WIADCZENIE
w sprawie stosowania
zasad
ŁADU KORPORACYJNEGO
w 2023 roku
Niniejsze oświadczenie stanowi wyodrębnioną cześć do sprawozdania z działalności spółki,
będącego częścią Raportu Rocznego Wawel S.A. za 2023 r.
WAWEL S.A.
2
Spis treści
1. Zasady ładu korporacyjnego, któremu podlegał Wawel S.A. w 2023 r. ..................................................................... 3
2. Przestrzeganie zasad ładu korporacyjnego zawartych w dokumencie „Dobre praktyki spółek notowanych na GPW
2021”. ......................................................................................................................................................................... 3
3. Opis głównych cech stosowanych w Spółce systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem w odniesieniu
do procesu sporządzania sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych. ....................... 6
4. Główni akcjonariusze. ................................................................................................................................................ 7
5. Na dzień przekazania raportu rocznego wszystkie akcje emitenta akcjami bez uprzywilejowania i każda akcja
daje prawo do jednego głosu. w związku z tym nie występują posiadacze papierów wartościowych emitenta, które
dawałyby specjalne uprawnienia kontrolne. ............................................................................................................. 7
6. Nie występużadne ograniczenia dotyczące przenoszenia prawa własności papierów wartościowych spółki oraz
żadne ograniczenia w zakresie wykonywania prawa głosu przypadające na akcje spółki. ........................................ 7
7. Opis zasad dotyczących powoływania i odwoływania osób zarządzających i uprawnienia osób zarządzających. .... 7
8. Opis zasad zmiany statutu lub umowy spółki............................................................................................................. 8
9. Sposób działania Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy. .......................................................................................... 8
10. Skład osobowy i zmiany w składzie osób zarządzających i nadzorujących w ciągu ostatniego roku obrotowego oraz
opis działania organów zarządzających i nadzorujących. ......................................................................................... 14
11. Polityka różnorodności. ............................................................................................................................................ 19
12. Informacje dotyczące Komitetu Audytu oraz wyboru i prac firmy audytorskiej. ..................................................... 19
                  
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
1. Zasady ładu korporacyjnego, któremu podlegał Wawel S.A. w 2023 r.
Zbiór zasad ładu korporacyjnego, któremu podlegał Emitent w 2023 r. zawarty jest w dokumencie „Dobrych Praktyk
Spółek Notowanych na GPW 2021” (Dobre Praktyki 2021, DPSN2021). Dokument ten dostępny jest na stronach
internetowych Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. pod adresem:
https://www.gpw.pl/dobre-praktyki2021
2. Przestrzeganie zasad ładu korporacyjnego zawartych w dokumencie Dobre praktyki spółek
notowanych na GPW 2021”.
Według aktualnego stanu stosowania Dobrych Praktyk, Spółka nie stosuje 14 zasad: 1.6., 2.1., 2.2., 2.7., 2.11., 2.11.6.,
3.2., 3.3., 3.4., 3.5., 3.6., 3.7., 3.10., 4.1., 4.3.
Zasada 1.6.
W przypadku spółki należącej do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 raz na kwartał, a w przypadku pozostałych nie
rzadziej niż raz w roku, spółka organizuje spotkanie dla inwestorów, zapraszając na nie w szczególności akcjonariuszy,
analityków, ekspertów branżowych i przedstawicieli mediów. Podczas spotkania zarząd spółki prezentuje i komentuje
przyjętą strategię i jej realizację, wyniki finansowe spółki i jej grupy, a także najważniejsze wydarzenia mające wpływ na
działalność spółki i jej grupy, osiągane wyniki i perspektywy na przyszłość. Podczas organizowanych spotkań zarząd
spółki publicznie udziela odpowiedzi i wyjaśnień na zadawane pytania.
Komentarz:
Spółka jest w bieżącym kontakcie z inwestorami i analitykami.
Zasada 2.1.
Spółka powinna posiadać politykę różnorodności wobec zarządu oraz rady nadzorczej, przyjętą odpowiednio przez radę
nadzorczą lub walne zgromadzenie. Polityka różnorodności określa cele i kryteria różnorodności m.in. w takich obszarach
jak płeć, kierunek wykształcenia, specjalistyczna wiedza, wiek oraz doświadczenie zawodowe, a także wskazuje termin
i sposób monitorowania realizacji tych celów. W zakresie zróżnicowania pod względem płci warunkiem zapewnienia
różnorodności organów spółki jest udział mniejszości w danym organie na poziomie nie niższym niż 30%.
Komentarz:
W kompetencjach Zarządu nie leży ingerowanie w autonomiczne decyzje Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy
dotyczące składu Rady Nadzorczej i Zarządu.
Zasada 2.2.
Osoby podejmujące decyzje w sprawie wyboru członków zarządu lub rady nadzorczej spółki powinny zapewnić
wszechstronność tych organów poprzez wybór do ich składu osób zapewniających różnorodność, umożliwiając m.in.
osiągnięcie docelowego wskaźnika minimalnego udziału mniejszości określonego na poziomie nie niższym niż 30%,
zgodnie z celami określonymi w przyjętej polityce różnorodności, o której mowa w zasadzie 2.1.
Komentarz:
W kompetencjach Zarządu nie leży ingerowanie w autonomiczne decyzje Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy
dotyczące składu Rady Nadzorczej i Zarządu.
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
4
Zasada 2.7.
Pełnienie przez członków zarządu spółki funkcji w organach podmiotów spoza grupy spółki wymaga zgody rady
nadzorczej.
Komentarz:
Zgodnie z obowiązującą w spółce Polityką Wynagrodzeń w odniesieniu do Zarządu i Rady Nadzorczej przyjętą uchwałą
ZWZA w dniu 27.05.2020 r., członkowie organów mają obowiązek notyfikowania Spółce członkostwo w innych organach
zarządzających i nadzorczych, w których zasiadają. Członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej również zobowiązani do
sygnalizowania innych potencjalnych konfliktów interesów wynikających z ich aktywności niezwiązanej z działalnością
Spółki.
Zasada 2.11.
Poza czynnościami wynikającymi z przepisów prawa raz w roku rada nadzorcza sporządza i przedstawia zwyczajnemu
walnemu zgromadzeniu do zatwierdzenia roczne sprawozdanie. Sprawozdanie, o którym mowa powyżej, zawiera co
najmniej 2.11.6.informację na temat stopnia realizacji polityki różnorodności w odniesieniu do zarządu i rady nadzorczej,
w tym realizacji celów, o których mowa w zasadzie 2.1.
Komentarz:
Spółka nie zadeklarowała posiadania polityki różnorodności wobec zarządu oraz rady nadzorczej, o której mowa
w zasadzie 2.1.
Zasada 3.2.
Spółka wyodrębnia w swojej strukturze jednostki odpowiedzialne za zadania poszczególnych systemów lub funkcji, chyba
że nie jest to uzasadnione z uwagi na rozmiar spółki lub rodzaj jej działalności.
Komentarz:
W Spółce nie wyodrębniono organizacyjnie jednostek odpowiedzialnych wyłącznie za zarządzanie ryzykiem, audyt
wewnętrzny i compliance. Natomiast należy podkreślić, w Spółce funkcjonuje system szeroko pojętej kontroli
wewnętrznej, na który składa s szereg procedur i regulacji wewnętrznych takich, jak: zarządzenia, regulaminy
i instrukcje wewnętrzne, procedury opisujące najważniejsze procesy w Spółce, zakresy obowiązków poszczególnych
komórek i pracowników itp.
Zasada 3.3.
Spółka należąca do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 powołuje audytora wewnętrznego kierującego funkcją audytu
wewnętrznego, działającego zgodnie z powszechnie uznanymi międzynarodowymi standardami praktyki zawodowej
audytu wewnętrznego. W pozostałych spółkach, w których nie powołano audytora wewnętrznego spełniającego ww.
wymogi, komitet audytu (lub rada nadzorcza, jeżeli pełni funkcje komitetu audytu) co roku dokonuje oceny, czy istnieje
potrzeba powołania takiej osoby.
Komentarz:
Z uwagi na to, że w spółce funkcjonuje system szeroko pojętej kontroli wewnętrznej, na który składa sszereg procedur
i regulacji wewnętrznych (zarządzenia, regulaminy i instrukcje wewnętrzne, procedury opisujące najważniejsze procesy
w Spółce, zakresy obowiązków poszczególnych komórek i pracowników itp.), w spółce nie wyodrębniono i nie powołano
audytora wewnętrznego.
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
5
Zasada 3.4.
Wynagrodzenie osób odpowiedzialnych za zarządzanie ryzykiem i compliance oraz kierującego audytem wewnętrznym
powinno być uzależnione od realizacji wyznaczonych zadań, a nie od krótkoterminowych wyników spółki.
Komentarz:
Spółka nie stosuje powyższej zasady, z uwagi na brak przedmiotowej funkcji w spółce.
Zasada 3.5.
Osoby odpowiedzialne za zarządzanie ryzykiem i compliance podlegają bezpośrednio prezesowi lub innemu członkowi
zarządu.
