które
odbyło się 12-14 maja 2022r. Spółka udziela systematycznego wsparcia i jest aktywnie zaangażowana
w działalność prospołeczną. Jest to związane z jej misją, którą jest propagowanie wiedzy i poprawa
funkcjonalności pracowni analitycznych i mikrobiologicznych.
Celem realizacji uchwały nr 17 Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia z dnia 13 czerwca 2022 roku, w dniu
29 czerwca Zarząd rozpoczął program skupu akcji własnych. Na nabycie akcji własnych, włącznie z kosztami ich
nabycia, został utworzony kapitał rezerwowy w wysokości 5,0 mln zł. Łącznie od rozpoczęcia skupu akcji własnych
do dnia 28 września 2022 r. Emitent nabył 180 187 akcji własnych.
W dniach 21 24 lipca Spółka uczestniczyła w charakterze wystawcy na targach ANALYTICA 2022 w Monachium.
We wrześniu BioMaxima uczestniczyła na XXIX Ogólnopolskim Zjeździe Polskiego Towarzystwa Mikrobiologów.
Jednym z motywów przewodnich był temat antybiotykooporności, czyli obszar specjalizacji BioMaxima.
W dniach 19-22 października w Centrum Kongresowym Targi Kielce odbył się Jubileuszowy XX Zjazd Naukowy
Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Laboratoryjnej (PTDL). Podczas zjazdu odbyły się wykłady naukowe, warsztaty,
sesje plakatowe oraz wystawa firm, która była okazją do zaprezentowania aktualnej oferty BioMaxima.
W październiku 2022 r. BioMaxima zrealizowała budowę kolejnej instalacji fotowoltaicznej o mocy 49,6kW, która
jest dofinansowana dotacją w kwocie 91 tys. zł. Spółka aktualnie posiada trzy instalacje, które pozwalają zaspokoić
ok. 20% jej zapotrzebowania na energię.
W dniach 14 17 listopada 2022 r. Spółka uczestniczyła w charakterze wystawcy na targach Medica
w Dusseldorfie. Stoisko BioMaxima cieszyło się dużym zainteresowaniem odwiedzających.
W dniu 25 listopada 2022 r. Emitent złożył w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej dwa zgłoszenia
wynalazków w zakresie opracowanych technologii testów do oznaczania lekowrażliwości wraz z określeniem
minimalnego stężenia hamującego rozwój mikroorganizmów.
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 6 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Począwszy od maja 2022 r. realizowana była inwestycja związana z budową nowego 3 kondygnacyjnego budynku
produkcyjnego o powierzchni użytkowej 1300 m2, a także adaptacja pozostałej części nieruchomości
o powierzchni użytkowej 1050 m2. Zważywszy na posiadane środki oraz sytuację na rynkach finansowych
inwestycja jest w całości finansowana ze środków własnych spółki. W budynku znajdzie się nowy wydział
produkujący systemy AST, a także rozbudowany wydział produkcji testów i odczynników, oraz diagnostyki
molekularnej. Równolegle odbywa się przebudowa obiektów magazynowych oraz biurowych w zakupionym
kompleksie. Aktualnie trwają odbiory w celu uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Następnym etapem będzie
rozbudowa mocy produkcyjnych w segmencie mikrobiologii w budynku istniejącego zakładu. Automatyzacja i
robotyzacja procesów produkcyjnych w nowych wydziałach pozwoli zwiększyć wydajność produkcji.
W sierpniu 2022 roku nastąpiła zmiana firmy spółki zależnej na BioMaxima Romania SRL (wcześniej BioMaxima
Clinical SRL). Zmiana ma na celu wskazanie spółka działa nie tylko w klinikach, oraz na całym terytorium Rumunii.
Spółka Biomaxima Romania uczestniczyła w dniach 25-27 maja 2022 w kongresie AMLR (krajowego
stowarzyszenia medycyny laboratoryjnej) odbywającym się w Braszow. Spółka prezentowała ofertę grupy w
zakresie dostaw dla laboratoriów.
W dniach 26-29 października 2022 spółka zależna BioMaxima Romania SRL uczestniczyła w konferencji SARTISS -
ER medycyny ratunkowej w Oradei, prezentowane były wyroby mikrobiologiczne grupy, szybkie testy
i urządzenia.
W dniach 2 do 5 listopada 2022 BioMaxima Romania prezentowała ofertę Grupy podłoża dla mikrobiologii
klinicznej, oraz analizatory - na kongresie mikrobiologicznym w Bukareszcie.
4. WSPÓŁPRACA Z ODBIORCAMI I DOSTAWCAMI
Grupa wyróżnia następujące segmenty sprawozdawcze:
Segment mikrobiologia, który obejmuje przede wszystkim media mikrobiologiczne, produkty związane
z lekowrażliwością, urządzenia do analiz mikrobiologicznych, jak również produkty biologii molekularnej,
w tym media do dezaktywacji i transportu próbek; do tego segmentu zaliczona jest również działalność
szkoleniowa związana z powyższymi produktami;
Segment analityka, który obejmuje zarówno aparaturę jak odczynniki do diagnostyki analitycznej IVD, jak
również szybkie testy oraz sprzedaż materiałów pomocniczych i zużywalnych stosowanych do pobrania,
przechowania i transportu próbek na potrzeby diagnostyki.
Podział przychodów ze sprzedaży Grupy na kategorie oraz ich przypisanie do segmentów operacyjnych objętych
obowiązkiem sprawozdawczym przedstawiają poniższe tabele.
2022 rok
Mikrobiologia
Pozostałe
Ogółem
Region
Polska
15 233
1 108
129 469
Unia Europejska
5 496
225
8 725
Pozostałe kraje
3 687
370
5 673
Przychody ze sprzedaży ogółem
24 416
1 703
143 867
Asortyment
Produkty
20 230
1 527
124 791
Towary
4 186
90
18 998
Pozostałe
0
86
88
Przychody ze sprzedaży ogółem
24 416
1 703
143 867
Dane porównywalne za poprzedni rok obrotowy
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 7 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
2021 rok
Mikrobiologia
Pozostałe
Ogółem
Region
Polska
19 788
511
56 550
Unia Europejska
7 507
453
12 017
Pozostałe kraje
8 606
406
10 521
Przychody ze sprzedaży ogółem
35 901
1 370
79 088
Asortyment
Produkty
31 871
178
62 645
Towary
4 030
243
15 494
Pozostałe
-
949
949
Przychody ze sprzedaży ogółem
35 901
1 370
79 088
Spadek sprzedaży w segmencie Mikrobiologia w 2022 w porównaniu z 2021 rokiem wynika z mniejszej wartości
sprzedaży asortymentu związanego z diagnostyCOVID-19. W pozostałych asortymentach mikrobiologicznych
nastąpił wzrost sprzedaży w porównaniu z 2021 rokiem.
Najwięksi klienci w segmentach
Zestawienia zawierają zanonimizowane listy największych klientów w każdym z segmentów, wraz z ich udziałem
procentowym w sprzedaży danego segmentu w każdym roku. Klienci zostali zanonimizowani w następujący
sposób:
Klienci do których ponad 75% sprzedaży to segment Analityka są oznaczeni literą A i cyfrą,
Klienci do których ponad 75% sprzedaży to segment Mikrobiologia są oznaczeni literą M i cyfrą,
Klienci kupujący porównywalne ilości z obu segmentów są oznaczeni literą K i cyfrą.
Segment Mikrobiologia
Kontrahent
Segment
Mikrobiologia
udział % 2022
Segment
Mikrobiologia
udział % 2021
M6
4,53 %
-
K1
3,81 %
3,9%
M7
2,87 %
-
M8
2,76 %
-
M3
2,03 %
5,4%
M5
1,65 %
5,0%
M1
1,34 %
14,0%
M2
-
6,9%
M4
-
5,1%
Pozostali
81,01 %
59,7%
Razem
100 %
100%
Segment Analityka
Kontrahent
Segment
Analityka
udział %
2022
Segment
Analityka
udział %
2021
A1
81,1%
43,3%
A5
3,58%
-
A6
2,11%
-
A7
0,52%
-
A8
0,44%
A4
0,33%
1,8%
A2
0,36%
2,3%
K1
0,01%
4,2%
A3
-
2,2%
Pozostali
11,55%
46,2%
Razem
100%
100%
W roku 2022 Grupa wygenerowała niemal 144 mln PLN przychodów ze sprzedaży, przy czym sprzedaż wyrobów
własnych BioMaxima przez Grupę przekroczyła 124 mln PLN.
