Szanowni Akcjonariusze FERRO S.A.
W imieniu Zarządu Grupy Kapitałowej FERRO S.A. mam przyjemność przekazać Państwu
podsumowanie kluczowych dokonań Grupy FERRO w 2023 roku i perspektywy w nadchodzącym roku.
Przed rokiem ocenialiśmy, że 2023 rok będzie dla nas wszystkich kolejnym okresem pełnej mobilizacji
i koncentracji na postawionych sobie celach. Nasze przewidywania sprawdziły się. W minionym roku
nadal mieliśmy do czynienia z szeregiem czynników o charakterze zewnętrznym, które znacząco
wpływały na biznes FERRO oraz na całą branżę. Na wielu rynkach w naszym regionie widoczny był efekt
spadku nastrojów konsumenckich i ograniczenia dochodu rozporządzalnego w związku z wysoką
inflacją, co rzutowało przede wszystkim na sprzedaż segmentu armatury sanitarnej, czy też przesunięty
w czasie efekt pogorszenia sytuacji na rynku budowlano-montażowym, widoczny z kolei w
szczególności w wynikach segmentu armatury instalacyjnej. Natomiast segment źródeł ciepła
odczuwał dodatkowo negatywne skutki niejasności i chaosu informacyjnego, dotyczącego polityki
energetycznej w państwach należących do UE, co powodowało odraczanie decyzji zakupowych
konsumentów. Dodatkowo, jak większość przedsiębiorstw, w minionym roku nadal borykaliśmy się z
wysokimi kosztami, przede wszystkim transportu, logistyki, pracy czy finansowania.
Analizując wyniki poszczególnych kwartałów minionego roku można było zauważyć pewną stabilizację
kluczowych trendów i korzystny wpływ podejmowanych przez nas od lat decyzji strategicznych. W
efekcie, pomimo wymagającego otoczenia biznesowego skutkującego spadkiem przychodów Grupy
FERRO do 803 mln zł, tj. o 12% w porównaniu z bardzo mocnym rokiem 2022, to dzięki stale rosnącej
efektywności operacyjnej EBITDA w ub.r. sięgnęła niemal 118 mln zł i była jedynie nieznacznie niższa
w ujęciu rok do roku. Grupa FERRO zakończyła 2023 rok zyskiem netto na poziomie przekraczającym
67 mln zł, co z kolei oznacza wynik nieco lepszy niż w roku poprzednim.
Jesteśmy zadowoleni z osiągniętych rezultatów. Po raz kolejny potwierdziły one słuszność naszych
strategicznych decyzji dotyczących dywersyfikacji – zarówno geograficznej, jak i ofertowej. Obecność
na ponad 50 rynkach w regionie CEE (Europy Środkowo-Wschodniej) i SEE (Południowo-Wschodniej)
pozwala nam w pewnym stopniu niwelować w ramach Grupy wahania popytu w poszczególnych
krajach, które – chociaż zbliżone geograficznie i kulturowo – potrafią mocno się różnić pod względem
zachowań konsumenckich. Udowadniamy, że dzięki doskonałości operacyjnej, zwinności, dyscyplinie
kosztowej i doskonałym relacjom z naszymi kontrahentami, potrafimy umacniać pozycję Grupy FERRO,
nawet jeśli otoczenie makro nie jest naszym sprzymierzeńcem.
Rok 2023 był także kolejny okresem inwestycji w ramach Strategii F1R2, przygotowujących Grupę
FERRO do dynamicznego rozwoju w kolejnych latach, gdy – w co mocno wierzymy – trendy rynkowe
powrócą do znacznie bardziej sprzyjających. Zreorganizowaliśmy sprzedaż zagraniczną, czego
kluczowym elementem było otwarcie nowoczesnego centrum logistycznego i sprzedażowo-
szkoleniowego w Rumunii. Dzięki temu jesteśmy jeszcze bliżej klientów, możemy szybciej i bardziej
precyzyjniej dostosowywać ofertę do zmian zachodzących na rynku i coraz lepiej wykorzystujemy
synergie w ramach Grupy. Co więcej, w kolejnych spółkach Grupy FERRO systematycznie wdrażamy
zaawansowane rozwiązania IT, które wspierają nasz międzynarodowy rozwój. Wyrazem postępującej