
List Prezesa Zarządu do Akcjonariuszy
Szanowni Akcjonariusze,
Przedstawiamy Państwu raport roczny z działalności Grupy Kapitałowej Wittchen S.A. („Grupa”) oraz
spółki Wittchen S.A. („Spółka”) za 2022 rok.
Rok 2022 był kolejnym rokiem dynamicznego rozwoju Grupy Wittchen. Osiągnęliśmy historycznie
najwyższe poziomy przychodów oraz zysku w naszej ponad 30 letniej historii. Był to okres powracania
do normalności po okresie pandemii, ale również zwiększonej niepewności na rynkach finansowych,
wojny w Ukrainie. W minionym roku musieliśmy mierzyć się z czasowym, skokowym wzrostem kosztów
frachtu, przyspieszającą inflacją, a także zwiększoną zmiennością na kursach walut. Pomimo tych
przeciwności Grupa osiągnęła kolejny kamień milowy w postaci ponad 400 mln złotych przychodów ze
sprzedaży, a także wypracowała 63 mln złotych zysku netto, co stanowiło wzrost do poprzedniego roku
o 49%.
Osiągnięcie takich wyników było możliwe dzięki temu, że Grupa realizowała własną strategię rozwoju
zagranicznego w Internecie, za pośrednictwem własnych sklepów internetowych oraz platform typu
marketplace. W 2022 r. udział przychodów realizowanych w kanale sprzedaży internetowej stanowił
46% całości sprzedaży. Udział sprzedaży zagranicznej wzrósł o 6 pp. osiągając poziom 22% w
strukturze przychodów ze sprzedaży. Po okresie pandemii sprzedaż powróciła do salonów
stacjonarnych i wspomogła dynamikę sprzedaży.
W ramach rozwoju sprzedaży internetowej oraz zagranicznej Grupa w ciągu 2022 r. otworzyła e-sklep
w Rumunii, oraz nawiązała współpracę z 8 nowymi platformami typu marketplace, co spowodowało że
na koniec roku Grupa współpracowała już z 39 platformami w 22 krajach. Ponadto Grupa otworzyła 3
stacjonarne salony zagraniczne, 1 zlokalizowany w Czechach oraz 2 na Węgrzech.
Wspomniany powyżej wzrost przychodów finansowych był również możliwy dzięki poszerzeniu
asortymentu produktów oferowanych przez Grupę. Poza flagowym asortymentem, takim jak walizki i
akcesoria podróżnicze, torebki, galanteria skórzana Grupa rozwinęła asortyment odzieżowy, butów oraz
torebek w kolekcji Young.
Poprzez współpracę i rozmowy zarówno z nowymi, jak i wieloletnimi dostawcami, dzięki odpowiedniemu
poziomowi zatowarowania oraz wykorzystując warunki gospodarcze, Grupa była w stanie utrzymać
wysoki poziom marży brutto na sprzedaży (wzrost o 0,4 pp.) osiągając poziom 63% w 2022 r. Ponadto,
w dalszym ciągu prowadzone były działania mające na celu optymalizację kosztów operacyjnych, które
mimo presji inflacyjnej pozwoliły utrzymać marżę zysku netto w ujęciu procentowym na poziomie o 0,3
p.p. wyższym niż w roku 2021.
Dzięki dalszemu rozwojowi sprzedaży oraz optymalizacji kosztów Grupa wypracowała EBITDA w
wysokości 113 mln zł, co w porównaniu do 79 mln w 2021 r. daje przyrost ponad 43%.