Sprzedaż poza granicami Polski wyniosła w roku 2022 ponad 14 milionów zł. Nominalny spadek przychodów
poza granicami Polski wynikał ze zmniejszonej znacząco wielkości sprzedaży testów do diagnostyki COVID-19 poza
granice Polski. Natomiast sprzedaż poza Polskę produktów niezwiązanych z diagnostyką COVID-19 wzrosła
o ponad 20%, zarówno w UE jak w eksporcie. Poza obszarem UE, główne rynki, na których sprzedawane
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 8 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
produkty Grupy to kraje byłego ZSRR (z wyłączeniem Rosji i Białorusi) oraz Bliski Wschód. W roku 2022 nastąpił
dalszy wzrost sprzedaży na tych rynkach oraz w Afryce.
Grupa posiada zróżnicowaną bazę dostawców, szczególnie w zakresie dostaw surowców i materiałów do
produkcji. Zgodnie z procedurami ISO corocznie jest przygotowywana ocena dostawców wg poniższych
kryteriów:
Jakość oferowanych wyrobów/usług
Cena
Termin płatności
Terminowość dostaw / wykonania usługi
Komunikacja dostawca-odbiorca
Reakcja na reklamacje / skargi
Zgodność dostawy z zamówieniem
Ocena dołączonej dokumentacji
Na liście kwalifikowanych dostawców Spółka posiada 148 firm.
5. ISTOTNE UMOWY ZAWARTE W 2022 ROKU
W dniu 5.01.2022 r. Spółka podpisała z jednostką finansów publicznych umowę mającą za przedmiot dostawę
szybkich testów antygenowych do diagnostyki SARS-Cov-2 o łącznej wartości 94,8 mln złotych. Umowa została
zrealizowana w I półroczu 2022 r.
6. SYTUACJA MAJĄTKOWA I FINANSOWA GRUPY KAPITAŁOWEJ
Wyniki finansowe (tys. zł)
2022 r.
2021 r.
Przychody ze sprzedaży
143 867
79 088
- przychód ze sprzedaży produktów
124 791
62 645
- przychody ze sprzedaży towarów i materiałów
19 086
16 443
Zmiana stanu produktów
(318)
(2 192)
Koszt wytworzenia na własne potrzeby
1677
637
Koszty działalności
110 503
65 480
- zużycie materiałów i energii
77 710
37 890
- wartość sprzedanych towarów i materiałów
11 511
9 498
- koszty świadczeń pracowniczych
12 457
10 570
- usługi obce
5 030
4 716
- amortyzacja
2 020
1 654
- pozostałe koszty
1 775
1 152
Wynik na działalności
34 723
12 053
Przychody operacyjne
1 647
1 997
Koszty operacyjne
1 516
397
Zysk operacyjny
34 854
13 653
Przychody finansowe
1445
100
Koszty finansowe
486
323
Odpis aktualizacyjny
35
656
Zysk brutto z działalności gospodarczej
35 869
12 775
Zysk netto
28 885
10 243
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 9 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Przychody ze sprzedaży wyniosły 143 867 tys. zł co oznacza wzrost o 82 % w porównaniu do roku poprzedniego.
Koszty działalności wyniosły 110 503 tys. zł.; zysk EBITDA wyniósł 36.874 tys. zł, zysk netto wyniósł 28.885 tys. zł.
W utrzymującej się pandemii Grupa zachowała wysoki poziom sprzedaży oraz rentowność. W spółce zależnej
nastąpiła zmiana firmy spółki na BioMaxima Romania, co pozycjonuje spółkę jako funkcjonującą na całym rynku
rumuńskim.
Wskaźniki finansowe
2022 r.
2021 r.
Wskaźnik rentowności brutto
(zysk brutto / przychody ze sprzedaży)
24,93%
16,15%
Wskaźnik rentowności netto
(zysk netto / przychody ze sprzedaży)
20,08%
12,95%
Wskaźnik ROE
(zysk netto / kapitał własny)
55,07%
35,09%
Wskaźnik ROA
(zysk netto / Aktywa ogółem)
38,81%
16,54%
Wskaźnik bieżącej płynności
(aktywa obrotowe / zobowiązania bieżące)
3,30
1,93
Wskaźnik szybkiej płynności
(aktywa obrotowe zapasy / zobowiązania bieżące)
2,13
1,13
Wskaźnik natychmiastowej płynności
(środki pieniężne / zobowiązania bieżące)
1,18
0,17
Wskaźnik ogólnego zadłużenia
(kapitał obcy / aktywa ogółem)
29,51%
52,86%
Wskaźnik zadłużenia kapitałów własnych
(zobowiązania ogółem / kapitał własny)
0,42
1,12
Sytuacja finansowa Grupy jest bardzo dobra, w warunkach wysokich stóp procentowych Grupa korzysta w
ograniczonym zakresie z finansowania zewnętrznego, przez co zmniejsza koszty finansowe,
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 10 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
7. INFORMACJE O UMOWACH KREDYTOWYCH
Na dzień 31.12.2022 roku Grupa posiadała czynne umowy kredytowe:
Wyszczególnienie
Kwota z umowy
Kwota pozostała
do spłaty
Warunki
oprocentowania
Termin
spłaty
Kredyty
5 166
Kredyt w rachunku bieżącym PEKAO
3 000
0
WIBOR 1M
+marża
22.12.2023
Kredyt w rachunku bieżącym ING
4 000
0
WIBOR 1M
+marża
09.07.2025
Kredyt w rachunku bieżącym Millenium Bank
3 000
0
WIBOR 1M
+marża
29.04.2023
Kredyt inwestycyjny BGK
7 334
1880
WIBOR 1M
+marża
30.11.2025
Kredyt inwestycyjny BGK
3 961
675
WIBOR 1M
+marża
30.09.2025
Kredyt inwestycyjny PEKAO
3 040
2 606
WIBOR 1M
+marża
31.12.2028
Kart kredytowe
5
Stałe, 20,5%
27.01.2023
Razem
5 166
Dalsze informacje dotyczące umów kredytowych są zawarte w nocie 17 do Sprawozdania Finansowego.
8. INFORMACJE DODATKOWE
Na dzień 31.12.2022 roku Grupa nie była stroną (przed sądem, organem właściwym dla postępowania
arbitrażowego oraz organem administracji publicznej) innych postępowań dotyczących zobowiązań ani
wierzytelności Grupy, których jednorazowa lub łączna wartość stanowiłaby co najmniej 10% jej kapitałów
własnych.
9. RYZYKA DZIAŁALNOŚCI
Opis podstawowych czynników ryzyka
1. Ryzyko związane z sytuacją makroekonomiczną w Polsce
Obecnie około 1/3 przychodów Spółki generowane jest przez sprzedaż na rynkach innych niż rynek polski. Jest to
efektem istotnego zwiększenia udziału produktów własnych jednostki dominującej w jej ofercie. Nadal jednak
głównym rynkiem, na którym Grupa sprzedaje swoje produkty, towary i usługi jest rynek polski. Oferta produktów
i towarów Grupy kierowana jest obok jednostek ochrony zdrowia do przemysłu spożywczego, kosmetycznego
i farmaceutycznego. Sytuacja makroekonomiczna, stan finansów budżetu państwa, stan finansów jednostek
publicznego systemu ochrony zdrowia oraz ogólny klimat gospodarczy mogą mieć istotny wpływ na osiągane przez
Grupę przychody w przyszłości. Budżety laboratoriów diagnostycznych oraz laboratoriów przemysłowych
przeznaczone zarówno na bieżącą działalności jak i na nowe inwestycje (np. zakup aparatury) mogą przy
negatywnych tendencjach gospodarczych zostać ograniczone lub nawet wstrzymane, co przyczyniłoby się do
spadku popytu na produkty sprzedawane przez spółki Grupy.
W celu mitygowania tego ryzyka jednostka dominująca intensywnie inwestuje w rozwój eksportu oraz sieci
dystrybucyjnej. Efektem tych działań jest to, że udział eksportu w sprzedaży ogółem obecnie kształtuje się na
poziomie blisko 30% sprzedaży Spółki.
2. Ryzyko związane z przebiegiem pandemii COVID-19 i zmianą priorytetów systemu ochrony zdrowia.
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 11 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
BioMaxima SA, począwszy od roku 2020, dzięki wprowadzeniu całej gamy własnych wyrobów, służących walce
z rozwojem pandemii COVID-19 uzyskała istotny wzrost przychodów i zysku całej Grupy. Popyt na produkty
jednostki dominującej adresujące potrzeby jednostek systemu ochrony zdrowia w związku ze zwalczaniem
pandemii COVID-19 był głównym czynnikiem powodującym skokowy wzrost sprzedaży oraz zysku Grupy.
