List Zarządu do Pracowników i Akcjonariuszy
Drodzy Pracownicy, Akcjonariusze oraz Klienci,
Przedstawiamy raport opisujący najważniejsze osiągnięcia i wyniki finansowe Grupy CDRL w 2022 roku.
Miniony rok zarówno dla Grupy CDRL jak i całej branży handlowej obfitował w zdarzenia i wyzwania generowane
przez sytuację społeczno-gospodarczą. Kiedy już wydawało się, że rynek odradza się po wielu miesiącach
ograniczeń związanych z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, 24 lutego Rosja rozpoczęła inwazję na Ukrainę.
Konflikt zbrojny tuż za naswschodnia granicą, ponownie spowodow destabilizację gospodarczą, w tym
wzrost inflacji. Wszystko to sprawiło, że nastroje konsumenckie znów stały się niepewne. Niemniej, pomimo
niesprzyjających okoliczności zewnętrznych i niższego wyniku netto r/r. sytuacja w Grupie CDRL jest stabilna, a
2022 rok obfitował w szereg pozytywnych zdarzeń operacyjnych, które powinny przełożyć sna dalszy rozwój
biznesu i wzrost wyników finansowych w kolejnych latach.
Grupa CDRL w 2022 roku wypracowała 11,2 mln zysku netto względem 32,9 mln rok wczniej. Wynik na
poziomie przychodów wyniósł 409,9 mln zł i był niższy od osiągniętego w 2021 roku jedynie o 3,35 proc. Spółka
zwiększyła marżę na sprzedaży do 49,6 proc. względem 47,2 rok wcześniej. Na wynik roczny wpłynęły odpisy
aktualizujące wartość należności, w kwocie 3,6 mln zł, różnice kursowe oraz zbycie udziałów w spółce zależnej
CDRL RUS. W tym miejscu należy zaznaczyć, że obroty z tytułu sprzedaży w Rosji, zarówno w roku 2022 jak i w
latach wcześniejszych, stanowiły niewielki udział w przychodach spółki, jak również nie planowano zwiększania
skali działalności na tamtejszym rynku. W związku z powyższym, zaniechanie działalności w tym kraju nie będzie
miało istotnego wpływu na przyszłe wyniki finansowe Grupy.
W białoruskiej spółce odnotowaliśmy co prawda spadki, niemniej sprzedaż odbywa się aktualnie w normalnym
trybie. Na bieżąco monitorujemy sytuację i nie planujemy obecnie dalszych inwestycji w spółkę zależną na
Białorusi.
Bardzo pozytywną informacją minionego roku jest powrót na wzrostową ścieżkę biznesu związanego z salami
zabaw Fikołki, gdzie Grupa CDRL posiada 40% udziałów. Firma w 2022 roku wygenerowała 6,09 mln zysku
netto względem 251 tys. straty rok wcześniej. Biznes ten wyraźnie odrodził się po okresie pandemii, nowe sale
zabaw powstały w Warszawie, Krakowie i Toruniu, a rok 2022 spółka zakończyła posiadając 17 lokalizacji o łącznej
powierzchni 11.847,68 m2. Ponadto, w 2023 roku zaplanowaliśmy otwarcie co najmniej trzech nowych lokalizacji,
co pozwala liczyć na kolejne wzrosty.
Nie zwalniamy tempa i systematycznie pracujemy nad rozwojem Grupy CDRL. Ważnym wydarzeniem w 2022
roku było uruchomienie nowoczesnego, multibrandowego sklepu internetowego dla dzieci Mokida.com z
szerokim asortymentem odzieży, obuwia, akcesoriów szkolnych, zabawek edukacyjnych, zestawów
kreatywnych, książek czy artykułów wyprawkowych dla niemowląt. Oprócz znanych już klientom produktów
marek Coccodrillo oraz Lemon Explore, swoje miejsce znalazła tam również najmłodsza marka z portfolio Grupy,
tj. Mokida, która poprzez niższe ceny skierowana jest do nowych grup odbiorców. Sklep spotkał się z bardzo
pozytywnym odbiorem klientów i z miesiąca na miesiąc odnotowuje coraz wyższe obroty. Zamierzamy
kontynuować rozwój tego konceptu i jesienią 2023 roku zaprosić pierwszych klientów do odwiedzenia sklepów
stacjonarnych pod szyldem Mokida.
