
Elektrociepłownia „Będzin” S.A. ul. Langiewicza 23, 61-502 Poznań, kapitał zakładowy
15.746.000 zł (opłacony w całości), Sąd Rejonowy Poznań - Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu,
KRS: 0000064511, NIP: 6250007615, REGON: 271740563
Strona 3 z 4
2021 r. oraz na dzień 30 kwietnia 2022 roku spółka zależna, zgodnie z obowiązującymi przepisami
ETS podlega karze administracyjnej w wysokości równej iloczynowi liczby uprawnień do emisji, która
nie została umorzona, i jednostkowej stawki administracyjnej kary pieniężnej za rok okresu
rozliczeniowego, za który to rozliczenie powinno nastąpić. Organem administracji państwowej, który
przeprowadza kontrolę naruszenia oraz wymierza karę jest Wojewódzki Inspektor Ochrony
Środowiska (WIOŚ) W dniu 23 września 2021 roku spółka zależna została poinformowana o
wszczęciu z urzędu przez organ (WIOŚ) postępowania administracyjnego w związku z
niedokonaniem pełnego rozliczenia wielkości emisji w ustawowym terminie za rok 2020. Na dzień
sporządzenia niniejszego Stanowiska postępowanie administracyjne w tej sprawie nie zostało
zakończone. Dnia 4 kwietnia 2023 roku Spółka zależna otrzymała postanowienie WIOŚ dotycząc
wyznaczenia nowego terminu załatwienia sprawy dotyczącej wymierzenia Spółce administracyjnej
kary pieniężnej za niedokonanie pełnego rozliczenia wielkości emisji w terminie do dnia 8 maja 2023
roku. Zarząd spółki zależnej przewiduje kolejne przedłużenia terminu wydania decyzji o nałożeniu
kary.
Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 202 ww. ustawy w sprawach dotyczących administracyjnych
kar pieniężnych stosuje się odpowiednio przepisy działu III Ordynacji podatkowej z tym,
że uprawnienia organu podatkowego przysługują wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska.
Na podstawie art. 67a § 1 Ordynacji podatkowej organ podatkowy na wniosek podatnika
(uzasadniony ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym) może: 1) odroczyć termin
płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty; 2) odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę
zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie
zaliczek na podatek; 3) umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę
lub opłatę prolongacyjną.
Zarząd spółki zależnej w związku z charakterem prowadzonej działalności gwarantującej
bezpieczeństwo energetyczne obywateli aglomeracji śląsko-dąbrowskiej, zatem realizującej istotny
interes publiczny zakłada, że opisana powyżej kara administracyjna, może zostać w wyniku podjętych
działań prawnych umorzona w części lub w całości, a pozostała jej część może zostać przeznaczona
na inwestycje proekologiczne spółki zależnej. Rozważane jest także podjęcie decyzji o rozpoczęciu
działań określonych w przepisach prawa restrukturyzacyjnego. W przypadku niepowodzenia
powyższych działań, kontynuacja działalności w dłuższym okresie może być zagrożona.
Ad c)
Na dzień sporządzenia Sprawozdania Spółka nie posiada wymagalnych zobowiązań, które mogłyby
nie zostać pokryte, niemniej jednak Spółka wskazała, że spółka zależna., będąca jej głównym
aktywem poniosła w okresie 12 miesięcy 2022 roku istotną stratę, wynikającą głównie z konieczności
umorzenia zaległych i bieżących uprawnień do emisji CO
2
, które to zaległości powstały wskutek
bardzo istotnego wzrostu cen uprawnień do emisji CO
2
, przy jednoczesnym istotnym wzroście
pozostałych kosztów, w tym cen paliwa. Spółka zależna podjęła działania mające na celu
ograniczenie obciążeń z tytułu emisji CO
2
, niemniej zawarte w przygotowanym planie transformacji
działania ze względu na ich charakter mają horyzont średnioterminowy i wymagają pozyskania
dodatkowych środków na ich realizację.
Sytuacja spółki zależnej powoduje, że Spółka nie mogła liczyć na dodatkowe zasilenie z jej stronyw
roku 2022. W związku z powyższym Zarząd Spółki w celu wyeliminowania ryzyka niewypłacalności,
zrealizował następujące działania: zmiana Warunków Emisji Obligacji serii „A” polegających m.in.,
na wydłużenie terminu spłaty do dnia 31 grudnia 2024 r.