butami oraz dodatkami dla dzieci. Wyniki finansowe osiągane przez tę spółkę są konsolidowane z wynikami
finansowymi Emitenta. Sytuacja makroekonomiczna Białorusi od kilku lat pozostaje niestabilna, a na stan jej
gospodarki ma wpływ niepewna sytuacja polityczna i gospodarcza w regionie, w tym w Ukrainie i Rosji, z którą
wiąże Białoruś szczególnie silna wymiana handlowa. Obszarem ryzyka jest dalsze osłabianie się wartości
białoruskiej waluty i utrzymywanie się spowolnienia popytu wewnętrznego oraz ograniczenie dla konsumentów
dostępności towarów nabytych przez DPM w walucie obcej, co może mieć negatywny wpływ na przyszłą sytuację
finansową tej spółki, a w konsekwencji także na wyniki finansowe Emitenta.
Ryzyko związane ze wzrostem konkurencji
Rynek odzieży dziecięcej, na którym działa Grupa, jest rynkiem o silnej konkurencji. Z jednej strony, w wyniku
znaczącego wzrostu wydatków na odzież oraz produkty dziecięce oraz w wyniku ogólnego procesu globalizacji,
na polski oraz środkowoeuropejskie rynki odzieży dziecięcej wkraczają znane, posiadające ugruntowaną pozycję
marki europejskie i światowe obecne już od kilkudziesięciu lat na rynkach Europy Zachodniej. Z drugiej strony,
niskie bariery wejścia na rynek oraz brak konieczności ponoszenia dużych nakładów inwestycyjnych umożliwił
rozpoczęcie i rozwój działalności na rynku szerokiemu gronu mniejszych, lokalnych producentów.
Polski rynek odzieży dziecięcej, ze względu na swoją wielkość, jak i dotychczasowe tempo rozwoju, postrzegany
jest jako atrakcyjny zarówno ze strony krajowych, jak i zagranicznych konkurentów prowadzących działalność
o profilu zbliżonym do działalności Grupy Kapitałowej. Widząc szanse i potencjał rozwoju rynku, konkurenci
rozbudowują swoje sieci dystrybucji oraz prowadzą promocję konkurencyjnych marek odzieży. Można oczekiwać,
że wraz ze wzrostem stopnia nasycenia rynku, walka konkurencyjna pomiędzy poszczególnymi podmiotami
będzie ulegała nasileniu, co może negatywnie wpłynąć zarówno na wielkość przychodów, jak i rentowność Grupy.
Takie ukształtowanie rynku powoduje konieczność ciągłej rywalizacji o klienta. Istnieje ryzyko utraty klientów na
rzecz konkurencji, co jednocześnie wpłynie na możliwość realizacji założonych poziomów sprzedaży. Silna
konkurencja może wymóc także na Grupie konieczność obniżenia cen swoich produktów, co z kolei spowoduje
spadek wyników finansowych osiąganych przez nią.
Czynniki ryzyka związane bezpośrednio z działalnością Grupy Kapitałowej CDRL
Ryzyko związane z sezonowością poziomu sprzedaży i marży oraz warunkami pogodowymi
Rynek odzieży dziecięcej, podobnie jak cały rynek odzieżowy, charakteryzuje się wyraźną sezonowością
sprzedaży i realizowanej marży handlowej. W działalności Grupy należy wyróżnić dwa główne sezony sprzedaży,
tj. sezon wiosna – lato (od lutego do sierpnia) oraz sezon jesień – zima (od września do stycznia), związane
z wprowadzaniem poszczególnych kolekcji na rynek. Na rynku detalicznym realizowane marże procentowe są
znacząco wyższe na początku sezonu (luty – maj i wrzesień – grudzień), niż w okresie wyprzedaży (styczeń –
luty i czerwiec – sierpień). Dodatkowo, na wielkość przychodów ze sprzedaży wpływa to, w jakie dni przypadają
święta Wielkanocne oraz Bożego Narodzenia. Występujące sezonowo zmiany popytu znacznie zwiększają
zapotrzebowanie Grupy na kapitał obrotowy oraz wpływają na zwiększanie się stanu zapasów.
W długim okresie czynniki pogodowe i klimatyczne nie wpływają na rozwój Grupy, jednak w okresie pojedynczego
sezonu rozkład warunków pogodowych może w istotny sposób wpływać na sprzedaż, wysokość generowanych
marż oraz wartość zapasów. Niekorzystne warunki atmosferyczne, np. długa i zimna wiosna, zmniejszają
skłonność do zakupu ubrań letnich. Podobnie, długa i ciepła jesień może obniżyć skłonność do zakupu ubrań
zimowych. Sytuacja ta w istotny sposób może wpłynąć na obniżenie popytu na wyroby Grupy w pierwszych
miesiącach danego sezonu, gdy realizowane marże są najwyższe oraz skłaniać klientów do oczekiwania na
posezonowe wyprzedaże towarów.
Ryzyko związane z długotrwałym cyklem produkcyjno – logistycznym i dostawami towarów
Prowadzona przez CDRL działalność opiera się na zlecaniu produkcji zaprojektowanej odzieży w krajach
Dalekiego Wschodu. Cały proces produkcyjno-logistyczny, począwszy od zaprojektowania kolekcji, aż do
dostarczenia gotowych wyrobów do Polski trwa ponad rok. Grupa musi odpowiednio wcześnie zidentyfikować
trendy, jakie będą obowiązywały w modzie oraz preferencje klientów w nadchodzących sezonach, przygotować
modele ubrań, zweryfikować jakość otrzymanych od zagranicznych producentów próbek kolekcji, uruchomić
produkcję oraz zapewnić kompleksową logistykę dostaw. Skomplikowanie logistyczne procesu produkcji i importu
odzieży może przyczyniać się do opóźnień w terminowej realizacji dostaw, negatywnie wpływając na efektywność
funkcjonowania Grupy Kapitałowej.
Mogą pojawić się również wcześniej nieprzewidziane problemy z transportem towarów do Europy, które
spowodują czasowe wstrzymanie dostaw. Ponadto, Grupa nie ma wpływu na wysokość narzucanych przez
państwo i Unię Europejską ceł importowych. Ewentualne zwiększenie kosztów związane z powyższymi
czynnikami może spowodować konieczność podwyższenia cen sprzedaży oferowanego asortymentu przez
Grupę, co może przełożyć się na poziom sprzedaży lub będzie skutkowało pogorszeniem rentowności
działalności.