Sprawozdanie
Rady Nadzorczej 1
Stalexport Autostrady S.A.
za rok obrotowy 2023
1 Zatwierdzone Uchwałą Rady Nadzorczej nr 01/03/2024 z 12 marca 2024 roku
1
SPIS TREŚCI
I. SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI RADY NADZORCZEJ ORAZ JEJ KOMITETÓW ZA ROK
OBROTOWY 2023 ............................................................................................................. 4
1. Okres za jaki zostało sporządzone sprawozdanie .......................................................................................... 4
2. Skład Rady Nadzorczej i jej komitetów ......................................................................................................... 4
3. Informacja na temat spełniania przez członków Rady Nadzorczej kryteriów niezależności ............................ 6
4. Podstawowe formy i kierunki działalności Rady Nadzorczej oraz jej komitetów w roku obrotowym 2023 .... 6
5. Sprawozdanie z działalności komitetów Rady Nadzorczej za rok obrotowy 2023 .......................................... 7
5.1. Sprawozdanie z działalności Komitetu Audytu ..................................................................................................... 7
5.2. Sprawozdanie z działalności Komitetu Wynagrodzeń .......................................................................................... 7
II. SPRAWOZDANIE Z WYNIKÓW OCENY SPRAWOZDANIA ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI
I GRUPY KAPITAŁOWEJ STALEXPORT AUTOSTRADY S.A. ZA ROK OBROTOWY 2023,
JEDNOSTKOWEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO ORAZ SKONSOLIDOWANEGO
SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO ZA ROK OBROTOWY 2023 W ZAKRESIE ICH ZGODNOŚCI
Z KSIĘGAMI I DOKUMENTAMI, JAK I ZE STANEM RZECZYWISTYM ORAZ WNIOSKU
ZARZĄDU DOTYCZĄCEGO PODZIAŁU ZYSKU NETTO ZA ROK OBROTOWY 2023 .................. 9
III. OCENA SYTUACJI SPÓŁKI W UJĘCIU SKONSOLIDOWANYM, Z UWZGLĘDNIENIEM OCENY
ADEKWATNOŚCI I SKUTECZNOŚCI STOSOWANYCH W SPÓŁCE SYSTEMÓW KONTROLI
WEWNĘTRZNEJ, ZARZĄDZANIA RYZYKIEM, ZAPEWNIENIA ZGODNOŚCI DZIAŁALNOŚCI Z
NORMAMI LUB MAJĄCYMI ZASTOSOWANIE PRAKTYKAMI (COMPLIANCE) ORAZ AUDYTU
WEWNĘTRZNEGO, WRAZ Z INFORMACJĄ NA TEMAT DZIAŁAŃ, JAKIE RADA NADZORCZA
PODEJMOWAŁA W CELU DOKONANIA TEJ OCENY ........................................................... 12
1. Ocena sytuacji Stalexport Autostrady S.A. i Grupy Kapitałowej ................................................................... 12
2. Perspektywy rozwoju Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. ......................................................... 14
3. System kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego ................................................................................ 14
4. Zarządzanie ryzykiem i compliance ............................................................................................................. 15
IV. OCENA STOSOWANIA PRZEZ SPÓŁKĘ ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO ORAZ SPOSOBU
WYPEŁNIANIA OBOWIĄZKÓW INFORMACYJNYCH DOTYCZĄCYCH ICH STOSOWANIA
OKREŚLONYCH W REGULAMINIE GIEŁDY I PRZEPISACH DOTYCZĄCYCH INFORMACJI
BIEŻĄCYCH I OKRESOWYCH PRZEKAZYWANYCH PRZEZ EMITENTÓW PAPIERÓW
WARTOŚCIOWYCH, WRAZ Z INFORMACJĄ NA TEMAT DZIAŁAŃ, JAKIE RADA NADZORCZA
PODEJMOWAŁA W CELU DOKONANIA TEJ OCENY ........................................................... 18
V. OCENA ZASADNOŚCI WYDATKÓW PONOSZONYCH PRZEZ SPÓŁKĘ I JEJ GRUPĘ NA
WSPIERANIE KULTURY, SPORTU, INSTYTUCJI CHARYTATYWNYCH, MEDIÓW,
2
ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH, ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH ITP., O KTÓRYCH MOWA W
ZASADZIE 1.5 DPSN 2021 ................................................................................................ 22
VI. INFORMACJA NA TEMAT STOPNIA REALIZACJI POLITYKI RÓŻNORODNOŚCI W
ODNIESIENIU DO ZARZĄDU I RADY NADZORCZEJ, W TYM REALIZACJI CELÓW, O KTÓRYCH
MOWA W ZASADZIE 2.1. DPSN 2021 ............................................................................... 23
VII. OCENA REALIZACJI PRZEZ ZARZĄD OBOWIĄZKÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 380 1 KSH
ORAZ SPOSOBU SPORZĄDZANIA LUB PRZEKAZYWANIA RADZIE NADZORCZEJ PRZEZ
ZARZĄD INFORMACJI, DOKUMENTÓW, SPRAWOZDAŃ LUB WYJAŚNIEŃ ZAŻĄDANYCH W
TRYBIE OKREŚLONYM W ART. 380 1 §4 KSH ...................................................................... 23
VIII. INFORMACJA O ŁĄCZNYM WYNAGRODZENIU NALEŻNYM OD SPÓŁKI Z TYTUŁU
WSZYSTKICH BADAŃ ZLECONYCH PRZEZ RADĘ NADZORCZĄ W TRAKCIE ROKU
OBROTOWEGO W TRYBIE OKREŚLONYM W ART. 382 1 KSH ............................................. 24
IX. WNIOSKI ......................................................................................................................... 24
ZAŁĄCZNIK NR 1 ...................................................................................................................... 25
ZAŁĄCZNIK NR 2 ...................................................................................................................... 27
3
Niniejsze Sprawozdanie zostało sporządzone w związku z następującymi regulacjami:
1. art. 382 §3 i §3 1 Ustawy z dnia 15 września 2000 roku Kodeks spółek handlowych (Dz.U. 2000 nr 94 poz. 1037 z późn. zm.) (dalej: KSH) ,
2. § 70 ust. 7, 8, 13, 14 oraz § 70 ust. 7, 8, 11, 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29.03.2018 roku w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (Dz. U. z 2018 roku poz. 757 z dnia 20.04.2018 roku z późn. zm.) (dalej: Rozporządzenie w sprawie informacji bieżących i okresowych) ,
3. Statutem Stalexport Autostrady S.A . (dalej: Statut),
4. Regulaminem Rady Nadzorczej
Stalexport Autostrady S.A.,
5. Regulaminem Komitetu Audytu Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A.,
6. zasadami ładu korporacyjnego ze zbioru „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021”, które zostały przyjęte uchwałą nr 13/1834/2021 Rady Nadzorczej Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. z dnia 29 marca 2021 roku i obowiązują od 1 lipca 2021 roku (dalej: DPSN 2021).
4
I. SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI RADY NADZORCZEJ ORAZ JEJ KOMITETÓW ZA ROK OBROTOWY 2023
1. Okres za jaki zostało sporządzone sprawozdanie
Sprawozdanie z działalności Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A. z siedzibą w Mysłowicach (dalej: Stalexport Autostrady, Jednostka Dominująca lub Spółka) oraz jej komitetów obejmuje okres od dnia 1 stycznia 2023 roku do dnia 31 grudnia 2023 roku.
2. Skład Rady Nadzorczej i jej komitetów
Zgodnie z §14 Statutu Spółki, Rada Nadzorcza składa się z 5 do 9 członków wybieranych na okres wspólnej kadencji wynoszącej trzy lata. Walne Zgromadzenie powołuje i odwołuje członków Rady Nadzorczej, ustalając wcześniej ich liczbę na daną kadencję.
(i) Rada Nadzorcza
W okresie od 1 stycznia 2023 roku do dnia 28 lutego 2023 roku Rada Nadzorcza funkcjonowała w następującym składzie:
1. Pan Roberto Mengucci – Przewodniczący Rady Nadzorczej,
2. Pan Tomasz Dobrowolski – Zastępca Przewodniczącego Rady Nadzorczej,
3. Pan Marco Stocchi Grava – Sekretarz Rady Nadzorczej,
4. Pan Stefano Bonomolo,
5. Pan Nicola Bruno,
6. Pan Andrzej Kaczmarek,
7. Pani Enrica Marra.
W dniu 28 lutego 2023 roku rezygnację z funkcji członka Rady Nadzorczej złożył Pan Andrzej Kaczmarek.
W dniu 4 kwietnia 2023 roku Zwyczajne Walne Zgromadzenie Stalexport Autostrady powołało Panią Beatę Stelmach na członka Rady Nadzorczej. Od tego dnia do dnia sporządzenia Sprawozdania Rada Nadzorcza funkcjonuje w składzie:
1. Pan Roberto Mengucci – Przewodniczący Rady Nadzorczej,
2. Pan Tomasz Dobrowolski – Zastępca Przewodniczącego Rady Nadzorczej,
3. Pan Marco Stocchi Grava – Sekretarz Rady Nadzorczej,
4. Pan Stefano Bonomolo,
5. Pan Nicola Bruno,
5
6. Pani Enrica Marra,
7. Pani Beata Stelmach.
(ii) Komitety Rady Nadzorczej
W ramach Rady Nadzorczej funkcjonują następujące komitety: Komitet Wynagrodzeń i Komitet Audytu, działające jako organy doradcze i opiniotwórcze dla Rady Nadzorczej.
W okresie sprawozdawczym funkcjonowały one w następującym składach:
a) od 1 stycznia 2023 roku do 28 lutego 2023 roku:
Komitet Wynagrodzeń:
Pan Stefano Bonomolo – Przewodniczący,
Pan Tomasz Dobrowolski – Wiceprzewodniczący,
Pan Andrzej Kaczmarek.
Komitet Audytu:
Pan Tomasz Dobrowolski – Przewodniczący,
Pan Nicola Bruno – Wiceprzewodniczący,
Pan Andrzej Kaczmarek.
Od 1 marca 2023 roku do 10 maja 2023 roku Komitety Wynagrodzeń i Audytu, w związku z rezygnacją Pana Andrzeja Kaczmarka w dniu 28 lutego 2023 roku z funkcji członka Rady Nadzorczej, funkcjonowały w składach dwuosobowych.
b) od 11 maja 2023 roku do dnia sporządzenia Sprawozdania:
Komitet Wynagrodzeń:
Pan Stefano Bonomolo – Przewodniczący,
Pan Tomasz Dobrowolski – Wiceprzewodniczący,
Pani Beata Stelmach.