Komentarz:
Spółka nie stosuje powyższej zasady, z uwagi na brak przedmiotowej funkcji w spółce.
Zasada 3.6.
Kierujący audytem wewnętrznym podlega organizacyjnie prezesowi zarządu, a funkcjonalnie przewodniczącemu
komitetu audytu lub przewodniczącemu rady nadzorczej, jeżeli rada pełni funkcję komitetu audytu.
Komentarz:
Spółka nie stosuje powyższej zasady, z uwagi na brak przedmiotowej funkcji w spółce.
Zasada 3.7.
Zasady 3.4 - 3.6 mają zastosowanie również w przypadku podmiotów z grupy spółki o istotnym znaczeniu dla jej
działalności, jeśli wyznaczono w nich osoby do wykonywania tych zadań.
Komentarz:
Spółka nie stosuje powyższej zasady, z uwagi na brak przedmiotowej funkcji w spółce.
Zasada 3.10.
Co najmniej raz na pięć lat w spółce należącej do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 dokonywany jest, przez
niezależnego audytora wybranego przy udziale komitetu audytu, przegląd funkcji audytu wewnętrznego.
Komentarz:
Zadania opisane w niniejszej zasadzie dokonywane w ramach współpracy z biegłym rewidentem w trakcie badania
i przeglądu sprawozdań finansowych spółki.
Zasada 4.1.
Spółka powinna umożliwić akcjonariuszom udział w walnym zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji
elektronicznej (e-walne), jeżeli jest to uzasadnione z uwagi na zgłaszane spółce oczekiwania akcjonariuszy, o ile jest
w stanie zapewnić infrastrukturę techniczną niezbędną dla przeprowadzenia takiego walnego zgromadzenia.
Komentarz:
Spółka nie zdecydowała się na wdrożenie niniejszej zasady ze względu na występujące w tej materii ryzyka prawne.
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
6
Zasada 4.3.
Spółka zapewnia powszechnie dostępną transmisję obrad walnego zgromadzenia w czasie rzeczywistym.
Komentarz:
Spółka nie zdecydowała się na wdrożenie niniejszej zasady ze względu na występujące w tej materii ryzyka prawne oraz
z uwagi na brak wdrożenia zasady nr 4.1.
3. Opis głównych cech stosowanych w Spółce systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania
ryzykiem w odniesieniu do procesu sporządzania sprawozdań finansowych i skonsolidowanych
sprawozdań finansowych.
Sprawozdania finansowe Emitenta sporządzane przez działy finansowo-księgowe, przy czym kompletne
sprawozdanie powstaje przy ścisłej współpracy z innymi działami spółki odpowiedzialnymi merytorycznie za dane, które
nie wynikają bezpośrednio z ksiąg rachunkowych Emitenta. Osoby odpowiedzialne za przygotowanie i sporządzenie
sprawozdań finansowych dysponują odpowiednią wiedzą w tym zakresie i posiadają niezbędne doświadczenie.
Po sporządzeniu i sprawdzeniu sprawozdania finansowego jest ono przekazywane biegłemu rewidentowi wraz ze
sprawozdaniem z działalności Emitenta celem jego zbadania bądź dokonania jego przeglądu. Biegły rewident podczas
swojej pracy nad sprawozdaniem finansowym Emitenta spotyka się z osobami odpowiedzialnymi za jego przygotowanie
oraz osobami zarządzającymi spółką, omawiając poszczególne kwestie w nim zawarte. Po ewentualnym dokonaniu
uzgodnionych korekt zgłoszonych przez biegłego rewidenta, sprawozdanie finansowe jest podpisywane przez właściwe
osoby tj. przez Prokurenta (Głównego Księgowego) oraz Członka(ów) Zarządu.
Przy sporządzaniu sprawozdań finansowych skuteczność systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem w tym
procesie jest zapewniona przez następujące działania:
a) Wdrożenie wewnętrznej dokumentacji, a w szczególności regulaminów, zarządzeń, poleceń, zakresów czynności
i procedur określających:
- obowiązki, uprawnienia i odpowiedzialność poszczególnych komórek organizacyjnych i pracowników,
- zasady obiegu dokumentów finansowo - księgowych oraz system ich kontroli w zakresie
merytorycznym, formalnym i rachunkowym,
- zasady polityki rachunkowości opracowane zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie
b) Wykwalifikowany zespół pracowników z pionu finansowo-księgowego, który jest merytorycznie odpowiedzialny za
poprawne i terminowe sporządzanie sprawozdań finansowych.
c) Prowadzenie ksiąg rachunkowych za pomocą profesjonalnego systemu informatycznego.
d) Spółka na bieżąco monitoruje istotne czynniki ryzyka podatkowego, prawnego itp.
e) Badanie sprawozdań finansowych przez niezależnego biegłego rewidenta, który jest wybierany w taki sposób, aby
zapewniona była niezależność przy realizacji powierzonych mu zadań. Wyboru biegłego rewidenta dokonuje Rada
Nadzorcza, z grona renomowanych firm audytorskich, gwarantujących wysokie standardy usług i niezależność.
Dodatkowo Zarząd Spółki osobiście angażuje się na poszczególnych etapach wewnętrznych regulacji we właściwe
funkcjonowanie całego systemu kontroli i na bieżąco monitoruje jego funkcjonowanie.
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
7
4. Główni akcjonariusze.
Akcjonariusze posiadający bezpośrednio lub pośrednio znaczne pakiety akcji wraz ze wskazaniem liczby posiadanych
przez te podmioty akcji, ich procentowego udziału w kapitale zakładowym, liczby głosów z nich wynikających i ich
procentowego udziału w ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu.
Nazwa akcjonariusza
Ilość akcji
Udział w kapitale
zakładowym
Ilość głosów
Udział głosów na
WZA
Hosta International AG z siedzibą
w Bottmingen (Szwajcaria)
781 761
52,13%
781 761
52,13%
Wawel S.A. z siedzibą w Krakowie
(akcje własne)
207 909
13,86%
207 909
13,86%
Allianz Polska Otwarty Fundusz Emerytalny
z siedzibą w Warszawie *
118 571
7,91%
118 571
7,91%
Generali Otwarty Fundusz Emerytalny
z siedzibą w Warszawie*
99 213
6,62%
99 213
6,62%
Pozostali akcjonariusze
292 301
19,48%
292 301
19,48%
RAZEM
1 499 755
100%
1 499 755
100%
*) informacja o liczbie akcji podana zgodnie z zawiadomieniem otrzymanym przez Emitenta na podstawie art. 69 w zw.
z art. 87 ust. 1 pkt 3 lit. b Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. „o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów
finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych” z późniejszymi zmianami.
5. Na dzień przekazania raportu rocznego wszystkie akcje emitenta akcjami bez
uprzywilejowania i każda akcja daje prawo do jednego głosu. w związku z tym nie występują
posiadacze papierów wartościowych emitenta, które dawałyby specjalne uprawnienia
kontrolne.
6. Nie występują żadne ograniczenia dotyczące przenoszenia prawa własności papierów
wartościowych spółki oraz żadne ograniczenia w zakresie wykonywania prawa głosu
przypadające na akcje spółki.
Zastrzeżenie:
Spółka, stosownie do art. 364 § 2 KSH, nie wykonuje praw udziałowych z własnych akcji, w tym prawa głosu na walnym
zgromadzeniu akcjonariuszy Spółki, z wyjątkiem uprawnień do ich zbycia lub do wykonywania czynności, które zmierzają
do zachowania tych praw.
7. Opis zasad dotyczących powoływania i odwoływania osób zarządzających i uprawnienia osób
zarządzających.
Liczbę członków Zarządu ustala Rada Nadzorcza, z tym, że liczba członków Zarządu zawiera się w granicach
1-5 osób.
Kadencja Zarządu trwa 3 lata.
Prezesa Zarządu powołuje i odwołuje Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy. Pozostałych członków Zarządu na
wniosek Prezesa Zarządu powołuje i odwołuje Rada Nadzorcza.
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
8
Prezesa Zarządu lub cały Zarząd Spółki z ważnych powodów może zawiesić Rada Nadzorcza przed upływem
kadencji. W przypadku skorzystania z tego prawa Rada Nadzorcza zobowiązana jest w terminie 14 dni
przedsięwziąć odpowiednie czynności celem zwołania Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy, które podejmie
uchwały o odwołaniu Prezesa Zarządu lub całego Zarządu Spółki. W przypadku nie podjęcia takiej uchwały przez
Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy bądź nie zwołania Walnego Zgromadzenia przez Radę Nadzorczą, decyzja
o zawieszeniu traci moc.
Uprawnienia osób zarządzających wynikają z Kodeksu spółek handlowych.
8. Opis zasad zmiany statutu lub umowy spółki.
Zmiany Statutu Spółki podejmowane są poprzez uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy.
9. Sposób działania Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy.
Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy jest najwyższym organem Spółki. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy działa zgodnie
z zasadami określonymi w Statucie Spółki oraz Regulaminie Walnego Zgromadzenia.
