„NOVITA” S.A.
Sprawozdanie z działalności Emitenta
za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
ZIELONA GÓRA, 28 MARCA 2024
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
2
1 Spis treści
1 Spis treści .............................................................................................................................. 2
2 Informacje o powiązaniach organizacyjnych lub kapitałowych emitenta oraz określenie jego
głównych inwestycji krajowych i zagranicznych, w szczególności papierów wartościowych,
instrumentów finansowych, wartości niematerialnych i prawnych oraz nieruchomości ........... 4
3 Zmiany w podstawowych zasadach zarządzania przedsiębiorstwem emitenta i jego grupą
kapitałową ............................................................................................................................ 5
4 Opis działalności w roku sprawozdawczym ............................................................................ 5
4.1 Ważniejsze wydarzenia w roku sprawozdawczym: ...................................................................................... 5
4.2 Ważniejsze wydarzenia mające miejsce po dniu bilansowym ...................................................................... 7
4.3 Informacja o produktach i usługach ............................................................................................................. 7
4.4 Przychody ze sprzedaży wg asortymentu ..................................................................................................... 7
4.5 Rynki zbytu i struktura geograficzna eksportu ............................................................................................. 8
4.6 Zaopatrzenie ................................................................................................................................................. 9
4.7 Działania w zakresie badań zleconych instytucjom zewnętrznym ............................................................... 9
4.8 Informacje o zawartych umowach znaczących dla działalności NOVITA S.A. ............................................. 10
4.9 Umowy zawarte pomiędzy akcjonariuszami .............................................................................................. 10
4.10 Umowy ubezpieczenia ............................................................................................................................ 10
4.11 Informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi na innych warunkach niż rynkowe .................. 10
4.12 Zaciągnięte i wypowiedziane umowy kredytów i pożyczek .................................................................... 10
4.13 Udzielone pożyczki .................................................................................................................................. 11
4.14 Udzielone i otrzymane poręczenia i gwarancje ...................................................................................... 11
5 Kierunki i perspektywy rozwoju ........................................................................................... 12
5.1 Program rozwoju NOVITA S.A. oraz inwestycje .......................................................................................... 12
5.2 Źródła finansowania programu inwestycyjnego oraz ocena możliwości realizacji zamierzeń
inwestycyjnych ........................................................................................................................................... 13
5.3 Ryzyka prowadzonej działalności oraz polityka zarządzania ryzykiem ....................................................... 13
5.4 Wskazanie istotnych postępowań toczących się przed sądem, organem właściwym dla postępowania
arbitrażowego lub organem administracji publicznej ................................................................................ 15
6 Sytuacja finansowa ............................................................................................................. 16
6.1 Wyniki finansowe ....................................................................................................................................... 16
6.2 Bilans Spółki oraz sytuacja pieniężna.......................................................................................................... 17
6.3 Wybrane wskaźniki ekonomiczno – finansowe .......................................................................................... 18
6.4 Prognozy wyników finansowych ................................................................................................................. 19
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
3
6.5 Ważniejsze zdarzenia mające lub mogące mieć w przyszłości znaczący wpływ na działalność Spółki oraz
wyniki finansowe ........................................................................................................................................ 19
6.6 Zasoby oraz instrumenty finansowe ........................................................................................................... 19
6.6.1 Zarządzanie zasobami finansowymi .................................................................................................. 19
6.6.2 Wykorzystywane instrumenty finansowe ......................................................................................... 20
6.6.3 Zarządzanie ryzykiem finansowym .................................................................................................... 20
7 Informacje o akcjach i akcjonariacie ..................................................................................... 21
7.1 Struktura kapitału zakładowego ................................................................................................................. 21
7.2 Struktura akcjonariatu ................................................................................................................................ 21
7.3 Akcje własne ............................................................................................................................................... 22
7.4 Informacja o systemie kontroli programów akcji pracowniczych .............................................................. 22
7.5 Opis wykorzystania przez emitenta wpływów z emisji ............................................................................... 22
8 Władze NOVITA S.A. ............................................................................................................ 23
8.1 Skład osobowy, zasady powoływania oraz opis zakresu uprawnień władz NOVITA S.A. ........................... 23
8.1.1 Rada Nadzorcza ................................................................................................................................. 23
8.1.2 Zarząd ................................................................................................................................................ 23
8.2 Zasady wynagradzania oraz wysokość wynagrodzeń władz Spółki ............................................................ 24
8.3 Umowy zawarte między emitentem a osobami zarządzającymi przewidujące rekompensatę ................. 24
8.4 Informacje o zobowiązaniach dla byłych osób zarządzających, nadzorujących albo byłych członków
organów administrujących ......................................................................................................................... 24
8.5 Wykaz akcji NOVITA S.A. będących w posiadaniu osób zarządzających i nadzorujących ........................... 25
8.6 Informacje o znanych emitentowi umowach, w wyniku których mogą w przyszłości nastąpić zmiany w
proporcjach posiadanych akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy i obligatariuszy ............................. 25
9 Pozostałe informacje ........................................................................................................... 26
9.1 Badanie sprawozdania ................................................................................................................................ 26
9.2 Informacja o zatrudnieniu .......................................................................................................................... 26
9.3 Działania na rzecz ochrony środowiska ...................................................................................................... 26
10 Oświadczenie o stosowaniu ładu korporacyjnego w NOVITA S.A. w roku obrotowym 2023 ... 27
Oświadczenie Zarządu NOVITA S.A. w sprawie rzetelnci sporządzenia rocznego sprawozdania
finansowego ....................................................................................................................... 35
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
4
2 Informacje o powiązaniach organizacyjnych lub kapitałowych emitenta oraz
określenie jego głównych inwestycji krajowych i zagranicznych, w szczególności
papierów wartościowych, instrumentów finansowych, wartości niematerialnych
i prawnych oraz nieruchomości
Spółka Akcyjna NOVITA wywodzi się z przedsiębiorstwa państwowego Fabryka Dywanów "NOWITA",
które zostało utworzone 1 stycznia 1974 roku. Firma została zlokalizowana w Zielonej Górze, przy ulicy
Dekoracyjnej 3, gdzie nieprzerwanie działa do dziś. Przedsiębiorstwo rozpoczęło produkcję wykładzin
podłogowych oraz włóknin technicznych w 1976 roku. W 1991 roku nastąpiło przekształcenie firmy
w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, która przyjęła nazwę Spółka Akcyjna NOVITA, a w formie
skróconej NOVITA S.A. Od 1994 roku akcje Spółki są notowane na WGPW. Aktualnie łączna liczba akcji
wynosi 2 500 tys. sztuk, a kapitał akcyjny Spółki stanowi 5 000 tys. zł. Od kilku lat, po zaprzestaniu
produkcji wykładzin podłogowych, Spółka jest jednym z wiodących producentów włóknin technicznych
w kraju.