Zwiększeniu uległa sprzedaż produktów związanych z diagnostyką w kierunku COVID-19, które obejmują nie tylko
testy, służące do wykrywania obecności materiału genetycznego wirusa SARS-Cov-2 oraz przeciwciał tego wirusa,
ale także materiałów zużywalnych (np. podłoży transportowych) czy urządzeń. W związku z powyższym,
zmniejszenie popytu na te produkty, które zrealizowało się w drugiej połowie 2022 roku związane z ograniczeniem
liczby zakażeń, a także zmianą polityki refundacyjnej w Polsce i innych krajach spowodowo zmniejszenie
sprzedaży produktów, ukierunkowanych na zwalczanie pandemii COVID-19.
W celu zmitygowania tego ryzyka, Grupa wprowadza do swojej oferty nowe produkty, skierowane na wykrywanie
różnych patogenów, w tym różnicujące zakażenia patogenami górnych dróg oddechowych (RSV, Influenza A/B,
SARS-CoV-2) oraz istnienia i jakości odporności na zakażenie SARS-CoV-2. Produkty takie w opinii jednostki
dominującej staną się niezbędne, dla ochrony zdrowia publicznego w następnych okresach, także po okresie
największej skali zachorowalności. Dodatkowo Grupa, także w roku 2020, pomimo zmniejszenia się skali
globalnego zapotrzebowania na inne produkty związane z diagnostyką in vitro (w związku z ukierunkowaniem
całego systemu ochrony zdrowia na zwalczanie pandemii COVID-19) uzyskała wzrost sprzedaży we wszystkich
innych grupach produktów i towarów; niezwiązanych nawet pośrednio z walką z pandemią COVID-19. Ponadto
jednostka dominująca rozwija produkty, które odpowiadają na nowe rodzaje ryzyka dla zdrowia publicznego, jak
np. pojawienie się bakterii lekoopornych. Spółki Grupy kontynuują rozwój współpracy z laboratoriami
przemysłowymi i badawczymi, dla zróżnicowania charakterystyki odbiorców produktów Grupy.
3. Ryzyko związane z brakiem infrastruktury instytucjonalnej oraz prawnej związanej z oczekiwanym wejściem
w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2017/476 w sprawie wyrobów medycznych
do diagnostyki in vitro
Zgodnie z treścią art. 110 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 z dnia 5 kwietnia 2017
r. w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro oraz uchylenia dyrektywy 98/79/WE i decyzji Komisji
2010/227/UE („IVDR”, „Rozporządzenie”) zasadnicza część postanowień Rozporządzenia weszła w życie z dniem
26 maja 2022 roku. Wejście w życie tych przepisów powoduje, że zmianie ulegają wszystkie dotychczas
obowiązujące zasady wprowadzania na rynek wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro. Jednocześnie już
wprowadzone na rynek wyroby, zgodnie z przepisami dyrektywy 98/79/WE i oznaczone symbolem CE-IVD będą
mogły być obecne na rynku i sprzedawane przez producentów tych wyrobów tylko przez określony
w Rozporządzeniu okres przejściowy. Dla różnych klas wyrobów zostały wyznaczone różne okresy przejściowe.
Istotną rolą w procesie rejestracyjnym i nadzoru nad działalnością wytwórców wyrobów medycznych dla
diagnostyki in vitro, pełnić będą tzw. „jednostki notyfikowane oraz laboratoria referencyjne. Certyfikacja
jednostek notyfikowanych oraz laboratoriów referencyjnych pozostaje w kompetencji Komisji Europejskiej. Na
chwilę obecną, jedynie dziesięć podmiotów w całej Unii Europejskiej (4 niemieckie, 2 holenderskie, 1 irlandzki,
1 słowacki, 1 francuski, 1 austriacki) uzyskały odpowiedncertyfikację z Komisji Europejskiej do pełnienia roli
jednostki notyfikowanej dla potrzeb IVDR. Jednocześnie Komisja Europejska nie wydała do dnia sporządzenia
niniejszego sprawozdania żadnego z przewidzianych przez IVDR rozporządzeń delegowanych. Stwarza to istotne
zagrożenie dla funkcjonowania całego sektora producentów wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro. Zostało
ono zauważone przez międzynarodowe (europejskie) stowarzyszenia producentów wyrobów medycznych in vitro
oraz stowarzyszenia jednostek notyfikowanych, które zgodnie złożyły wnioski do Unii Europejskiej, mające na celu
podjęcie działań prowadzących do opóźnienia wejścia w życie przepisów Rozporządzenia.
Jednostka dominująca prowadzi szeroko zakrojone działania wewnętrzne, związane z przygotowaniem całości
koniecznej dokumentacji, w tym wykonania odpowiednich badań zewnętrznych dla umożliwienia zarejestrowania
całości swojej oferty zgodnie z przepisami Rozporządzenia. Brak odpowiedniej infrastruktury instytucjonalnej
(wystarczającej liczby jednostek notyfikowanych, czy nieuzyskanie certyfikacji przez Polskie Centrum Badań i
Certyfikacji SA polski podmiot aplikujący o certyfikację jako jednostka notyfikowana) oraz prawnej (wydanie
koniecznych rozporządzeń delegowanych w z odpowiednim wyprzedzeniem przez Komisję Europejską) może
istotnie wpłynąć na szybkość i kompletność przeprowadzenia przez Grupę procesu dostosowania jej oferty do
wymagań Rozporządzenia. Oznaczać to może utrudnienia w rejestrowaniu nowych produktów (należących do klas
B-D) i negatywnie wpłynąć na pozycję konkurencyjną Grupy i poziom przychodów.
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 12 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
4. Ryzyko związane z polityką refundacyjną i finansowania diagnostyki in vitro przez Narodowy Fundusz
Zdrowia
Istotnym klientem jednostki dominującej podmioty polskiego publicznego systemu ochrony zdrowia.
Dotychczasowy system finansowania systemu podstawowej opieki zdrowotnej oraz szpitali nie sprzyja stosowaniu
przez nie wyrobów medycznych służących do diagnostyki in vitro chorób zakaźnych. Powoduje to przesunięcie
budżetu na refinansowanie farmaceutyków, które w dużej mierze przepisywane bez przeprowadzenia
procedur, które stanowią standard w wiodących systemach ochrony zdrowia. Podobnie nie istnieje, poza
przepisami Prawa o Zamówieniach Publicznych, system ochrony polskich wytwórców IVD przed
dyskryminacyjnymi praktykami zamawiających. Stosowanie praktyk dyskryminujących powoduje wykluczenie
polskich wytwórców IVD z niektórych przetargów ogłaszanych przez publiczne jednostki systemu ochrony
zdrowia. Brak zmiany dotychczasowego sposobu finansowania diagnostyki in vitro przez Narodowy Fundusz
Zdrowia oraz możliwość stosowania praktyk dyskryminujących w stosunku do polskich wytwórców IVD może
stanowić istotny czynnik ograniczający zwiększenie sprzedaży produktów Spółki na rynku polskim.
Jednostka dominująca mityguje te negatywne czynniki, dotyczące rynku polskiego przez rozj sprzedaży do
odbiorców zagranicznych oraz poprzez działania prawne, w szczególności zaskarżanie przed Krajową Izbą
Odwoławczą przetargów w przypadku stosowania praktyk dyskryminacyjnych
5. Ryzyko związane z konkurencyjnością rynku
Nasilenie się konkurencji w obszarze działania Grupy niesie ryzyko obniżenia poziomu marż uzyskiwanych przez
spółki Grupy czy też, w przypadku nasilenia się niekorzystnych zjawisk, spadku sprzedaży, rentowności oraz
udziału w rynku. Jednostka dominująca jest jednym z większych jeżeli nie największym, polskim producentem
wyrobów medycznych dla diagnostyki in vitro. Działalność spółki zależnej na rynku rumuńskim, w szczególności w
obszarze jednostek publicznej ochrony zdrowia jest również istotna. Na polskim rynku oraz na rynkach
międzynarodowych Grupa musi się liczyć z konkurencją pochodzącą od podmiotów działających na skalę światową
(BioMerieux, Thermo Fisher, Roche, Siemens, Abbott) oraz lokalnymi konkurentami będącymi zarówno
wytwórcami jak i dystrybutorami wyrobów do diagnostyki in vitro (w Polsce np. Graso Biotech, BorPol, Alpha
Diagnostics, Stamar, Medan, Hydrex). Istnieje w związku z tym ryzyko nasilenia się konkurencji zarówno ze strony
rodzimych podmiotów, jak i międzynarodowych koncernów.
Grupa mityguje to ryzyko przez kierowanie swojej oferty do innych niż kliniczni odbiorców, takich jak rynek
weterynaryjny, przemysł spożywczy, farmaceutyczny, kosmetyczny oraz do placówki naukowo-badawcze. Spółki
Grupy kierują ofertę również do laboratoriów przemysłowych oraz sieciowych realizujących badania na rzecz
przemysłu. Istotnym elementem jest też dyscyplina kosztowa, pozwalająca utrzymać istotne marże przy
konkurencyjnych cenach.