Walne Zgromadzenia Akcjonariuszy są Zwyczajne i Nadzwyczajne. Odbywają się w siedzibie Spółki lub w innym miejscu
wskazanym przez Zarząd.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy zwołuje Zarząd najpóźniej do dnia 30 czerwca każdego roku.
Rada Nadzorcza może zwołać Zwyczajne Walne Zgromadzenie, jeżeli Zarząd nie zwoła go w przepisanym terminie.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy zwołuje Zarząd albo w przypadkach i na zasadach wskazanych
w ustawie, inne podmioty lub osoby.
Prawo do zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia przysługuje:
Zarządowi,
Radzie Nadzorczej, jeżeli zwołanie uzna za wskazane, a Zarząd nie zwoła Walnego Zgromadzenia w terminie
dwóch tygodni od dnia zgłoszenia odpowiedniego żądania przez Radę Nadzorczą,
akcjonariuszom reprezentującym co najmniej połowę kapitału zakładowego lub co najmniej połowę ogółu
głosów w Spółce;
Akcjonariusz lub akcjonariusze reprezentujący co najmniej 1/20 kapitału zakładowego mogą żądać zwołania
Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia i umieszczenia określonych spraw w porządku obrad tego Zgromadzenia.
Żądanie powinno być zgłoszone Zarządowi Spółki na piśmie lub w formie elektronicznej na następujący adres
elektroniczny Spółki: wza@wawel.com.pl.
Uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy podejmowane bezwzględną większością głosów, jeżeli ustawa lub
statut nie stanowi inaczej.
9.1. OPIS SPOSOBU DZIAŁANIA WALNEGO ZGROMADZENIA.
W Walnym Zgromadzeniu mają prawo uczestniczyć osoby posiadające akcje na okaziciela w dniu rejestracji uczestnictwa
w Walnym Zgromadzeniu, które nie wcześniej niż po ogłoszeniu zwołania Walnego Zgromadzenia i nie później niż
w pierwszym dniu powszednim po dniu rejestracji uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu złożą podmiotowi
prowadzącemu rachunek papierów wartościowych żądanie wystawienia imiennego zaświadczenia o prawie
uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu.
Dniem rejestracji uczestnictwa w Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu jest dzień przypadający na 16 dni przed datą
Walnego Zgromadzenia. Prawo uczestnictwa w Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu mają tylko osoby będące
akcjonariuszami Spółki w dniu rejestracji uczestnictwa w Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu.
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
9
Listę akcjonariuszy uprawnionych do uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu sporządza Zarząd Spółki. Lista powinna
zawierać nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) akcjonariuszy, ich miejsce zamieszkania (siedzibę), liczbę, rodzaj i numery
akcji (dotyczy akcji imiennych) oraz liczbę przysługujących im głosów. Lista powinna być wyłożona w biurze Zarządu
Spółki nie później niż na trzy dni powszednie przed datą Walnego Zgromadzenia.
Akcjonariusz może przeglądać lisakcjonariuszy w biurze Zarządu Spółki oraz żądać sporządzenia jej odpisu za zwrotem
kosztów jego sporządzenia. Akcjonariusz ma prawo żądać wydania odpisu wniosków w sprawach objętych porządkiem
obrad w terminie tygodnia przed datą Walnego Zgromadzenia. Akcjonariusz może żądać przesłania mu listy
akcjonariuszy nieodpłatnie pocztą elektroniczną, przesyłając żądanie na adres: wza@wawel.com.pl.
Akcjonariusz może uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu oraz wykonywać prawo głosu osobiście lub przez
pełnomocnika, przy czym:
pełnomocnik może wykonywać wszystkie uprawnienia akcjonariusza na Walnym Zgromadzeniu, chyba że co
innego wynika z treści pełnomocnictwa,
pełnomocnictwo do uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu i wykonywania prawa głosu może zostać
udzielone w formie pisemnej lub w postaci elektronicznej,
pełnomocnictwo w formie elektronicznej powinno zostać doręczone nie później niż na 4 dni przed datą
rozpoczęcia obrad Walnego Zgromadzenia, na następujący adres poczty elektronicznej Spółki:
wza@wawel.com.pl, chyba że inny adres elektroniczny zostanie wskazany w ogłoszeniu o zwołaniu,
udzielnie pełnomocnictwa w formie elektronicznej nie wymaga opatrzenia bezpiecznym podpisem
elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu,
Spółka ma prawo podjęcia odpowiednich działań służących identyfikacji akcjonariusza i pełnomocnika w celu
weryfikacji ważności pełnomocnictwa na Walne Zgromadzenie udzielonego w formie elektronicznej, zarówno
przed jak i w trakcie Walnego Zgromadzenia, nie dotyczy to przypadku, gdy pełnomocnictwo zostało opatrzone
bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu,
o ile w ogłoszeniu o zwołaniu Walnego Zgromadzenia nie zostanie wskazane inaczej, wraz z pełnomocnictwem
udzielonym w formie elektronicznej na wskazany adres elektroniczny Spółki należy przesłać w przypadku
akcjonariusza będącego osobą fizyczną skan dokumentu tożsamości akcjonariusza. W przypadku akcjonariusza
niebędącego osobą fizyczną skan dokumentów tożsamości osób go reprezentujących oraz skan aktualnego
dokumentu potwierdzającego umocowanie tych osób do reprezentowania akcjonariusza, w tym
w szczególności odpis z rejestru przedsiębiorców KRS, a także wskazać w treści pełnomocnictwa lub
wiadomości numer telefonu akcjonariusza lub osób uprawnionych do jego reprezentacji,
wzory pełnomocnictw Spółka zamieszcza na swojej stronie internetowej: www.wawel.com.pl w sekcji Relacje
inwestorskie/Spółka/Formularze na WZA.
Akcjonariusze zostaną dopuszczeni do uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu po okazaniu dowodu tożsamości. Osoby
reprezentujące akcjonariuszy niebędących osobami fizycznymi powinny okazać dodatkowo aktualne odpisy
z odpowiednich rejestrów, wskazujące osoby uprawnione do reprezentowania wskazanych podmiotów.
W Walnym Zgromadzeniu mają prawo uczestniczyć ponadto:
członkowie Zarządu oraz Rady Nadzorczej Spółki,
biegły rewident Spółki,
eksperci zaproszeni przez organ zwołujący Walne Zgromadzenie, chyba że na wniosek akcjonariuszy zgłoszony
przed przystąpieniem do rozpatrywania spraw ujętych w porządku obrad, Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy
zwykłą większością głosów postanowi inaczej.
Na sali obrad mają prawo przebywać również przedstawiciele mediów oraz osoby wyznaczone/zatrudnione do obsługi
Walnego Zgromadzenia, w tym w szczególności notariusz protokołujący obrady Walnego Zgromadzenia.
Walne Zgromadzenie otwiera Przewodniczący Rady Nadzorczej, a w przypadku jego nieobecności jeden z członków Rady
Nadzorczej. Następnie spośród upoważnionych do uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu wybiera się każdorazowo
Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia.
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
10
Po dokonaniu wyboru Przewodniczący Zgromadzenia wybiera do pomocy Sekretarza Walnego Zgromadzenia. Na
żądanie akcjonariusza Przewodniczący powinien zarządzić głosowanie w sprawie wyboru Sekretarza Walnego
Zgromadzenia.
Do kompetencji Przewodniczącego Zgromadzenia należy:
prowadzenie obrad Walnego Zgromadzenia,
czuwanie nad zgodnością przebiegu obrad z ustalonym porządkiem obrad, przepisami prawa, statutu Spółki,
zasadami ładu korporacyjnego, których Spółka zobowiązała się przestrzegać, dobrymi obyczajami oraz
Regulaminem Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy,
udzielanie głosu uczestnikom obrad, w tym również zaproszonym ekspertom,
odbieranie głosu uczestnikom obrad, co może nastąpić w szczególności, gdy wypowiedź:
- dotyczy wniosku, który nie może być rozpatrzony przez Walne Zgromadzenie,
- narusza ustalony porządek obrad,
- rażąco narusza prawo lub dobre obyczaje,
podejmowanie decyzji w sprawach porządkowych,
przyjmowanie wniosków i projektów uchwał,
zarządzanie głosowania, czuwanie nad prawidłowym jego przebiegiem oraz stwierdzanie prawidłowości jego
przebiegu i wyników,
zarządzanie krótkich technicznych przerw w obradach,
współpraca z notariuszem sporządzającym protokół Zgromadzenia,
udzielanie wyjaśnień w sprawach dotyczących Zgromadzenia i zgłoszonych przez akcjonariuszy wniosków.
Niezwłocznie po wyborze, Przewodniczący podpisuje listę obecności akcjonariuszy. Obecność akcjonariusza jest
stwierdzona przez złożenie asnoręcznego podpisu obok nazwiska danego akcjonariusza. Obecność pełnomocnika jest
stwierdzona przez złożenie własnoręcznego podpisu obok nazwiska mocodawcy z dodaniem słowa „pełnomocnik”.