Komitet Audytu:
Pan Tomasz Dobrowolski – Przewodniczący,
Pan Nicola Bruno – Wiceprzewodniczący,
Pani Beata Stelmach.
6
3. Informacja na temat spełniania przez członków Rady Nadzorczej kryteriów niezależności
Pan Tomasz Dobrowolski oraz Pani Beata Stelmach spełniają kryteria niezależności przewidziane dla niezależnego członka Komitetu Audytu, o których mowa w art. 129 ust. 3 Ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym z dnia 11 maja 2017 roku (Dz.U. z 2017 poz.1089) oraz § 3 ust. 5 Regulaminu Komitetu Audytu oraz kryteria niezależności przewidziane dla niezależnego członka Komitetu Wynagrodzeń, o których mowa w Załączniku nr II do Zalecenia Komisji Europejskiej 2005/162/WE z dnia 15 lutego 2005 roku, dotyczącego roli dyrektorów nie wykonawczych lub będących członkami rady nadzorczej spółek giełdowych i komisji rady (nadzorczej) oraz w wytycznych zawartych w DPSN 2021.
Pan Tomasz Dobrowolski oraz Pani Beata Stelmach złożyli oświadczenia o spełnianiu ww. kryteriów niezależności i w ocenie pozostałych członków Rady Nadzorczej nie istnieją związki lub okoliczności, które mogą wpływać na spełnienie przez ww. członków Rady Nadzorczej kryteriów niezależności. W szczególności Pan Tomasz Dobrowolski oraz Pani Beata Stelmach nie mają rzeczywistych i istotnych powiązań z akcjonariuszami posiadającymi (w całym okresie sprawozdawczym oraz na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania) co najmniej 5% ogólnej liczby głosów w Spółce, tj. spółkami Mundys S.p.A oraz TFI PZU S.A.
Tym samym większość członków Komitetu ds. Wynagrodzeń i Komitetu Audytu, w tym Przewodniczący Komitetu Audytu spełniają kryteria niezależności wskazane powyżej.
Powyższe kryteria spełniał także Pan Andrzej Kaczmarek w okresie pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej oraz członka obu komitetów, tj. do dnia 28 lutego 2023 roku.
4. Podstawowe formy i kierunki działalności Rady Nadzorczej oraz jej komitetów w roku obrotowym 2023
Rada Nadzorcza działa w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, w tym Kodeks spółek handlowych i Statut Spółki uchwalony przez Walne Zgromadzenie. Ponadto, zgodnie ze Statutem Spółki, Rada Nadzorcza uchwaliła swój regulamin, określający tryb jej postępowania. Jego treść jest dostępna na internetowej stronie korporacyjnej Stalexport Autostrady (
www.stalexport-autostrady.pl
).
Z kolei komitety Rady Nadzorczej działają w oparciu o uchwalone przez Radę Nadzorczą regulaminy, stanowiące załączniki do Regulaminu Rady Nadzorczej. Regulaminy te również dostępne na korporacyjnej stronie internetowej Spółki (
www.stalexport-autostrady.pl
).
Rada Nadzorcza sprawowała w 2023 roku stały nadzór nad działalnością Spółki we wszystkich dziedzinach, a także wykonywała obowiązki i korzystała z uprawnień, wynikających z postanowień Statutu, Kodeksu spółek handlowych oraz innych przepisów prawa.
W okresie sprawozdawczym Rada Nadzorcza odbyła 7 posiedzeń protokołowanych (
18 stycznia 2023 roku, 31 stycznia 2023 roku, 3 marca 2023 roku, 11 maja 2023 roku, 26 czerwca 2023 roku, 13 lipca 2023 roku oraz 20 grudnia 2023 roku).
7
W trakcie posiedzeń Rada Nadzorcza rozpatrywała sprawy wynikające z postanowień Kodeksu spółek handlowych, Statutu Spółki oraz Regulaminu Rady Nadzorczej, jak również z bieżącej działalności Spółki.
W 2023 roku Rada Nadzorcza powzięła 27 uchwał , których wykaz znajduje się w załączniku nr 1. Uchwały podejmowane były po wcześniejszej analizie i omówieniu rozpatrywanych spraw.
Zasadniczą formą sprawowania przez Radę Nadzorczą nadzoru nad działalnością Spółki było zapoznawanie się ze składanymi przez Zarząd dokumentami. W 2023 roku Rada Nadzorcza koncentrowała swoją uwagę w szczególności na:
materiałach i uchwałach przedkładanych Walnemu Zgromadzeniu przez Zarząd,
sytuacji finansowej Spółki i Grupy Kapitałowej,
ocenie systemu zarządzania ryzykiem i compliance oraz analizie ryzyk związanych z działalnością Spółki oraz zgodności jej działalności z obowiązującymi ją regulacjami,
ocenie systemów kontroli wewnętrznej oraz funkcji audytu wewnętrznego.
5. Sprawozdanie z działalności komitetów Rady Nadzorczej za rok obrotowy 2023
Skład komitetów Rady Nadzorczej oraz podstawy działania w roku 2023 zostały przedstawione w pkt. I.2 oraz I.4. niniejszego dokumentu.
5.1. Sprawozdanie z działalności Komitetu Audytu
Sprawozdanie Komitetu Audytu przedłożone Radzie Nadzorczej, zgodnie z §14 ust.1 Regulaminu Komitetu Audytu stanowi załącznik nr 2 do niniejszego dokumentu.
5.2. Sprawozdanie z działalności Komitetu Wynagrodzeń
Komitet Wynagrodzeń odbył w 2023 roku 4 posiedzenia (17 lutego 2023 roku, 27 lutego 2023 roku, 13 czerwca 2023 roku i 15 listopada 2023 roku), których przedmiotem
było przedstawienie rekomendacji dla Rady Nadzorczej Spółki dotyczących między innymi:
a) zawarcia umowy o pracę z Prezesem Zarządu,
b) przyjęcia przez Radę Nadzorczą Stalexport Autostrady S.A. „Sprawozdania o wynagrodzeniach członków Zarządu i Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A. w roku obrotowym 2022”,
c) zmiany wynagrodzenia Wiceprezesa Zarządu Spółki,
d) przyznania nagrody rocznej za 2022 rok dla Wiceprezesa Zarządu Spółki,
8
e) wyznaczenia zadań premiowych dla członków Członka Zarządu Spółki wynikających z Rocznego Programu Motywacyjnego na 2023 rok oraz 3-letniego Programu Motywacyjnego obejmującego lata 2022-2024.
Komitet Wynagrodzeń podjął 6 uchwał na przestrzeni 2023 roku.
9
II. SPRAWOZDANIE Z WYNIKÓW OCENY SPRAWOZDANIA ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI I GRUPY KAPITAŁOWEJ STALEXPORT AUTOSTRADY S.A. ZA ROK OBROTOWY 2023, JEDNOSTKOWEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO ORAZ SKONSOLIDOWANEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO ZA ROK OBROTOWY 2023 W ZAKRESIE ICH ZGODNOŚCI Z KSIĘGAMI I DOKUMENTAMI, JAK I ZE STANEM RZECZYWISTYM ORAZ WNIOSKU ZARZĄDU DOTYCZĄCEGO PODZIAŁU ZYSKU NETTO ZA ROK OBROTOWY 2023
Działając w oparciu o Art. 382 § 3 Kodeksu spółek handlowych oraz § 18 ust. 2 pkt. 1-3 Statutu Spółki Rada Nadzorcza Stalexport Autostrady zapoznała się i oceniła, sporządzone zgodnie z wymogami Międzynarodowych Standardów Rachunkowości:
a) jednostkowe sprawozdanie finansowe Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2023, obejmujące:
jednostkowe sprawozdanie z sytuacji finansowej, sporządzone na dzień 31 grudnia 2023 roku, zamykające się po stronie aktywów i pasywów kwotą 374.694.461,28 (słownie: trzysta siedemdziesiąt cztery miliony sześćset dziewięćdziesiąt cztery tysiące czterysta sześćdziesiąt jeden złotych dwadzieścia osiem groszy),
jednostkowe sprawozdanie z całkowitych dochodów za okres od 01 stycznia 2023 do 31 grudnia 2023 roku, zamykające się kwotą zysku
netto 111.732.382,94 (słownie: sto jedenaście milionów siedemset trzydzieści dwa tysiące trzysta osiemdziesiąt dwa złote dziewięćdziesiąt cztery grosze) oraz całkowitymi dochodami ogółem w kwocie 111.744.285,81 (słownie: sto jedenaście milionów siedemset czterdzieści cztery tysiące dwieście osiemdziesiąt pięć złotych osiemdziesiąt jeden groszy),
jednostkowe sprawozdanie ze zmian w kapitale własnym za okres od 01 stycznia 2023 do 31 grudnia 2023 roku , wykazujące zwiększenie kapitału własnego o kwotę 62.291.881,21 (słownie: sześćdziesiąt dwa miliony dwieście dziewięćdziesiąt jeden tysięcy osiemset osiemdziesiąt jeden złotych dwadzieścia jeden groszy),
jednostkowe sprawozdanie z przepływów pieniężnych za okres od 01 stycznia 2023 do 31 grudnia 2023 roku , wykazujące zwiększenie środków pieniężnych o kwotę 60.652.481,35 (słownie: sześćdziesiąt milionów sześćset pięćdziesiąt dwa tysiące czterysta osiemdziesiąt jeden złotych trzydzieści pięć groszy),
informacje dodatkowe do jednostkowego sprawozdania finansowego obejmujące informacje o przyjętej polityce rachunkowości oraz inne informacje objaśniające..
b) skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2023, obejmujące:
skonsolidowane sprawozdanie z sytuacji finansowej, sporządzone na dzień 31 grudnia 2023 roku , zamykające się po stronie aktywów i pasywów sumą 1.543.403 tys. (słownie: jeden miliard pięćset czterdzieści trzy miliony czterysta trzy tysiące złotych),
10
skonsolidowane sprawozdanie z całkowitych dochodów za okres od 01 stycznia 2023 do 31 grudnia 2023 roku , zamykające się kwotą zysku netto 116.166 tys. (słownie: sto szesnaście milionów sto sześćdziesiąt sześć tysięcy złotych ) oraz całkowitymi dochodami ogółem w kwocie 115.853 tys. (słownie: sto piętnaście milionów osiemset pięćdziesiąt trzy tysiące złotych),
skonsolidowane sprawozdanie ze zmian w kapitale własnym za okres od 01 stycznia 2023 do 31 grudnia 2023 roku , wykazujące zwiększenie kapitału własnego o kwotę 58.642 tys. (słownie: pięćdziesiąt osiem milionów sześćset czterdzieści dwa tysiące złotych),
skonsolidowane sprawozdanie z przepływów pieniężnych za okres od 01 stycznia 2023 do 31 grudnia 2023 roku , wykazujące zwiększenie środków pieniężnych o kwotę 86.607 tys. (słownie: osiemdziesiąt sześć milionów sześćset siedem tysięcy złotych),
informacje dodatkowe do skonsolidowanego sprawozdania finansowego obejmujące informacje o przyjętej polityce rachunkowości i inne informacje objaśniające.
c) sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2023.