6. Ryzyko utraty kluczowych pracowników
Istotnym ryzykiem dla Grupy jest rezygnacja bądź niezdolność do pracy któregoś z kluczowych pracowników.
Przyszły rozwój Grupy jest ściśle związany ze stabilnością zatrudnienia kluczowego personelu BioMaxima. Należy
zwrócić uwagę, obecne warunki na rynku pracy, takie jak rosnący poziom płac oraz niski poziom bezrobocia,
zwiększają te ryzyka i wywołują silna presję płacową. Utrata kluczowych pracowników mogłaby negatywnie
wpłynąć na dotychczasową owocną współpracę z klientami i dostawcami spółek Grupy.
W celu zniwelowania możliwości wystąpienia takich zdarzeń jednostka dominująca podejmuje działania w
kierunku odpowiedniego motywowania personelu oraz utrzymania lojalności pracowników względem Spółki. Od
roku 2020 kluczowi pracownicy Spółki objęci są Programem Opcji Menedżerskich. W roku 2021 program ten objął
także spółkę zależną.
7. Ryzyko ochrony wartości intelektualnej
BioMaxima SA posiada ponad 200 własnych technologii produkcji. Wartości te zostały opracowane i wdrożone
przez jednostkę dominującą w drodze badań prowadzonych od momentu jej powstania oraz przez akwizycję
Emapol sp. z o.o. i BioCorp Polska sp. z o.o. Rozwój światowej diagnostyki laboratoryjnej powoduje, że pozycja
rynkowa Grupy uzależniona jest od dostosowywania swoich produktów i usług do poziomu oczekiwanego przez
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 13 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
rynek medyczny. Możliwość skutecznego konkurowania na rynku determinuje konieczność ciągłego prowadzenia
prac rozwojowych oraz dokonywania przez Grupę inwestycji w nowe linie produktowe. Wartości intelektualne
komercjalizowane przez Grupę powinny być prawnie chronione. Komercjalizacja technologii poza Polską wiąże się
z koniecznością prawnego zabezpieczania wartości intelektualnych w wielu krajach. W przeciwnym wypadku
należy oczekiwać, że niedopatrzenia w tej dziedzinie będą skutkować natychmiastową reakcją rynku (próba
kopiowania produktów i rozwiązań). Obecnie Grupa zaobserwowała kopiowanie jej opakowań i w efekcie jej
produktów, na niektórych rynkach afrykańskich oraz na niektórych rynkach dalekiego wschodu.
8. Ryzyko braku wykwalifikowanej kadry pracowniczej
W związku ze zrealizowaniem planów rozwoju rozbudową produkcji i uruchomieniem nowego zakładu, w Spółce
nastąpi wzrost zatrudnienia w Lublinie. Z racji specjalistycznego przedmiotu działalności jednym z podstawowych
wymogów w procesie rekrutacji jest odpowiednia wiedza wymagana na konkretnych stanowiskach produkcyjnych
i sprzedażowych. W nowym zakładzie realizowana będzie produkcja nie realizowana obecnie w żadnym innym
zakładzie produkcyjnym w Polsce (poza BioMaxima SA). Jednocześnie Grupa zatrudnia pracowników w Rumunii,
a w przypadku przeprowadzenia rozważanych akwizycji, powstać może konieczność zatrudnienia odpowiednich
pracowników także w innych krajach. W związku z powyższym Grupa może mieć problem ze znalezieniem,
szkoleniem i utrzymaniem odpowiednio wysokokwalifikowanej kadry. Grupa mityguje to zagrożenie przez
współpracę z ośrodkami akademickimi w Lublinie. W zakresie zatrudnienia pracowników kluczowych w Rumunii
jednostka dominująca współpracuje z wyspecjalizowaną, międzynarodową firmą doradztwa personalnego.
9. Ryzyko pogorszenia jakości produktów
Istnieje ryzyko związane z pogorszeniem jakości produktu. Może to nastąpić na skutek wady zastosowanych
surowców, błędu pracownika bądź awarii elementu linii technologicznej. Od produktów Grupy wymagana jest
wysoka jakość oraz niezawodność. Przypadkowe wprowadzenie wadliwej partii na rynek może skutkować utratą
zaufania odbiorców w odniesieniu do produktów Spółki. Taka sytuacja spowoduje realne straty finansowe
obejmujące również koszty utraconych korzyści spowodowanych negatywną opinią odbiorców.
W celu mitygowania tego ryzyka jednostka dominująca wprowadziła, utrzymuje i rozwija systemy zarządzania
jakością. W chwili obecnej Spółka posiada certyfikaty ISO 9001 oraz ISO 13485. Działania zmierzające do
dostosowania działalności i oferty produktów Grupy do wymagań IVDR także redukują ryzyko pogorszenia jakości
produktów.
10. Ryzyko pogorszenia koniunktury na rynku diagnostyki laboratoryjnej w Polsce
W 2016 roku polski rynek diagnostyki laboratoryjnej przekroczył wartość 1,4 mld zł. W naszym kraju na 100 tys.
mieszkańców przypada 7 laboratoriów i nie obserwujemy istotnego zróżnicowania terytorialnego w ich
rozmieszczeniu na poziomie województw. Najwyższy wskaźnik odnotowujemy w województwie wielkopolskim
(8,34), a najniższy w pomorskim (5,33). W Polsce diagnostyka laboratoryjna jest niedoceniania, a nakłady w
zakresie dostaw wyrobów do diagnostyki laboratoryjnej na tle krajów Unii Europejskiej niewielkie - wynoszą
jedynie 8,5 euro na osobę (dane z 2015 r.), podczas gdy np. w Słowenii jest to 23 euro, w Austrii 30 euro, a w Belgii
33,5 euro. Wynika to w istotnej mierze z polityki Narodowego Funduszu Zdrowia i sposobu refinansowania
korzystania z diagnostyki in vitro przez podstawową opiekę medyczną oraz szpitale. Największą część rynku
diagnostyki laboratoryjnej w Polsce, pod względem wartości, stanowi sprzedaż odczynników, których udział w
latach 2010-2015 wynosił od 86 do 90 proc. Od kilkunastu Z danych Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych
wynika, ok. 25 proc. szpitali (144 spośród 626 objętych badaniem) przekazało obsługę diagnostyki laboratoryjnej
podmiotowi zewnętrznemu. Wg raportu NIK z 2017 r. brakuje również lekarzy mikrobiologów - w Polsce było tylko
110 specjalistów aktywnych zawodowo w tej dziedzinie medycyny. W naszym kraju aktywnych zawodowo mamy
14.435 diagnostów laboratoryjnych i w porównaniu do 2014 r. ich liczba wzrosła o 1.085 diagnostów, z czego
3.152, tj. ok. 22 proc. posiada tytuł specjalisty m.in. z 13 dziedzin diagnostyki laboratoryjnej. Większość
kontraktów w obszarze diagnostyki laboratoryjnej nadal związana jest z publiczną służbą zdrowia. Determinuje to,
z jednej strony, stabilność przychodów opartych na kontraktach z NFZ nawet w przypadku spadku ogólnej
aktywności gospodarczej. Pandemia COVID-19 spowodowała istotne przeniesienie wydatków w zakresie
diagnostyki in vitro na diagnostykę związaną wyłącznie z obecnością wirusa SARS-Cov-2. Dotyczyło to zarówno
wydatków o charakterze operacyjnym jak i wydatków inwestycyjnych. W związku z powyższym, w zakresie
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 14 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
„tradycyjnej” diagnostyki in vitro w roku 2020 doszło do zmniejszenia rynku. Nie można wykluczyć, że w
następnym latach działalność laboratoriów nie wróci do stanu pre-COVID” i ograniczeniu ulegną zakupy zarówno
o charakterze inwestycyjnym jak i materiałów operacyjnych.
Grupa mityguje to ryzyko zwiększając zarówno sprzedaż eksportową jak i w dynamicznie rosnącym segmencie
mikrobiologii przemysłowej dedykowanej farmacji, rynkowi spożywczemu i kosmetycznemu oraz badaniom wody.
Jego wartość wzrasta średnio o kilkanaście procent rocznie. Wg danych GUS w Polsce istnieje ok. 29 000
podmiotów działających w branży spożywczej. Na polskim rynku działa około 100 dużych i średnich oraz ponad
300 małych firm specjalizujących się w produkcji kosmetyków. Pomimo bardzo silnej konkurencji ze strony firm
zagranicznych polska branża kosmetyczna plasuje się w europejskiej czołówce. Na rynku funkcjonują również
mikrobiologiczne laboratoria usługowe (sieciowe) wykonujące badania dla przemysłu (wszystkie typy badań
wielokierunkowo).