Pełnomocnik składa ponadto oryginał pełnomocnictwa udzielonego w formie pisemnej oraz aktualny odpis z rejestru
przedsiębiorców lub inny dokument potwierdzający umocowanie osoby udzielającej pełnomocnictwa. Osoby
reprezentujące pełnomocnika niebędącego osobą fizyczną składają również dokument potwierdzający ich umocowanie
do reprezentowania pełnomocnika. Lista obecności podpisana przez Przewodniczącego Zgromadzenia powinna b
wyłożona przez cały czas trwania Walnego Zgromadzenia. Na wniosek akcjonariuszy, posiadających co najmniej
1/10 część kapitału zakładowego, reprezentowanego na Walnym Zgromadzeniu, lista obecności powinna być
sprawdzona przez wybraną w tym celu komisję złożoną z co najmniej trzech osób spośród akcjonariuszy uprawnionych
do udziału w Walnym Zgromadzeniu („Komisja Mandatowa”). Wnioskodawcy mają prawo wyboru jednego członka
Komisji. Komisja Mandatowa podejmuje uchwały bezwzględną większością głosów. Z wyników sprawdzenia listy
obecności Komisja Mandatowa sporządza protokół.
Po stwierdzeniu prawidłowości zwołania Walnego Zgromadzenia, jego zdolności do podejmowania uchwał w sprawach
objętych porządkiem obrad oraz podpisaniu listy obecności akcjonariuszy, Przewodniczący poddaje pod głosowanie
uchwałę w sprawie przyjęcia porządku obrad. Przewodniczący Walnego Zgromadzenia nie ma prawa bez zgody Walnego
Zgromadzenia, usuwać lub zmieniać kolejności spraw zamieszczonych w porządku obrad.
W sprawach nieobjętych porządkiem obrad, Walne Zgromadzenie nie może podjąć uchwały, chyba że cały kapitał
akcyjny jest reprezentowany na Zgromadzeniu i nikt z obecnych nie zgłosił sprzeciwu. Wniosek o zwołanie
nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia oraz wnioski o charakterze porządkowym mogą być uchwalone, choćby nie
były umieszczone w porządku obrad.
Po przedstawieniu każdej kolejnej sprawy, zamieszczonej w porządku obrad, Przewodniczący Walnego Zgromadzenia
otwiera dyskusję, udzielając głosu w kolejności zgłaszania się. Za zgodą Przewodniczącego Walnego Zgromadzenia,
dyskusja może być przeprowadzona nad kilkoma punktami porządku obrad łącznie.
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
11
Członkom Zarządu i Rady Nadzorczej oraz zaproszonym ekspertom, Przewodniczący Walnego Zgromadzenia może
udzielić głosu poza kolejnością. Głos można zabierać jedynie w sprawach objętych porządkiem obrad i aktualnie
rozpatrywanych. W przypadku zgłoszenia kilku projektów uchwał w tej samej sprawie, Przewodniczący Walnego
Zgromadzenia odczytuje wszystkie projekty uchwał, a następnie zarządza głosowanie, decydując o kolejności
głosowania zgłoszonych projektów uchwał.
W sprawach formalnych, Przewodniczący Walnego Zgromadzenia udziela głosu poza kolejnością. Za wnioski w sprawach
formalnych uważa się wnioski co do sposobu obradowania i głosowania. Wnioski formalne rozstrzyga Przewodniczący.
Może on, jednakże poddać taki wniosek pod głosowanie. W przypadku braku sprzeciwu, Przewodniczący Walnego
Zgromadzenia stwierdza wyczerpanie każdego kolejnego punktu porządku obrad. Po odnotowaniu takiego stwierdzenia,
uczestnicy obrad nie mogą zabierać głosu w sprawach dotyczących wyczerpanej części obrad.
Komisja Skrutacyjna składa się z trzech osób. Komisji Skrutacyjnej nie powołuje się w przypadku, gdy głosowanie odbywa
się w systemie elektronicznym (komputerowym). Walne Zgromadzenie może postanowić o powołaniu innych Komisji,
jeżeli ich powołanie będzie konieczne dla zapewnienia sprawnego obradowania.
Decyzje Walnego Zgromadzenia podejmowane są w formie uchwał, które obok merytorycznej treści, powinny zawierać
kolejny numer z podaniem daty, kiedy została podjęta.
Uchwały Walnego Zgromadzenia są protokołowane przez notariusza, a protokół powinien zawierać w szczególności:
stwierdzenie prawidłowości zwołania Walnego Zgromadzenia i jego zdolność do podejmowania uchwał
w sprawach objętych porządkiem obrad,
treść powziętych uchwał jednoczesnym podaniem: liczby akcji, z których oddano ważne głosy, procentowy
udział tych akcji w kapitale zakładowym, łączną liczbę ważnie oddanych głosów, liczbę głosów „za”, „przeciw”
i „wstrzymujących się”,
zgłoszone sprzeciwy.
Protokół podpisuje Przewodniczący Walnego Zgromadzenia oraz notariusz. Do protokołu dołącza się listę obecności
z podpisami uczestników Walnego Zgromadzenia, a także, na żądanie uczestnika, jego pisemne oświadczenia. Wypis
z protokołu wraz z dowodami zwołania Walnego Zgromadzenia oraz dokumentami pełnomocnictw udzielonych przez
akcjonariuszy, Zarząd Spółki dołącza do księgi protokołów, którą akcjonariusze mają prawo przeglądać i żądać wydania
z niej, za zwrotem kosztów sporządzenia, poświadczonych przez Zarząd odpisów uchwał.
Protokoły z Walnych Zgromadzeń przechowywane są w siedzibie Spółki. W terminie tygodnia, od zakończenia Walnego
Zgromadzenia, Spółka ujawnia na swojej stronie internetowej wyniki głosowań.
Głosowanie jest jawne. Tajne głosowanie zarządza się w przypadkach wskazanych w ustawie, w tym na wniosek
któregokolwiek z uczestników uprawnionych do głosowania. Głosowanie odbywa się w drodze elektronicznej albo za
pomocą kart do głosowania. Głosowanie korespondencyjne jest wyłączone.
Zgłaszający sprzeciw uczestnik głosowania ma prawo do przedstawienia zwięzłego uzasadnienia.
W przypadku jawnego głosowania w drodze elektronicznej, system winien rejestrować, jak głosowały poszczególne
osoby. Na żądanie osoby uprawnionej do udziału w Walnym Zgromadzeniu, Przewodniczący zarządzi sporządzenie
imiennej listy z danego osowania, którą dołączy do protokołu. W przypadku głosowania tajnego system winien
uniemożliwić identyfikację sposobu głosowania danej osoby. Po zamknięciu danego głosowania, Przewodniczący winien
otrzymać wydruk z systemu elektronicznego, zawierający wynik głosowania, który podaje do wiadomości obecnych
i podpisuje wydruk. Uczestnik Walnego Zgromadzenia, wychodzący z sali obrad w trakcie ich trwania, powinien
wyrejestrować swoją kartę do głosowania, a po powrocie na salę obrad, dokonać ponownego zarejestrowania.
Akcjonariusz może zażądpodzielenia przysługujących mu głosów na wiele pakietów, wskazując osobom wyznaczonym
do obsługi Walnego Zgromadzenia, ile głosów powinno znaleźć się w każdym ze wskazanych pakietów. Pełnomocnik
kilku akcjonariuszy może żądać podzielenia na pakiety głosów każdego z reprezentowanych przez niego akcjonariuszy.
Przewodniczący może zarządzić w tym celu przerwę techniczną.
Jawne głosowanie za pomocą kart odbywa się przy pomocy imiennych kart do głosowania, zawierających dane o ilości
głosów przysługujących danej osobie. W przypadku osowania tajnego, celem uniemożliwienia identyfikacji danego
akcjonariusza, przysługująca mu liczba głosów winna być zapisana nie na jednej karcie, lecz na odpowiedniej ilości kart
o różnych nominałach, poczynając od liczby 1 przez wielokrotność tej liczby, przy zastosowaniu mnożnika 10 tj. 1, 10,
100, 1000, 10000.
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
12
Głosowanie za pomocą kart do głosowania odbywa się w ten sposób, że Komisja Skrutacyjna zbiera karty do głosowania
osób biorących udział w głosowaniu, następnie sporządza protokół zawierający wyniki głosowania, który podpisują
wszyscy jej członkowie. Protokół ten jest przekazywany Przewodniczącemu, który podaje do wiadomości obecnych
wyniki głosowania i podpisuje protokół głosowania.
Każda z osób uprawnionych do uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu może zgłaszać kandydatów. Jeżeli zgłoszono
więcej niż jednego kandydata, Przewodniczący Walnego Zgromadzenia sporządza listę kandydatów, na którą wpisywane
imiona i nazwiska kandydatów. Głosowanie odbywa się nad każdą kandydaturą osobno w kolejności alfabetycznej.