Do dnia 3 sierpnia 2016 roku NOVITA S.A. jako spółka zależna, wchodziła w skład Grupy Kapitałowej
LENTEX S.A. Wskutek ogłoszonego przez Tebesa sp. z o.o. wezwania na sprzedaż akcji NOVITA S.A.,
spółka LENTEX S.A. sprzedała wszystkie posiadane akcje, stanowiące 63,17% udziału w kapitale
zakładowym NOVITA S.A. W rezultacie dokonanej transakcji od dnia 3 sierpnia 2016 roku NOVITA S.A.
stała się podmiotem zależnym względem spółki Tebesa sp. z o.o.
Tebesa sp. z o.o. jest podmiotem zależnym od firmy Vaporjet Ltd. z siedzibą w Izraelu, posiadającym
100% udziałów w spółce Tebesa.
W roku sprawozdawczym spółka NOVITA S.A. nie dokonywała inwestycji krajowych i zagranicznych,
w zakresie papierów wartościowych, instrumentów finansowych oraz nieruchomości, ani innych
inwestycji kapitałowych. Spółka przeprowadziła jedynie inwestycje związane z bieżącą działalnością
Spółki, które szerzej zostały opisane w paragrafie 5.1 Program rozwoju NOVITA S.A. oraz inwestycje.
Pełna nazwa firmy
NOVITA Spółka Akcyjna
Skrócona nazwa firmy
NOVITA S.A.
Kraj siedziby
Rzeczpospolita Polska
Adres siedziby
65-722 Zielona Góra, ul. Dekoracyjna 3
Krajowy Rejestrdowy - Sąd Rejonowy
w Zielonej Górze
VIII Wydział Gospodarczy KRS
nr 0000013306
Nr telefonu
+48 68 456 15 00
Nr faksu
+48 68 456 13 51
E-mail
novita@novita.com.pl
Strona internetowa
www.novita.pl
NIP
929-009-40-94
REGON
970307115
Informacje ogólne o emitencie
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
5
3 Zmiany w podstawowych zasadach zarządzania przedsiębiorstwem emitenta
i jego grupą kapitałową
W roku sprawozdawczym nie wystąpiły zmiany w zasadach zarządzania przedsiębiorstwem Emitenta.
4 Opis działalności w roku sprawozdawczym
4.1 Ważniejsze wydarzenia w roku sprawozdawczym:
W pierwszym kwartale 2023 roku Spółka naba prawa do otrzymania pomocy publicznej w ramach
programu rządowego pod naz „Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z naymi
wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2022 roku”. Zgodnie z zastosowaniem MSR 20
Spółka tego rodzaju pomoc rozpoznała w momencie jej otrzymania. W miesiącu marcu 2023 roku
Spółka otrzymała świadczenie w ramach wej opisanej pomocy w kwocie 3 872 tys., kre zostało
ute w pozostych przychodach operacyjnych pomniejszone o poniesione koszty ściśle związane
z otrzymaniem rekompensaty w kwocie 89 tys. .
W pierwszych miesiącach 2023 roku Spółka odnotowała stabilizację na rynku gazu i energii.
W dniu 11 maja 2023 roku Zarząd NOVITA S.A., mając na uwadze obecną sytuację finanso Spółki
oraz interes jej Akcjonariuszy poinformował o podciu decyzji w sprawie rekomendacji Zwyczajnemu
Walnemu Zgromadzeniu Spółki (dalej "ZWZ") podziału zysku netto Spółki za 2022 rok w wysokości
21 368 899,41 w następucy spob:
1. zysk netto w kwocie 21 350 000,00 zł przeznacz na wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy Słki,
tj. kwo 8,54 zł na jedną akcję,
2. zysk netto w kwocie 18 899,41 przeznacz na kapitzapasowy Słki.
W dniu 25 maja 2023 roku Zarząd NOVITA S.A. poinformował o otrzymaniu od wkszościowego
Akcjonariusza Spółki TEBESA Słki z ograniczoną odpowiedzialnością zgłoszenia projektu uchwały
na Zwyczajne Walne Zgromadzenie Słki zwiększającego kwotę wyaty dywidendy z poziomu
21 350 000,00 do poziomu 30 000 000,00 zł.
W dniu 14 czerwca 2023 roku Zwyczajne Walne Zgromadzenie NOVITA S.A. przyjęło uchwały
w sprawie:
- zatwierdzenia sprawozdania Zarządu z działalności Spółki oraz sprawozdania finansowego Spółki
za rok obrotowy 2022,
- podziału zysku osiągniętego przez NOVITA S.A. za rok obrotowy 2022, na mocy której podjęło
decyzję o przeznaczeniu 21 368 899,41 w całości na wypłatę dywidendy oraz przeznaczeniu
na wypłatę dywidendy również kwoty w wysokości 8 631 100,59 zł pochodzącej z podzielonego
zysku netto za lata 2020 i 2021. Łącznie na wypłatę dywidendy Akcjonariuszom Słki
przeznaczona zostanie kwota 30 000 000,00 tj. w wysokości 12,00 na jedną akcję Spółki,
jednocześnie ZWZA ustaliło dzień dywidendy na 3 lipca 2023 roku, natomiast termin wypłaty
dywidendy na dzień 17 lipca 2023 roku.
- udzielania Członkom Zarządu Spółki absolutorium z wykonania przez nich obowiązków w 2022
roku,
- udzielania Członkom Rady Nadzorczej Spółki absolutorium z wykonania przez nich obowiązków
w 2022 roku,
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
6
- zatwierdzenia pisemnego sprawozdania Rady Nadzorczej,
- pozytywnego zaopiniowania Sprawozdania o wynagrodzeniach Członków Zarządu i Rady
Nadzorczej NOVITA S.A. za rok 2022.
W dniu 8 sierpnia 2023 roku Zarząd NOVITA S.A. poinformował o zawarciu z Santander Bank
Polska Spółką Akcyjną w dniu 7 sierpnia 2023 r. Aneksu Nr 6 do Umowy o MultiLinię nr K00693/17
("Umowa") z limitem 35 000 000,00 PLN, który przewiduje:
a) udzielenie Spółce kredytu w rachunku bieżącym i walutowym z możliwością równoczesnego
wykorzystania kredytu w rachunku bieżącym i walutowym w kilku walutach, z przeznaczeniem na
finansowanie bieżącej działalności gospodarczej,
b) otwieranie akredytyw na podstawie dyspozycji/zlecenia Spółki w PLN, EUR i USD.
Spółka może skorzystać z kredytu i z możliwości otwarcia akredytyw w okresie dostępności,
będącym okresem od dnia spełnienia odpowiednich warunków do dnia spłaty, tj. do dnia 8
sierpnia 2026 r.
W dniu 23 października 2023 roku Zarząd NOVITA S.A. otrzymał od TEBESA sp. z o.o., posiadają
1 602 719 akcji NOVITA S.A. stanowiących 64,11% w kapitale zakładowym Spółki, żądanie zwołania
w dniu 13 grudnia 2023 roku Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy NOVITA S.A.