11. Ryzyko pozyskania surowców
W procesie produkcyjnym oprócz odczynników i komponentów własnych, BioMaxima SA korzysta z oferty innych
producentów czy kooperantów krajowych i zagranicznych; w tym także z krajów tak odległych geograficznie jak
Chiny, Korea czy Indie. Doświadczenie pierwszych tygodni pandemii COVID-19 wskazało, że w sytuacji zagrożenia
zdrowia publicznego czy w innych przypadkach pojawienia się niekorzystnych czynników wpływających na
funkcjonowanie transportu międzynarodowego czy gospodarek lokalnych, mogą pojawić się istotne zakłócenia
łańcucha dostaw, które mogą powodować istotne problemy z utrzymaniem ciągłości produkcji czy możliwości
realizowania dostaw. Podobnie negatywny wpływ miało wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej i przedłużenie
terminów dostaw surowców o wysokiej wrażliwości. W związku z tym nie można wykluczyć, że w przyszłości
pojawią się sytuacje, które spowodują istotne opóźnienia w dostawach, wzrost kosztów czy nawet utratę
możliwości pozyskania konkretnego składnika niezbędnego do produkcji w szczególności na skutek niewłaściwego
funkcjonowania międzynarodowych łańcuchów dostaw.
Jednostka dominująca mityguje to ryzyko przez uprzednie rozpoznanie rynku poszukiwanych surowców czy
półproduktów, a nawet przez nawiązywanie więzi kooperacyjnych z polskimi producentami pewnych wyrobów,
którzy mogą podjąć się w kooperacji z BioMaxima SA i pod jej nadzorem dotyczącym jakości, produkcji pewnych,
koniecznych półproduktów.
12. Ryzyko współpracy z podmiotami publicznymi
Odbiorcami produktów Grupy na rynku krajowym zarówno podmioty publiczne jak i prywatne. Podmiotami
finansowanymi ze środków publicznych obok jednostek bezpośrednio zarządzanych przez państwo także
laboratoria w szpitalach klinicznych, marszałkowskich i powiatowych. W okresie pandemii COVID-19 zostały
uchylone przepisy chroniące transparentność zamówień produktów związanych ze zwalczaniem pandemii.
Powoduje to możliwość powstania sytuacji w której wybór dostawcy konkretnych produktów nie zawsze będzie
dokonywany w oparciu o kryteria ekonomiczne.
13. Ryzyko braku centralizacji Grupy kapitałowej
Podjęte w 2021 i 2022 roku działania pozwoliły na poprawę bieżącej kontroli nad funkcjonowaniem spółki
zależnej, i większe zintegrowanie z działalnością jednostki dominującej, co widać stopniowo w wynikach
osiąganych w drugiej połowie roku.
14. Ryzyko akcjonariatu
Akcjonariusze wiodący BioMaxima SA kontrolują ok. 27% ogólnej liczby akcji w jednostce dominującej. Pozostałe
akcje znajdują się w wolnym obrocie na rynku regulowanym GPW. Oznacza to, że jednostka dominująca może być
przedmiotem przejęcia za pośrednictwem rynku kapitałowego. W przypadku zmiany kontroli nad BioMaxima SA i
zmiany składu organów nią zarządzających i nadzorujących, może dojść do sytuacji, w której nowi akcjonariusze
podejmą działania kierując się partykularnym interesem, co może prowadzić do pogorszenia sytuacji finansowej
spółek Grupy. W chwili sporządzenia niniejszego sprawozdania poziom wskaźników, w tym P/E jest niższy, aniżeli
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 15 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
porównywalnych podmiotów z branży. Może to stanowić przesłankę, dla której przejęcie Grupy przez nabycie
akcji jednostki dominującej może zostać uznane za atrakcyjne przez podmiot branżowy, który może nie być
zainteresowany dalszym zrównoważonym rozwojem Grupy.
Zarząd i Rada Nadzorcza BioMaxima SA podjęły działania zmierzające do mitygowania powyższego ryzyka przez
(1) przeniesienie notowań akcji jednostki dominującej na rynek regulowany, co powodować będzie podwyższenie
standardów ochrony inwestorów przed przejęciem po zaniżonym koszcie oraz (2) przez sporządzanie, począwszy
od roku 2021 sprawozdań finansowych według MSSF, co sprzyjać będzie pozyskaniu inwestorów kwalifikowanych
i stabilizacji akcjonariatu, dzięki uzyskaniu możliwości dokonania wyceny Grupy w relacji do porównywalnych
innych podmiotów notowanych na rynkach regulowanych na świecie. Od czerwca do września 2022 roku Spółka
dominująca przeprowadziła skup akcji własnych celem umorzenia, zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia z
dnia 13 czerwca 2022 roku. W wyniku przeprowadzonego skupu Spółka dominująca posiada 180 187 akcji
własnych, stanowiących 4,12 % kapitału zakładowego.
10. CZYNNIKI ISTOTNE DLA ROZWOJU BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPY KAPITAŁOWEJ BIOMAXIMA
S.A.
Na działalność Grupy w okresie sprawozdawczym duży wpływ miała pandemia COVID-19. Grupa wykorzystywała
zarówno posiadane kompetencje, zasoby finansowe jak i zwiększony potencjał produkcyjny, dostarczając
odbiorcom krajowym jak i zagranicznym wyroby medyczne do diagnostyki in vitro, służące do diagnostyki zakażeń
SARS-CoV-2 a także do różnicowania zakażeń SARS-CoV-2 oraz innych patogenów oddechowych. Niezależnie od
tego, Spółka prowadziła sprzedaż pozostałego asortymentu, a także rozwijała ofertę, realizując projekty
rozwojowe w obszarze diagnostyki innych chorób oraz oznaczania lekowrażliwości, kluczowe dla dalszego rozwoju
Spółki w przyszłości.
Pandemia koronawirusa stała się w 2020, 2021 oraz w 2022 roku głównym czynnikiem powodującym zakłócenia
w aktywności gospodarczej w Polsce i na świecie. Należy się spodziewać, że fale zachorowań będą się powtarzały
w kilku najbliższych latach.Agresja Rosji na Ukrainę miała istotny wpływ na zachowanie łańcuchów dostaw a także
sytuację ekonomiczną w krajach bezpośrednio i pośrednio zaangażowanych w wojnę, co może powodować w
średnim horyzoncie wyhamowanie konsumpcji, również dotyczącej usług medycznych. Grupa nie odnotowała
istotnych negatywnych konsekwencji wynikających z wojny na Ukrainie.
Rynek diagnostyki laboratoryjnej determinują czynniki zarówno o charakterze wewnętrznym, jak i zewnętrznym.
Głównymi czynnikami wewnętrznymi mogącymi negatywnie wpływać na rozwój Grupy są: niska świadomość
społeczeństwa dotycząca badań laboratoryjnych, niskie nakłady na służbę zdrowia, a więc i na badania
laboratoryjne, konkurencja ze strony liderów branży, przejawiająca się koncentracją sprzedaży przez 5 do 7
podmiotów, generujących ok. 70 % sprzedaży na rynku.
W odniesieniu do warunków zewnętrznych, podstawowy wpływ na rynek ma stan gospodarki kraju, czyli
również stan zamożności społeczeństwa, który jest skorelowany z liczbą wykonywanych badań. Nie bez
znaczenia możliwości finansowania wyposażenia laboratoriów klinicznych jak i weterynaryjnych ze środków
pomocowych funduszy europejskich. Środki te wpływają na poprawę diagnostyki laboratoryjnej w Polsce i nowych
krajach Unii Europejskiej. Pomimo okresowych zmian dynamiki, rynek ten jest rynkiem trwale wzrostowym. Do
czynników pozytywnie wpływających na rozwój Grupy należy zaliczyć: trend starzejącego się społeczeństwa,
wzrost dbałości o zdrowie i świadomości zdrowotnej, ogólnoświatowy trend postępu technologicznego w zakresie
rozwoju nowych metod i narzędzi diagnostyki jak również trendy epidemiologiczne (np. wzrost zachorowalności
na nowotwory, cukrzycę).
11. PERSPEKTYWY DALSZEJ DZIAŁALNOŚCI BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPY KAPITAŁOWEJ
W najbliższych latach Grupa zakłada kontynuowanie dotychczasowej działalności w ramach czterech, istniejących
platform technologicznych, to jest: (1) dyfuzyjne systemy do badania lekowrażliwości, (2) podłoża
mikrobiologiczne, (3) szybkie testy kasetkowe oraz (4) chemia kliniczna. Ponadto Grupa rozszerza i pogłębia swoje
kompetencje w zakresie biologii molekularnej (zarówno dla celów diagnostyki in vitro, laboratoriów
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 16 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
przemysłowych, jak i placówek naukowo–badawczych). Na tych docelowo pięciu, dojrzałych platformach
technologicznych prowadzone są prace dotyczące wprowadzania i rozwoju nowych wyrobów Spółki.