Wybrani zostają Ci spośród kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów za. W przypadku równości głosów, gdy
liczba kandydatów jest większa niż liczba stanowisk/funkcji do obsadzenia, przeprowadza się ponowne głosowanie
dotyczące tych kandydatów, którzy osiągnęli równą liczbę głosów, przy czym w takim przypadku oddaje sgłos za
jednym lub drugim z kandydatów i wybrany zostaje ten który uzyskał większą bezwzględną liczbę głosów. Jeżeli także
w tym przypadku nie dojdzie do wyboru, Przewodniczący Walnego Zgromadzenia zarządza ponowne zgłaszanie
kandydatów na nie obsadzone stanowisko/funkcję. Wybory Rady Nadzorczej w głosowaniu grupami przeprowadza się
w sytuacjach wskazanych w przepisach prawa.
Akcjonariusze tworzący oddzielną grupę zgłaszają jej utworzenie Przewodniczącemu Walnego Zgromadzenia. Zgłoszenie
następuje na piśmie i zawiera wyszczególnienie akcjonariuszy wchodzących w skład grupy wraz z liczbą akcji i liczbę
głosów (każdego z nich oraz w sumie grupy) oraz podpisy. Po zamknięciu przyjmowania przez Przewodniczącego
Walnego Zgromadzenia zgłoszeń utworzenia grup, Komisja Skrutacyjna (a w razie zaniechania jej powołania
Przewodniczący Zgromadzenia) bada czy zgłoszone grupy reprezentują odpowiednie ilości akcji. Jeżeli żadna z grup nie
spełnia warunków ustawowych wówczas nie przeprowadza się wyborów w trybie głosowania grupami. O kolejności
prowadzenia głosowania w grupach decyduje Przewodniczący Walnego Zgromadzenia, który zarządza głosowanie
w danej grupie. Głosy oddane w grupie liczy Komisja Skrutacyjna (a w razie zaniechania jej powołania Przewodniczący
Zgromadzenia). Wyniki podaje Przewodniczący Walnego Zgromadzenia wraz z notariuszem. Głosowanie w grupach
może odbywać się zarówno w drodze elektronicznej jak i za pomocą kart do głosowania. Przebieg obrad i głosowania
w grupach jest protokołowany przez notariusza i stanowi integralną część protokołu Walnego Zgromadzenia.
9.2. Podstawowe uprawnienia Walnego Zgromadzenia
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należą tylko te sprawy, które na mocy przepisów prawa i postanowień Statutu
są mu wyraźnie przekazane, w szczególności:
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania finansowego za
ubiegły rok obrotowy,
wybór i odwołanie członków Rady Nadzorczej oraz Prezesa Zarządu,
udzielenie absolutorium z wykonania obowiązków członkom Zarządu oraz Rady Nadzorczej,
podejmowanie uchwał o podziale zysku lub pokryciu strat,
tworzenie i znoszenie funduszów specjalnych,
ustalanie zasad wynagradzania członków Rady Nadzorczej,
rozpatrywanie spraw wniesionych przez Radę Nadzorczą i Zarząd, jak również przez Akcjonariuszy,
podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania i likwidacji Spółki lub jej połączenia,
podejmowanie uchwał w sprawie nabycia i zbycia nieruchomości, użytkowania wieczystego lub udziału
w nieruchomości.
9.3. Prawa akcjonariuszy i sposób ich wykonywania.
Do podstawowych praw i obowiązków osób uprawnionych do głosowania należy w szczególności:
wykonywanie w sposób nieskrępowany praw głosu,
składanie wniosków,
zgłaszanie żądania przeprowadzenia głosowania w trybie tajnym,
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
13
zgłaszanie żądania zaprotokołowania zgłoszonego przez siebie sprzeciwu,
zgłaszanie żądania przyjęcia do protokołu pisemnego oświadczenia,
zadawanie pytań i żądanie wyjaśnień od uczestniczących w obradach członków Zarządu i Rady Nadzorczej
w sprawach objętych porządkiem obrad,
przestrzeganie ustalonego porządku obrad, przepisów prawa, postanowień statutu Spółki, zasad ładu
korporacyjnego, których Spółka zobowiązała s przestrzegać, dobrych obyczajów oraz postanowień
Regulaminu WZA.
Prawo do uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu mają osoby będące akcjonariuszami Spółki na 16 dni przed dniem
otwarcia obrad Walnego Zgromadzenia.
Akcjonariusz może przeglądać lisakcjonariuszy w biurze Zarządu Spółki oraz żądać sporządzenia jej odpisu za zwrotem
kosztów jego sporządzenia. Akcjonariusz może żądać przesłania mu listy akcjonariuszy nieodpłatnie pocztą
elektroniczną, przesyłając żądanie na adres wza@wawel.com.pl.
Akcjonariusz ma prawo żądać wydania odpisu wniosków w sprawach objętych porządkiem obrad w terminie tygodnia
przed datą Walnego Zgromadzenia.
Akcjonariusz może uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu oraz wykonywać prawo głosu osobiście lub przez
pełnomocnika.
Akcjonariuszom, reprezentującym co najmniej połowę kapitału zakładowego lub co najmniej połowę ogółu głosów
w Spółce, przysługuje prawo do zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.
Akcjonariusz lub akcjonariusze, reprezentujący co najmniej 1/20 kapitału zakładowego, mogą żądać zwołania
Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia i umieszczenia określonych spraw w porządku obrad tego Zgromadzenia.
Żądanie powinno być zgłoszone Zarządowi Spółki na piśmie lub w formie elektronicznej na następujący adres
elektroniczny Spółki: wza@wawel.com.pl.
Na wniosek akcjonariuszy, posiadających co najmniej jedną dziesiątą część kapitału zakładowego, reprezentowanego na
Walnym Zgromadzeniu, lista obecności powinna być sprawdzona przez wybraną w tym celu komisję.
Wypis z protokołu wraz z dowodami zwołania Walnego Zgromadzenia oraz dokumentami pełnomocnictw udzielonych
przez akcjonariuszy Zarząd Spółki dołącza do księgi protokołów, którą akcjonariusze mają prawo przeglądać i żądać
wydania z niej, za zwrotem kosztów sporządzenia, poświadczonych przez Zarząd odpisów uchwał.
Akcjonariusz może zażądać podzielenia przysługujących mu głosów na wiele pakietów wskazując osobom wyznaczonym
do obsługi Walnego Zgromadzenia, ile głosów powinno znaleźć się w każdym ze wskazanych pakietów. Pełnomocnik
kilku akcjonariuszy może żądać podzielenia na pakiety głosów każdego z reprezentowanych przez niego akcjonariuszy.
Szczegółowo sposób działania WZA Emitenta określa Regulamin WZA Wawel S.A (pełny tekst regulaminu WZA Emitenta
dostępny jest na stronie internetowej www.wawel.com.pl w sekcji Relacje inwestorskie/Spółka/Dokumenty
korporacyjne).
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
14
10. Skład osobowy i zmiany w składzie osób zarządzających i nadzorujących w ciągu ostatniego roku
obrotowego oraz opis działania organów zarządzających i nadzorujących.
10.1. Zarząd
W roku 2023 nie nastąpiły zmiany w składzie Zarządu.
Skład Zarządu na 31.12.2023 r. przedstawiał się następująco:
ZARZĄD:
PEŁNIONA FUNKCJA:
Dariusz Orłowski
Prezes Zarządu
Zarząd działa zgodnie z Kodeksem Spółek Handlowych, Statutem Spółki oraz Regulaminem Zarządu.
Zarząd Spółki zarządza Spółką i reprezentuje ją na zewnątrz w stosunku do władz i osób trzecich, w sądzie i poza sądem.
Do zakresu działania Zarządu należą wszelkie sprawy Spółki związane z prowadzeniem Spółki, nie zastrzeżone usta
albo Statutem do kompetencji Walnego Zgromadzenia lub Rady Nadzorczej.
Zarząd zarządza majątkiem i sprawami Spółki, spełniając swoje obowiązki ze starannością wymaganą w obrocie
gospodarczym, przy ścisłym przestrzeganiu przepisów prawa oraz postanowień Statutu, uchwał i regulaminów
powziętych przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy i Radę Nadzorczą.
REPREZENTACJA
Do składania oświadczeń woli i podpisywania w imieniu Spółki upoważnieni są:
w przypadku jednoosobowego Zarządu Członek Zarządu jednoosobowo,
w przypadku Zarządu wieloosobowego:
- dwóch Członków Zarządu – łącznie
- Członek Zarządu i Prokurent - łącznie,
Zarząd może ustanowić pełnomocników, określając zakres ich umocowania do działania w ściśle określonym zakresie.
Pełnomocnictwo takie upoważnia pełnomocnika do działania łącznie z Członkiem Zarządu lub z Prokurentem.
SPOSÓB DZIAŁANIA
Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach.
Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu lub każdy z członków Zarządu. Prezes Zarządu zwołuje posiedzenia Zarządu
na pisemny wniosek Przewodniczącego Rady Nadzorczej.
Posiedzenie Zarządu powinno się odbyć najpóźniej w ciągu 3 dni od daty zgłoszenia wniosku o jego zwołanie. Każdy
z członków Zarządu może wnos sprawy na posiedzenie Zarządu. Dla ważności uchwał Zarządu, wymagane jest
prawidłowe zawiadomienie o posiedzeniu Zarządu wszystkich członków Zarządu.
