Szanowni Akcjonariusze,
Rok 2023 rozpoczęliśmy od ogłoszenia zaktualizowanej, ambitnej strategii rozwoju PCF
Group S.A. Zakładała ona przede wszystkim wzmocnienie naszej działalności
wydawniczej (tj. segmentu produkcji i sprzedaży gier własnych), zaadoptowanie w jej
ramach modelu gry jako usługi oraz zróżnicowanych modeli monetyzacji gier, a także
bardzo dynamiczny rozwój studia w latach 2023 2027, w tym dalsze zwiększanie
liczebności oraz podnoszenie jakości naszych zespołów, inwestycje w nowe obszary
przemysłu rozrywkowego oraz znaczny wzrost skali biznesowej. Ogłoszenie nowej
strategii było także swoistym podsumowaniem 20-lecia People Can Fly oraz dobrym
pretekstem do uporządkowania oraz skodyfikowania naszych sposobów pracy i
wartości. W rok 2023 weszliśmy więc dobrze przygotowani, z konkretnym planem, który
był kwintesencją naszej dotychczasowej historii i nowych zamierzeń.
Nasza propozycja spotkała się z pozytywnym przyjęciem inwestorów w roku 2023, w
ramach dwóch rund finansowania udało nam się zamknąć proces wtórnych ofert
publicznych akcji pozyskując na realizację strategii PCF Group S.A. ponad 230 milionów
złotych. Wzmocniliśmy relację z niektórymi partnerami, powitaliśmy też „na pokładzie”
nowych inwestorów, w tym południowokoreańskiego giganta Krafton Ltd., który w
czerwcu ubiegłego roku objął 10% kapitału zakładowego Spółki.
Koncentrując się na priorytetach nowej strategii, nie zapomnieliśmy też, o modelu pracy
na zlecenie (Work for Hire), który zawsze decydow o naszej dobrej kondycji
finansowej. Również w czerwcu 2023 sfinalizowaliśmy nową umowę produkcyjną na
projekt „Maverick”, który nasze zespoły w Europie i Ameryce Północnej realizują na rzecz
grupy Microsoft. To dla nas kolejny dowód na to, że kompetencje grupy PCF znajdują
uznanie w oczach największych międzynarodowych partnerów, a to dobry prognostyk
na przyszłość.
Zadbaliśmy także o porządki strukturalne w Grupie zwiększyliśmy zatrudnienie o
prawie 24%, do 756 Awiatorów, powołaliśmy spółkę zależną do świadczenia usług
wydawniczych PCF Ireland, otworzyliśmy nowe biuro w Montrealu, zwiększyliśmy
nasze zaangażowanie w spółkę Incuvo S.A. do 62,25%, uruchamiając jednocześnie nowy
projekt VR-owy Bison, oraz podpisaliśmy dwie umowy finansowania dłużnego dla Grupy
z Bank of Montreal (9,2 miliona CAD) oraz Bankiem Pekao S.A. (na łączną kwotę 50
milionów złotych).
Udało się więc zrobić wiele, ale rok 2023, to także początek kryzysu w branży gier, który
po pandemicznym, abnormalnym wzroście, wszedł w fazę korekty. W konsekwencji,
ubiegły rok, nie przyniósł niestety jedynie sukcesów i dobrych wiadomości.
Skomplikowana sytuacja na rynku utrudniła nam realizację wielu zamierzeń, a także
spowodowała znaczącą presję na nasze wyniki finansowe. Przede wszystkim zmusiła nas
do zaniechania niektórych inicjatyw (należy tu wspomnieć nieudane negocjacje
dotyczące projektu Dolphin) lub znacznego ich ograniczenia (projekt Dagger, którego
zakres ograniczyliśmy w listopadzie 2023 roku, a ostatecznie spisaliśmy w roku
bieżącym). W tym samym okresie nasz długoletni partner Square Enix zdecydował o
rewizji warunków naszej współpracy dotyczącej projektu Gemini na podstawie
toczących się od wielu miesięcy rozmów, jwiemy, że nie uda nam się zrealizować tego
projektu w ramach takiej marżowości jak w latach ubiegłych. Obserwowaliśmy także i
nadal obserwujmy spowolnienie w segmencie gier VR, do którego „dołożyła się” niestety
nieudana premiera gry Bulletstorm VR – zapowiedziana na grudzień 2023, a która miała
miejsce w styczniu 2024 roku. Negatywne tendencje rynkowe odbiły się też na kondycji
finansowej naszej drugiej, obok Incuvo, spółki zależnej Game On, realizującej usługi
produkcyjne dla podmiotów z branży gier. Obok sukcesów, były więc i porażki.
Z tych wszystkich powodów ubiegły rok i aktualną sytuację PCF Group trudno mi ocenić
w sposób jednoznaczny. Z jednej strony mamy jasno zdefiniowaną strategię,
fantastyczny, międzynarodowy zespół, solidnych partnerów w segmencie Work for Hire
oraz mocno zaawansowane gry w modelu self-publishing (Bifrost, Victoria), z drugiej
niezwykle wymagający i skomplikowany krajobraz na rynku gier, który nie jest oczywiście
winny wszystkim naszym niepowodzeniom – za niektóre, jak launch gry Bulletstorm VR,
musimy wziąć pełną odpowiedzialność i wyciągnąć konstruktywne wnioski, żeby nie
powtórzyć takich ędów w przyszłości, bo największe premiery, na szczęście, dopiero
przed nami.
Niemniej sytuacja rynkowa na pewno znacząco wpływa na realizację naszych zamierzeń
i aktual sytuację Spółki, dlatego w rok 2024 wchodzimy z pełną determinacją
zrealizowania naszej strategii, w tym pozyskania środków na jej zrealizowanie poprzez,
między innymi, zawarcie nowych umów na tworzenie gier w modelu Work for Hire. Te
procesy oczywiście również wymagają dodatkowych nakładów w roku 2024
zmieniamy nasze podejście na bardziej ostrożnościowe i zamiast kapitalizować
ewentualne nowe projekty na bilansie, będziemy odnosić je w ciężar wyniku
finansowego (poza projektem Red, który pozostaje na bilansie) do czasu zwarcia
umowy z wydawcą (w przypadku projektów realizowanych na rzecz podmiotów
trzecich). W ramach rozpoczętego jeszcze w ubiegłym roku procesu budżetowania na
2024 rok, zmieniliśmy także znacząco podejście dotyczące wydatków ograniczając je
do niezbędnego, naszym zdaniem, minimum i generując oszczędności na poziomie
ponad 20 milionów złotych rocznie.
Wszystkich wątpiących w PCF i zmartwionych aktualnym kursem akcji PCF Group chcę
zapewnić, że jesteśmy cały czas bardzo aktywni na rynku, a wewnętrznie zmotywowani,
aby osiągnąć cele, które postawiliśmy sobie na początku 2023 roku. Miejmy nadzieję, że
kolejne miesiące przyniosą więcej dobrych wiadomości nie tylko dla PCF Group S.A., ale
także całego rynku gier. Chcemy tworz i utrzymywać miejsca pracy.
Wszystkim naszym Akcjonariuszom dziękuję za cierpliwość i wiarę w to, co robimy, a
także za czasami uzasadnione słowa konstruktywnej krytyki. Dziękuję, że jesteście z nami
- zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby nie zawieść Waszych oczekiwań.
Pozdrawiam,
Sebastian Wojciechowski, Prezes Zarządu PCF Group S.A.