Badanie ww. sprawozdań finansowych Spółki, w rozumieniu przepisów Ustawy o rachunkowości, za okres od 1 stycznia 2023 roku do 31 grudnia 2023 roku zostało przeprowadzone przez KPMG Audyt Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. z siedzibą w Warszawie (00-189), ul. Inflancka 4A, wpisana na listę firm audytorskich prowadzoną przez Polską Agencję Nadzoru Audytowego (PANA) pod numerem 3546 (dalej: KMPG) , wybraną przez Radę Nadzorczą Spółki.
Oceny sprawozdań finansowych za rok obrotowy 2023 dokonał Komitet Audytu Rady Nadzorczej na posiedzeniu w dniach 11-12 marca 2024 roku z udziałem przedstawiciela biegłego rewidenta. W posiedzeniu tym brali również udział Prezes Zarządu, Wiceprezes Zarządu - Dyrektor Finansowy oraz Główny Księgowy.
Ad. a) i c)
W opinii Komitetu Audytu, Rady Nadzorczej oraz KPMG jednostkowe sprawozdanie finansowe Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2023 :
przedstawia rzetelny i jasny obraz sytuacji majątkowej i finansowej Spółki na dzień 31 grudnia 2023 roku oraz jej wyników finansowych i przepływów pieniężnych za okres od dnia 1 stycznia 2023 roku do dnia 31 grudnia 2023 roku zgodnie z mającymi zastosowanie Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej zatwierdzonymi przez Unię Europejską oraz przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości,
jest zgodne, we wszystkich istotnych aspektach, co do formy i treści z obowiązującymi Spółkę przepisami prawa oraz jej Statutem,
zostało sporządzone, we wszystkich istotnych aspektach, na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami rozdziału 2 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości („ustawa o rachunkowości”).
11
Komitet Audytu, Rada Nadzorcza oraz KPMG stwierdzają również, że Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2023, we wszystkich istotnych aspektach, zostało sporządzone zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami prawa i jest zgodne z informacjami zawartymi w jednostkowym i skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Stalexport Autostrady za rok obrotowy 2023.
Ponadto w związku z przeprowadzonym badaniem sprawozdania finansowego obowiązkiem biegłego rewidenta, zgodnie z wymogami ustawy o biegłych rewidentach, było wydanie opinii, czy Spółka zobowiązana do złożenia oświadczenia o stosowaniu ładu korporacyjnego, stanowiącego wyodrębnioną część sprawozdania z działalności, zawarła w tym oświadczeniu informacje wymagane przepisami prawa oraz w odniesieniu do określonych informacji wskazanych w tych przepisach lub regulaminach stwierdzenie, czy one zgodne z mającymi zastosowanie przepisami oraz informacjami zawartymi w rocznym sprawozdaniu finansowym.
Zdaniem biegłego w oświadczeniu o stosowaniu ładu korporacyjnego Spółka zawarła informacje określone w § 70 ust. 6 punkt 5 Rozporządzenia w sprawie informacji bieżących i okresowych. Informacje wskazane w § 70 ust. 6 punkt 5 lit. c-f, h oraz lit. i Rozporządzenia w sprawie informacji bieżących i okresowych zawarte w oświadczeniu o stosowaniu ładu korporacyjnego zostały sporządzone zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami oraz zgodne z informacjami zawartymi w jednostkowym sprawozdaniu finansowym za rok 2023.
Ad. b)
W opinii Komitetu Audytu, Rady Nadzorczej oraz KPMG skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za rok obrotowy 2023 :
przedstawia rzetelny i jasny obraz skonsolidowanej sytuacji majątkowej i finansowej Grupy na dzień 31 grudnia 2023 roku oraz jej skonsolidowanych finansowych wyników działalności i skonsolidowanych przepływów pieniężnych za okres od dnia 1 stycznia 2023 roku do dnia 31 grudnia 2023 roku zgodnie z mającymi zastosowanie Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej zatwierdzonymi przez Unię Europejską oraz przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości,
jest zgodne, we wszystkich istotnych aspektach, co do formy i treści z obowiązującymi Grupę przepisami prawa oraz Statutem Jednostki Dominującej.
Ponadto Rada Nadzorcza zgodnie z §18 pkt 2 ust. 2 Statutu Spółki zapoznała się i oceniła przygotowany przez Zarząd wniosek do Walnego Zgromadzenia w sprawie podziału zysku netto za rok obrotowy 2023, nie wnosząc zastrzeżeń do zaproponowanego sposobu podziału zysku.
12
III. OCENA SYTUACJI SPÓŁKI W UJĘCIU SKONSOLIDOWANYM, Z UWZGLĘDNIENIEM OCENY
ADEKWATNOŚCI I SKUTECZNOŚCI STOSOWANYCH W SPÓŁCE SYSTEMÓW KONTROLI WEWNĘTRZNEJ, ZARZĄDZANIA RYZYKIEM, ZAPEWNIENIA ZGODNOŚCI DZIAŁALNOŚCI Z NORMAMI LUB MAJĄCYMI ZASTOSOWANIE PRAKTYKAMI (COMPLIANCE) ORAZ AUDYTU WEWNĘTRZNEGO, WRAZ Z INFORMACJĄ NA TEMAT DZIAŁAŃ, JAKIE RADA NADZORCZA PODEJMOWAŁA W CELU DOKONANIA TEJ OCENY
Rada Nadzorcza Stalexport Autostrady, działając zgodnie z art. 381 oraz z zasadami DPSN 2021 stosowanymi przez Spółkę (o czym szerzej mowa w części 7 Sprawozdania Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za rok obrotowy 2023), w tym w szczególności z zasadą 2.11.3 dokonała oceny
sytuacji Spółki w ujęciu skonsolidowanym, z uwzględnieniem oceny adekwatności i skuteczności stosowanych w spółce systemów kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem, zapewnienia zgodności działalności z normami lub mającymi zastosowanie praktykami (compliance) oraz audytu wewnętrznego. Ocena ta obejmuje wszystkie istotne mechanizmy kontrolne, w tym zwłaszcza dotyczące raportowania i działalności operacyjnej.
Ocena sytuacji Spółki w ujęciu skonsolidowanym, z uwzględnieniem oceny adekwatności i skuteczności stosowanych w spółce systemów kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem, zapewnienia zgodności działalności z normami lub mającymi zastosowanie praktykami (compliance) oraz audytu wewnętrznego została przeprowadzona w oparciu o wiedzę członków Rady Nadzorczej aktualną na dzień jej sporządzenia oraz na podstawie analizy dokumentów, w tym w szczególności sprawozdań Spółki sporządzonych za rok obrotowy 2023 oraz sprawozdań i opinii biegłego rewidenta dotyczących tych sprawozdań, a także Raportu dotyczącego adekwatności systemu kontroli wewnętrznej i sytemu zarządzania ryzykiem, przygotowanego przez Dyrektora Audytu Wewnętrznego.
1. Ocena sytuacji Stalexport Autostrady S.A. i Grupy Kapitałowej
Szczegółowa analiza sytuacji Stalexport Autostrady i Grupy Kapitałowej w roku obrotowym 2023 została przedstawiona w jednostkowym i skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Stalexport Autostrady oraz w sprawozdaniu Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za rok obrotowy 2023.
Powyższe sprawozdania zawierają najważniejsze informacje dotyczące funkcjonowania Spółki i jej Grupy Kapitałowej w 2023 roku.
Rada Nadzorcza Spółki ocenia, że rok 2023 był kolejnym, w którym Spółka i Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady osiągnęła satysfakcjonujące wyniki finansowe.
Przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady w 2023 roku wzrosły o blisko 23% w stosunku do roku 2022 i wyniosły ok. 508,9 mln PLN, natomiast zysk netto wzrósł do poziomu ok. 116,2 mln PLN, tj. o ponad 170%. Wynik EBIDTA Grupy Kapitałowej wyniósł 211,6 mln PLN i był o ponad 45,5% wyższy niż w roku 2022 (w 2023 roku wprowadzono zmiany sposobu prezentacji niektórych danych finansowych, w efekcie których dokonano przekształcenia danych za cały rok 2022 rok. Więcej informacji na
13
ten temat znajduje się w punkcie 5.2 Skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za rok 2023).
Wyniki te związane przede wszystkim z podstawową działalnością naszej Grupy, czyli zarządzaniem i eksploatacją autostrady A4 na odcinku Katowice-Kraków.
W 2023 roku średni dobowy ruch wyniósł 48.150 pojazdów i był o 3% wyższy niż ruch odnotowany w roku 2022, przy czym natężenie ruchu samochodów osobowych wzrosło o 3,7%, tj. do poziomu 40.085 pojazdów na dobę, a dla samochodów ciężarowych spadło o ok. 0,6%, tj. do poziomu 8.066 pojazdów na dobę.
Jeśli chodzi o przychody z poboru opłat to wyniosły one ok. 503,5 mln PLN i wzrosły w stosunku do roku 2022 o 23%. Ta dysproporcja pomiędzy wzrostem natężenia ruchu, a wzrostem przychodów z tytułu poboru opłat związana jest ze zmianami wysokości stawek opłat za przejazd wprowadzonymi 4 lipca 2022 roku i 3 kwietnia 2023 roku.
W 2023 roku wartość nakładów inwestycyjnych Grupy Kapitałowej wyniosła ok. 80,5 mln PLN (70 mln PLN w roku 2022), natomiast koszty utrzymania, w tym wymiany nawierzchni autostrady, w minionym roku wyniosły ogółem 113,7 mln PLN (38,4 mln PLN w roku 2022). Ten wyższy poziom nakładów inwestycyjnych wynikał poza szerszym zakresem realizowanych robót także ze znacznego wzrostu kosztów materiałów i usług budowlanych (koszty usług budowlanych na przestrzeni ostatnich dwóch lat wzrosły o 26%, a ceny asfaltu niemal o 50%).