W żądaniu wskazano porządek obrad zawierający podjęcie uchwały w sprawie wypłaty dywidendy
nadzwyczajnej wysokości 10 000 000,00 ze środków pochodzących z istniejącego w Spółce
kapitału zapasowego utworzonego z zysku za rok 2021.
W dniu 26 października 2023 roku Zarząd NOVITA S.A. mając na uwadze stabilną sytuację
ekonomiczno-finanso Spółki, dobre wyniki operacyjne oraz fakt, wnioskowany termin
wypłaty dywidendy został ustalony na dzień 28 grudnia 2023 roku poinformował, że w jego opinii
wypłata przez NOVITA S.A. w 2023 roku dywidendy nadzwyczajnej w wysokości 10 000 000,00
nie będzie miała negatywnego wpływu na jej bieżące funkcjonowanie.
W dniu 2 listopada 2023 roku Rada Nadzorcza Spółki pozytywnie zaopiniowała podjęcie przez
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy NOVITA S.A. uchwały w sprawie wypłaty
dywidendy nadzwyczajnej w wysokości 10 000 000,00 zł ze środków pochodzących z istniejącego
w Spółce kapitału zapasowego utworzonego z zysku za rok 2021, zgodnie z projektem uchwały
zgłoszonym przez akcjonariusza Spółki TEBESA Sp. z o.o.
W dniu 13 grudnia 2023 roku Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki przyjęło
uchwałę, zgodnie z którą część środków zgromadzonych na kapitale zapasowym Spółki,
pochodzących z podzielonego zysku Spółki za rok 2021, w łącznej kwocie 10.000.000,00 zł,
przeznaczono na wypłatę dywidendy dla Akcjonariuszy, tj. 4,00 na jedną akcję. Dywidendą
objętych zostało 2 500 000 akcji Spółki.
Jednocześnie NWZA ustaliło dzień 19 grudnia 2023 roku dniem dywidendy, a dzień 28 grudnia
2023 roku dniem wypłaty dywidendy.
W czwartym kwartale 2023 roku Spółka ponownie nabyła prawa do otrzymania pomocy
publicznej w ramach programu rządowego pod nazwą „Pomoc dla sektorów energochłonnych
związana z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2022 roku”. W miesiącu
grudniu 2023 roku Spółka otrzymała świadczenie w ramach wyżej opisanej pomocy w kwocie
2 482 tys. zł, które zostało ujęte w pozostałych przychodach operacyjnych pomniejszone
o poniesione koszty ściśle związane z otrzymaniem rekompensaty w kwocie 71 tys. zł. Biorąc pod
uwagę obie transze pomocy, w 2023 w sprawozdaniu z całkowitych dochodów Spółka wykazała
wartość rekompensaty w kwocie 6 194 tys. czyli kwotę skompensowaną o wartość poniesionych
kosztów związanych z jej otrzymaniem.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
7
4.2 Ważniejsze wydarzenia mające miejsce po dniu bilansowym
W dniu 22 lutego 2024 roku Zarząd NOVITA S.A. poinformował, że otrzymał informację o złożeniu
w dniu 21 lutego 2024 roku rezygnacji przez Zastępcę Przewodniczącego Rady Nadzorczej Pana
Uriel Mansoor z członkostwa w Radzie Nadzorczej Spółki, ze skutkiem na dzień doręczenia tejże
rezygnacji.
W dniu 6 marca 2024 roku Zarząd NOVITA S.A. poinformował, że w związku z rezygnacją Pana Uriel
Mansoor z pełnionej funkcji Członka Rady Nadzorczej, Rada Nadzorcza Spółki w dniu 6 marca 2024
roku podjęła uchwałę o powołaniu (dokooptowaniu) w skład Rady Nadzorczej nowego członka
Pana Adi Mansoor.
4.3 Informacja o produktach i usługach
NOVITA S.A. jest liczącym się w kraju i za granicą producentem włóknin dla przemysłu sanitarno-
higienicznego, gospodarstw domowych, budownictwa ziemnego i drogowego oraz dla przemysłów:
obuwniczego, odzieżowego, samochodowego i innych.
Największy udzi w sprzedaży posiadają produkty wytwarzane w technologii igłowania wodnego,
ponadto Spółka wytwarzaókniny w technologii igłowania mechanicznego. Produkty Słki
w roku sprawozdawczym dzieliły się na następujące 4 segmenty branżowe sprzedaży:
sprzedaż włóknin wytwarzanych w technologii igłowania wodnego (spunlace),
sprzedaż włóknin igłowanych mechanicznie,
najem,
pozostałe (sprzedaż towarów i materiałów).
4.4 Przychody ze sprzedaży wg asortymentu
W 2023 roku przychody ze sprzedaży produktów, usług, towarów i materiałów wyniosły 184 895 tys. zł,
co oznacza spadek o 25,7%, tj. o 63 954 tys. zł, w porównaniu do wartości sprzedaży uzyskanej w 2022
roku. Niższe przychody ze sprzedy były następstwem spadku popytu na włókniny typu spunlace,
co widoczne bo zaszcza w drugim i trzecim kwartale minionego roku.
Włókniny igłowane
wodą 88,6%
Włókniny igłowane
mechanicznie 7,9%
Najem 2,9%
Pozostałe 0,6%
Udział segmentów w przychodach w 2023 r.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
8
Wartość sprzedaży włóknin typu spunlace spadła w 2023 roku o 27,8%, tj. o 63 234 tys. zł, w porównaniu
z wcześniejszym rokiem. W tym samym okresie przychody netto ze sprzedaży włóknin igłowanych
mechanicznie utrzymały s na zblonym poziomie wynoscym 14 648 tys. zł. Porównując wyniki za lata
2023 i 2022 przychody z najmu wzrosły o 3,9% tj. o 196 tys. zł. W tym samym czasie przychody
ze sprzedy towaw i materiów obniży się o 45,0% i ukształtowy się na poziomie 1 143 tys. zł.
Szczegółowe informacje dot. sprzedaży wg grup asortymentu zamieszczono w poniższej tabeli:
4.5 Rynki zbytu i struktura geograficzna eksportu
W 2023 roku sprzedaż do odbiorców krajowych wyniosła 92 591 tys. zł, co oznacza spadek o 26,0%,
tj. o 32 555 tys. zł. W tym samym czasie sprzedaż na eksport ukształtowała się na poziomie 92 304 tys. zł,
co oznacza spadek o 25,4%, w porównaniu z rokiem 2022.
