Raport roczny 2022 Pismo Prezesa Zarządu 1
Drodzy Akcjonariusze
Miniony, 2022 rok był zarówno dla Spółki jak i dla całej branży IT oraz
gospodarki światowej kolejnym, po latach 2020-2021 roku, okresem szczególnych
wyzwań. Trwająca ponad 3 lata światowa pandemia koronawirusa Covid-19
zmusiła wszystkich uczestników rynku do istotnych zmian w sposobie prowadzenia
biznesu. Skala zjawiska jak i jego zupełnie nowy w znacznej części nieznany
charakter zmusiła uczestników rynku podejmowanie adekwatnych reakcji często w
bardzo krótki czasie.
Zarząd Spółki, kierując się jej interesem oraz mając na uwadze potrzeby
klientów, podjął szereg decyzji pozwalających na możliwie niezakłócone
świadczenie usług. Szczególną uwagę zwróciliśmy na zachowanie reżimów
sanitarnych ograniczających możliwość zarażenia naszych pracowników oraz
pracowników naszych klientów. Niezakłócone kontynuowanie świadczenia usług
było również możliwe dzięki wypracowywanej i rozwijanej z w ostatnich latach
polityce mobilności działania.
Nieustannie zachodzące zmiany polityczno-gospodarcze mają realny wpływ
funkcjonowania przedsiębiorstw. Do kluczowych czynników makroekonomicznych
w odniesieniu do minionego roku należy zaliczyć przede wszystkim: poziom
inwestycji w gospodarce, poziom inflacji, ceny nośników energii oraz kursy walut
- ównie USD i EUR. Stan gospodarki, a z co za tym idzie kondycji przedsiębiorstw,
w pierwszej kolejności wpływa na ograniczenie poziomu inwestycji, w tym równi
inwestycji w rozwiązania informatyczne. Nie bez wpływu na sytuację otoczenia
gospodarczego Spółki pozostawała również trwająca od przeszło roku wojna w
Ukrainie.
W 2022 roku Spółka osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości
81.624 tys. PLN oraz zysk netto w wysokości 1.748 tys. PLN. Wynik finansowy
Spółki, a jej zysk (strata) netto kształtował się w poszczególnych kwartałach na
następujących poziomach: 2.910 tys. PLN (1. kw.), - 1.655 tys. PLN (2. kw.),
- 1.659 tys. PLN (3. kw.) oraz 2.151 tys. PLN (4. kw.); co wskazuje, że kondycja
otoczenia gospodarczego Spółki nie osiągnęła jeszcze poziomu stabilizacji z przed
okresu pandemii. Na osiągnięte wyniki w istotny sposób wpłynęła również
dynamicznie zmieniająca się w okresie roku 2022 sytuacja na rynku źródeł energii,
w szczególności energii elektrycznej. Spółka zauważa u klientów stopniowy proces
powrotu do zakupów w obszarze IT. Proces ten w ocenie Zarządu w okresie
najbliższego i kolejnego roku powinien charakteryzować się intensyfikacją biorąc
pod uwagę zarówno nowe wyzwania technologiczne, jak i konieczność
inwestowania w infrastrukturę IT przedsiębiorstw, która w ostatnich dwóch - trzech
latach nie była odnawiana.
Raport roczny 2022 Pismo Prezesa Zarządu 2
Zarząd Spółki, analizując otoczenie gospodarcze, optymistycznie patrzy na
rok bieżący i lata kolejne. Analizując szacunki ekspertów rynków należy zauważyć,
że oceny analityków rynku przedstawiane w czwartym kwartale 2022 r.
wskazywały na prognozowane ożywienia rynku zakupów w okresie roku 2023, w
szczególności ze względu na wyraźne spowolnienie dynamiki inwestycji w sektorze
IT w latach 2021-2022. Eksperci rynku wskazują, że trend wzrostowy w zakupach
usług i technologii IT będzie się utrzymywać pomimo okresu spowolnienie
gospodarczego oraz spadku siły nabywczej klientów powodowanej inflacją. W
ocenie analityków budżety przedsiębiorstw będą odporne na recesję, ze względu
na dużą presję na rozwój cyfrowych inicjatyw biznesowych. Dokonując szacowania
dynamiki wzrostu poszczególnych elementów rynku IT analitycy przewidują
wzrosty usług komunikacyjnych o 2,4%, systemów dla data center o 3,4 %, usług
IT o 7,9% i oprogramowania o 11,3%, a jedynie spadek rynku urządzeń IT na
poziomie 0,6%.