Spółka ocenia, że wskazane wyżej platformy technologiczne, akceptowane i rozumiane zarówno przez diagnostów
jak i klientów przemysłowych, będą nadal w przyszłości wykorzystywane i rozwijane. Oznacza to, że wyroby
Emitenta oferowane na tych platformach powinny spotkać się ze zrozumieniem i popytem ze strony
użytkowników; tak w laboratoriach diagnostyki medycznej jak i przemysłowych.
Strategia rozwoju Grupy zakłada systematyczne zwiększanie liczby klientów oraz wartości sprzedaży i zasięgu
geograficznego. Emitent przewiduje w najbliższych latach rozwijać się organicznie, w tym poprzez zwiększanie
zdolności produkcyjnych zakładu w Lublinie oraz zwiększenie eksportu na dotychczasowe rynki zbytu, jak również
wejście ze swoimi wyrobami na nowe rynki, przede wszystkim na te, które uznawane są za atrakcyjne z powodu
dynamiki demograficznej. Zwiększenie rozpoznawalności Emitenta w okresie pandemii COVID-19 umożliwiło
Emitentowi rozszerzenie sieci sprzedaży o nowych dystrybutorów. W realizowanej strategii przez Emitenta,
możliwe akwizycje rozpatrywane są oportunistycznie. Emitent rozważać będzie przeprowadzenie akwizycji, jeżeli
nabywany podmiot uzupełniał będzie ofertę wyrobów Grupy oraz wzbogacał ją swoimi kompetencjami w zakresie
technologii, w których Emitent planuje się rozwijać.
Emitent dynamicznie rozwija swo infrastrukturę badawczo rozwojową, efektem czego jest systematyczne
wprowadzanie nowych, własnych wyrobów i ulepszenia już oferowanych wyrobów. Emitent współpracuje blisko
z uniwersytetami oraz innymi jednostkami naukowo badawczymi a ponadto efektywnie wykorzystuje dotacyjne
środki finansowe przeznaczone na rozwój.
W ramach prac badawczo rozwojowych Spółka opracowała i wprowadziła do oferty w grupie kontrola czystości
mikrobiologicznej 5 nowych wyrobów, w grupie pudrów 3 nowe wyroby, w grupie pożywek gotowych 15 nowych
wyrobów. W grupie suplementów wprowadzono jeden nowy wyrób, a także zastąpiono 9 pozycji dotychczas
dystrybuowanych wyrobów obcych na wyroby własne. W grupie diagnostyki molekularnej do produkcji wdrożono
8 pozycji: zestawy do izolacji, odczynniki do PCR, enzymy i bufory.
Jednostka dominująca prowadziła prace w zakresie nowych technologii wybranych szybkich testów
immunochromatograficznych w tym w zakresie testów: E. coli O157 (produkowany pod obcą markę, pierwsze
przychody zanotowano w 2023 r., po okresie którego dotyczy niniejsze Sprawozdanie), a także opracowywano
modyfikacje testów do identyfikacji Rotavirus/Adenovirus, Influenza A/B oraz C. difficile GDH / tox. A / tox. B..
W 2022r. również kontynuowano prace w zakresie testów do oznaczania minimalnego stężenia hamującego (MIC)
antybiotyku hamującego wzrost mikroorganizmów metodą dyfuzyjną (paski).
Uzupełniono ofertę papierowych krążków dyfuzyjnych o nowe pozycje. W roku 2022 zarejestrowano 5 nowych
pozycji krążków DTD, 32 nowe pozycje krążków ASTD, a także 2 nowe pozycje krążków AFSTD.
Ponadto prowadzono prace rozwojowe związane z nowymi systemami krążkowymi AST.
12. INNE ZDARZENIA WPŁYWAJĄCE NA DZIAŁALNOŚĆ BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPY KAPITAŁOWEJ,
JAKIE NASTĄPIŁY PO ZAKOŃCZENIU OKRESU OBROTOWEGO DO DNIA ZATWIERDZENIA
SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Dnia 18.01.2023 nastąpiło przyznanie 44 805 akcji zwykłych serii E Osobom Uprawnionym w ramach Programu
Opcji Menedżerskich za 2021 rok. Akcje zostały w pełni opłacone. Akcje zostały dopuszczone i wprowadzone do
obrotu na rynku regulowanym GPW w dniu 24.03.2023 r.
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 17 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
13.OŚWIADCZENIE O STOSOWANIU ŁADU KORPORACYJNEGO
Zasady Ładu Korporacyjnego stosowane przez spółkę zawarte w dokumencie „Dobre Praktyki Spółek
Notowanych na GPW 2021” stanowiącym załącznik do Uchwały Rady Giełdy nr 13/1834/2021 z dnia 29 marca
2021 roku.
Spółka odstąpiła od stosowania niektórych praktyk ładu korporacyjnego:
Zasada 1.6.
W przypadku spółki należącej do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 raz na kwartał, a w przypadku
pozostałych nie rzadziej niż raz w roku, spółka organizuje spotkanie dla inwestorów, zapraszając na nie w
szczególności akcjonariuszy, analityków, ekspertów branżowych i przedstawicieli mediów. Podczas spotkania
zarząd spółki prezentuje i komentuje przyjętą strategię i jej realizację, wyniki finansowe spółki i jej grupy, a także
najważniejsze wydarzenia mające wpływ na działalność spółki i jej grupy, osiągane wyniki i perspektywy na
przyszłość. Podczas organizowanych spotkań zarząd spółki publicznie udziela odpowiedzi i wyjaśnień na
zadawane pytania.
Spółka nie stosuje powyższej zasady.
Zasada jest stosowane częściowo. Spółka deklaruje organizowanie spotkania dla inwestorów raz w roku, po
ogłoszeniu sprawozdania za rok poprzedni. Z uwagi na rozmiar i charakter działalności Spółki, Spółka nie widzi
obecnie potrzeby zwiększania częstotliwości spotkań z inwestorami w związku z wejściem w skład indeksu
sWIG80. Zarząd Spółki na bieżąco prezentuje i komentuje sytuację Spółki w raportach bieżących i okresowych.
Zasada 2.1.
Spółka powinna posiadać politykę różnorodności wobec zarządu oraz rady nadzorczej, przyjętą odpowiednio
przez radę nadzorczą lub walne zgromadzenie. Polityka różnorodności określa cele i kryteria różnorodności art..
w takich obszarach jak płeć, kierunek wykształcenia, specjalistyczna wiedza, wiek oraz doświadczenie
zawodowe, a także wskazuje termin i sposób monitorowania realizacji tych celów. W zakresie zróżnicowania pod
względem płci warunkiem zapewnienia różnorodności organów spółki jest udział mniejszości w danym organie
na poziomie nie niższym niż 30%.
Zasada nie jest stosowana.
Komentarz spółki : Spółka uznaje zasadę (ang.) blind-audition przy prowadzeniu systemu rekrutacyjnego na
wszystkie stanowiska, w tym stanowiska kierownicze, kierując się – jako wyłącznym kryterium doboru
pracowników – wyłącznie kryterium kompetencji oczekiwanych na danym stanowisku; ponadto skład Rady
Nadzorczej ustalany jest jako swoista wypadkowa wskazań akcjonariuszy; w związku z tym Spółka nie może
zapewnić, że na jakichkolwiek stanowiskach kierowniczych czy w organach Spółki zachowany będzie wskazany w
Zasadzie 2.1 współczynnik różnorodności. Spółka nie przyjmuje zatem polityki różnorodności.
Zasada 2.2.
Osoby podejmujące decyzje w sprawie wyboru członków zarządu lub rady nadzorczej spółki powinny zapewnić
wszechstronność tych organów poprzez wybór do ich składu osób zapewniających różnorodność, umożliwiając
m.in. osiągnięcie docelowego wskaźnika minimalnego udziału mniejszości określonego na poziomie nie niższym
niż 30%, zgodnie z celami określonymi w przyjętej polityceżnorodności, o której mowa w zasadzie 2.1.
Zasada nie jest stosowana.
Komentarz spółki : Jak w przypadku zasady 2.1.
Zasada 2.3.
Przynajmniej dwóch członków rady nadzorczej spełnia kryteria niezależności wymienione w ustawie z dnia 11
maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, a także nie ma
rzeczywistych i istotnych powiązań z akcjonariuszem posiadającym co najmniej 5% ogólnej liczby głosów w
spółce.
Zasada nie jest stosowana.