Posiedzenia Zarządu powinny się odbywać nie rzadziej niż raz w miesiącu.
Obrady prowadzi Prezes Zarządu, a w razie jego nieobecności Członek Zarządu.
Uchwały Zarządu zapadają bezwzględną większością głosów, przy czym w razie równości głosów decyduje głos Prezesa
Zarządu. Członek Zarządu powinien wstrzymać się od udziału w rozstrzyganiu spraw w sytuacjach przewidzianych
przepisami prawa. W uzasadnionych, niecierpiących zwłoki przypadkach, na wniosek każdego z Członków Zarządu,
uchwały Zarządu mogą być podjęte również w drodze korespondencyjnej (obiegowo) lub telekomunikacyjnej za
pośrednictwem faxu lub innego urządzenia telekomunikacyjnego, w tym poczty elektronicznej.
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
15
PROTOKOŁOWANIE
Posiedzenia Zarządu protokołowane. Protokół powinien zawierać ustalony porządek obrad, imiona i nazwiska
obecnych członków Zarządu, treść projektów uchwał i podjętych uchwał, wyniki głosowania nad poszczególnymi
uchwałami. Zgłoszone zdania odrębne winny być zamieszczone w protokole, a wzmianka o nich, przy podpisie na
uchwale.
Protokół posiedzenia podpisują wszyscy obecni Członkowie Zarządu. W przypadku podjęcia uchwały w drodze
telekomunikacyjnej, sporządza się protokół, gdzie wskazuje się, że głosowanie odbyło się w drodze telekomunikacyjnej,
wyniki głosowania, a także datę i godzinę głosowania. Protokół taki jest uzupełniany na najbliższym posiedzeniu lub
w drodze obiegowej o podpis Prezesa Zarządu i podpisaną listę członków Zarządu, biorących udział w głosowaniu.
Szczegółowo tryb działania Zarządu określa Regulamin Zarządu, którego pełna treść dostępna jest na stronie
internetowej www.wawel.com.pl w sekcji Relacje inwestorskie/Spółka/Dokumenty korporacyjne.
10.2. Rada Nadzorcza
W roku 2023 nie nastąpiły zmiany w składzie Rady Nadzorczej.
Skład Rady Nadzorczej na 31.12.2023 r. przedstawiał się następująco:
IMIĘ I NAZWISKO:
PEŁNIONA FUNKCJA:
Laura Opferkuch
Przewodnicząca Rady Nadzorczej
Eugeniusz Małek
Zastępca Przewodniczącego Rady Nadzorczej
Paweł Bałaga
Sekretarz Rady Nadzorczej
Christoph Köhnlein
Członek Rady Nadzorczej
Max Schaeuble
Członek Rady Nadzorczej
prof. dr. Eckart Seith
Członek Rady Nadzorczej
Tomasz Stankiewicz
Członek Rady Nadzorczej
Rada Nadzorcza, w ramach swojej struktury powołała Komitet Audytu, którego skład przedstawia się następująco:
prof. dr. Eckart Seith Przewodniczący Komitetu Audytu
Christoph Koehnlein Członek Komitetu Audytu
Tomasz Stankiewicz Członek Komitetu Audytu.
Rada Nadzorcza działa zgodnie z Kodeksem Spółek Handlowych, Statutem Spółki oraz Regulaminem Rady Nadzorczej.
Rada składa się z 5 do 9 członków powoływanych przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki.
Kadencja Rady Nadzorczej trwa 3 lata. W przypadku zmniejszenia sskładu ilościowego Rady Nadzorczej najbliższe
Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy winno dokonać wyborów uzupełniających. Do tego czasu, Rada Nadzorcza wykonuje
swoje czynności w pomniejszonym składzie, z zachowaniem przepisów Kodeksu Spółek Handlowych.
SPOSÓB DZIAŁANIA
Rada Nadzorcza wybiera i odwołuje ze swego grona Przewodniczącego Rady Nadzorczej, Zastępcę Przewodniczącego
Rady Nadzorczej, a w miarę potrzeby Sekretarza Rady.
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
16
Rada Nadzorcza może podejmować uchwały pisemnie lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego
porozumiewania się na odległość.
Członkowie Rady Nadzorczej mogą brać udział w podejmowaniu uchwał Rady Nadzorczej na piśmie za pośrednictwem
innego członka Rady Nadzorczej.
Posiedzenia Rady Nadzorczej zwoływane są w następującym trybie:
osobą upoważnioną do zwołania posiedzenia jest Przewodniczący, a także Zastępca Przewodniczącego (każdy
z nich samodzielnie) którzy zwołują posiedzenie z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu Spółki lub na
wniosek członka Rady Nadzorczej,
Jeżeli Przewodniczący Rady Nadzorczej nie zwoła posiedzenia, w terminie dwóch tygodni od dnia otrzymania wniosku,
wnioskodawca może je zwołać samodzielnie podając datę, miejsce i proponowany porządek obrad.
posiedzenia zwoływane w drodze zawiadomień przesłanych na 7 dni przed terminem posiedzenia Rady
Nadzorczej,
zawiadomienia winny być przesłane pocztą, pocztą elektroniczną lub pocztą kurierską,
do zawiadomienia winien być dołączony protokół obrad z poprzedniego posiedzenia Rady Nadzorczej oraz
porządek obrad, przy czym każdy z członków może żądać ich uzupełnienia,
materiały na posiedzenie Rady Nadzorczej winny być doręczone członkom Rady Nadzorczej najpóźniej na 3 dni
robocze przed terminem posiedzenia.
W przypadku, gdy osoba zwołująca posiedzenie Rady Nadzorczej przewiduje możliwość udziału w posiedzeniu Rady
Nadzorczej przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, zwołanie posiedzenia Rady
Nadzorczej powinno zawierać także:
informację o możliwości uczestniczenia w posiedzeniu przy wykorzystaniu środków bezpośredniego
porozumiewania się na odległość;
oraz
wymienienie środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość dostępnych dla członków Rady
Nadzorczej, wraz z elektronicznym zaproszeniem i/lub link do wideokonferencji i/lub numer telefonu do
połączenia telefonicznego;
oraz
informację o terminie, określonym zgodnie z § 9 ust. 7 Regulaminu Rady Nadzorczej, w którym członek Rady
Nadzorczej powinien poinformować osobę zwołująposiedzenie Rady Nadzorczej o zamiarze uczestniczenia
w posiedzeniu przy wykorzystaniu danego środka bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Podjęcie uchwały bez odbycia się posiedzenia odbywa się w następujący sposób:
1) Podjęcie uchwały poza posiedzeniem zarządza Przewodniczący Rady Nadzorczej, a także Zastępca
Przewodniczącego (każdy z nich samodzielnie) z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Spółki.
2) Podjęcie uchwały przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość polega na
tym, że członkowie Rady Nadzorczej nie są obecni w jednym miejscu, ale poprzez udział i komunikowanie się
za pomocą telefonu, poczty elektronicznej, komunikatora internetowego lub innego podobnego urządzenia
(np. umożliwiającego wideokonferencje) oddają głosy, a Przewodniczący lub Zastępca Przewodniczącego
odbiera je i stwierdza wyniki głosowania, które ujęte są w sporządzonym protokole z takiego głosowania.
3) Podjęcie uchwały w trybie pisemnym, następuje poprzez przesłanie wszystkim członkom Rady Nadzorczej
projektu uchwały, którzy pisemnie głosują nad projektem oraz zamieszczają swój podpis (w tym podpis
elektroniczny z certyfikatem), a następnie odsyłają projekty lub w inny sposób dostarczają je
Przewodniczącemu Rady Nadzorczej.
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
17
4) Po zakończeniu głosowania, sporządza się protokół, prezentujący tryb podjęcia uchwały, kto wziął w nim udział
i wyniki głosowania, który podpisuje Przewodniczący i Sekretarz a na najbliższym, kolejnym posiedzeniu
członkowie Rady Nadzorczej, którzy brali udział w podjęciu uchwały poza posiedzeniem.
Posiedzenie Rady Nadzorczej otwiera Przewodniczący lub w razie nieobecności Przewodniczącego - Zastępca bądź inny
członek Rady Nadzorczej upoważniony pisemnie do tego przez Przewodniczącego Rady Nadzorczej.
Na początku posiedzenia Przewodniczący Zgromadzenia prezentuje protokół z poprzedniego posiedzenia, który Rada
Nadzorcza zatwierdza i podpisywany jest przez wszystkich członków Rady Nadzorczej obecnych na poprzednim
posiedzeniu.
W posiedzeniu Rady Nadzorczej uczestniczyć mogą członkowie Zarządu Spółki zaproszeni przez Przewodniczącego oraz
inni zaproszeni przez Radę Nadzorczą goście.
Po otwarciu posiedzenia Rada Nadzorcza przyjmuje porządek obrad.
Uchwały będące przedmiotem obrad zostaną podpisane przez obecnych na posiedzeniu Członków Rady Nadzorczej
z chwilą ich podjęcia, a następnie załączone do protokołu posiedzenia.
