4
List Prezesa Zarządu TenderHut S.A.
Szanowni Akcjonariusze i Inwestorzy,
Dwunastomiesięczny okres, którego dotyczy niniejszy dokument, był czasem trudnym dla spółek
z Grupy TenderHut S.A. Tradycyjnie więc był to czas naznaczony szeregiem zmian organizacyjnych,
tym razem związanych bardziej z reorganizacją grupy, optymalizacją procesów zarządczych oraz
poszukiwaniem nowych kanałów dystrybucji naszych produktów i usług, niźli z dynamicznym
rozwojem Grupy, który miał miejsce w poprzednich latach. Wchodziliśmy w ten czas z pierwszymi
oznakami spowolnienia po stronie popytowej, jednak trzeba przyznać, że zarówno skala, jak i długość
trwania globalnej dekoniunktury na usługi IT okazała się dla nas niemile zaskakująca.
Na przełomie 2022 i 2023 roku podjęliśmy strategiczną decyzję o pchnięciu naszych spółek
produktowych na ścieżkę szybszego usamodzielnienia. Zaowocowało to szeregiem transakcji
odsprzedaży pakietów kontrolnych w tych podmiotach (Holo4Labs S.A., Holo4Med S.A. oraz Zonifero
S.A.) managerom tych spółek. TenderHut pozostawił sobie jednak pakiety mniejszościowe (poniżej
20%) w każdej z nich, zachowując w relacji z tymi podmiotami status partnera technologicznego.
Struktura umów z managerami zawiera również opcje pozwalające Grupie TenderHut S.A.
partycypować w potencjalnych przyszłych sukcesach tych podmiotów i oczekiwanym wzroście ich
wartości. Sam proces wyłączenia start-up’ów ze struktur grupy spowodował istotne zmiany w
obszarze raportowania finansów grupy. Niemniej jednak, ku naszemu niezadowoleniu, rok 2023 stał
pod znakiem spadku przychodów we wszystkich trzech głównych liniach biznesowych.
W okresie od stycznia do grudnia 2023 roku skonsolidowane przychody Grupy Kapitałowej TenderHut
S.A. wyniosły 56,7 mln zł, czyli o 17% mniej w stosunku do roku poprzedniego. Na spadek ten złożyło
się kilka czynników, m.in. struktura portfela klientów, która okazała się stosunkowo wrażliwa na
drastyczne zmiany stóp procentowych, które stabilizując się na wyższych poziomach spowodowały
odpływ kapitału od inwestycji obarczonych większym ryzykiem, co było destruktywne dla globalnego
środowiska start-up’owego, do którego klasyfikowaliśmy dużą część naszych klientów. Skutkowało to
odpływem części zleceń bądź redukcją skali outsourcowanych zespołów. W drugiej połowie roku
zaszkodziło nam natomiast znaczące umocnienie się złotego względem euro i dolara
amerykańskiego. W obliczu słabnącego popytu i negatywnych trendów FX coraz trudniej było
utrzymać nam zakładane poziomy rentowności kontraktów. Strata netto przypadająca na jednostkę
dominującą wyniosła 10,1 mln zł wobec 10,5 mln zł straty netto w analogicznym okresie roku
poprzedniego.
W obliczu trudności napotkanych w pierwszych miesiącach roku, podjęliśmy decyzję o wdrożeniu
szerokiego planu optymalizacji struktury grupy. Zdecydowaliśmy się na przyspieszenie procesu
integracji biznesowej spółek tworzących poszczególne dywizje, ograniczenie naszej fizycznej
prezencji w niektórych lokalizacjach oraz redukcje kosztów backoffice’u i ograniczenie nakładów na
marketing wewnętrzny. Rok 2023 stał również pod znakiem reorganizacji procesu sprzedażowego
z naciskiem na zmiany w obszarze lead generation.
Głównym jednak punktem planu optymalizacji było podjęcie bardzo trudnej dla nas decyzji o
redukcjach zatrudnienia i cięciach w zespołach współpracowników. Większość tych decyzji
podejmowaliśmy na przestrzeni drugiego i trzeciego kwartału 2023 r. Są to zawsze bolesne momenty
zarówno dla Grupy, jak i poszczególnych osób, których te decyzje dotknęły. Jednakże były to decyzje
konieczne dla przywrócenia średnioterminowej równowagi pomiędzy stroną kosztową a
możliwościami generowania przychodów. Większość efektów powyższych zmian widoczna była w
ostatnich miesiącach roku 2023, które były operacyjnie zauważalnie lepsze niż pierwsza połowa roku
(również za sprawą stabilizacji przychodów w ujęciu miesiąc do miesiąca). Spodziewamy się, że pełny
efekt optymalizacji w każdym obszarze, osiągnięty został u progu 2024 r.
Po dość słabych pierwszych miesiącach ubiegłego roku, zauważalne odbicie koniunktury
zaobserwowane było w segmencie LabSystems, tj. systemów informatycznych dla laboratoriów.
W drugiej połowie jednak Spółka Solution4Labs Sp. z o.o. była w stanie skutecznie odbudowywać
utracone wolumeny zleceń i powrócić do generowania dodatnich marż i przepływów operacyjnych.
W obszarze digital design, podpisaliśmy nowe partnerstwa (na rynek niemiecki), których efektem były
pierwsze kontrakty podpisane w końcówce roku. Zlecenia te generują już na ten moment zauważalne
przychody dla ExtraHut Sp. z o.o. Z kolei w obszarze digital marketing, efektem reorganizacji było
wypracowanie nowego rozwiązania zaimplementowanego najpierw w wewnętrznych procesach