Na wyniki finansowe Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady znaczący wpływ miał także wzrost kosztów ogólnego zarządu o 89% w porównaniu z rokiem 2022, tj. do poziomu 225,6 mln PLN. Koszty te obejmują przede wszystkim płatności na rzecz Skarbu Państwa, czyli udział Skarbu Państwa w zyskach z przedsięwzięcia, jakim jest A4 Katowice-Kraków oraz usługi remontowe i utrzymaniowe autostrady. Płatności na rzecz Skarbu Państwa wyniosły w roku 2023 ponad 126,7 mln PLN wobec 47,4 mln PLN w roku 2022.
Znacząco wzrosły także przychody finansowe netto z poziomu ok. 3 mln PLN w roku 2022 do poziomu ok. 20 mln PLN w 2023 roku, głównie na skutek wzrostu przychodów z tytułu odsetek od środków pieniężnych i ich ekwiwalentów oraz długoterminowych środków pieniężnych.
Poprawiły się także jednostkowe wyniki finansowe Stalexport Autostrady S.A. Przychody ze sprzedaży w roku 2023 wyniosły ok. 4,7 mln PLN i były o ok. 16% wyższe niż w roku 2022 (4 mln PLN). Źródłem ww. przychodów jest przede wszystkim najem powierzchni biurowych i miejsc parkingowych biurowca w Katowicach. Zysk netto Spółki wyniósł z kolei 111,7 mln PLN i wzrósł w stosunku do roku 2022 o 128%, głównie za sprawą znaczącego wzrostu przychodów finansowych (z 56 mln PLN w roku 2022 do 120,7 mln PLN w roku 2023), obejmujących otrzymane dywidendy. Wyniosły one w roku 2023 ponad 108 mln PLN wobec 48,3 mln PLN w roku 2022.
Podsumowując ocenę działalności Stalexport Autostrady Rada Nadzorcza pragnie podkreślić, że Spółka i jej Grupa Kapitałowa działająca w branży autostradowej, posiada solidne podstawy finansowe, które gwarantują stabilność prowadzonej działalności.
14
2. Perspektywy rozwoju Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A.
W ramach wewnętrznej strategii rozwoju Grupa Kapitałowa podejmuje i będzie dalej podejmować działania mające na celu podniesienie jakości obsługi użytkowników autostrady poprzez udoskonalenia systemu poboru opłat, umożliwiającego klientom dywersyfikację form płatności za korzystanie z autostrady. Działania te zmierzają do zwiększenia przepustowości placów poboru opłat, jak i skrócenia czasu transakcji. Przykładem takiego działania Grupy Stalexport Autostrady był zrealizowany w 2016 roku pionierski wśród koncesjonariuszy płatnych autostrad w Polsce projekt wprowadzenia elektronicznego poboru opłat w technologii mikrofalowej (zgodnej z dyrektywami Unii Europejskiej) pod nazwą handlową „A4Go”, który umożliwia wygodniejszy i szybszy niż przy wykorzystaniu tradycyjnych form płatności przejazd przez place poboru opłat obsługiwane na odcinku autostrady A4 Katowice - Kraków.
Realizacja tego projektu była możliwa dzięki wykorzystaniu doświadczenia spółek grupy kapitałowej Mundys w branży elektronicznego poboru opłat. Wykorzystując dalej to doświadczenie w 2019 roku Grupa podjęła działania zamierzające do wprowadzenia kolejnych form elektronicznej płatności. W efekcie tych działań w lipcu 2019 roku wprowadzono tzw. „videotolling” przy użyciu aplikacji AutoPay, a w 2020 roku uruchomiony został, nowszy i bardziej przyjazny dla użytkowników, sklep internetowy dla „A4Go” (www.a4go.pl). W dalszej kolejności udostępniono funkcję „videotollingu” również poprzez takie aplikacje jak SkyCash (w lipcu 2020 roku), IKO PKO BP (w lutym 2021 roku), mPay (w styczniu 2022 roku) oraz użytkownikom kart flotowych Orlen (w maju 2021 roku), Shell (w kwietniu 2022 roku) i DKV (w marcu 2023 roku).
Prowadzone również prace oraz rozmowy z innymi partnerami w celu dalszego poszerzania dostępu do elektronicznych form płatności. Zastosowane rozwiązania technologiczne mogą w przyszłości umożliwić przejazd odcinkiem autostrady zarządzanym przez Grupę pojazdom objętym przez krajowy systemem poboru opłaty elektronicznej (e-TOLL) tzw. interoperacyjność krajowa. Wprowadzenie takiej funkcjonalności uzależnione jest od dokonania stosownych uzgodnień ze Stroną Publiczną, będącą właścicielem e-TOLL.
3. System kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego
Za system kontroli wewnętrznej i skuteczność jego funkcjonowania odpowiada Zarząd Stalexport Autostrady. Zdaniem Rady Nadzorczej funkcjonuje on prawidłowo, co potwierdzają wyznaczone przez Radę Nadzorczą i zrealizowane w 2023 roku przez Dyrektora Audytu Wewnętrznego zadania audytowe, jak również cykliczne raporty rzecznika ds. ładu korporacyjnego oraz przeciwdziałania korupcji, przedkładane Radzie Nadzorczej Spółki 2 razy w roku.
W strukturze organizacyjnej Stalexport Autostrady S.A. wyodrębniono jednostki organizacyjne odpowiedzialne za realizację zadań w poszczególnych systemach lub funkcjach:
nadzór nad zgodnością działalności z prawem (compliance), dla realizacji którego powołano w Spółce Rzecznika ds. ładu korporacyjnego (Compliance Officer);
zarządzanie ryzykiem, dla realizacji którego powołano Głównego Specjalistę ds. Zarządzania Ryzykiem;
15
audyt wewnętrzny, dla realizacji którego powołano Dyrektora Audytu Wewnętrznego.
Rada Nadzorcza w dniu 2 marca 2021 roku podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia przez Spółkę dokumentu „Cele, uprawnienia i obowiązki Dyrektora Audytu Wewnętrznego Stalexport Autostrady S.A.”, w związku z czym na przestrzeni 2021 roku trwał proces rekrutacji na to stanowisko, który zakończył się w styczniu 2022 roku. Tym samym od 1 marca 2022 roku w strukturze organizacyjnej Stalexport Autostrady funkcjonuje Dyrektor Audytu Wewnętrznego.
Ponadto 3 marca 2023 roku Rada Nadzorcza dokonała zmiany dokumentu „Cele, uprawnienia i obowiązki Dyrektora Audytu Wewnętrznego Stalexport Autostrady S.A.”, doprecyzowując w nim zapisy dotyczące realizacji rekomendacji Dyrektora Audytu Wewnętrznego.
Natomiast system kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem w odniesieniu do procesu sporządzania sprawozdań finansowych jest realizowany w drodze obowiązujących w Stalexport Autostrady procedur sporządzania i zatwierdzania sprawozdań finansowych. Umożliwia on prowadzenie bieżącego monitoringu stanu zobowiązań, kontrolowanie poziomu kosztów i osiąganych wyników. Dane finansowe będące podstawą sprawozdań finansowych i raportów okresowych pochodzą z systemu księgowo-finansowego IMPULS, w którym dokumenty rejestrowane zgodnie z polityką rachunkowości Spółki opartą na Międzynarodowych Standardach Rachunkowości.
Sprawozdania finansowe sporządzane przez służby finansowo-księgowe pod kontrolą Głównego Księgowego Spółki, a następnie weryfikowane przez Wiceprezesa Zarządu - Dyrektora Finansowego we współdziałaniu z Dyrektorem ds. Zarządzania Finansami, a ich ostateczna treść jest zatwierdzana przez Zarząd w formie uchwały.
Sprawozdania finansowe zatwierdzone przez Zarząd badane przez biegłego rewidenta, wybieranego przez Radę Nadzorczą Spółki. Następnie, zgodnie z treścią § 18 ust.2 pkt 1) Statutu Spółki Rada Nadzorcza kierując się rekomendacją Komitetu Audytu, corocznie dokonuje oceny zaudytowanych sprawozdań finansowych Spółki i Grupy Kapitałowej w zakresie ich zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym, a o wynikach tej oceny informuje akcjonariuszy w swoim sprawozdaniu rocznym.
Spółka na bieżąco śledzi zmiany wymagane przez przepisy i regulacje zewnętrzne odnoszące się w szczególności do podmiotów publicznych i przygotowuje się do ich wprowadzenia z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym.
4. Zarządzanie ryzykiem i compliance
Za zarządzanie ryzykiem istotnym Spółki odpowiedzialny jest Zarząd Stalexport Autostrady, który na bieżąco identyfikuje te ryzyka.
Rada Nadzorcza podziela pogląd Zarządu wyrażony w Sprawozdaniach Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady w roku 2023, że podstawowe ryzyka i zagrożenia oraz zewnętrzne i wewnętrzne czynniki istotne dla działalności Stalexport Autostrady można podzielić na trzy zasadnicze obszary, tj. związane z:
realizacją projektu autostrady A4 Katowice-Kraków,
16
wynajmem powierzchni biurowej i inwestowaniem posiadanych zasobów pieniężnych,
oraz ogółem działań realizowanych przez Spółkę.
W pierwszym obszarze przeważają ryzyka i czynniki o charakterze ekonomiczno-finansowym związane z ogólną koniunkturą gospodarczą i bieżącą sytuacją panującą na rynku robót budowlanych, w tym wzrostem cen tych robót oraz ryzyka o charakterze polityczno-prawnym.
Panująca w kraju koniunktura gospodarcza ma przede wszystkim wpływ na ilość pojazdów korzystających z autostrady A4 (czynnik ten oddziałuje głównie na ruch pojazdów ciężarowych), a tym samym na poziom przychodów z poboru opłat generowanych przez Koncesjonariusza. Grupa Kapitałowa ogranicza to ryzyko poprzez stosowanie odpowiedniej (optymalnej) polityki cenowej, jak również podejmuje działania mające na celu podniesienie jakości obsługi klienta na zarządzanym przez siebie odcinku autostrady poprzez realizowane obecnie doskonalenie systemu poboru opłat, umożliwiając klientom dywersyfikację form płatności za korzystanie z autostrady.
W przypadku rynku robót budowlanych dobra koniunktura podnosi ceny usług budowlanych i zmniejsza efektywność projektu A4 Katowice-Kraków, zaś w okresie słabej koniunktury Grupa Kapitałowa ma możliwość uzyskania korzystniejszych warunków realizacji niezbędnych robót, a tym samym więcej środków pozostaje do dyspozycji akcjonariuszy. Spółka stara się ograniczać ryzyko w tym obszarze poprzez aktywne zarządzanie, w ramach uprawnień danych jej przez Umowę Koncesyjną, harmonogramem planowanych i realizowanych prac budowlanych.