Mamy świadomość jak ważna dla rozwoju biznesu jest dywersyfikacja kanałów sprzedaży poprzez obecność na
platformach marketplace przekłada się to pozytywnie nie tylko na wyniki sprzedaży, ale też na
rozpoznawalność naszych brandów. W 2022 roku z sukcesem rozpoczęliśmy sprzedaż na Zalando.pl oraz
poszerzyliśmy dostępność produktów na rynku niemieckim – zostały uruchomione nowe kanały na Amazon.de
i eBay.de. Od 2022 roku również marka Lemon Explore dostępna jest na platformie Allegro.
W odniesieniu do rynków zagranicznych, w minionym roku konsekwentnie umacnialiśmy naszą pozycję na
Bałkanach, czego dowodem nowe kornery marki Coccodrillo w Czarnogórze i Bułgarii, jak również pozyskanie
nowego dystrybutora w Serbii.
Implementacja i rozbudowa nowoczesnych rozwiązań z zakresu IT, pozwoliła nam kontynuować budowę
omnichannel – jednego z fundamentów naszej strategii biznesowej. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom
klientów, którzy w trakcie pandemii przyzwyczaili się do zakupów przez Internet, uruchomiliśmy m.in. usługę
click and collect oraz zwroty online – offline. W dalszym ciągu stawialiśmy na rozwój własnych platform
internetowych, a na uwagę zasługuje dynamiczny rozwój E-commerce na rynku rumuńskim, gdzie internetowy
sklep Coccodrillo zanotował w 2022 roku ponad 30% wzrost obrotu. Zachęceni sukcesami na rynku rumuńskim
podjęliśmy decyzję o wdrożeniu kolejnej wersji e-sklepu Coccodrillo, tym razem przeznaczonej dla Armenii.
Obserwując zmiany zachodzące na rynku, jak również wsłuchując się w potrzeby naszych klientów, 2022 rok
wykorzystaliśmy także na pracę nad adaptacją strategii marki Coccodrillo do zmieniającego się świata, czego
pierwsze efekty zobaczymy w roku bieżącym, chociażby w postaci nowej koncepcji salonu sprzedaży.
Zadbaliśmy również o naszych partnerów biznesowych, uruchomiając projekt wdrożenia platformy b2b dla
franczyzobiorców, klientów hurtowych oraz dystrybutorów zagranicznych, którego celem jest usprawnienie
procesu kontraktacji nowych kolekcji oraz sprzedaży b2b, jak wnież lepsze dopasowanie oferty
asortymentowej do zmieniającego się popytu.
Z optymizmem patrzymy w przyszłość większość zdarzeń, które przełożyły się na wynik w 2022 roku miała
charakter jednorazowy. Mamy bardzo konkretne pomysły na dalszy rozwój, jak również nadzieję na stabilizację
sytuacji społeczno-gospodarczej oraz geopolitycznej w 2023 roku.
Z tego miejsca chcielibyśmy również podziękować naszym Pracownikom, za pełne zaangażowanie i ciężką
pracę, która bezpośrednio przekłada się na rozwój naszej Grupy. Dziękujemy również Wam, drodzy
Akcjonariusze, za zaufanie i wiarę w nasz biznes. To niekwestionowana motywacja do dalszej pracy i rozwoju
Grupy CDRL.
Z poważaniem,
Marek Dworczak – Prezes Zarządu
Tomasz Przybyła – Wiceprezes Zarządu