• zanieczyszczenia gleby, gruntu, wody, degradacji środowiska, substancje stanowiące
zagrożenie i szkodliwe substancje, wytwarzanie odpadów (w tym niebezpiecznych),
nadmierna emisja hałasu,
• zarządzanie zasobami wodnymi (nadmierne zużycie zasobów wodnych, kontrowersyjne
praktyki połowowe),
• bioróżnorodność i ekosystemy (narażenie na utratę różności biologicznej, ekosystemów,
negatywny wpływ na obszary i gatunki chronione i zagrożone, wylesianie,
kontrowersyjne: oczyszczanie terenu, pozyskiwanie drewna; degradacja gleby,
torfowisk),
• wykorzystywanie zasobów naturalnych, gospodarka w obiegu zamkniętym
(nieefektywne, nadmierne zużycie zasobów naturalnych, wpływ zasobów na produkt
i materiały, projektowanie i proces produkcji oparte na nietrwałości produktów,
niekorzystne dla środowiska praktyki związane z wydobyciem surowców).
2. Czynniki społeczne
• nieprzestrzeganie prawa pracy,
• bezpieczeństwo i higieny pracy pracowników,
• dyskryminacja (ze względu na wiek, płeć, pochodzenie, niepełnosprawność), brak
równouprawnienia: inne niekorzystne formy zatrudnienia; brak poszanowania
różnorodności, wolności poglądów, wyznania, zrzeszania się,
• nieprzestrzeganie praw człowieka (praca dzieci, praca przymusowa, łamanie prawa do
prywatności, praw do własności intelektualnej, nękanie w miejscu pracy),
• wpływ na otoczenie, lokalne społeczności (nieetyczne zachowania, naruszenia (np.
krzywda fizyczna ludzi, łamanie praw w tym człowieka), brak równego dostępu do
produktów i usług, brak dostępu do informacji, wysoki poziom
reklamacji/niezadowolenia klientów, łamanie konwencji (broń niekonwencjonalna)).
3. Czynniki związane z zarządzaniem
• łapownictwo i działania korupcyjne, oszustwa (nielegalne i nieetyczne płatności),
• niskie standardy zarządzania, nadzoru nad firmą, kultura korporacyjna (praktyki
antykonkurencyjne, naruszenia przepisów antymonopolowych, nieetyczne podejście
podatkowe, negatywny wpływ skutkujący koniecznością wypłaty odszkodowania, kar),
• brak standardów i mechanizmów kontroli,
• nieetyczne postępowanie lub negatywny wpływ na zdrowie klientów, negatywny
wpływ prowadzonej działalności na otoczenie, niska jakość produktów,
• bezpieczeństwo danych (brak ochrony prywatności i bezpieczeństwa danych),
• sprawozdawczość i rachunkowość (niejasne zasady rachunkowości i mało wiarygodna,
nietransparentna, ograniczona sprawozdawczość).
Zarządzanie ryzykami związanymi z klimatem w procesie kredytowym Klienta Biznesowego
Ryzyko związane ze zmianą klimatu rozpatrywane jest jako ryzyko kredytobiorcy wynikające
z fizycznych skutków zmiany klimatu, ryzyko odpowiedzialności prawnej za przyczynianie się