Szanowni Państwo,
Rok 2022 bkolejnym wymagającym rokiem w giełdowej historii Larq S.A. („Larq”). Utrzymująca się
niepewność w pierwszych miesiącach spowodowana była faktem nadal utrzymanego zagrenia
epidemiologicznego wirusem SARS-CoV19, który zszedł na dalszy plan w związku z wojną toczącą się
na Ukrainie. Kolejnym problemem, z którym przyszło się mierzyć przedsiębiorstwom w 2022 r. była
sytuacja makroekonomiczna oraz związana z nią rosnąca inacja, która wymusiła dodatkowy przegląd
kosztów w Larq jaki i w spółkach porelowych.
Synergic sp. z o.o. („Synergic”) działający w obszarze reklamy zewnętrznej rozpoznał w 2022 r.
przychody w kwocie 24,4 mln zł, wobec 18,7 mln wygenerowanych w 2021 r., co stanowi wzrost
rok do roku wynoszący 30%. Wprowadzone ograniczenia związane z przemieszczaniem się ludzi,
w tym zamknięcie granic i ograniczenia w ruchu lotniczego oraz wprowadzone ograniczenia w handlu
w związku z epidemią wirusa SAAR-CoV19 przestały mieć wpływ na realizację budżetów
markengowych przez klientów Synergic, co pozytywnie wpłynęło na wysokość osiągniętych
przychodów przez spółkę. Ponadto Synergic realizował postanowienia dotyczące zatwierdzonego
układu w ramach uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego i nie identykuje ryzyka
związanego z jego wykonaniem. Rok 2023, po unormowaniu się sytuacji makroekonomicznej, będzie
dla Synergic rokiem, w którym spółka zamierza poprawić pozycję konkurencyjną i szybko zdobyw
rynek nośników.
Kolejna notowana spółka porelowa Larq, tj. Brand24 S.A. („Brand24”) osiągnęła przychody ze
sprzedaży w wysokości 22,8 mln zł, z czego blisko 75% przychodów pochodziło ze sprzedaży usług
w wersji globalnej. W porównaniu do poprzedniego roku Brand24 zanotował wzrost przychodów o
6,4 mln zł (+41%). Blisko półtora roku temu Brand24 uruchomił drugi produkt o nazwie Insights24. Jest
to produkt zaawansowanych, łautomatycznych raportów zawierających kluczowe wnioski
i rekomendacje. Ten produkt przesuwa granicę w zakresie tego co postrzegamy jako wnioski”,
ponieważ potra odnajdywać skomplikowane trendy i korelacje w dyskusji na temat marek.Stanowi to
bezcenną wiedzę, szczególnie dla największych brandów. W omawianym okresie sprawozdawczym,
Brand24 prawie zdublowwartość EBITDA z poziomu 2,9 mln do kwoty 5,3 mln oraz istotnie
poprawił zysk neo. Spółka kryzys związany z chwilową blokadą danych z Facebook oraz Instagrama ma
za sobą, czego dowodzą kolejne rekordowe wyniki kwartalne za I kwartał 2023 r.
i wierzymy, że spółka wyszła z niego wzmocniona i zmotywowana do powrotu na ścieżkę wzrostów.
YouLead sp. z o.o. („YouLead”), kolejna spółka technologiczna w naszym porolio. To właściciel
autorskiego oprogramowania klasy sales & markeng automaon, wspierającego generowanie
i konwertowanie tzw. lead’ów sprzedażowych - jest w fazie intensywnego rozwoju
oprogramowania. W minionym roku spółka kolejny rok poprawiła przychody przekraczające 3,1 mln
zł. Oprogramowanie to jest komercjalizowane przez Spółkę w modelu SaaS. Klientami YouLead są m.in.
wiodący deweloperzy, dilerzy samochodów oraz operatorzy dużych sklepów e-commerce. Wierzymy,
że YouLead podąży ścieżką wytyczoną przez Brand24 i w kolejnych okresach będzie intensywnie
zwiększać skalę prowadzonej działalności.
Nextbike Polska S.A. („Nextbike”) – pandemia wywołana wirusem SARS-CoV19 znacząco wpłynęła
na prowadzoną działalność operacyjną w tej spółce, co w konsekwencji sprawiło, że zarząd Nextbike
podjął decyzję o konieczności złożenia wniosku o otwarcie przyspieszonego postępowania
restrukturyzacyjnego. Rok 2022 to okres prowadzonych negocjacji dotyczących możliwości
i harmonogramu spłat zobowiązw ramach układu czego efektem było złożenie do sądu na przełomie
3 i 4 kwartału dokumentów dotyczących zatwierdzenia przyspieszonego postępowania układowego.
Jednocześnie to czas, w którym prowadzone były szeroko zakrojone wewnętrzne działania
optymalizacyjne po stronie kosztowej, jak i procesowej. W wyniku ograniczonych możliwości
budżetowych części samorządów Nextbike z częścią miast przedłużał realizowane już kontrakty
wykorzystując obecny sprzęt, co pozytywnie wpływa na wyniki spółki oraz generowany cash-ow.
Wszystkie powyższe czynniki miały wpływ na wycenę aktywów Larq w 2022 r. , która w efekcie
zmniejszyła się o 1,1 mln w stosunku do 2021 roku, co z kolei wpłynęło negatywnie na osiągnięte
przez Larq wyniki. Wierzymy jednak, że jest to stan przejściowy, ponieważ wyniki naszych spółek
w 2022 r. poprawiły się w porównaniu do wyników za 2021 r..
Odebraliśmy lekcję pokory, ale także ogromnie ważną lekcję biznesową, udowadniając tym samym,
że potramy skutecznie działać w bardzo trudnym i szybko zmieniającym się otoczeniu. Bez wątpienia
sytuacja związana z kryzysem wojennym, uchodźczym oraz inacyjnym, była dla nas i naszych spółek
porelowych kolejnym wyzwaniem. Jesteśmy przekonani, że dotychczasowe doświadczenia z 2021
r. pozwoliły nam z tej próby wyciągnąć pozytywne wnioski, co jest widoczne w wynikach nansowych
naszych spółek porelowych, które to w 2022 r. zanotowały wzrosty na praktycznie wszystkich
kluczowych miernikach wartości tj. przychody, EBITDA oraz zysk neo.
Dziękuję za okazane zaufanie i życzę Państwu dużo zdrowia, siły i pozytywnej energii do działania w
czasach, w których nie będą nas trapić kryzysy epidemiologiczne, wojenne oraz ekonomiczne.
Z poważaniem,
Wojciech Byj
Prezes zarządu LARQ S.A.