W badanym roku NOVITA S.A. posiadała trzech odbiorców, z którymi obrót osiągnął poziom 10%
przychodów ze sprzedaży ogółem. Spółka nie jest powiązana kapitałowo z żadnym ze wspomnianych
podmiotów.
wartość
netto
tys. zł
udział
wartość
netto
tys. zł
udział
wartość
netto
(2-4)
tys. zł
wskaźnik
zmiany
(2/4)
struktura
(3-5)
1
2
3
6
Ogółem sprzedaż, w tym: 184 895 100,0% 248 849 100,0% -63 954 74,3% 0,0%
- ogółem sprzedaż produktów,
w tym:
183 752 99,4% 246 771 99,2% -63 019 74,5% 0,2%
- razem wyroby gotowe, w tym: 178 468 96,5% 241 683 97,1% -63 215 73,8% -0,6%
- spunlace 163 820 88,6% 227 054 91,2% -63 234 72,2% -2,6%
- włókniny igłowane
mechanicznie
14 648 7,9% 14 629 5,9% 19 100,1% 2,0%
- najem 5 284 2,9% 5 088 2,0% 196 103,9% 0,9%
- pozostałe (towary i materiały) 1 143 0,6% 2 078 0,8% -935 55,0% -0,2%
Sprzedaż według asortymentu
Asortyment
2023 2022 zmiany (rok '23 do '22)
wartość
netto
tys. zł
udział
wartość
netto
tys. zł
udział
wartość
netto
(2-4)
tys. zł
wskaźnik
zmiany
(2/4)
struktura
(3-5)
1 2 3 4 5 6 7 8
Ogółem sprzedaż produktów, towarów i
materiałów, w tym:
184 895 100,0% 248 849 100,0% -63 954 74,3% 0,0%
- eksport, w tym: 92 304 49,9% 123 703 49,7% -31 399 74,6% 0,2%
- kraje UE 79 259 42,9% 105 527 42,4% -26 268 75,1% 0,5%
- kraje poza UE 13 045 7,1% 18 176 7,3% -5 131 71,8% -0,2%
- kraj 92 591 50,1% 125 146 50,3% -32 555 74,0% -0,2%
Struktura geograficzna przychodów ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów
Kierunek sprzedaży
2023 2022 zmiany (rok '23 do '22)
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
9
4.6 Zaopatrzenie
Większość dostaw z importu pochodziło od dostawców z Unii Europejskiej i Azji. W wyborze dostawców
Spółka kieruje się: cenami, terminami płatności, jakością oferowanych surowców, jak również odległośc
od dostawcy i terminowością dostaw. W związku z powyższym NOVITA S.A. nie ma trudności ze
skompletowaniem surowców do produkcji.
Rodzaje surowców oraz ich ilość, w które zaopatruje się Spółka, zależne od asortymentu produkcji
na który decydujący wpływ mają składane zamówienia oraz wymogi stawiane przez klientów Spółki.
Obecnie do produkcji stosuje się między innymi następujące wyroby przemysłu chemicznego
i papierniczego: włókna wiskozowe, poliestrowe, polipropylenowe, bikomponentowe i poliamidowe,
lateksy syntetyczne, zagęszczacze, folie, kartony oraz tuleje tekturowe.
W 2023 roku firma kontynuowała działania zmierzające do uzyskania najniższych cen kupowanych
surowców poprzez wybór kierunków zaopatrzenia, renegocjację zawartych umów oraz zagwarantowanie
Spółce korzystniejszych warunków płatności.
W minionym roku NOVITA S.A. współpracowała z dwoma dostawcami, z którymi obrót przekroczył próg
10% przychodów ze sprzedaży ogółem. Spółka nie jest powiązana kapitałowo ze wspomnianymi
podmiotami.
4.7 Działania w zakresie badań zleconych instytucjom zewnętrznym
W 2023 roku Spółka uzyskała kolejną recertyfikację Systemu Zarządzania Jakością potwierdzającą
zgodność z normą ISO 9001:2015. Audyt przeprowadzony został przez akredytowaną jednostkę
certyfikującą Det Norske Veritas.
Włókniny wytwarzane w Spółce posiadają atestację Państwowego Zakładu Higieny. Wyroby Spunlace
wytwarzane przez NOVITA S.A. po raz kolejny uzyskały aprobatę Instytutu Certyfikacji TextilCERT
w zakresie bezpieczeństwa humanoekologicznego określonego wymaganiami Oekotex™ Standard 100
w klasie I z dodatkiem VI, a także posiadają zgodność z wymogami europejskimi w zakresie
bezpieczeństwa kontaktu z żywnością, czego dowodzi certyfikat wydany przez Instytut ISEGA.
Ponadto Uzyskano również pozytywny wynik w audycie zewnętrznym przeprowadzonym przez firmę
Det Norske Veritas, potwierdzający zachowanie standardów systemów kontroli produktów
pochodzenia leśnego z wymaganiami dla łańcucha dostaw FSC® oraz PEFC.
W 2023 r. Spółka po raz pierwszy przystąpiła do oceny prowadzonej przez międzynarodową
organizację EcoVadis określającą stopień realizacji zagadnień związanych z zrównoważonym rozwojem
(ESG). Novita S.A. uzyskała bardzo dobry wynik, którego efektem było uzyskanie brązowego medalu
EcoVadis, plasującego Spółkę wśród najlepszych 25% firm z branży wyrobów włókienniczych na
świecie, uczestniczących w tej ocenie.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
10
4.8 Informacje o zawartych umowach znaczących dla działalności NOVITA S.A.
Nie wystąpiły.
4.9 Umowy zawarte pomiędzy akcjonariuszami
Spółce nie są znane umowy zawarte pomiędzy akcjonariuszami.
4.10 Umowy ubezpieczenia
NOVITA S.A. transferuje ryzyko poniesienia strat na skutek wystąpienia szkód poprzez zawieranie
umów ubezpieczenia. Zakres ochrony ubezpieczeniowej nie odbiega od ogólnie stosowanych
standardów stosowanych i jest adekwatny do specyfiki działalności Spółki.
W roku sprawozdawczym Spółka kontynuowała umowę ubezpieczenia od odpowiedzialności
cywilnej z tytułu prowadzonej działalności i posiadania mienia, umowę ubezpieczenia mienia
i od utraty zysku, a także ubezpieczenia samochodów służbowych oraz należności.
W 2023 roku NOVITA S.A. kontynuowała umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej
członków władz Spółki oraz umowę grupowego ubezpieczenia podróży zagranicznych.
4.11 Informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi na innych warunkach niż
rynkowe
Spółka nie zawierała umów na warunkach innych niż rynkowe.
4.12 Zaciągnięte i wypowiedziane umowy kredytów i pożyczek
W 2023 roku NOVITA S.A. odnowiła multilinię z Santander Bank Polska S.A. na okres kolejnych 3
lat tj. do 8 sierpnia 2026 roku.
