
JEDNOSTKOWY RAPORT ROCZNY 2022 | 15
zbrojnego na Ukrainie na polską lub (i) globalną
gospodarkę, może skutkować zmniejszeniem
popytu na dobra luksusowe, w tym negatywnie
wpłynąć na sektor motoryzacyjny. W przeszłości
rynek dóbr luksusowych był istotnie mniej
wrażliwy na cykle koniunkturalne występujące w
gospodarce.
Ryzyko ograniczeń życia społecznego i
gospodarczego w związku z pandemią
COVID-19
Rozwój sytuacji epidemiologicznej związanej
z COVID-19 w Polsce, w tym ewentualne jej
pogorszenie w przyszłości, może spowodować
nałożenie doraźnych administracyjnych
ograniczeń życia społecznego i gospodarczego
(tzw. „lockdown”), w tym m.in. ograniczeń,
zakazów w prowadzeniu działalności przez salony
sprzedaży czy punkty usługowe, ograniczeń
w swobodzie przemieszczania się, czy transporcie
towarów. Wprowadzenie powyżej
wspomnianych lub innych ograniczeń może
doprowadzić do czasowego ograniczenia skali
działalności Spółki jak i Spółek zależnych we
wszystkich jej segmentach, negatywnie
wpływając na jej wyniki finansowe, kondycję
i płynność finansową.
W ocenie Zarządu, pomimo modyfikacji modelu
działalności Spółek Zależnych, w tym modelu
sprzedaży dilerskiej samochodów oraz obsługi
klientów w celu zmniejszenia wpływu
ewentualnych ograniczeń administracyjnych
związanych z pandemią na funkcjonowanie Spółki
jak i Spółek Zależne, ze względu na specyfikę
prowadzonej działalności, pozostanie szczególnie
narażona na ryzyko lockdownu.
Ryzyko związane z realizacją
porozumienia między JLR a Grupą w
sprawie spłaty zobowiązań
W związku z zakończeniem działalności
importerskiej dla samochodów Jaguar i Land
Rover przez British Automotive Polska S.A. Grupa
posiada istotne zobowiązania handlowe wobec
koncernu Jaguar Land Rover. Ze względu na
obecną sytuację finansową, związaną m.in.
z pandemią COVID-19, realizowanymi
w minionych latach, w porozumieniu
z producentem, agresywnymi planami ekspansji
marek Jaguar i Land Rover, w tym inwestycjami
w rozwój sieci dilerskiej, oraz zakończeniem,
z końcem 2022 r. działalności dealerskiej
w zakresie sprzedaży nowych samochodów
Jaguar i Land Rover przez British Automotive
Gdańsk Sp. z o.o., British Automotive Łódź spółka
z o.o. oraz British Automotive Silesia Sp. z o.o.
Grupa nie posiada możliwości niezwłocznej spłaty
zadłużenia, w szczególności w całym jego
wymiarze.
22 października 2021 r. między Spółką, Jaguar
Land Rover Limited (JLR), Książek Holding Sp.
z o.o. (KH) oraz wchodzącymi w skład Grupy
Kapitałowej spółkami dilerskimi oraz spółką
British Automotive Polska S.A. zostało zawarte
porozumienie o spłacie zadłużenia Spółki oraz
BAP względem JLR. Porozumienie pozwoliło na
kontynuację działalności dilerskiej przez
podmioty z Grupy i miało umożliwić
wypracowanie i (lub) pozyskanie przez Grupę
środków niezbędne dla spłaty zobowiązań wobec
producenta.
Nieosiągnięcie przez Grupę zakładanych
wyników finansowych umożliwiające terminową
spłatę zobowiązań może w konsekwencji
doprowadzić do wypowiedzenia przez JLR
zawartego porozumienia i podjęcia działań
windykacyjnych, zagrażających kontynuowaniu
działalności przez Grupę. W 2022 r. British
Automotive Polska S.A. nie spłacała rat zgodnie z
harmonogramem, ale uzyskała prolongaty od JLR
odnośnie ostatnich spłat potwierdzone mailowo.
Ryzyko związane z kontynuacją
współpracy z Inchcape JLR Poland Sp.
z o.o.
Wchodzące w skład Grupy spółki zależne British
Automotive Centrum Sp. z o.o. (BAC), British
Automotive Gdańsk Sp. z o.o. (BAG), British
Automotive Łódź spółka z o.o. (BAŁ) oraz British
Automotive Silesia Sp. z o.o. (BAS) w 2022 r.