Niestabilność instytucjonalno-prawna otoczenia regulującego sektor infrastruktury w Polsce to główny czynnik z grupy ryzyk polityczno-prawnych . Poprzez m.in. promowanie dobrych praktyk i rozwiązań nakierowanych na stworzenie odpowiednich ram prawnych dla realizacji projektów infrastrukturalnych, aktywny udział w dyskusji publicznej nad nowymi rozwiązaniami legislacyjnymi, Spółka stara się przeciwdziałać tym ryzykom. Grupa tych ryzyk obejmuje również potencjalne działania zmierzające do zmiany obowiązującego prawa, które mogą mieć wpływ na poziom przychodów lub wydatków projektu A4 Katowice-Kraków. Warto w tym miejscu podkreślić, że Umowa Koncesyjna zawiera zapisy pozwalające dochodzić od Skarbu Państwa odszkodowania w przypadku prowadzenia przez stronę publiczną działań mających negatywny wpływ na rentowność projektu A4 Katowice-Kraków.
Przykładem powyższego mogą być regulacje dotyczące poboru opłat na autostradach. Od 1 lipca 2023 roku zniesiono opłaty za przejazdy pojazdów lekkich na państwowych autostradach. Natomiast zniesienie opłat od pojazdów lekkich za przejazd autostradami na odcinkach koncesyjnych, do których należy autostrada A4 Katowice-Kraków, na dzień niniejszego sprawozdania ma wymiar deklaracji politycznej i nie było przedmiotem rozmów pomiędzy Koncesjonariuszem i odpowiednimi instytucjami Skarbu Państwa. Trudno oszacować ewentualne skutki powyższego do czasu ewentualnego przedstawiania przez Ministerstwo Infrastruktury projektu rozwiązania uwzględniającego wszystkie aspekty funkcjonowania koncesji do chwili jej wygaśnięcia w 2027 roku, wraz ze skutkami finansowymi dla obu stron Umowy Koncesyjnej.
Dodatkowe ryzyka wynikają również z decyzji UOKIK z 2008 roku, w której m.in. uznano za ograniczającą konkurencję praktykę Koncesjonariusza, polegającą w opinii UOKiK na „narzucaniu nieuczciwych cen za przejazd płatnym odcinkiem autostrady w wysokości określonej w cenniku opłat w czasie remontu tego odcinka autostrady powodującego znaczne utrudnienia w ruchu pojazdów” i nakazano zaniechania jej
17
stosowania. Wykonując w przyszłości remonty, powodujące znaczne utrudnienia w ruchu pojazdów, Koncesjonariusz powinien uwzględnić postanowienia decyzji przy realizacji polityki określania stawek opłat za przejazd. Spółka ograniczyła to ryzyko przez wprowadzenie do stosowania następujących dokumentów: (i) Regulaminu prowadzenia prac na autostradzie powodujących utrudnienia w ruchu pojazdów oraz (ii) Zasad stosowania upustów do stawek za przejazd autostradą w przypadku prowadzenia prac budowlanych/ remontowych pomiędzy placami poboru opłat skutkujących niedotrzymywaniem standardu autostrady.
W dniu 10 lutego 2023 roku Spółka została poinformowana o otrzymaniu przez Koncesjonariusza tego samego dnia od Dyrektora Delegatury UOKiK, działającego z upoważnienia Prezesa UOKiK, wezwania do przekazania informacji i dokumentów w związku z prowadzonym przed UOKiK postępowaniem wyjaśniającym mającym na celu wstępne ustalenie, czy w związku z zasadami ustalania i pobierania opłat za przejazd autostradą A4 mogło dojść do naruszenia przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, uzasadniającego wszczęcie postępowania antymonopolowego. Do dnia publikacji niniejszego sprawozdania Koncesjonariusz przekazał szereg informacji i dokumentów wymaganych przez UOKiK wskazanych w ww. wezwaniu jak i kolejnych, wypełniając tym samym swój obowiązek na tym etapie postępowania wyjaśniającego.
Ponadto ramy czasowe funkcjonowania projektu A4 Katowice-Kraków, w połączeniu z dobrą koniunkturą na rynku pracy, mogą kreować ryzyko braku zapewnienia wystarczających zasobów odpowiednio wykwalifikowanego personelu. Spółka podęła działania ograniczające powstanie ww. ryzyka poprzez stworzenie odpowiednich programów lojalnościowo-retencyjnych dla pracowników.
W obszarze wynajmu powierzchni biurowych i inwestowaniem posiadanych zasobów pieniężnych wymienić należy ryzyka związane z koniunkturą gospodarczą i klimatem inwestycyjnym oraz ryzyko rynkowej stopy procentowej.
Panująca w kraju koniunktura gospodarcza znajduje bezpośrednie przełożenie na rynek najmu powierzchni biurowej, a tym samym ma wpływ na wielkość wolnej (niewynajętej) powierzchni oraz poziom czynszów. Spółka ogranicza to ryzyko poprzez stosowanie elastycznej polityki cenowej oraz innych działań mających na celu zwiększenie atrakcyjności powierzchni biurowej i poprawę bezpieczeństwa jej użytkowników. Ponadto Spółka stale prowadzi działania ukierunkowane na pozyskiwanie nowych najemców.
Z uwagi na strukturę przychodów i charakter prowadzonej działalności wyniki finansowe Spółki obarczone ryzykiem stopy procentowej . Ryzyko to wynika ze zmienności rynków finansowych i przejawia się w zmianach ceny pieniądza. Stalexport Autostrady ogranicza to ryzyko poprzez dywersyfikację terminów, na jakie lokowane są zgromadzone środki.
Wspomniana wcześniej niestabilność instytucjonalno-prawna otoczenia nie dotyczy wyłącznie realizacji projektu A4 Katowice- Kraków, ale całokształtu działalności Spółki i jej Grupy Kapitałowej, ze szczególnym uwzględnieniem faktu funkcjonowania Stalexport Autostrady jako spółki publicznej. Spółka stara się przeciwdziałać tym ryzykom poprzez bieżące monitorowanie wprowadzanych zmian regulacji prawnych (krajowych i unijnych), korzystanie z doradztwa firm wyspecjalizowanych w danej dziedzinie, udział Zarządu i pracowników odpowiedzialnych za dany obszar działalności Spółki w szkoleniach i konferencjach poświęconych nowym regulacjom oraz wdrażanie odpowiednich procedur i dobrych praktyk zarówno na szczeblu Spółki, jak i całej Grupy Kapitałowej .
18
Oprócz wyżej opisanych ryzyk, które towarzyszą działalności Spółki od lat, w roku 2022 pojawiło się nowe ryzyko związane z konfliktem zbrojnym w Ukrainie , którego przebieg i wpływ na koniunkturę gospodarczą obecnie trudne do przewidzenia. Na moment sporządzenia niniejszego sprawozdania nie stwierdzono zagrożenia dla utrzymania ciągłości działalności. Grupa będzie jednak na bieżąco monitorować wpływ sytuacji polityczno-gospodarczej w Ukrainie na działalność Grupy, w tym na jej przyszłą sytuację finansową oraz wyniki finansowe.
Za właściwą identyfikację ryzyk we wszystkich wyżej wymienionych obszarach działalności Spółki i Grupy Kapitałowej oraz ich właścicieli, a także określanie dopuszczalnego poziomu ryzyka odpowiada Zarząd, który w wyżej wymienionych działaniach wspiera Główny Specjalista ds. Zarządzania Ryzykiem, powołany zarówno na poziomie Stalexport Autostrady, jak i spółek zależnych.
Jeżeli chodzi o realizację funkcji nadzoru zgodności działalności z prawem (compliance), to za jej realizację w Spółce i Grupie Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. odpowiada Rzecznik ds. ładu korporacyjnego (Compliance Officer). Compliance Officer podlega bezpośredni Prezesowi Zarządu Spółki i ma możliwość bezpośredniego raportowania do Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady.
Komitet Audytu Rady Nadzorczej zgodnie z zasadą 3.9 DPSN 2021 monitorował skuteczność systemów i funkcji, o których mowa w zasadzie 3.1 DPSN 2021, a Rada Nadzorcza dokonała rocznej oceny skuteczności funkcjonowania tych systemów i funkcji.
Komitet Audytu oraz Rada Nadzorcza pozytywnie oceniają funkcjonowanie w Spółce systemu kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem oraz nadzoru zgodności działalności z prawem (compliance), a także skuteczną funkcję audytu wewnętrznego. Zdaniem Rady Nadzorczej one odpowiednie do wielkości Spółki i rodzaju oraz skali prowadzonej działalności.
IV. OCENA STOSOWANIA PRZEZ SPÓŁKĘ ZASAD ŁADU KORPORACYJNEGO ORAZ SPOSOBU WYPEŁNIANIA OBOWIĄZKÓW INFORMACYJNYCH DOTYCZĄCYCH ICH STOSOWANIA OKREŚLONYCH W REGULAMINIE GIEŁDY I PRZEPISACH DOTYCZĄCYCH INFORMACJI BIEŻĄCYCH I OKRESOWYCH PRZEKAZYWANYCH PRZEZ EMITENTÓW PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH, WRAZ Z INFORMACJĄ NA TEMAT DZIAŁAŃ, JAKIE RADA NADZORCZA PODEJMOWAŁA W CELU DOKONANIA TEJ OCENY
Na podstawie § 29 ust. 3 Regulaminu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. w dniu 30 lipca 2021 roku Spółka przekazała za pośrednictwem Elektronicznej Bazy Informacji (EBI) informację na temat stanu stosowania przez Stalexport Autostrady zasad zawartych w zbiorze „Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021” (DPSN 2021), które zostały przyjęte uchwałą Nr 13/1834/2021 Rady Nadzorczej GPW z dnia 29 marca 2021 roku i weszły w życie 1 lipca 2021 roku. Obecnie po aktualizacjach ww. informacji, o których poinformowano 3 marca 2022 roku, 24 lutego 2023 roku oraz 6 kwietnia 2023 roku Spółka nie stosuje 12 zasad DPSN 2021, tj. zasad o numerach: 1.3.1., 1.3.2., 1.4., 1.4.1., 1.4.2., 1.6., 2.1., 2.2., 2.4., 3.2., 6.2. i 6.4.