W poniższej tabeli przedstawiono umowy kredytowe posiadane przez NOVITA S.A. na dzień 31 grudnia
2023 roku:
* kredyt zabezpieczony wekslem in blanco z deklaracją wekslową do kwoty 9 000 tys. zł
Kredytodawca Rodzaj kredytu Waluta
Data zawarcia
umowy/aneksu
Termin
spłaty
Efektywna stopa
procentowa
Limit dostępny
na dzień
31.12.2023
tys. PLN
Stan zadłużenia
kredytowego na
dzień 31.12.2023
tys. PLN
Santander Bank
Polska S.A. (były BZ
WBK S.A.)
multilinia z przeznaczeniem
na kredyt w rachunku
bieżącym, kredyt
rewolwingowy lub
akredydywy
PLN, EUR,
USD
07.08.2023 08.08.2026
WIBOR 1M
EURIBOR 1M
LIBOR 1M
+ marża
35 000 0
mBank S.A.*
multilinia z przeznaczeniem
na kredyt w rachunku
bieżącym lub akredydywy
PLN, EUR,
USD
27.09.2021 30.09.2024
WIBOR ON
LIBOR ON
+ marża
5 700 0
40 700 0Razem
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
11
4.13 Udzielone pożyczki
Nie wystąpiły.
4.14 Udzielone i otrzymane poręczenia i gwarancje
W roku sprawozdawczym Spółka nie udzieliła oraz nie otrzymała poręczeń ani gwarancji.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
12
5 Kierunki i perspektywy rozwoju
5.1 Program rozwoju NOVITA S.A. oraz inwestycje
Strategia rozwoju
W 2024 roku NOVITA S.A. zamierza utrzymać wysoki poziom sprzedaży produktów typu spunlace oraz
maksymalne obłożenie posiadanych linii produkcyjnych tej technologii.
Mając na uwadze fakt, w ujęciu globalnym sprzedaż włóknin w segmencie spunlace charakteryzuje
się wzrostem, w kolejnych latach Spółka planuje dalej skupiać się na rozwoju tej technologii.
W zakresie produktów igłowanych mechanicznie NOVITA S.A. będzie koncentrować się na rozwoju
współpracy w szczególności z klientami na rynku krajowym.
W przypadku produktów konfekcjonowanych Spółka planuje dalszy rozwój we współpracy
z partnerami krajowymi oraz zagranicznymi. Optymalizacja działań produkcyjnych pozwoli w lepszym
stopniu reagować na potrzeby wymagających klientów Spółki.
Inwestycje i działania rozwojowe
W 2023 roku Spółka Novita S.A kontynuując przyjęty we wcześniejszych latach cel, skupiła się przede
wszystkim na ochronie środowiska poprzez zmniejszanie energochłonności zakładu oraz efektywne
wykorzystanie zasobów energetycznych.
W minionym roku zamontowano dwie instalacje fotowoltaiczne wspierające układ zasilania zakładu
w energię elektryczną. Wykonano termomodernizację kolejnych obiektów Spółki oraz modernizację
instalacji centralnego ogrzewania. Dodatkowo w budynku administracyjno-biurowym oświetlenie
zostało wymienione na energooszczędne w technologii LED.
W celu uzyskania efektywnego wykorzystania energii elektrycznej wymieniony został jeden
z transformatorów, poprawiając tym samym bezpieczeństwo pożarowe obiektów.
W parku maszynowym wykonano wiele inwestycji ukierunkowanych na zwiększenie sprawności
i niezawodności urządzeń, polegających na modernizacji ich układu sterownia oraz poprawie
bezpieczeństwa pracy na poszczególnych liniach produkcyjnych. Na uwagę zasługuje również montaż
nowej maszyny do cięcia i składania wyrobów konfekcjonowanych.
Kontynuowany jest w dalszym ciągu proces wymiany wózków widłowych na nowoczesne,
niskoemisyjne.
W 2023 roku Spółka poniosła nakłady inwestycyjne w wysokości 2 782 tys. zł.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
13
Plan inwestycyjny na rok 2024 zakłada wykonanie działań związanych z poprawą bezpieczeństwa oraz
zwiększeniem sprawności linii produkcyjnych poprzez m.in. modernizację układów sterujących
oraz przekładni mechanicznych układacza runa, modernizację napędów pomp wysokociśnieniowych i
falowników napędów liniowych, a także rozbudowę układów bezpieczeństwa na wszystkich ciągach
produkcyjnych.
W 2024 roku przewidziano również wykonanie termomodernizacji oraz modernizację oświetlenia
budynków Spółki. W celu poprawy warunków pracy załogi zaplanowano także modernizację układów
wentylacyjnych hal produkcyjnych.
Spółka ma zamiar również doposażyć Dział Utrzymania Ruchu w specjalistyczne urządzenia
poprawiające efektywność i skuteczność napraw parku maszynowego oraz kontynuować będzie
wymianę wózków widłowych na niskoemisyjne.
Poprzez szereg przewidzianych modernizacji w 2024 roku Spółka ma zamiar kontynuować politykę
zmniejszenia emisyjności budynków oraz parku maszynowego.
5.2 Źródła finansowania programu inwestycyjnego oraz ocena możliwości realizacji
zamierzeń inwestycyjnych
W 2023 roku Spółka utrzymała finansowanie zewnętrzne na tym samym poziomie porównując
z poprzednim rokiem. Spółka odnowiła umowę multilinii z Santander Bank Polska S.A. z limitem
35 000 tys. obowiązującą do 8 sierpnia 2026 roku oraz kontynuowała umowę multilinii podpisaną
z mBank S.A. z limitem 5 700 tys. zł obowiązującą do 30 września 2024 roku.
Na koniec 2023 roku Spółka nie posiadała zadłużenia z tytułu kredytów. Spółka wykorzystywała jednak
wspomniane multilinie do otwierania akredytyw zabezpieczających część kontraktów dotyczących
zakupu surowca.
Spółka nie przewiduje trudności w realizacji planu inwestycji założonego na 2024 rok.
5.3 Ryzyka prowadzonej działalności oraz polityka zarządzania ryzykiem
W toku zwykłej działalności operacyjnej NOVITA S.A. narażona jest na żnego typu ryzyka
operacyjne, rynkowe i finansowe. Ryzyka te mają lub mo mieć znaccy i niekorzystny wpływ na
działalność Spółki oraz jej sytuację finansową lub wyniki działalności. Procedury stosowane
w Spółce mają na celu identyfikację i ocenę ryzyk, monitorowanie ich oraz poceny stopnia
narażenia Spółki na te ryzyka.
Celami procesu zardzania ryzykiem są:
utrzymanie Spółki w dobrej kondycji finansowej,
ograniczenie zmienności wyniku finansowego brutto,
zmaksymalizowanie prawdopodobieństwa realizacji założeń budżetowych, a tym samym
osiągnięcie wyników finansowych co najmniej na zakładanym poziomie.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
14
Najistotniejszymi zidentyfikowanymi ryzykami, na które jest narażona Spółka są:
Ryzyko stopy procentowej
Spółka jest narażona na ryzyko stopy procentowej w przypadku wykorzystania kredytu bankowego
o zmiennej stopie procentowej. Z uwagi na zmieniającą się sytuację w gospodarce, Spółka z uwagą
monitoruje zdarzenia, które ma bezpośredni wpływ na poziom oprocentowania kredytów.