Przewodniczący po przeprowadzeniu głosowania na posiedzeniu przy wykorzystaniu środków bezpośredniego
porozumiewania się na odległość, stwierdza, czy dane uchwały zostały na posiedzeniu podjęte, przy czym za chwilę ich
podjęcia lub odrzucenia uważa się chwilę głosowania nad poszczególną uchwałą na posiedzeniu.
Uchwały Rady Nadzorczej zapadają zwykłą większością głosów z tym, że w razie równości głosów rozstrzyga głos
Przewodniczącego Rady Nadzorczej.
PROTOKOŁOWANIE
Posiedzenia Rady są protokołowane.
Protokół powinien zawierać ustalony porządek obrad, imiona i nazwiska obecnych członków Rady, wyniki głosowania
nad poszczególnymi uchwałami. Zgłoszone zdania odrębne winne być zamieszczone w protokole.
Niezwłocznie po sporządzeniu protokołu z posiedzenia podpisuje go Przewodniczący oraz Sekretarz a pozostali
członkowie Rady Nadzorczej którzy brali w nim udział podpisują go na kolejnym najbliższym posiedzeniu.
Przewodniczący powinien po zakończeniu posiedzenia wysłać pocztą elektroniczną na adres członków Rady Nadzorczej
uczestniczących w posiedzeniu przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość protokół
posiedzenia.
Załącznikiem do protokołu jest lista obecności, na którą wpisują się obecni na posiedzeniu członkowie Rady Nadzorczej
oraz uczestniczący w posiedzeniu goście.
Zatwierdzone protokoły Rady gromadzone są w księdze protokołów.
ZADANIA I ZAKRES DZIAŁALNOŚCI
Rada Nadzorcza Spółki sprawuje stały nadzór nad działalnością Spółki. Do zakresu działania Rady Nadzorczej należy
w szczególności:
1) Ocena sprawozdania Zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy
w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym oraz wniosków Zarządu
dotyczących podziału zysku albo pokrycia straty, a także składanie Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy
corocznego pisemnego sprawozdania z wyników badań.
2) Opiniowanie wniosków przedkładanych przez Zarząd do rozpatrzenia przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy
oraz wnoszenie pod obrady Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy przez Radę Nadzorczą własnych wniosków i
opinii.
3) Zawieranie i rozwiązywanie umów z członkami Zarządu Spółki.
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
18
4) Delegowanie Członków Rady Nadzorczej na okres nie dłuższy niż trzy miesiące, do czasowego wykonywania
czynności Członków Zarządu, którzy zostali odwołani, ożyli rezygnację albo z innych przyczyn nie mogą
sprawować swoich czynności.
5) Ustalanie liczby Członków Zarządu oraz powoływanie i odwoływanie Członków Zarządu na wniosek Prezesa
Zarządu.
6) Zatwierdzenie regulaminu Zarządu Spółki.
7) Wyrażenie na wniosek Zarządu zgody na zawarcie umowy o subemisję w rozumieniu art. 433 § 5 Kodeksu
Spółek Handlowych.
8) Wybór biegłego rewidenta przeprowadzającego badanie sprawozdań finansowych.
Rada Nadzorcza dokonuje wyboru członków Komitetu na swym pierwszym posiedzeniu danej kadencji. Komitet Audytu
pełni funkcje konsultacyjno-doradcze i audytu dla Rady Nadzorczej, w zakresie prawidłowego stosowania przez Spółkę
zasad sprawozdawczości finansowej, wewnętrznej kontroli Spółki oraz współpracy z biegłymi rewidentami Spółki.
Do zadań Komitetu Audytu należy:
monitorowanie:
- procesu sprawozdawczości finansowej,
- skuteczności systemów kontroli wewnętrznej i systemów zarządzania ryzykiem oraz audytu
wewnętrznego, w tym w zakresie sprawozdawczości finansowej,
- wykonywania czynności rewizji finansowej, w szczególności przeprowadzania przez firmę audytorską
badania, z uwzględnieniem wszelkich wniosków i ustaleń Komisji Nadzoru Audytowego wynikających
z kontroli przeprowadzonej w firmie audytorskiej;
kontrolowanie i monitorowanie niezależności biegłego rewidenta i firmy audytorskiej, w szczególności
w przypadku, gdy na rzecz Spółki świadczone są przez firmę audytorską inne usługi niż badanie;
informowanie Rady Nadzorczej o wynikach badania oraz wyjaśnianie, w jaki sposób badanie to przyczyniło s
do rzetelności sprawozdawczości finansowej w Spółce, a także jaka była rola Komitetu w procesie badania;
dokonywanie oceny niezależności biegłego rewidenta oraz wyrażanie zgody na świadczenie przez niego
dozwolonych usług niebędących badaniem w Spółce;
opracowywanie polityki wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzania badania;
opracowywanie polityki świadczenia przez firmę audytorską przeprowadzają badanie, przez podmioty
powiązane z firmą audytorską oraz przez członka sieci firmy audytorskiej dozwolonych usług niebędących
badaniem;
określanie procedury wyboru firmy audytorskiej przez Spółkę;
przedstawianie Radzie Nadzorczej rekomendacji dotyczącej powołania biegłych rewidentów lub firmy
audytorskiej zgodnie z polityką wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzania badania i polityką świadczenia
przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie, przez podmioty powiązane z tą firmą audytorską oraz przez
członka sieci firmy audytorskiej dozwolonych usług niebędących badaniem;
przedkładanie zaleceń mających na celu zapewnienie rzetelności procesu sprawozdawczości finansowej
w Spółce.
Szczegółowo tryb działania Rady Nadzorczej określa Regulamin Rady Nadzorczej, którego pełna treść dostępna jest na
stronie internetowej www.wawel.com.pl w sekcji Relacje inwestorskie/Spółka/Dokumenty korporacyjne.
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
19
11. Polityka różnorodności.
Różnorodność i otwartość to wartości będące integralną częścią naszych działań zarówno biznesowych, jak i polityki
zatrudniania. W zatrudnieniu i w stosunku do naszych pracowników kierujemy się przede wszystkim zasadami równego
traktowania oraz przeciwdziałania wszelkim formom dyskryminacji wierząc, że przynosi to wymierne korzyści i wpływa
na nas innowacyjność oraz podnoszenie jakości naszych produktów i usług. Zasady te obejmują wszystkich
pracowników także osoby należące do władz Spółki i jej kluczowych menedżerów, przy czym Spółka nie posiada polityki
różnorodności dedykowanej wyłącznie wobec Zarządu oraz Rady nadzorczej.
Działając w sposób zaangażowany społecznie, stwarzamy równe szanse w dostępie do rozwoju zawodowego i awansu
naszych pracowników. Różnorodność naszych pracowników w zakresie ich wykształcenia, posiadanej wiedzy,
doświadczeń, umiejętności i wartości osobistych oraz szacunek dla indywidualnych różnic są fundamentem, na którym
budujemy naszą wartość jako Pracodawca. Dlatego też wprowadziliśmy politykę różnorodności, której celem jest
odpowiednie zarządzanie różnorodnością w naszej Spółce.
Zarządzanie różnorodnością w naszej Spółce oparte zostało na modelu integracji, który pozwala na pełne wykorzystanie
potencjału ynącego z różnorodności. Działania promujące różnorodność wewnątrz organizacji pomagają tworzyć
zróżnicowany i sprawnie współpracujący zespół. W ten sposób różnorodność staje się dla Spółki cennym zasobem.
Na bieżąco podejmujemy działania wspierające skuteczne wdrażanie i egzekwowanie zasad zarządzania różnorodnością
i polityki równego traktowania oraz ich promowania i upowszechniania wśród wszystkich interesariuszy firmy.
W szczególności tworzymy atmosferę i kulturę organizacyjną, która zapewnia szacunek dla różnorodności, poprzez
włączanie zarządzania różnorodnością, kwestii zarządzania wiekiem i równości płci do polityk i procedur stosowanych
w Spółce, jak również promujemy zachowania szanujące różnorodność, w tym popieramy inicjatywy charytatywne.
12. Informacje dotyczące Komitetu Audytu oraz wyboru i prac firmy audytorskiej.
OSOBY SPEŁNIAJĄCE KRYTERIA NIEZALEŻNOŚCI
Prof. Dr. Eckart Seith oraz Pan Tomasz Stankiewicz spełniają kryteria niezależności przewidziane dla niezależnego
członka Komitetu Audytu, o których mowa w art. 129 ust. 3 Ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz
nadzorze publicznym z dnia 11 maja 2017 r. (Dz.U. 2022.1302 tj. z dnia 2022.06.22) oraz § 4 ust. 1 Regulaminu Komitetu
Audytu.
OSOBY POSIADAJĄCE WIEDZĘ I UMIEJĘTNOŚCI W ZAKRESIE RACHUNKOWOŚCI LUB BADANIA SPRAWOZDAŃ
FINANSOWYCH, ZE WSKAZANIEM SPOSOBU ICH NABYCIA:
Pan Christoph Köhnlein posiada wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości oraz badania sprawozdań
finansowych, co potwierdził poprzez złożenie stosownych zaświadczeń z niemieckich instytucji i urzędów.