19
Zasady DPSN 2021, od których stosowania Spółka odstąpiła wraz z wyjaśnieniem przyczyn tego odstąpienia przedstawia poniższa tabela.
TABELA 1 | ZASADY OBOWIĄZUJĄCE OD 1 LIPCA 2021 R., OD KTÓRYCH STOSOWANIA SPÓŁKA ODSTĄPIŁA WRAZ Z WYJAŚNIENIEM PRZYCZYN TEGO ODSTĄPIENIA
Nr zasady (DPSN 2021)
Treść zasad
Przyczyny odstąpienia przez Spółkę od stosowania danej zasady
1.3.1.
W swojej strategii biznesowej spółka uwzględnia również tematykę ESG, w szczególności obejmującą:
zagadnienia środowiskowe, zawierające mierniki i ryzyka związane ze zmianami klimatu i zagadnienia zrównoważonego rozwoju
Spółka nie posiada sformalizowanej strategii biznesowej, uwzględniającej tematykę ESG. Niemniej mając na uwadze wagę tych zagadnień zamierza podjąć działania zmierzające do jej opracowania, a następnie wdrożenia do połowy 2024 roku.
1.3.2.
sprawy społeczne i pracownicze, dotyczące m.in. podejmowanych i planowanych działań mających na celu zapewnienie równouprawnienia płci, należytych warunków pracy, poszanowania praw pracowników, dialogu ze społecznościami lokalnymi, relacji z klientami.
Wyjaśnienie braku stosowania tej zasady jak w pkt. 1.3.1.
1.4.
W celu zapewnienia należytej komunikacji z interesariuszami, w zakresie przyjętej strategii biznesowej spółka zamieszcza na swojej stronie internetowej informacje na temat założeń posiadanej strategii, mierzalnych celów, w tym zwłaszcza celów długoterminowych, planowanych działań oraz postępów w jej realizacji, określonych za pomocą mierników, finansowych i niefinansowych. Informacje na temat strategii w obszarze ESG powinny m.in.:
Wyjaśnienie braku stosowania tej zasady jak w pkt.1.3.1.
1.4.1.
objaśniać, w jaki sposób w procesach decyzyjnych w spółce i podmiotach z jej grupy uwzględniane kwestie związane ze zmianą klimatu, wskazując na wynikające z tego ryzyka
Wyjaśnienie braku stosowania tej zasady jak w pkt.1.3.1.
1.4.2.
przedstawiać wartość wskaźnika równości wynagrodzeń wypłacanych jej pracownikom, obliczanego jako procentowa różnica pomiędzy średnim miesięcznym wynagrodzeniem (z uwzględnieniem premii, nagród i innych dodatków) kobiet i mężczyzn za ostatni rok, oraz przedstawiać informacje o działaniach podjętych w celu likwidacji ewentualnych nierówności w tym zakresie, wraz z prezentacją ryzyk z tym związanych oraz horyzontem czasowym, w którym planowane jest doprowadzenie do równości.
Wyjaśnienie braku stosowania tej zasady jak w pkt.1.3.1.
20
1.6.
W przypadku spółki należącej do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 raz na kwartał, a w przypadku pozostałych nie rzadziej niż raz w roku, spółka organizuje spotkanie dla inwestorów, zapraszając na nie w szczególności akcjonariuszy, analityków, ekspertów branżowych i przedstawicieli mediów. Podczas spotkania zarząd spółki prezentuje i komentuje przyjętą strategię i jej realizację, wyniki finansowe spółki i jej grupy, a także najważniejsze wydarzenia mające wpływ na działalność spółki i jej grupy, osiągane wyniki i perspektywy na przyszłość. Podczas organizowanych spotkań zarząd spółki publicznie udziela odpowiedzi i wyjaśnień na zadawane pytania.
Spółka organizuje spotkanie dla inwestorów raz w roku, po ogłoszeniu sprawozdania za rok poprzedni.
Spółka nie widzi potrzeby zwiększania częstotliwości spotkań z inwestorami, ponieważ:
działalność Spółki cechują wysoka przewidywalność przychodów i kosztów:
dominująca część przychodów i kosztów generowana jest przez wieloletni projekt koncesji autostradowej z ponad 20-letnią historią ruchu pojazdów, stawek opłat i przychodów;
dodatkowo sprawozdania kwartalne zawierają informacje o kształtowaniu się ruchu i przychodów w danym kwartale;
w trakcie spotkania z inwestorami Spółka prezentuje plan inwestycyjny na rok bieżący, co pozwala inwestorom na uzyskanie informacji o wydatkach inwestycyjnych lub ich oszacowanie.
2.1.
Spółka powinna posiadać politykę różnorodności wobec zarządu oraz rady nadzorczej, przyjętą odpowiednio przez radę nadzorczą lub walne zgromadzenie. Polityka różnorodności określa cele i kryteria różnorodności m.in. w takich obszarach jak płeć, kierunek wykształcenia, specjalistyczna wiedza, wiek oraz doświadczenie zawodowe, a także wskazuje termin i sposób monitorowania realizacji tych celów. W zakresie zróżnicowania pod względem płci warunkiem zapewnienia różnorodności organów spółki jest udział mniejszości w danym organie na poziomie nie niższym niż 30%.
Mając na uwadze rozmiar prowadzonej działalności oraz kierując się zasadą adekwatności Spółka nie opracowała i nie realizuje polityki różnorodności. Głównym kryterium oceny stosowanym przy wyborze członków władz Spółki oraz jej kluczowych menedżerów kwalifikacje, kompetencje oraz doświadczenie zawodowe poszczególnych kandydatów, potwierdzające ich merytoryczne przygotowanie do pełnienia określonej funkcji.
2.2.
Osoby podejmujące decyzje w sprawie wyboru członków zarządu lub rady nadzorczej spółki powinny zapewnić wszechstronność tych organów poprzez wybór do ich składu osób zapewniających różnorodność, umożliwiając m.in. osiągnięcie docelowego wskaźnika minimalnego udziału mniejszości określonego na poziomie nie niższym niż 30%, zgodnie z celami określonymi w przyjętej polityce różnorodności, o której mowa w zasadzie 2.1.
Wyjaśnienie braku stosowania tej zasady jak w pkt.2.1.
2.4.
Głosowania rady nadzorczej i zarządu jawne, chyba że co innego wynika z przepisów prawa.
Stosowanie zasady w zakresie uchwał Rady Nadzorczej wymaga zmiany Statutu Spółki oraz Regulaminu Rady Nadzorczej.
3.2.
Spółka wyodrębnia w swojej strukturze jednostki odpowiedzialne za zadania poszczególnych systemów lub funkcji, chyba że nie jest to uzasadnione z uwagi na rozmiar spółki
W strukturze organizacyjnej Stalexport Autostrady S.A. wyodrębniono jednostki organizacyjne odpowiedzialne za realizację zadań w poszczególnych systemach lub
21
lub rodzaj jej działalności.
funkcjach:
nadzór nad zgodnością działalności z prawem (compliance) dla realizacji którego powołano w Spółce Rzecznika ds. ładu korporacyjnego (Compliance Officer);
zarządzanie ryzykiem dla realizacji którego powołano Głównego Specjalistę ds. Zarządzania Ryzykiem;
audyt wewnętrzny dla realizacji którego powołano Dyrektora Audytu Wewnętrznego.
Natomiast za system kontroli wewnętrznej i skuteczność jego funkcjonowania odpowiada Zarząd Stalexport Autostrady S.A.
6.2.
Programy motywacyjne powinny być tak skonstruowane, by między innymi uzależniały poziom wynagrodzenia członków zarządu spółki i jej kluczowych menedżerów od rzeczywistej, długoterminowej sytuacji spółki w zakresie wyników finansowych i niefinansowych oraz długoterminowego wzrostu wartości dla akcjonariuszy i zrównoważonego rozwoju, a także stabilności funkcjonowania spółki.
Zasada jest stosowana w odniesieniu do członków Zarządu. Natomiast programy motywacyjne dotyczące kluczowych menadżerów, którzy nie jednocześnie członkami Zarządu, wynikają z obowiązującego w Spółce Regulaminu Wynagradzania.
6.4.
Rada nadzorcza realizuje swoje zadania w sposób ciągły, dlatego wynagrodzenie członków rady nie może być uzależnione od liczby odbytych posiedzeń. Wynagrodzenie członków komitetów, w szczególności komitetu audytu, powinno uwzględniać dodatkowe nakłady pracy związane z pracą w tych komitetach.
Odstąpienie od stosowania tej zasady wynika z decyzji akcjonariuszy Spółki, wyrażonych w uchwałach podjętych przez Zwyczajne Walne Zgromadzenie w dniu 4 kwietnia 2023 roku, których skutkiem jest odejście od różnicowania wynagrodzenia członków rady nadzorczej w zależności od przynależności do komitetów. Spółka nadal nie uzależnia wynagrodzenia członków rady nadzorczej od liczby odbytych posiedzeń. De facto, zasada nie jest więc przestrzegana tylko w połowie.
Źródło: Sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A za rok obrotowy 2023
Natomiast w wykonaniu obowiązku wynikającego z §70 ust.4 pkt 5 Rozporządzenia ws. informacji bieżących i okresowych, Zarząd Stalexport Autostrady przygotował oświadczenie o stosowaniu przez Spółkę zasad ładu korporacyjnego (DPSN 2021) w okresie od dnia 01 stycznia do 31 grudnia 2023 roku Oświadczenie to zostanie przekazane do publicznej wiadomości wraz z jednostkowym i skonsolidowanym raportem rocznym Spółki, co jest planowane na 14 marca 2023 roku.
Rada Nadzorcza zapoznała się z oświadczeniem o stosowaniu ładu korporacyjnego zamieszczonym w Sprawozdaniu Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za rok obrotowy 2023. W ocenie Rady Nadzorczej Spółka w sposób rzetelny i kompletny wypełnia obowiązki informacyjne dotyczące stosowania zasad ładu korporacyjnego.
22
Ponadto w ocenie Rady Nadzorczej, Spółka przyjmując do stosowania poszczególne zasady określone w DPSN2021 lub deklarując odstąpienie od ich stosowania miała na względzie dbałość o swój wizerunek i reputację, jak również najlepiej pojmowany interes Spółki i jej akcjonariuszy.
Jak bowiem wskazano we wprowadzeniu do DPSN 2021 spółki giełdowe powinny dążyć do stosowania zasad ładu korporacyjnego zawartych w Dobrych Praktykach, przy zachowaniu zasad proporcjonalności i adekwatności w stosunku do indywidualnych potrzeb, mierzonych przede wszystkim wielkością przedsiębiorstwa i rodzajem oraz skalą prowadzonej działalności.