Ewentualny wzrost rynkowych stóp procentowych dzie wzał się ze zwiększonymi kosztami
z tytułu obugi kredyw.
Ryzyko walutowe
Ryzyko walutowe jest związane bezpośrednio ze zmianami kursu walutowego, kre powodują
niepewność co do przysego poziomu przepływ pienżnych denominowanych w walutach
obcych. Ekspozycja na ryzyko walutowe Spółki wynika z faktu, iż istotna część jej przeywów
pieniężnych jest wyrażona lub denominowana w walutach obcych.
Strategia zarządzania ryzykiem walutowym zakłada wykorzystanie w jak największym stopniu
zabezpieczenia naturalnego – tzw. naturalnego hedgingu walutowego. W celu minimalizacji ryzyka
Spółka dzie dąża do zachowania naturalnej równowagi pomdzy należnościami,
a zobowzaniami wyrażonymi w walutach obcych tak, aby zminimalizowekspozycna ryzyko
walutowe.
Ryzyko kredytowe
Ryzyko kredytowe Spółki jest ścle związane z prowadzeniem podstawowej dzialności.
Wynika ono z zawartych umów i zwzane jest z potencjalnym wystąpieniem zdarzeń, które mogą
przybr postać niewypłacalności kontrahenta, częściowej spłaty nalności lub istotnego
opóźnienia w sacie należności. Udzielanie klientom tzw. kredytu kupieckiego jest aktualnie
nieoącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej, jednakże Spółka podejmuje
szereg dzi mających na celu zminimalizowanie ryzyk zwzanych z podciem współpracy
z potencjalnie nierzetelnym klientem. Wszyscy klienci, krzy chcą korzystać z kredytów
kupieckich, poddawani są procedurze wstępnej weryfikacji. Ponadto, dzięki ubezpieczaniu blisko
95% należności narażenie Spółki na ryzyko kredytowe jest nieznaczne.
Ryzyko związane zynnością
Spółka jest narażona na ryzyko płynności w przypadku niedopasowania struktury terminowej
przeywów pieniężnych na realizowanych kontraktach. Spółka ży do zapewnienia tzw.
dodatnich przeywów pieniężnych, co przy założeniu terminowego regulowania należności
eliminuje ryzyko zachwiania płynności. Nominalna wartć linii kredytowych, do krych ma
dostęp Spółka, skutecznie zapobiega ewentualnym negatywnym zdarzeniom zwzanym
z opóźnieniami w terminowym regulowaniu zobowiązań.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
15
Ryzyko zmian cen surowców i mediów
Istotny wyw na poziom kosztów produkcji w Spółce mająwnież ceny surowców oraz mediów.
W celu ograniczenia wzrostu cen Spółka nieustannie monitoruje warunki udzielane przez żnych
dostawców i dokonuje zakupów z różnych źródeł. Ponadto wzrost cen surowców oraz mediów jest
sygnałem do podejmowania konkretnych działań, a w razie konieczności również do podwyższenia cen
sprzedaży.
5.4 Wskazanie istotnych postępowań toczących się przed sądem, organem właściwym dla
postępowania arbitrażowego lub organem administracji publicznej
W roku sprawozdawczym NOVITA S.A. nie była stroną istotnych postępowań toczących się przed
sądem, organem właściwym dla postępowania arbitrażowego lub organem administracji publicznej
w zakresie postępowań dotyczących zobowiązań albo wierzytelności emitenta lub jednostki od niego
zależnej.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
16
6 Sytuacja finansowa
6.1 Wyniki finansowe
Przychody
W 2023 roku przychody ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów zmalały o 25,7%
w porównaniu do poprzedniego roku i ukształtowały się na poziomie 184 895 tys. zł. Niższe przychody
ze sprzedaży były następstwem spadku popytu na włókniny typu spunlace.
Szczegółowy opis struktury przychodów oraz czynników, które miały wpływ na ich ukształtowanie
został zawarty we wcześniejszych rozdziałach: Informacja o produktach i usługach, Przychody
ze sprzedaży wg asortymentów, Rynki zbytu i struktura geograficzna eksportu.
Koszty działalności podstawowej
W 2023 roku koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów zmalały o 28,1% i ukształtowały
się na poziomie 141 751 tys. zł.
W roku sprawozdawczym koszty sprzedy zmalały o 29,1%, tj. o 2 716 tys. zł, do poziomu 6 613 tys. zł,
porównując z rokiem 2022.
W analogicznym okresie koszty ogólnego zarządu wzrosły o 8,8%, tj. o 1 308 tys. zł, do poziomu
16 174 tys. zł.
tys. zł 2023 2022
Różnica
2023-2022
Zmiana
2023/2022
Przychody ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów 184 895 248 849 -63 954 74,3%
Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów 141 751 197 147 -55 396 71,9%
Zysk brutto ze sprzedaży 43 144 51 702 -8 558 83,4%
Koszty sprzedaży 6 613 9 329 -2 716 70,9%
Koszty ogólnego zarządu łącznie w tym: 16 174 14 866 1 308 108,8%
Pozoste przychody 6 391 843 5 548 758,1%
Pozoste koszty 46 25 21 184,0%
Zysk z działalności operacyjnej 26 702 28 325 -1 623 94,3%
Przychody finansowe 1 595 16 1 579 9968,8%
Koszty finansowe 284 2 774 -2 490 10,2%
Zysk brutto 28 013 25 567 2 446 109,6%
Podatek dochodowy 4 727 4 198 529 112,6%
Zysk netto z dzialności kontynuowanej 23 286 21 369 1 917 109,0%
SPRAWOZDANIE Z CAŁKOWITYCH DOCHODÓW
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
17
Wynik na działalności operacyjnej
W 2023 roku Spóła nabyła dwukrotnie prawa do otrzymania pomocy publicznej w ramach programu
rządowego pod nazwą „Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi wzrostami cen gazu
ziemnego i energii elektrycznej w 2022 roku”. Wspomniana pomoc po uwzględnieniu kosztu jej
uzyskania wyniosła łącznie 6 194 tys. zł i została ujęta w pozostałych przychodach operacyjnych.
W 2023 roku Spółka osiągnęła zysk na działalności operacyjnej w wysokości 26 702 tys. zł, co oznacza
spadek o 5,7%, tj. o 1 623 tys. zł, porównując z wynikiem za rok 2022.
Wartość EBITDA za 2023 rok wyniosła 31 376 tys. zł, co oznacza spadek o 5,0%, porównując z danymi
za rok 2022.
Przychody i koszty finansowe
W 2023 roku Spółka odnotowała zysk na działalności finansowej w wysokości 1 311 tys. zł.
Dodatni wynik został wygenerowany głównie przez nadwyżkę dodatnich różnic kursowych nad
ujemnymi oraz odsetki od lokat.
Uzyskane wyniki finansowe
W badanym roku Spółka osiągnęła zysk brutto na poziomie 28 013 tys. zł, co oznacza wzrost o 9,6%
w porównaniu do 2022 roku.
