samochodami po Polsce oraz zwiększoną mobilność Polaków. Ponadto na wzrost konsumpcji paliw miała wpływ tzw. turystyka
paliwowa spowodowana znacznymi różnicami cenowymi paliw w stosunku do sąsiadów z zachodniej i południowej granicy.
Należy zaznaczyć, że w czasie wakacji kilku kluczowych graczy rynkowych wprowadziło promocję cenową, która spowodowała
mocną presję na marże detaliczne. W ten sposób rosnące ceny w hurcie paliw przez dłuższy czas nie mogły być niwelowane
odpowiednimi działaniami na rynku detalicznym. Jednocześnie rynek detaliczny paliw, podobnie jak inne sektory gospodarki,
zmagał się z wysoką inflacją i wzrostem kosztów.
5.2.5. PRODUKTY ASFALTOWE
Rok 2022 miał być dla budownictwa czasem tzw. „odbicia” po dwóch latach pandemii. Na początku ubiegłego roku wydawało
się, że sytuacja jest względnie unormowana, ale niestety wojna w Ukrainie silnie wpłynęła na gospodarkę i dotknęła również
sektor budowlany. Dodatkowo zanotowano wzrost kosztów pracowniczych, paliw oraz energii. Pomimo tych negatywnych
czynników rynek robót drogowych w 2022 r. był okresem pozytywnym, dzięki między innymi realizacji projektów finansowanych
przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Na rozwój robót drogowych w 2022 r. i latach kolejnych będzie miała wpływ realizacja rządowego Programu Budowy Dróg
Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Program zakłada ukończenie wszystkich planowanych obecnie dróg szybkiego
ruchu i połączenie wszystkich polskich regionów i miast wojewódzkich siecią bezpiecznych i komfortowych dróg. Łącznie na
realizację inwestycji ujętych w tym programie przeznaczona zostanie kwota ok. 294,4 mld zł. Jest to największy program
drogowy w historii Polski. Uzupełnieniem programu jest program budowy 100 obwodnic, w ramach którego ma powstać kolejne
850 km dróg o szacunkowej wartości robót drogowych ok. 28 mld zł w okresie do 2030 r.
W 2022 r. oddano do ruchu 26 odcinków dróg o łącznej długości 321,8 km, podpisano umów na budowę dróg o łącznej długości
333,4 km i wartości 12,8 mld zł. Wydatki inwestycyjne zamknęły się w kwocie ponad 18 mld zł.
Plan na 2023 rok zakłada:
Oddanie 18 zadań o łącznej długości 256,6 km
• Ogłoszenie przetargów na 38 zadań, których łączna długości wynosi 564,2 km
5.2.6. GAZ ZIEMNY
Już pod koniec 2021 roku obserwowano olbrzymi wzrost zmienności cen tego surowca. Jednak dopiero 2022 rok przyniósł
największe zmiany. Wraz z wybuchem wojny w Ukrainie podaż surowca na europejskie rynki stanęła pod znakiem zapytania.
Ograniczenie przesyłu przez gazociąg Yamal, spowodowało pierwsze poważniejsze wzrosty cen surowca. Następnie
wstrzymanie dostaw gazociągiem Nord Stream oraz finalnie jego uszkodzenie znacząco odbiło się na rynku. Dla gazu oznaczało
to oddalenie się od średniej ceny z ostatnich 20 lat oscylującej wokół 15 EUR/MWh do poziomów powyżej 200 EUR/MWh.
Europa posiadała ograniczone wydobycie własne, które nie jest w stanie pokryć jej zużycia, dlatego również Polska odczuła
problem dostaw.
Szukając alternatyw dla rosyjskiego paliwa Europa zwróciła się w stronę dostaw morskich, czyli importu poprzez metanowce
szeroko rozumiane jako transporty LNG - Liquefied Natural Gas. PGNiG odebrał w terminalu w Świnoujściu w 2022 r. ok. 4,23
mln ton LNG (ok. 5,83 mld m
3
) i w porównaniu do 2021 r. to o ok. 1,45 mln ton LNG więcej (ok. 2 mld m
3
). Rekordowy rok
zanotowała także Litwa, gdzie w 2022 r. odebrano ok. 2,8 mln ton LNG, czyli ok. 3,8 mld m
3
– jest to wzrost o ok. 1 mln ton LNG
(ok. 1,38 mld m
3
). Według danych ISE, w sierpniu 2022 eksport z terminali USA wynosił ok. 6,2 mln ton LNG a we wrześniu było
to 87 metanowców transportujących ok. 6,3 mln ton LNG. Z tego prawie 70% ładunków, czyli 4,37 mln ton, trafiło do Europy.
W grudniu ISE szacuje transporty na poziomie nawet 7,5 mln ton LNG. 15 grudnia 2022 r. do krajów odbierających LNG dołączyły
Niemcy. Terminal FSRU Hoegh Esperanza w ramach testów przesłał na koniec 2022 r. pierwsze 4 mln m
3
do niemieckiej sieci
gazowej. Terminal w Wilhelmshaven jest pierwszym z sześciu terminali FSRU w Niemczech, które mają zostać uruchomione do
końca 2023 r., w celu zastąpienia rosyjskich dostawy gazu ziemnego.
Zastąpienie wolumenu, tłoczonego ze wchodu, na co dzień gazociągami do Europy, okazało się wielkim wyzwaniem
logistycznym. Przestawienie się starego kontynentu na import drogą morską oznaczało bowiem potrzebę konkurowania
z rynkiem azjatyckim, który był głównym odbiorcą LNG na świecie. Sytuację dodatkowo skomplikowało wcześniej wspomniane
uszkodzenie gazociągu na dnie Bałtyku. Swój wkład w sytuację ekonomiczną Europy miała również pogoda, która okazała się
znacznym wyzwaniem. Stosunkowo gorące i bezwietrzne lato przełożyło się na ograniczenia w produkcji energii elektrycznej w
wielu europejskich krajach. Między innymi Francja, zmuszona została do zmniejszenia generacji z reaktorów atomowych,
z uwagi na wysoką temperaturę rzek, zwiększając zapotrzebowanie na gaz ziemny. Również Wielka Brytania i Niemcy usilnie
szukały alternatyw do pokrycia braków w produkcji energii z elektrowni wiatrowych. Europa stanęła przed wyzwaniem
utrzymania źródeł zasilania jednocześnie uzupełniając za wszelką cenę magazyny gazu przed nadchodzącą zimą. Zima natomiast
w czwartym kwartale 2022 okazała się lżejsza niż zakładano. Temperatury znacznie powyżej średniej sezonowej w Europie