Konsekwentnie realizowana strategia Spółki zakłada, że znaczna część jej
działalności opiera się na stałej, wieloletniej i kompleksowej obsłudze w zakresie
informatyki dużych podmiotów gospodarczych. Staramy się zwiększać liczbę
klientów kluczowych oraz generować część przychodów ze współpracy z wieloma
mniejszymi kontrahentami, unikając w ten sposób ryzyka związanego
z uzależnieniem od dużych klientów. Spółka w minionym roku podpisała szereg
kolejnych, znaczących dla przedsiębiorstwa umów. Spółce udało się pozyskać
kolejnych klientów oraz podpisać kolejne wieloletnie umowy z dotychczasowymi
partnerami biznesowymi Spółki, w tym umowy na dalszą konsolidację uug
informatycznych i utrzymywanie środowisk IT klienta.
Naszymi głównymi dostawcami od wielu lat polskie i światowe koncerny
informatyczne, takie jak Hewlett Packard, IBM, Dell Computer, Lenovo, Microsoft
i inne. Posiadamy podpisane umowy partnerskie z przodującymi na świecie
producentami sprzętu i oprogramowania. Nasi inżynierowie, uczestnicząc
w specjalistycznych kursach i szkoleniach oraz zdając egzaminy kwalifikacyjne,
zdobywają wiedzę i umiejętności owocujące później w kontaktach z klientami.
Lista certyfikatów uzyskiwanych przez naszych pracowników ciągle się rozszerza.
Ciągła dbałość o rozwój infrastruktury umożliwia nam oferowanie naszym
klientom najbardziej zaawansowanych usług. Dotyczy to szczególnie usług
outsourcingowych oraz usług chmurowych realizowanych w naszym Centrum
Przetwarzania Danych (Data Center). Nasze kompetencje w zakresie realizacji tych
usług, oparte o międzynarodowe standardy i wsparte certyfikatami naszych
inżynierów. Nasze zasoby i infrastruktura w tym zakresie, stanowią atrakcyjną
ofertę dla kluczowych klientów sektora finansowego i przemysłowego.
W kolejnych latach planujemy dalej rozwijać nasze usługi i zasoby w oparciu
o infrastrukturę Data Center aby w ten sposób umacni pozycję firmy w
segmencie usług Cloud Computing. Zgodnie bowiem z tendencjami rynku IT,
tradycyjne technologie informatyczne zaczną tracić na znaczeniu, a dominującymi
Raport roczny 2022 Pismo Prezesa Zarządu 3
nurtami okażą się takie rozwiązania jak Chmura (IaaS, PaaS, SaaS) ogólnie
określane ITaaS, analizy danych Big Data, IoT, BI, AI czy rozwiązania mobilne.
W trosce o zapewnienie jak najwyższej jakości usług, Spółka stale utrzymuje
certyfikat potwierdzający, że świadczone przez nas usługi IT zarządzane są
zgodnie z normą ISO 20000. Zakres oferowanych przez nas usług serwisowych
i wsparcia technicznego jest stale poszerzany. Spółka również stale utrzymuje i
rozwija Zintegrowany Systemem Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem
Informacji oparty o wymagania norm ISO 9001:2015 i 27000:2017. Talex S.A.
może się poszczycić uzyskanym w 2019 certyfikatem wg standardu EN50600 class
4 (najwyższej) dla obu posiadanych Centrów Danych w Poznaniu i Wrocławiu.
Czynniki mające wpływ na osiągnięte przez Spółkę wyniki w perspektywie
kolejnego półrocza to przede wszystkim realizacja umów ze stałymi, wieloletnimi
klientami Spółki, w szczególności z klientami sektora bankowo finansowego,
takimi jak Santander Bank Polska SA, Credit Agricole Bank Polska SA i PKO Bank
Polski SA oraz klientami z innych sektorów jak Grupa Allegro Sp. z o.o., Eurocash
S.A. i Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.
