19
W ramach badania uwzględniono również wymóg poszanowania zasady DNSH oraz brak naruszania zasad
kooperacji z Krajowym Punktem Kontaktowym, o którym mowa w Części II Wytycznych OECD, oraz Business
& Human Rights Resource Centre.
Należyta staranność w odpowiedzialnym prowadzeniu działalności biznesowej w ramach Grupy FERRO znajduje
wyraz w rozbudowanym systemie compliance, opartym o procedury i rozwiązania systemowe, których zadaniem
jest zapewnienie przestrzegania zasad, wartości i praw określonych m.in. w aktach, o których mowa powyżej.
Nadrzędnym aktem prawa korporacyjnego jest dokument pt. „Kodeks etyki oraz postępowania w biznesie Grupy
Kapitałowej FERRO” („Kodeks Etyki”), określający podstawowe zasady, mechanizmy oraz rozwiązania
urzeczywistniające politykę zrównoważonego rozwoju opartą o wrażliwość oraz ukierunkowanie
przedsiębiorstwa na kwestie praw człowieka, jak również inne zagadnienia społeczne, środowiskowe, a także
rozwiązania poprawiające kanony ładu korporacyjnego, w tym zgodności działania Spółki z przepisami
powszechnie obowiązującego prawa. Obowiązujący w Spółce Kodeks Etyki określa zbiór zasad postępowania dla
wszystkich osób zatrudnionych w Spółce (zarówno na podstawie umowy o pracę, jak i osób współpracujących na
podstawie zlecenia, umowy o dzieło lub innego rodzaju umowy cywilnoprawnej) na każdym szczeblu. Dokument
reguluje funkcjonowanie FERRO w takich obszarach jak: zarządzanie etyką (w tym polityki przeciwdziałania
korupcji, łapownictwu i innym nadużyciom oraz uczciwej konkurencji), system anonimowego zgłaszania naruszeń
(„whistleblowing”), zarządzanie zaangażowaniem społecznym, polityki zarządzania zasobami ludzkimi oraz
zapewnianie przestrzegania praw człowieka, dotyczące ochrony danych i tajemnicy przedsiębiorstwa,
przeciwdziałania praktykom dyskryminacyjnym, znęcania się, przeciwdziałania konfliktom interesów
w działalności zawodowej czy dozwolonych przejawów gościnności i proponowania / przyjmowania
upominków). Na system aktów „wykonawczych” do Kodeksu etyki składają się m.in. następujące kluczowe
regulacje wewnątrzkorporacyjne FERRO:
• Kodeks postępowania Dostawców w Grupie FERRO,
• Polityka Środowiskowa,
• Polityka Różnorodności,
• Polityka aktywności na forum społeczności lokalnych,
• Polityka dialogu z interesariuszami,
• Polityka kształtowania relacji na linii pracownik – pracownik,
• Polityka kształtowania relacji na linii pracodawca - pracownik,
• Polityka kształtowania relacji na linii przełożony – pracownik,
• Polityka antydyskryminacyjna i antymobbingowa,
• Procedura postępowania w Grupie FERRO w związku z wręczaniem oraz przyjmowaniem prezentów i
upominków,
• Procedura postępowania w przypadku wystąpienia konfliktu interesów w Grupie FERRO,
• Polityka zarządzania brakiem zgodności (Politykę Compliance),
• Regulamin Zgłoszeń Wewnętrznych w Ferro S.A.,
• Polityka Poufności w Grupie FERRO,
• Polityka zgodności z przepisami o ochronie konkurencji w Grupie FERRO,
• Procedura Prawidłowej Komunikacji Grupy FERRO,
• Kodeks antykorupcyjny Grupy Ferro,
• Procedura na wypadek kontroli w Grupie Ferro,
• Regulamin sponsoringu i dobroczynności w Grupie Ferro.
Intencją Spółki jest propagowanie przyjętych w Kodeksie Etyki zasad i wyznawanych wartości w całym łańcuchu
dostaw, w tym również we współpracy z kontrahentami i dostawcami. Wyrazem tego jest m.in. wdrożenie oraz
upowszechnianie Kodeksu postępowania Dostawców w Grupie FERRO, jak również wdrażanie stosownych
klauzul umownych obligujących do przestrzegania zasad etycznych, prawa ochrony środowiska, poszanowania
praw człowieka i przestrzegania reguł uczciwej konkurencji. Elementem związanym z łańcuchem wartości
i dostaw jest Polityka aktywności na forum społeczności lokalnych oraz Polityka dialogu z interesariuszami.
Procesem rozciągniętym w czasie jest zbadanie i wyeliminowanie z łańcucha dostaw (w tym pośredniego)
podmiotów nierespektujących zasad i praw opisanych w aktach powołanych w art. 18 Rozporządzenia 2020/852.