
Roczne sprawozdanie z działalności emitenta - Talex S.A. w Poznaniu
3 / 29
Center certyfikowane na zgodność ze standardami europejskiej normy EN 50600, zarówno w ośrodku w
Poznaniu, jak i we Wrocławiu.
W ramach usług zachowania ciągłości działania procesów biznesowych, Talex S.A. udostępnia swoim
klientom usługi zapasowego Data Center, biura zapasowe obejmujące powierzchnie biurowe wyposażone
w niezbędną infrastrukturę IT, zintegrowaną z systemami klienta oraz usługi Centrum Nadzoru polegającą
na całodobowym monitorowaniu sieci teletransmisyjnych, urządzeń IT oraz aplikacji.
Spółka świadczy usługi Contact Center w zakresie rejestracji i obsługi incydentów oraz usługi HelpDesk
w obszarze wspieranych technologii IT. Spółka świadczy także usługi w zakresie instalacji, relokacji, zmian
i usuwania sprzętu i oprogramowania IT, w tym przeprowadzanie masowej wymiany infrastruktury
teleinformatycznej u dużych klientów, zwłaszcza posiadających oddziały rozproszone na teranie całego
kraju oraz usługi usuwania awarii w środowiskach IT klienta. Zarządzanie usługami serwisowymi w Talex
S.A. certyfikowane jest na zgodność z wymogami normy ISO 20000-1:2011.
Paleta usług w zakresie produkcji oprogramowania obejmuje tworzenie własnego oprogramowania,
budowę modułów rozszerzających istniejące aplikacje, strojenie aplikacji do konkretnych potrzeb klienta
czy tworzenie kodów wykorzystywanych w procesach integracyjnych. Działamy w nowoczesnych
technologiach z wykorzystaniem mechanizmów sztucznej inteligencji, tworząc między innymi responsywne
i progresywne aplikacje webowe. Produkowane przez Spółkę oprogramowanie wykorzystywane jest
w instytucjach finansowych, przedsiębiorstwach państwowych oraz dużych firmach przemysłowych.
Talex S.A. jest partnerem wielu wiodących producentów sprzętu i oprogramowania. Kompetencje
pracowników firmy, w zakresie najnowszych technologii, potwierdzone są licznymi certyfikatami
i świadectwami uzyskanymi w wyniku odbytych szkoleń i zdania egzaminów. Procedury wszelkich działań
w firmie zgodne są z systemem zarządzania jakością określonym w normie ISO 9001:2000. Ze względu na
specyficzny profil działalności oraz na rangę klientów Spółka uzyskała również certyfikat ISO 27001:2005
potwierdzający, że stosowane przez nią procedury zapewniają pełne bezpieczeństwo informacji i danych
klienta, a także certyfikat ISO 20000-1:2011 potwierdzający, że zarządzanie usługami IT, w szczególności
świadczonymi przez Spółkę usługami w zakresie instalacji, relokacji, rozbudowy, zmian, usuwania sprzętu
i oprogramowania oraz usuwania awarii sprzętu i oprogramowania dla partnerów biznesowych Spółki, jest
zgodne z tym międzynarodowym standardem.
Rynek IT w Polsce oraz strategia i perspektywy rozwoju Spółki
Eksperci rynku wskazywali w pierwszych miesiącach 2022 r., że rok analizowany rok powinien przynieść
istotną poprawę koniunktury po wyraźnie słabszych latach 2020 i 2021. Eksperci Gartnera szacowali, że
rok 2022 powinien przede wszystkim przynieść znaczący wzrost w segmencie oprogramowania, na
poziomie blisko 11,5% (szacunki dotyczące roku 2021 wskazywały wzrost na poziomie 9%). Podobnie
szacunki dotyczyły wzrostu na rynku sprzętu IT, na poziomie bliskim 15% (wobec 8% szacowanych na rok
2021). Z kolei, wzrosty w segmentach usług data center oraz usług informatycznych szacowane były na
poziomach odpowiednio po ok 5%. Zaprezentowane szacunki analitycy wskazywali z dużą ostrożnością,
spodziewając się większej dynamiki wzrostów w roku 2022, powodowanej przede wszystkim uspokojeniem
sytuacji dotyczącej pandemii COVID-19. Analitycy jednocześnie podkreślali, że jednym z warunków
osiągniecia prognozowanych trendów wzrostowych jest stabilizacja na rynku produkcji półprzewodników.
W ocenie Spółki wskazane prognozy w zauważalnym stopniu potwierdziły się dopiero w czwartym kwartale
2002 roku., gdyż obserwacje rynku za okres trzech kwartałów nie potwierdziły prognozowanej istotnej
zmiany koniunktury.
Wskazane szacunki były prezentowane w okresie poprzedzającym konflikt zbrojny na terenie Ukrainy.
Eksperci z dużą ostrożnością wypowiadają się o realnym wpływie trwającej wojny na przyszłą sytuację
gospodarczą, w szczególności w Europie i w Polsce. Z jednej strony, obecna sytuacja geopolityczna skłania
do poszukiwania rozwiązań zapewniających wysoki poziom bezpieczeństwa rozwiązań IT, z drugiej strony,
firmy w sposób naturalny podchodzą z rezerwą do wydatkowania środków na inwestycje. Eksperci
podkreślają również, że dwuletni okres pandemii zahamował procesy unowocześnia infrastruktury IT, co w
najbliższym czasie powinno przenieść wyraźny wzrost popytu w tym sektorze.
Oceny analityków rynku przedstawiane w czwartym kwartale 2022 r. wskazywały na prognozowane
ożywienia rynku zakupów w okresie roku 2023, w szczególności ze względu na wyraźne spowolnienie
dynamiki inwestycji w sektorze IT w latach 2021-2022. Gartner wskazuje, że trend wzrostowy w zakupach
usług i technologii IT będzie się utrzymywać pomimo okresu spowolnienie gospodarczego oraz spadku siły