W nadchodzącym okresie Spółka planuje dalej konsekwentnie koncentrować
swoją działalność na outsourcingu usług informatycznych, świadczeniu usług
integracyjnych w zakresie technologii informatycznych oraz produkcji
oprogramowania. Traktując usługi outsourcingowe jako jeden ze strategicznych
kierunków rozwoju, Spółka konsekwentnie, od kilku już lat, rozwija kompetencje
i niezbędną infrastrukturę techniczną. Podobnie jak w latach minionych, będziemy
dążyli również do podnoszenia naszych kompetencji i ugruntowywania pozycji
profesjonalisty w branży IT.
Zarząd Spółki przygląda się wciąż sytuacji sanitarno epidemiologicznej
związanej z pandemią korononawirusa COVID-19, zarówno w kraju jak i poza jego
granicami. Ze względu na nietypowość sytuacji związanej z pandemią
korononawirusa COVID-19 oraz bardzo szeroki obszar geograficzny dotknięty
pandemią, trudno na chwilę obecną prognozować jak ta sytuacja dalej będzie
wpływać na kondycję ekonomiczną i przyszłe decyzje gospodarcze klientów Spółki
oraz rynku. Mając na uwadze funkcjonowanie samej Spółki, należy podkreślić, że
istotna część jej część przychodów pochodzi z umów wieloletnich w zakresie
outsourcingu IT świadczonego dla jej klientów, co istotnie wpływa na zachowanie
stabilności jej funkcjonowania.
Ze szczególną uwagą Zarząd Spółki przygląda się również otoczeniu
gospodarczemu Spółki; źródła ryzyka oraz ich potencjalny i faktyczny wpływ na
funkcjonowanie Spółki są stale rozpoznawane na poszczególnych poziomach
zarzadzania przedsiębiorstwa. Konsekwentne budowanie świadomości kadry
menadżerskiej, że ryzyko jest stałym elementem prowadzania działalności
gospodarczej pozwala w istotnym stopniu podejmować działania minimalizujące
prawdopodobieństwo wystąpienia konkretnych ryzyk. Okres pandemii COVID, a
także wcześniejsze doświadczania związane z destabilizacją rynku jak np. na rynku
Raport roczny 2022 Pismo Prezesa Zarządu 4
inwestycyjnym w roku 2008, wyczuliły kadrę menadżerską stalą analizę możliwych
wystąpienia ryzyk, a w szczególności przeciwdziałaniu ich skutkom. Spółka opiera
swoje działanie o zrównoważone wykorzystywanie usług bankowych, o charakterze
dłużnym i inwestycyjnym, jak również budowanie zdywersyfikowanego portfela
dostawców usług. Spółka prowadzi również projekty zmierzające do zmniejszenia
kosztów prowadzonej działalności, w tym pozwalające na ograniczenia
uzależnienie do dostawców.
Istotną okolicznością dla funkcjonowania Spółki również jest fakt, że Talex
S.A. obecnie nie prowadzi, żadnych działań gospodarczych na rynku ukraińskim
lub z podmiotami istotnie zaangażowanymi na Ukrainie. Spółka nie jest również
zaangażowana bezpośrednio ani pośrednio na rykach rosyjskim i białoruskim.
Zarząd Spółki na bieżąco i z dużą uwagą przygląda się obecnej sytuacji oraz jej
rozwojowi, mając na uwadze, że może mieć ona realny wpływ na relacje
gospodarcze Spółki z jej klientami.
Szczegółowe informacje na temat działalności Spółki zamieszczone
w sprawozdaniu za rok 2022, do analizy których gorąco zachęcam.
Bardzo dziękuję wszystkim Akcjonariuszom za okazane nam zaufanie.
Pragnę zapewnić, że dokładamy wszelkich starań by stale umacniać naszą pozycję
na rynku.
kwiecień 2023 r.
Z poważaniem
Janusz Gocałek
Prezes Zarządu