Komentarz spółki : Na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania w skład Rady Nadzorczej wchodzi dwóch
członków Rady Nadzorczej spełniających kryteria niezależności określone w Ustawie o Biegłych Rewidentach –
panowie Mariusz Nowak i Mirosław Panek. Pan Mariusz Nowak nie spełnia dodatkowego kryterium,
sformułowanego w zasadzie 2.3 Dobrych Praktyk, wychodzącego poza kryteria określone w Ustawie o Biegłych
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 18 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Rewidentach posiada 5,28% akcji w Spółce i jest stroną porozumienia akcjonariuszy z innymi akcjonariuszami,
posiadającymi łącznie (z panem Mariuszem Nowakiem) ponad 25% akcji w Spółce; przedmiotem tego
porozumienia jest wspieranie strategii Spółki zmierzającej do przekształcenia jej w podmiot produkcyjny i
rozszerzenia oferty jej własnych wyrobów. W opinii Spółki nie powoduje to ograniczenia niezależności pana
Mariusza Nowaka jako członka Rady Nadzorczej i Komitetu Audytu.
Zasada 2.7.
Pełnienie przez członków zarządu spółki funkcji w organach podmiotów spoza grupy spółki wymaga zgody rady
nadzorczej.
Spółka nie stosuje powyższej zasady.
Na dzień sporządzenia niniejszej informacji nie było takiej praktyki w Spółce.
Zasada 2.11.6. Nie jest stosowana - ponieważ Spółka przyjęła polityki różnorodności, Sprawozdanie nie zawiera
informacji o jej realizacji
Zasada 3.3.
Spółka należąca do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 powołuje audytora wewnętrznego kierującego funkcją
audytu wewnętrznego, działającego zgodnie z powszechnie uznanymi międzynarodowymi standardami praktyki
zawodowej audytu wewnętrznego. W pozostałych spółkach, w których nie powołano audytora wewnętrznego
spełniającego ww. wymogi, komitet audytu (lub rada nadzorcza, jeżeli pełni funkcje komitetu audytu) co roku
dokonuje oceny, czy istnieje potrzeba powołania takiej osoby.
Spółka nie stosuje powyższej zasady.
W Spółce działają systemy kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem i compliance, które są monitorowane
przez Radę Nadzorczą wraz z Komitetem Audytu. Niezależnie od powyższego, w Spółce działa także kontroler
finansowy na potrzeby tworzenia i monitorowania wykonania planów finansowych Spółki. W związku z
powyższym obecnie, z uwagi na aktualny etap rozwoju oraz stopień rozbudowania jej struktury, Spółka nie
przewiduje powołania odrębnego audytora wewnętrznego.
Zasada 6.3. nie jest stosowana: Obowiązujący w Spółce Program Opcji Menedżerskich nie odpowiada
warunkom określonym w Zasadzie 6.3; został on przyjęty w 2018 roku, w warunkach istotnie odbiegających od
obecnej sytuacji Spółki i Grupy. Cena wykonania prawa do objęcia akcji istotnie odbiega od ceny, w jakiej w
chwili obecnej notowane są akcje Spółki. Członkowie Zarządu oraz pracownicy objęci Programem uzyskują
uprawnienie do objęcia akcji Spółki na podstawie celów ustalanych w rocznej perspektywie. W przypadku
przyjmowania w przyszłości nowego Programu Opcji Menedżerskich Spółka kierować się będzie zasadami
określonymi w Dobrych Praktykach Spółek Notowanych na GPW.
Pełna treść Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. jest
dostępna publicznie pod adresem www.gpw.pl/dobre-praktyki2021 .
14. UPRAWNIENIA KONTROLNE
W BioMaxima S.A. żaden z akcjonariuszy nie posiada specjalnych uprawnień kontrolnych
15. OGRANICZENIA PRAW Z AKCJI
W BioMaxima S.A. nie istnieją żadne ograniczenia odnośnie wykonywania prawa głosu z akcji, takie jak
ograniczenie wykonywania prawa głosu przez posiadaczy określonej części lub liczby głosów, ograniczenia
czasowe dotyczące wykonywania prawa głosu lub zapisy, zgodnie z którymi, przy współpracy Spółki, prawa
kapitałowe związane z papierami wartościowymi oddzielone od posiadania papierów wartościowych.
W BioMaxima S.A. nie istnieją żadne ograniczenia dotyczące przenoszenia praw własności akcji BioMaxima S.A.
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 19 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
16. WALNE ZGROMADZENIE
Walne Zgromadzenie obraduje jako Zwyczajne lub Nadzwyczajne i jako organ Spółki działa na podstawie
przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 roku Kodeks spółek handlowych (tj. Dz. U. 2020, poz. 1526 z późn. zm.),
Statutu Spółki oraz postanowień Regulaminu Obrad Walnego Zgromadzenia opublikowanego na stronie
internetowej Spółki.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie, zwoływane przez Zarząd, odbywa się w siedzibie Spółki lub w Warszawie,
w ciągu 6 miesięcy po upływie każdego roku obrotowego.
W Walnym Zgromadzeniu mają prawo uczestniczenia tylko osoby będące akcjonariuszami Spółki na szesnaście
dni przed datą Walnego Zgromadzenia (dzień rejestracji uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu).
Członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej Spółki uczestniczą w Walnym Zgromadzeniu bez potrzeby otrzymania
zaproszeń. Na zaproszenie organu zwołującego Walne Zgromadzenie lub Zarządu mogą brać udział w obradach
lub stosownej ich części inne osoby, w szczególności eksperci w czasie rozpatrywania punktu porządku obrad
dotyczącego aspektów będących przedmiotem oceny ekspertów, bądź po wyrażeniu zgody przez Akcjonariuszy
reprezentujących zwykłą większość głosów – w czasie rozpatrywania innych punktów porządku obrad.
Biegły rewident (lub osoba przez niego wskazana) winien być obecny na Walnym Zgromadzeniu, którego
przedmiotem obrad są sprawy finansowe Spółki.
Walne Zgromadzenie jest ważne bez względu na ilość reprezentowanych na nim akcji. Uchwały podejmowane są
bezwzględną większością głosów ważnie oddanych, chyba że przepisy Kodeksu spółek handlowych lub Statutu
stanowią inaczej. Na dzień niniejszego Sprawozdania Statut spółki nie zawiera ograniczeń w tym zakresie.
W 2022 roku Zwyczajne Walne Zgromadzenie odbyło się w dniu 13 czerwca.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie podjęło uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań Zarządu z działalności
Spółki i Grupy Kapitałowej w 2021 roku, w sprawie zatwierdzenia jednostkowego i skonsolidowanego sprawozdań
finansowych za 2021 rok, w sprawie udzielenia członkom Zarządu i Rady Nadzorczej pokwitowań z wykonania
obowiązków w 2021 roku oraz w sprawie przeznaczenia zysku netto spółki w części na kapitał zapasowy, w części
na dywidendę. Walne Zgromadzenie podjęło uchwałę w sprawie przeprowadzenia skupu akcji własnych przez
spółkę oraz uchwałę w sprawie przyjęcia polityki wynagrodzeń członków Zarządu i Rady Nadzorczej Spółki
dominującej. Wszystkie uchwały podjęte przez walne zgromadzenie w 2022 roku służyły realizacji interesu Spółki
oraz uwzględniały prawa innych interesariuszy.
17. ZASADY ZMIANY STATUTU
Zmiana Statutu BioMaxima S.A. następuje zgodnie z art. 430 § 1 oraz art. 415 § 1 Kodeksu Spółek Handlowych,
uchwałą Walnego Zgromadzenia podjętą większością ¾ głosów i wymaga wpisu do rejestru. Walne Zgromadzenie
BioMaxima S.A. może upoważnić Radę Nadzorczą do ustalenia tekstu jednolitego Statutu.
Zmiany tekstu jednolitego Statutu wprowadzone w po 1 stycznia 2022 roku miały na celu uaktualnienie zapisów
związanych z realizacją programu opcji menedżerskich.
18. ZARZĄD
W 2022 roku Zarząd jednostki–dominującej - BioMaxima S.A. funkcjonował w składzie:
Łukasz Urban – Prezes Zarządu
Henryk Lewczuk Wiceprezes Zarządu
Piotr Janowski Członek Zarządu
Skład Zarządu nie uległ zmianie na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania.
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 20 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
19. RADA NADZORCZA
W 2022 roku Rada Nadzorcza funkcjonowała w składzie:
Mariusz Nowak - Przewodniczący Rady Nadzorczej
Andrzej Mikosz - Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej
Krzysztof Mikosz - Członek Rady Nadzorczej
Alina Urban - Członek Rady Nadzorczej
Mirosław Panek - Członek Rady Nadzorczej.