Zysk netto za 2023 rok ukształtował się na poziomie 23 286 tys. zł, co oznacza wzrost o 9,0%, tj. o 1 917
tys. zł w stosunku do ubiegłego roku.
6.2 Bilans Spółki oraz sytuacja pieniężna
Na dzień 31 grudnia 2023 roku suma bilansowa wyniosła 164 298 tys. zł i była niższa o 22 450 tys. zł
od sumy bilansowej z dnia 31 grudnia 2022 roku.
Wartć aktywów trwałych na dzi 31 grudnia 2023 wyniosła 113 302 tys. , czyli ba nsza o 1 899 tys. zł,
porównując ze stanem na dzień 31 grudnia 2022 roku.
Na koniec badanego okresu aktywa obrotowe ukształtowały się na poziomie 50 996 tys. zł, w porównaniu
ze stanem na koniec 2022 roku ich wartość obniżyła się o 28,7%, tj. o 20 551 tys. zł. Wśród aktywów
obrotowych największą zmianę można zaobserwować na należnościach z tytułu dostaw i usług, których
wartość obniżyła się o 9 270 tys. do poziomu 16 605 tys. oraz na zapasach, których wartość obniżyła
się o 7 106 tys. zł do poziomu 24 177 tys. zł.
Na dzień 31 grudnia 2023 roku kapitały własne Spółki wyniosły 130 519 tys. zł. W stosunku do stanu
na 31 grudnia 2022 roku ich wartość zmalała o 16 737 tys. . W następstwie decyzji o wypłacie
dywidendy, wartość kapitałów rezerwowych i zapasowych obniżyła się o 18 631 tys. do poziomu
65 445 tys. zł na koniec 2023 roku.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
18
Porównując analogiczne okresy, wartość zobowiązań ugoterminowych wzrosła o 346 tys.
do poziomu 15 389 tys. zł na koniec 2023 roku. W tym samym czasie zobowiązania krótkoterminowe
zmalały o 6 059 tys. do poziomu 18 390 tys. . Niższa wartość zobowiązań była następstwem
obniżenia poziomu zobowiązań z tytułu dostaw, robót i usług.
6.3 Wybrane wskaźniki ekonomiczno – finansowe
Wartość wskaźnika rentowności brutto sprzedaży obniżyła się minimalnie z 11,1% w 2022 roku do
11,0% w 2023 roku. Wypracowany w 2023 roku wynik na działalności zasadniczej wraz z otrzymaną
pomocą publiczną oraz pozytywnym wpływem działalności finansowej przełożyły się na poprawę
pozostałych wskaźników rentowności.
Wyszczególnienie 2023 2022 Schemat wskaźnika
Rentowność brutto sprzedaży 11,0% 11,1%
Zysk (strata) ze sprzedaży / Przychody ze sprzedaży
produktów oraz towarów i materiałów
Rentowność netto sprzedaży 12,6% 8,6%
Wynik finansowy netto / Przychody ze sprzedaży produktów
oraz towarów i materiałów
Rentowność majątku (ROA) 13,3% 11,2%
Wynik finansowy netto / ((Suma bilansowa na początek
okresu + suma bilansowa na koniec okresu) / 2)
Rentowność kapitału własnego (ROE) 16,8% 15,6%
Wynik finansowy netto / ((Kapitał asny na początek
okresu + kapitał własny na koniec okresu) / 2)
Wskaźnik płynności bieżącej (current ratio) 2,7 2,9
(Aktywa obrotowe ogółem - należności z tytułu dostaw
powyżej 12 miesięcy - krótkoterminowe rozliczenia
międzyokresowe) / (Zobowiązania krótkoterminowe -
zobowiązania krótkoterminowe z tytułu dostaw powyżej 12
miesięcy)
Wskaźnik płynności szybkiej (quick ratio) 1,4 1,6
(Aktywa obrotowe ogółem - zapasy - należności z tytułu
dostaw powyżej 12 miesięcy - krótkoterminowe rozliczenia
międzyokresowe) / (Zobowiązania krótkoterminowe -
zobowiązania krótkoterminowe z tytułu dostaw powyżej 12
miesięcy)
Kapitał Obrotowy Netto (KON) [tys. ] 32 606 47 098
Kapitał własny + zobowiązania ugoterminowe +
zobowiązania krótkoterminowe z tytułu dostaw powyżej 12
m-cy - Aktywa trwałe
Kapitał Obrotowy Netto w dniach obrotu [dni] 79 50
(Średni poziom kapitału obrotowego netto x liczba dni
okresu) / Przychody ze sprzedaży produktów, towarów i
materiałów
Wskaźnik obrotu należności [dni] 42 37
redni stan należności z tytułu dostaw x liczba dni okresu) /
Przychody ze sprzedaży produktów oraz towarów i
materiałów
Wskaźnik obrotu zapasów [dni] 62 61
redni stan zapasów x liczba dni okresu) / (Koszty
sprzedanych produktów, towarów i materiałów + koszty
sprzedaży + koszty ogólnego zarządu)
Wskaźnik obrotu zobowiązań [dni] 35 40
(Średni stan zobowiązań z tytułu dostaw x liczba dni okresu)
/ (Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów +
koszty sprzedaży + koszty ogólnego zarządu)
Wskaźnik ogólnego zadłużenia 20,6% 21,1% (Suma bilansowa - kapitał własny) / Suma bilansowa
Wskaźnik pokrycia zobowiązań bieżących 146,5% 81,8% EBITDA / Średni stan zobowiązań krótkoterminowych
Zysk na jedną akcję (EPS) [zł] 9,31 8,55
Wynik finansowy netto / Liczba akcji na koniec okresu
sprawozdawczego
EBITDA [tys. zł] 31 376 33 067
Wybrane wskaźniki ekonomiczno-finansowe
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
19
Porównując koniec 2022 i 2023 roku, wartość wskaźnika płynnci bieżącej obniżyła się z poziomu
2,9 do 2,7 natomiast wartość wskaźnika płynności szybkiej obniżyła się z 1,6 do 1,4.
W porównaniu z wcześniejszym rokiem, w 2023 roku wartość wskaźnika obrotu należności wzrosła
z 37 do 42 dni. W tym samym czasie wartość wskaźnika obrotu zapasów wzrosła z 61 dni w 2022 roku
do 62 dni w 2023 roku.
Wartości wskaźnika obrotu zobowiązań obniżyła się z 40 dni do 35 dni.
Ogólne zadłużenie Spółki obniżo s z poziomu 21,1% na koniec 2022 roku do 20,6% na koniec 2023 roku.
Zysk na jedną akcję wzrósł z poziomu 8,55 zł w 2022 roku do 9,31 zł w 2023 roku.
6.4 Prognozy wyników finansowych
Spółka nie publikowała prognoz na rok 2023.