O posiadaniu przez Pana Christopha Köhnleina stosownej wiedzy i umiejętności dowodzi m.in. legitymowanie
się przez niego niemieckimi uprawnieniami doradcy podatkowego i biegłego rewidenta.
Prof. Dr. Eckart Seith posiada wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości oraz badania sprawozd
finansowych, co potwierdził poprzez złożenie stosownego oświadczenia.
O posiadaniu przez Pana Prof. Dr. Eckarta Seitha stosownej wiedzy i umiejętności dowodzi m.in. fakt obrony
przez niego doktoratu z zakresu prawa podatkowego oraz wieloletnia praca i zarządzanie firmami
specjalizujących się w zakresie prawa, audytu i doradztwa podatkowego.
Pan Tomasz Stankiewicz posiada wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości, co potwierdził poprzez
złożenie stosownego oświadczenia.
O posiadaniu przez Pana Tomasza Stankiewicza stosownej wiedzy i umiejętności dowodzi m.in. ukończenie
przez niego studiów magisterskich na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie na kierunkach Finanse i
Bankowość oraz Rachunkowość, a także zdobyte doświadczenie zawodowe, obejmujące m.in. pracę jako
analityk, dyrektor bądź członek zarządu w towarzystwach emerytalnych i inwestycyjnych.
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
20
OSOBY POSIADAJĄCE WIEDZĘ I UMIEJĘTNOŚCI Z ZAKRESU BRANŻY, W KTÓREJ DZIAŁA EMITENT, ZE WSKAZANIEM
SPOSOBU ICH NABYCIA:
Pan Christoph Köhnlein posiada wiedzę i umiejętności z zakresu branży, w której działa Spółka, którą nabył
w trakcie swojej pracy zawodowej oraz pełniąc funkcję członka Rady Nadzorczej w Wawel S.A. od września
2009 r.
Pan Tomasz Stankiewicz posiada wiedzę i umiejętności z zakresu branży, w której działa Spółka, co potwierdził
poprzez złożenie stosownego oświadczenia. Zdobył ją m.in. poprzez pełnienie funkcji członka Rady Nadzorczej
Spółki od marca 2021 r.
Prof. Dr. Eckart Seith posiada wiedzę i umiejętności z zakresu branży, w której działa Spółka, co potwierdził
poprzez złożenie stosownego oświadczenia. Zdobył ją m.in. poprzez pełnienie funkcji członka Rady Nadzorczej
Spółki od marca 2021 r.
Szczegółowe informacje na temat kwalifikacji i doświadczenia ww. członków Rady Nadzorczej dostępne na stronie
internetowej Emitenta (www.wawel.com.pl).
INFORMACJA, CZY NA RZECZ EMITENTA BYŁY ŚWIADCZONE PRZEZ FIRMĘ AUDYTORSKĄ, BADAJĄCĄ JEGO
SPRAWOZDANIE FINANSOWE, DOZWOLONE USŁUGI NIEBĘDĄCE BADANIEM I CZY W ZWIĄZKU Z TYM DOKONANO
OCENY NIEZALEŻNOŚCI TEJ FIRMY AUDYTORSKIEJ ORAZ WYRAŻANO ZGODĘ NA ŚWIADCZENIE TYCH USŁUG.
W dniu 30 stycznia 2023 r. Komitet Audytu, w oparciu o wniosek Zarządu emitenta, po przeprowadzeniu odpowiedniej
oceny zagrożeń i zabezpieczeń niezależności biegłego rewidenta, wyraził zgodę na świadczenie przez
PricewaterhouseCoopers Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Audyt sp. k. (PwC) usług dodatkowych tj. na
dokonanie przez PwC oceny „Sprawozdania o wynagrodzeniach Zarządu i Rady Nadzorczej” zgodnie z właściwymi
przepisami ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego
obrotu oraz o spółkach publicznych z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz.U.2022.2554 t.j. z dnia 2022.12.09).
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA OPRACOWANEJ POLITYKI WYBORU FIRMY AUDYTORSKIEJ DO PRZEPROWADZANIA BADANIA ORAZ
POLITYKI ŚWIADCZENIA PRZEZ FIRMĘ AUDYTORSKĄ PRZEPROWADZAJĄCĄ BADANIE, PRZEZ PODMIOTY POWIĄZANE
Z FIRMĄ AUDYTORSKĄ ORAZ PRZEZ CZŁONKA SIECI FIRMY AUDYTORSKIEJ DOZWOLONYCH USŁUG NIEBĘDĄCYCH
BADANIEM.
W dniu 5 października 2017 r. Komitet Audytu oraz Rada Nadzorcza Spółki działając w oparciu o Ustawę o biegłych
rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym z dnia 11 maja 2017 r. (Dz. U. 2023.1015 tj. z dnia
2023.05.26) przyjęły do stosowania następujące dokumenty:
Procedurę Wawel S.A. dotyczącą wyboru podmiotu uprawnionego do badania ustawowego sprawozd
finansowych,
Politykę Wawel S.A. dotyczącej wyboru podmiotu uprawnionego do badania ustawowego sprawozdań
finansowych,
Politykę w zakresie świadczenia dodatkowych usług przez firmę audytorską, podmiot powiązany z firmą
audytorską lub członka jego sieci.
Główne założenia polityki wyboru biegłego rewidenta / firmy audytorskiej są następujące:
1) Wybór podmiotu uprawnionego do badania dokonywany jest przez Radę Nadzorczą.
2) Rada Nadzorcza w zakresie wyboru podmiotu uprawnionego do badania działa na podstawie rekomendacji
Komitetu Audytu.
3) W przypadkach określonych przepisami prawa rekomendacja Komitetu Audytu sporządzana jest w następstwie
procedury zorganizowanej przez Wawel S.A.
OŚWIADCZENIE W SPRAWIE STOSOWANIA ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO W 2023 ROKU
|
WAWEL S.A.
21
4) Zarząd Wawel S.A. w ramach procedury może zaprosić dowolne firmy audytorskie do składania ofert w sprawie
świadczenia usługi badania ustawowego.
Zawarcie umowy na świadczenie usług dozwolonych przez firmę audytorską, podmiot powiązany z firmą audytorską lub
członka jego sieci (lub odpowiednio rozpoczęcie ich stosowania w oparciu o umowę ramową) następuje po uzyskaniu
uprzedniej zgody Komitetu Audytu na świadczenie usług dodatkowych, wyrażonej w uchwale. Podjęcie przez Komitet
Audytu uchwały w sprawie zgody na świadczenie usług dodatkowych następuje po przeprowadzeniu uprzedniej oceny
zagrożeń dla badania sprawozdania finansowego i zabezpieczeń niezależności biegłego rewidenta lub firmy
audytorskiej.
INFORMACJA CZY REKOMENDACJA, DOTYCZĄCA WYBORU FIRMY AUDYTORSKIEJ DO PRZEPROWADZENIA BADANIA,
SPEŁNIAŁA OBOWIĄZUJĄCE WARUNKI, A W PRZYPADKU, GDY WYBÓR FIRMY AUDYTORSKIEJ NIE DOTYCZYŁ
PRZEDŁUŻENIA UMOWY O BADANIE SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO CZY REKOMENDACJA TA ZOSTAŁA
SPORZĄDZONA W NASTĘPSTWIE ZORGANIZOWANEJ PRZEZ EMITENTA PROCEDURY WYBORU SPEŁNIAJĄCEJ
OBOWIĄZUJĄCE KRYTERIA.
Rekomendacja Komitetu Audytu dotycząca wyboru firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania została sporządzona
w następstwie zorganizowanej przez Emitenta procedury wyboru spełniającej obowiązujące kryteria.
W dniu 28 czerwca 2021 r. Komitet Audytu, w oparciu o „Sprawozdanie Zarządu z wyniku przeprowadzonej procedury
wyboru firmy audytorskiej”, dokonał oceny niezależności firmy audytorskiej PwC.
Ponadto w dniu 28.06.2021 r. Rada Nadzorcza Wawel S.A., na podstawie rekomendacji Komitetu Audytu, wybrała firmę
PricewaterhouseCoopers Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Audyt sp. k. z siedzibą w Warszawie,
ul. Polna 11, w celu dokonania przeglądu sprawozdania finansowego sporządzonego wg stanu na dzień 30.06.2021 r.,
30.06.2022 i 30.06.2023 r. oraz badania sprawozdania finansowego sporządzonego wg stanu na dzień 31.12.2021,
31.12.2022 i 31.12.2023 r. Rok 2019 był zarazem pierwszym rokiem współpracy Emitenta z firmą audytorką PwC.
LICZBA ODBYTYCH POSIEDZEŃ KOMITETU AUDYTU.
Komitet Audytu w roku obrotowym odbył 5 posiedzeń i podjął 4 uchwały, w tym 3 w trybie obiegowym.
PODPISY WSZYSTKICH CZŁONKÓW ZARZĄDU
DATA:
ZARZĄD:
PODPIS:
18.03.2024
Dariusz Orłowski – Prezes Zarządu