V. OCENA ZASADNOŚCI WYDATKÓW PONOSZONYCH PRZEZ SPÓŁKĘ I JEJ GRUPĘ NA WSPIERANIE KULTURY, SPORTU, INSTYTUCJI CHARYTATYWNYCH, MEDIÓW, ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH, ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH ITP., O KTÓRYCH MOWA W ZASADZIE 1.5 DPSN 2021
Spółka nie prowadzi działalności sponsoringowej, charytatywnej lub innej o zbliżonym charakterze, tym samym nie posiada polityki dotyczącej tego rodzaju działalności. Działalność tego typu prowadzą natomiast spółki zależne, w tym w szczególności Stalexport Autostrada Małopolska S.A.
Niemniej jednak posiada, przyjętą przez Zarząd Stalexport Autostrady w dniu 06 grudnia 2013 roku, procedurę dotyczącą darowizn i sponsoringu.
Zgodnie z ww. procedurą w styczniu każdego roku, tj. po zakończeniu uprzedniego roku budżetowego, Manager ds. Marketingu i Relacji Inwestorskich przygotowuje raport o darowiznach obejmujący: nazwę podmiotu obdarowanego, wartość darowizny, cel darowizny, przedmiot darowizny w przypadku darowizn rzeczowych oraz czy dany pomiot jest organizacją pożytku publicznego. Projekt raportu przekazywany jest Zarządowi Spółki, Rzecznikowi ds. Ładu Korporacyjnego Stalexport Autostrady oraz Głównemu Księgowemu. Następnie raport zaakceptowany przez Zarząd Spółki przesyłany jest członkom Rady Nadzorczej.
Analogiczne raporty przygotowywany jest przez spółki zależne: Stalexport Autostrada Małopolska S.A. i VIA4 S.A.
Ponadto realizując zasadę 1.5 DPSN 2021 Spółka zamieściła w
Sprawozdaniu Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2023 informację na temat wydatków ponoszonych przez nią i jej grupę na wspieranie kultury, sportu, instytucji charytatywnych, mediów, organizacji społecznych, związków zawodowych itp. (tabela nr 17 i tabela nr 18).
W ocenie Rady Nadzorczej wydatki poniesione przez Grupę Kapitałową zaprezentowane w wyżej wymienionych raportach oraz w Sprawozdaniu Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2023 są zasadne.
23
VI. INFORMACJA NA TEMAT STOPNIA REALIZACJI POLITYKI RÓŻNORODNOŚCI W ODNIESIENIU DO ZARZĄDU I RADY NADZORCZEJ, W TYM REALIZACJI CELÓW, O KTÓRYCH MOWA W ZASADZIE 2.1. DPSN 2021
Mając na uwadze rozmiar prowadzonej działalności oraz kierując się zasadą adekwatności Spółka nie opracowała i nie realizuje polityki różnorodności.
Głównym kryterium oceny stosowanym przy wyborze członków władz Spółki oraz jej kluczowych menedżerów kwalifikacje, kompetencje oraz doświadczenie zawodowe poszczególnych kandydatów, potwierdzające ich merytoryczne przygotowanie do pełnienia określonej funkcji.
VII. OCENA REALIZACJI PRZEZ ZARZĄD OBOWIĄZKÓW, O KTÓRYCH MOWA W
ART. 380 1 KSH ORAZ SPOSOBU SPORZĄDZANIA LUB PRZEKAZYWANIA RADZIE NADZORCZEJ PRZEZ ZARZĄD INFORMACJI, DOKUMENTÓW, SPRAWOZDAŃ LUB WYJAŚNIEŃ ZAŻĄDANYCH W TRYBIE OKREŚLONYM W
ART. 380 1 §4 KSH
Obowiązki informacyjne Zarządu, o których mowa w art. 380 1 KSH zostały w 2023 roku ograniczone poprzez zmianę Statutu dokonaną na mocy uchwały nr 19 z 4 kwietnia 2023 roku Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A., która polegała na dodaniu do §17 Statutu nowego ustępu oznaczonego numerem 6, o następującym brzmieniu:
„Wyłącza się wykonywanie przez Zarząd obowiązków informacyjnych określonych w art. 380 1 § 1 i 2 KSH. Rada Nadzorcza jest uprawniona, w drodze uchwały, do określenia zasad udzielania informacji Radzie Nadzorczej przez Zarząd.”
Opisana powyżej zmiana Statutu została zarejestrowana w dniu 4 lipca 2023 roku przez Sąd Rejonowy Katowice - Wschód w Katowicach - VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.
Jednocześnie Rada Nadzorcza informuje, że w odniesieniu do 2023 roku:
1) pozytywnie ocenia realizację przez Zarząd Spółki obowiązków, o których mowa w art. 380 1 KSH ,
2) nie żądała przekazania jej przez Zarząd informacji, dokumentów, sprawozdań lub wyjaśnień w trybie określonym art. 380 1 §4 KSH,
w okresie przed wyłączeniem ww. obowiązków na mocy zmienionych postanowień Statutu.
24
VIII. INFORMACJA O ŁĄCZNYM WYNAGRODZENIU NALEŻNYM OD SPÓŁKI Z TYTUŁU WSZYSTKICH BADAŃ ZLECONYCH PRZEZ RADĘ NADZORCZĄ W TRAKCIE ROKU OBROTOWEGO W TRYBIE OKREŚLONYM W ART. 382 1 KSH
Łączne wynagrodzenie należne od Spółki z tytułu wszystkich badań zleconych przez Radę Nadzorczą w trakcie roku obrotowego 2023 w trybie określonym w art. 382 1 KSH wyniosło netto 209.216,25 PLN (wynagrodzenie w całości opłacone w 2023 roku).
Natomiast
łączne wynagrodzenie należne od Spółki z tytułu wszystkich badań zleconych przez Radę Nadzorczą w trakcie roku obrotowego 2022 w trybie określonym w art. 382 1 KSH wyniosło netto 174.582,96 PLN (wynagrodzenie w całości wypłacone po zakończeniu roku obrotowego 2022 z uwagi na zakończenie realizacji zlecenia w roku obrotowym 2023).
IX. WNIOSKI
Rada Nadzorcza wnosi do Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. o:
zatwierdzenie
Sprawozdania Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za rok obrotowy 2023, jednostkowego sprawozdania finansowego Stalexport Autostrady za 2023 rok oraz skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za 2023 rok,
udzielenie członkom Zarządu Spółki absolutorium z wykonania obowiązków w roku obrotowym 2023,
podjęcie uchwały w sprawie podziału zysku netto za rok obrotowy 2023, zgodnie z wnioskiem przedstawionym przez Zarząd Spółki.
12 marca 2024 roku
________________________________
________________________________
Marco Stocchi Grava
Sekretarz
Rady Nadzorczej
Roberto Mengucci
Przewodniczący
Rady Nadzorczej
25
ZAŁĄCZNIK NR 1
SPIS UCHWAŁ RADY NADZORCZEJ PODJĘTYCH W 2023 ROKU
Lp.
Nr uchwały
Uchwała w sprawie:
Data podjęcia uchwały
1
01/01/2023
zatwierdzenia Planu Inwestycyjnego na rok 2023 dla Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A.
18.01.2023
2
02/01/2023
powołania Prezesa Zarządu Spółki
31.01.2023
3
01/03/2023
przyjęcia „Sprawozdania Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2022”
03.03.2023
4
02/03/2023
przyjęcia „Sprawozdania o wynagrodzeniach Członków Zarządu i Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A. w roku obrotowym 2022”
03.03.2023
5
03/03/2023
zaopiniowania projektów uchwał Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczących wyboru Przewodniczącego ZWZ oraz przyjęcia porządku obrad
03.03.2023
6
04/03/2023
zaopiniowania projektów uchwał Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczących zatwierdzenia dokumentu „Sprawozdanie Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2022”, jednostkowego sprawozdania finansowego Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2022, skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2022, sprawozdania Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2022 oraz podziału zysku netto za rok obrotowy 2022
03.03.2023
7
05/03/2023
zaopiniowania projektów uchwał Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczących udzielenia absolutorium Członkom Zarządu Spółki z wykonania przez nich obowiązków w roku obrotowym 2022
03.03.2023
8
06/03/2023
zaopiniowania projektów uchwał Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. dotyczących udzielenia absolutorium Członkom Rady Nadzorczej Spółki ze sprawowania obowiązków w roku obrotowym 2022
03.03.2023
9
07/03/2023
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. w sprawie wydania opinii dotyczącej „Sprawozdania o wynagrodzeniach członków Zarządu i Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A. w roku obrotowym 2022”
03.03.2023
10
08/03/2023
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. w sprawie zmiany Statutu Spółki
03.03.2023
11
09/03/2023
zaopiniowania projektu uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Stalexport Autostrady S.A. w sprawie uzupełnienia składu Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A., zmiany „Polityki Wynagradzania członków Zarządu i Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A.” oraz zmian zasad wynagradzania członków Rady Nadzorczej
03.03.2023
12
10/03/2023
zatwierdzenia umowy o pracę z Prezesem Zarządu Spółki, Panem Andrzejem Kaczmarkiem
03.03.2023
13
11/03/2023
powierzenia samochodu służbowego Prezesowi Zarządu Spółki, Panu Andrzejowi Kaczmarkowi
03.03.2023
14
12/03/2023
przyjęcia przez Spółkę dokumentu „Dobre Praktyki Komitetów Audytu 2021”.
03.03.2023
15
13/03/2023
zmian dokumentu „Cele, uprawnienia i obowiązki Dyrektora Audytu Wewnętrznego Stalexport Autostrady S.A.”
03.03.2023
16
14/03/2023
zmian dokumentu „Polityka wyboru biegłego rewidenta/firmy audytorskiej do przeprowadzania badań sprawozdań finansowych Stalexport Autostrady S.A.”
03.03.2023
17
15/03/2023
zmian dokumentu „Procedura wyboru biegłego rewidenta/firmy audytorskiej do przeprowadzania badań sprawozdań finansowych Stalexport Autostrady S.A.”
03.03.2023
18
16/03/2023
wyboru zadań kontrolnych do przeprowadzenia przez Dyrektora Audytu
03.03.2023
26
Wewnętrznego w 2023 roku
19
01/04/2023
zatrudnienia doradcy Rady Nadzorczej Spółki
03.04.2023
20
01/05/2023
uzupełnienia składu Komitetu Audytu Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A.
11.05.2023
21
02/05/2023
uzupełnienia składu Komitetu Wynagrodzeń Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A.