W dniu 10 grudnia 2021 roku Rada Nadzorcza powołała Komitet Audytu w składzie:
Mirosław Panek
Mariusz Nowak
Andrzej Mikosz
Osobami spełniającymi kryteria niezależności określone w Ustawie o biegłych rewidentach, firmach audytorskich
oraz nadzorze publicznym są Mirosław Panek i Mariusz Nowak.
Osobami spełniającymi warunek posiadania wiedzy oraz umiejętności w zakresie rachunkowości lub badania
sprawozdań finansowych są Mirosław Panek i Mariusz Nowak. Osobą spełniająca warunek posiadania wiedzy lub
umiejętności z zakresu branży w której działa Spółka jest Andrzej Mikosz.
20. WYNAGRODZENIA CZŁONKÓW ZARZĄDU ORAZ RADY NADZORCZEJ BIOMAXIMA S.A.
Walne Zgromadzenie w dniu 13 czerwca 2022 roku podjęło uchwałę nr 18 w sprawie przyjęcia polityki
wynagrodzeń członków Zarządu i Rady Nadzorczej.
Członkowie Zarządu otrzymują wynagrodzenie stałe z tytułu umowy o pracę (lub na podstawie umowy cywilno
prawnej) oraz wynagrodzenie z tytułu pełnionej funkcji. Kwoty wynagrodzeń ustala Rada Nadzorcza.
Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie zmienne na podstawie uchwały Rady Nadzorczej.
Członkowie Rady Nadzorczej otrzymują stałe wynagrodzenie miesięczne w wysokości uchwalonej uchwałą nr 1
NWZ BioMaxima S.A. z dnia 29 lipca 2021 roku. Wynagrodzenie członków Rady Nadzorczej jest powiązane ze
średnim wynagrodzeniem z tytułu umowy o pracę w przedsiębiorstwie BioMaxima S.A.
Członkowie Zarządu objęci programem opcji menedżerskich uchwalonym przez WZ BioMaxima S.A. w dniu
28 czerwca 2018 roku. Za rok 2022 opcje nie będą wydane.
21. SYSTEM KONTROLI WEWNĘTRZNEJ I ZARZĄDZANIA RYZYKIEM (W ODNIESIENIU DO
SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH)
BioMaxima S.A. posiada system kontroli wewnętrznej zapewniający rzetelność, terminowość oraz wiarygodność
sprawozdań finansowych. Spółka stale monitoruje istotne czynniki ryzyka prawnego, podatkowego,
gospodarczego i operacyjnego. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie składnikami majątkowymi dokonują ich
weryfikacji pod kątem przydatności i utraty wartości. Systemy kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem i
compliance, monitorowane przez Radę Nadzorczą wraz z Komitetem Audytu. Niezależnie od powyższego, w
Spółce działa także kontroler finansowy na potrzeby tworzenia i monitorowania wykonania planów finansowych
Spółki.
Dane finansowe na potrzeby sprawozdań finansowych Grupy przygotowywane przez Zespół Księgowości na
podstawie zapisów w księdze głównej oraz informacji od osób odpowiedzialnych za zarządzanie składnikami
majątkowymi i od członków Zarządu.
Spółka posiada własne procedury zapewniające kompletność i prawidłowość ujęcia transakcji gospodarczych,
w szczególności:
- Politykę Rachunkowości wraz z zakładowym planem kont
- Instrukcję inwentaryzacyjną
- procedury w zakresie systemów kontroli i akceptacji dokumentów księgowych.
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 21 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Procesy przetwarzania danych księgowych zautomatyzowane, księgi rachunkowe prowadzone w systemie
informatycznym zintegrowanym z systemami handlowo-magazynowym oraz zarządzania produkcją.
Dostęp do systemów informatycznych jest ograniczony poprzez nadawanie pracownikom szczegółowych
zakresów uprawnień.
22. AUDYTOR (INFORMACJA ZARZĄDU SPÓŁKI W SPRAWIE WYBORU FIRMY AUDYTORSKIEJ)
W dniu 3 listopada 2021 roku Rada Nadzorcza BioMaxima S.A., po przeprowadzeniu analizy ofert dokonała wyboru
biegłego rewidenta : Grant Thornton Polska Spółka z o.o. Spółka Komandytowa (obecnie Grant Thornton Polska
P.S.A.) do zbadania sprawozdania finansowego za lata 2021 oraz 2022.
Wcześniej Grant Thornton Polska Sp. z o.o. Sp.K. (obecnie Grant Thornton Polska P.S.A.) świadczył na rzecz spółki
usługę obejmującą badanie Historycznych Informacji Finansowych za lata 2019-2020 wraz z przeliczeniem danych
według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości Finansowej sporządzonych w 2021 roku na potrzeby
prospektu Spółki zatwierdzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego w dniu 31 grudnia 2021 roku.
Wynagrodzenie audytora za usługi wyniosło w latach 2021-2022:
Wyszczególnienie
31.12.2022
31.12.2021
Badanie historycznych informacji finansowych
-
98
Badanie statutowych skonsolidowanych sprawozdań finansowych
44*
24
Badanie statutowych jednostkowych sprawozdań finansowych
67**
35
Pozostałe usługi
8
-
Razem
119
157
* w tym przegląd skonsolidowanego śródrocznego sprawozdania finansowego 15 tys. zł oraz badanie skonsolidowanego sprawozdania
finansowe 29 tys. zł
**w tym przegląd jednostkowego śródrocznego sprawozdania finansowego 25 tys. zł oraz badanie jednostkowego sprawozdania
finansowego 42 tys. zł
Wspomniana firma audytorska oraz członkowie zespołu wykonujący badanie spełniali warunki do sporządzenia
bezstronnego i niezależnego sprawozdania z badania rocznego jednostkowego i skonsolidowanego sprawozdania
finansowego, zgodnie z obowiązującymi przepisami, standardami wykonywania zawodu oraz zasadami etyki
zawodowej.
W Spółce przestrzegane obowiązujące przepisy związane z rotacją firmy audytorskiej i kluczowego biegłego
rewidenta oraz obowiązkowymi okresami karencji.
Zarząd BioMaxima S.A. oświadcza, że firma audytorska uprawniona do przeprowadzania badania sprawozdań
finansowych Spółki oraz Grupy Kapitałowej BioMaxima, dokonująca badania jednostkowego sprawozdania
finansowego BioMaxima SA oraz skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej BioMaxima za
rok zakończony 31 grudnia 2022 roku została wybrana zgodnie z przepisami prawa w tym dotyczącymi wyboru i
procedury wyboru firmy audytorskiej.
23. PODSUMOWANIE
Grupa BioMaxima S.A. stale rozwija swoją ofertę produktową dla odbiorców, wykorzystując pojawiające się
szanse w postaci zapotrzebowania na nowe wyroby. W ocenia Zarządu rezultaty działalności BioMaxima S.A. w
2022 roku należy ocenić bardzo pozytywnie w kontekście dalszego rozwoju grupy.
Sprawozdanie Zarządu 2022
Strona 22 /22 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
24.OŚWIADCZENIE ZARZĄDU BIOMAXIMA S.A. DO SKONSOLIDOWANEGO SPRAWOZDANIA
FINANSOWEGO
Zarząd BioMaxima S.A. oświadcza, że skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej BioMaxima
(„Grupa Kapitałowa”), zawierające sprawozdanie finansowe jednostki dominującej BioMaxima S.A. za okres od 1
stycznia do 31 grudnia 2022 roku oraz dane porównywalne zostały sporządzone zgodnie z obowiązującymi
zasadami rachunkowości (MSSF) oraz odzwierciedlają w sposób prawdziwy, rzetelny i jasny sytuację majątkową i
finansową Grupy Kapitałowej oraz jej wynik finansowy, a roczne sprawozdanie z działalności Grupy Kapitałowej,
zawierające sprawozdanie z działalności BioMaxima S.A. zawiera prawdziwy obraz rozwoju i osiągnięć oraz sytuacji
Grupy Kapitałowej, w tym opis podstawowych zagrożeń i ryzyka.
25.ZATWIERDZENIE PRZEZ ZARZĄD SPÓŁKI SPRAWOZDANIA ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI GRUPY
KAPITAŁOWEJ BIOMAXIMA S.A W 2022 R.
Niniejsze Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej BioMaxima w 2022 roku, obejmujące
sprawozdanie z działalności BioMaxima S.A. zostało sporządzone oraz zatwierdzone przez Zarząd BioMaxima S.A.
jako jednostki dominującej w dniu 28 kwietnia 2023 roku.
Lublin, 28.04.2023 r.
Wiceprezes Zarządu Członek Zarządu Prezes Zarządu
Henryk Lewczuk Piotr Janowski Łukasz Urban