11.05.2023
22
03/05/2023
ustalenia jednolitego tekstu Statutu Spółki
11.05.2023
23
01/06/2023
zmiany wynagrodzenia Wiceprezesa Zarządu Spółki określonego w Kontrakcie Menadżerskim
26.06.2023
24
02/06/2023
przyznania nagrody rocznej za 2022 rok (MBO) wynikającej z Rocznego Programu Motywacyjnego dla Członk a Zarządu Spółki
26.06.2023
25
03/06/2023
wyznaczenia zadań premiowych dla Rocznego Programu Motywacyjnego na 2023 rok (MBO 2023) dla Członków Zarządu Spółki
26.06.2023
26
04/06/2023
w sprawie przyjęcia Długoterminowego Programu Motywacyjnego obejmującego lata 2022-2024 dla Członków Zarządu Spółki
26.06.2023
27
01/12/2023
w sprawie zatwierdzenia planu inwestycyjnego na rok 2024 dla Spółki i Grupy
20.12.2023
27
ZAŁĄCZNIK NR 2
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMITETU AUDYTU
RADY NADZORCZEJ STALEXPORT AUTOSTRADY S.A. W ROKU 2023
Komitet Audytu Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A. działa zgodnie z zatwierdzonym przez Radę Nadzorczą Regulaminem Komitetu Audytu, Ustawą z dnia 11 maja 2017 roku o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 537/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 roku w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego, uchylającym decyzję Komisji Europejskiej 2005/909/WE.
Komitet Audytu wspiera działania Rady Nadzorczej i jest ciałem doradczym działającym kolegialnie w ramach Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A.
Podstawowym zakresem działań Komitetu jest doradztwo i wspieranie Rady Nadzorczej w wykonywaniu jej statutowych obowiązków kontrolnych i nadzorczych w zakresie:
1. monitorowania procesu sprawozdawczości finansowej,
2. monitorowania skuteczności systemów kontroli wewnętrznej i systemów zarządzania ryzykiem, compliance oraz audytu wewnętrznego, w tym w zakresie sprawozdawczości finansowej,
3. monitorowania wykonywania czynności rewizji finansowej, w szczególności przeprowadzania przez firmę audytorską badania z uwzględnieniem wszelkich wniosków i ustaleń Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego wynikających z kontroli przeprowadzonej w firmie audytorskiej,
4. kontrolowania i monitorowania niezależności biegłego rewidenta i firmy audytorskiej, w szczególności w przypadku, gdy na rzecz Spółki świadczone przez firmę audytorską inne usługi niż badanie,
5. informowania Rady Nadzorczej o wynikach badania oraz wyjaśnianie, w jaki sposób badanie to przyczyniło się do rzetelności sprawozdawczości finansowej Spółki, a także jaka była rola Komitetu w procesie badania,
6. dokonywania oceny niezależności biegłego rewidenta oraz wyrażania zgody na świadczenie przez niego dozwolonych usług niebędących badaniem w Spółce, po przeprowadzeniu przez Komitet oceny zagrożeń i zabezpieczeń jego niezależności,
7. opracowywania polityki świadczenia przez firmę audytorską przeprowadzającą badanie, przez podmioty powiązane z firmą audytorską oraz przez członka sieci firmy audytorskiej dozwolonych usług niebędących badaniem, o której mowa w §5 pkt. 1 lit. c),
8. przedstawiania Radzie Nadzorczej rekomendacji w sprawach dotyczących powołania biegłych rewidentów lub firm audytorskich,
9. przedkładania zaleceń mających na celu zapewnienie rzetelności procesu sprawozdawczości finansowej w Spółce.
28
W okresie sprawozdawczym Komitet Audytu funkcjonował w następującym składzie:
a) od 1 stycznia 2023 roku do 28 lutego 2023 roku:
Pan Tomasz Dobrowolski – Przewodniczący,
Pan Nicola Bruno – Wiceprzewodniczący,
Pan Andrzej Kaczmarek.
Od 1 marca 2023 roku do 10 maja 2023 roku Komitet Audytu, w związku z rezygnacją Pana Andrzeja Kaczmarka w dniu 28 lutego 2023 roku z funkcji członka Rady Nadzorczej, funkcjonował w składzie dwuosobowym.
b) od 11 maja 2023 roku do dnia sporządzenia Sprawozdania:
Pan Tomasz Dobrowolski – Przewodniczący,
Pan Nicola Bruno – Wiceprzewodniczący,
Pani Beata Stelmach.
Pan Tomasz Dobrowolski oraz Pani Beata Stelmach spełniają kryteria niezależności przewidziane dla niezależnego członka Komitetu Audytu, o których mowa w art. 129 ust. 3 Ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym z dnia 11 maja 2017 roku (Dz.U. z 2017 poz.1089) oraz § 3 ust. 5 Regulaminu Komitetu Audytu oraz kryteria niezależności przewidziane dla niezależnego członka Komitetu Wynagrodzeń, o których mowa w Załączniku nr II do Zalecenia Komisji Europejskiej 2005/162/WE z dnia 15 lutego 2005 roku dotyczącego roli dyrektorów nie wykonawczych lub będących członkami rady nadzorczej spółek giełdowych i komisji rady (nadzorczej) oraz w wytycznych zawartych w DPSN 2021.
Powyższe kryteria spełniał także Pan Andrzej Kaczmarek w okresie pełnienia funkcji członka komitetu.
Pan Nicola Bruno oraz Pani Beata Stelmach posiadają wiedzę i umiejętności w zakresie rachunkowości lub badania sprawozdań finansowych (co potwierdzili poprzez złożenie stosownych oświadczeń, która wynika z ich wykształcenia (Pan Nicola Bruno), doświadczenia i wieloletniej praktyki zawodowej (Pan Nicola Bruno, Pan Andrzej Kaczmarek). Szczegółowe informacje na temat kwalifikacji i doświadczenia ww. członków Rady Nadzorczej dostępne na internetowej stronie korporacyjnej Spółki (www.stalexport- autostrady.pl).
Powyższe kryteria spełniał także Pan Andrzej Kaczmarek w okresie pełnienia funkcji członka komitetu.
Pan Tomasz Dobrowolski, Pan Nicola Bruno oraz Pani Beata Stelmach posiadają wiedzę i umiejętności z zakresu branży, w której działa Spółka, którą nabyli w trakcie swojej pracy zawodowej, m.in. w pracy lub świadczeniu usług na rzecz innych podmiotów z Grupy Kapitałowej Mundys. Szczegółowe informacje na temat kwalifikacji i doświadczenia ww. członków Rady Nadzorczej dostępne na internetowej stronie korporacyjnej Spółki (
www.stalexport-autostrady.pl
). Powyższe kryteria spełniał także Pan Andrzej
Kaczmarek w okresie pełnienia funkcji członka komitetu.
29
Komitet Audytu odbył w 2023 roku 6 protokołowanych posiedzeń, w tym posiedzenie w dniu 27 lutego 2023 roku, poprzedzające posiedzenie Rady Nadzorczej, którego przedmiotem były prezentacja, przegląd oraz analiza:
1. Sprawozdania dodatkowego dla Komitetu Audytu, sporządzonego przez Audytora, firmę Ernst & Young Audyt Polska Sp. z o.o. sp. k., zgodnie z postanowieniami art. 11 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 537/2014 z dnia 16.04.2014 roku w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych (…),
2. Sprawozdania Zarządu z działalności Spółki i Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za rok obrotowy 2022,
3. jednostkowego sprawozdania finansowego Stalexport Autostrady za rok obrotowy 2022, wniosku Zarządu dotyczącego podziału zysku netto za rok obrotowy 2022 oraz projektu sprawozdania biegłego rewidenta z badania jednostkowego sprawozdania finansowego Stalexport Autostrady za 2022 rok,
4. skonsolidowanego sprawozdania finansowego
Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za rok obrotowy 2022 oraz projektu sprawozdania biegłego rewidenta z badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady za 2022 rok,
5. dokumentu „Sprawozdania i oceny Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A. z siedzibą w Mysłowicach za rok obrotowy 2022, w tym Sprawozdania Komitetu Audytu oraz wydanie rekomendacji dla Rady Nadzorczej odnośnie oceny ww. sprawozdań.
W 2023 roku Komitet Audytu podjął 8 niżej wymienionych uchwał:
1. w sprawie wydania rekomendacji Radzie Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A. w sprawie zmian dokumentu „Cele, uprawnienia i obowiązki Dyrektora Audytu Wewnętrznego Stalexport Autostrady S.A.”
2. w sprawie wydania rekomendacji dla Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A. w sprawie zmian dokumentu „Polityka wyboru biegłego rewidenta/firmy audytorskiej do przeprowadzania badań sprawozdań finansowych Stalexport Autostrady S.A.”
3. w sprawie wydania rekomendacji dla Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A. w sprawie zmian dokumentu „Procedury wyboru biegłego rewidenta/firmy audytorskiej do przeprowadzania badań sprawozdań finansowych Stalexport Autostrady S.A.”
4. w sprawie wydania rekomendacji dla Rady Nadzorczej („RN”) Stalexport Autostrady S.A. („Spółka” lub „STXA S.A.”) w sprawie wyboru zadań kontrolnych do przeprowadzenia przez Dyrektora Audytu Wewnętrznego („DAW”) w trakcie roku
5. w sprawie wydania rekomendacji dotyczącej oceny jednostkowego sprawozdania finansowego Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2022, skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2022, wniosku Zarządu dotyczącego podziału zysku netto za rok obrotowy 2022, Sprawozdania Zarządu z działalności Spółki i Grupy
30
Kapitałowej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2022 oraz przyjęcia przez Radę Nadzorczą dokumentu „Sprawozdanie Rady Nadzorczej Stalexport Autostrady S.A. za rok obrotowy 2022”.
6. w sprawie wyrażenia zgody na świadczenie dozwolonych usług niebędących badaniem sprawozdań finansowych na rzecz Stalexport Autostrady S.A.
7. w sprawie
wyrażenia zgody na świadczenie dozwolonych usług niebędących badaniem sprawozdań finansowych na rzecz Stalexport Autostrada Małopolska S.A. i VIA4 S.A
8. w sprawie wyrażenia uprzedniej zgody Komitetu Audytu na świadczenie przez KPMG usług dot. zrównoważonego rozwoju dla Mundys S.p.A.
12 marca 2024 roku
_________________________
_________________________
_________________________
Beata Stelmach
Członek Komitetu Audytu
Nicola Bruno
Wiceprzewodniczący
Komitetu Audytu
Tomasz Dobrowolski
Przewodniczący
Komitetu Audytu