6.5 Ważniejsze zdarzenia mające lub mogące mieć w przyszłości znaczący wpływ
na działalność Spółki oraz wyniki finansowe
Ważniejsze zdarzenia mające lub mogące mieć w przyszłości znaczący wpływ na działalność Spółki
oraz wyniki finansowe zostały opisane we wcześniejszych rozdziałach: Ważniejsze wydarzenia w roku
2023, Ważniejsze wydarzenia mające miejsce po dniu bilansowym, Program rozwoju NOVITA S.A. oraz
Inwestycje.
6.6 Zasoby oraz instrumenty finansowe
6.6.1 Zarządzanie zasobami finansowymi
W 2023 roku NOVITA S.A. mogła zaciągać zobowiązania do kwoty 35 000 tys. w ramach umowy
multilinii podpisanej z Santander Bank Polska S.A. obowiązującej do 8 sierpnia 2026 roku oraz
w ramach umowy multilinii podpisanej z mBank S.A. z limitem 5 700 tys. obowiązującej do 30
września 2024 roku. Wspomniane umowy multilinii oraz własne środki Spółki umożliwiły obsługę
wszystkich wydatków związanych z działalnością Spółki. Na dzień 31 grudnia 2023 roku Spółka nie
posiadała zobowiązań kredytowych w ramach wspomnianych umów.
Przyznane w ramach multilinii limity finansowania Spółka wykorzystywała równiw celu otwierania
akredytyw zabezpieczających kontrakty dotyczące zakupu surowców.
Zarządzanie zasobami finansowymi Spółki powiązane jest również ze szczegółową analizą spływu
należności, stałym monitoringiem rachunków bankowych, jak również bieżącym gromadzeniu środków
pieniężnych na rachunkach bankowych.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
20
6.6.2 Wykorzystywane instrumenty finansowe
Do głównych instrumentów finansowych, z których korzysta Spółka, należą kredyty bankowe
w rachunku bieżącym oraz środki pieniężne. Głównym celem tych instrumentów finansowych jest
pozyskanie środków finansowych na działalność. Spółka posiada również inne instrumenty finansowe
takie jak należności i zobowiązania z tytułu dostaw i usług, które powstają bezpośrednio w toku
prowadzonej przez nią działalności.
6.6.3 Zarządzanie ryzykiem finansowym
Spółka stosuje procedury mające na celu ocenę ryzyka, jego monitorowanie oraz wyprzedzającą próbę
oceny stopnia narażenia Spółki na te ryzyka. Stosowane procedury oparte są na najwyższych
standardach zarządczych i są zgodne z najlepszymi praktykami rynkowymi obowiązującymi w tej
dziedzinie. Adekwatna polityka i procedury obowiązujące w Spółce wspierają proces zarządzania
ryzykiem finansowym, na które jest narażona.
Szerszy opis polityki zarzadzania ryzykiem finansowym został zamieszczony wcześniej w rozdziale:
Ryzyka prowadzonej działalności oraz polityka zarządzania ryzykiem.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
21
7 Informacje o akcjach i akcjonariacie
7.1 Struktura kapitału zakładowego
Na dzień 31 grudnia 2023 roku kapitał akcyjny NOVITA S.A. miał wartość 5 000 tys. i obejmował
2 500 tys. sztuk akcji zwykłych na okaziciela o wartości nominalnej 2 zł/szt. Ogólna liczba głosów
na walnym zgromadzeniu wynikających ze wszystkich wyemitowanych akcji Emitenta odpowiada
liczbie akcji i wynosiła 2 500 tys. głosów. Akcje imienne oraz uprzywilejowane nie występowały.
7.2 Struktura akcjonariatu
Skład akcjonariatu NOVITA S.A. na dzień 31 grudnia 2023 roku, według informacji posiadanych przez
Spółkę, ze wskazaniem akcjonariuszy posiadających bezpośrednio lub pośrednio przez podmioty
zależne co najmniej 5% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu Emitenta:
Do dnia sporządzenia sprawozdania z działalności za 2023 rok przedstawiona struktura akcjonariatu
pozostała bez zmian.
W okresie od dnia 10 listopada 2023 roku, to jest od dnia przekazania poprzedniego raportu
okresowego (raport za III kwartał 2023 roku) do dnia sporządzenia niniejszego raportu skład
akcjonariatu NOVITA S.A. nie uległ zmianie.
Akcjonariusz Ilość akcji
Udział w kapitale
zakładowym
Ilość głosów
Udział w ogólnej
liczbie głosów na
WZA
Vaporjet Ltd. (poprzez podmiot zalny
Tebesa Sp. z o.o.)
1 602 719 64,11% 1 602 719 64,11%
Finveco Sp. z o.o. (bezpośrednio oraz
pośrednio poprzez podmiot zależny Finveco
Investements Sp. z o.o. S.K.A.)
691 000 27,64% 691 000 27,64%
Pozostali 206 281 8,25% 206 281 8,25%
Razem 2 500 000 100,00% 2 500 000 100,00%
Akcjonariat NOVITA S.A. na dzień 31.12.2023
Vaporjet Ltd. (poprzez
podmiot zależny
Tebesa Sp. z o.o.)
64,11%
Finveco Sp. z o.o. (bezpośrednio
oraz pośrednio poprzez podmiot
zależny Finveco Investements Sp.
z o.o. S.K.A.)
27,64%
Pozostali
8,25%
Wykaz akcjonariuszy posiadających 5% i więcej głosów na WZA
na dzień 31.12.2023
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
22
7.3 Akcje własne
Na dzień 31 grudnia 2023 roku Spółka nie posiadała akcji własnych.
7.4 Informacja o systemie kontroli programów akcji pracowniczych
Nie dotyczy.
7.5 Opis wykorzystania przez emitenta wpływów z emisji
W roku sprawozdawczym Spółka nie emitowała papierów wartościowych.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
23
8 Władze NOVITA S.A.
8.1 Skład osobowy, zasady powoływania oraz opis zakresu uprawnień władz NOVITA S.A.
8.1.1 Rada Nadzorcza
W składzie Rady Nadzorczej Spółki w roku obrotowym 2023 nie zaszły żadne zmiany personalne.
Na dzień 31 grudnia 2023 roku w skład Rady Nadzorczej Spółki wchodzili:
Po dniu bilansowym w Radzie Nadzorczej Spółki zaszły następujące zmiany personalne:
Pan Uriel Mansoor – sprawował funkcję do dnia 21 lutego 2024 roku,
Pan Adi Mansoor – w dniu 6 marca 2024 roku uchwałą Rady Nadzorczej został uzupełniony jej
skład poprzez powołanie (dokooptowanie) nowego członka
Skład personalny Rady Nadzorczej na dzień sporządzenia Sprawozdania z działalnci Emitenta:
8.1.2 Zarząd
W 2023 roku nie nastąpiły zmiany składzie Zarządu. Na dzień 31 grudnia 2023 roku w skład Zarządu
Spółki wchodzili:
Do dnia sporządzenia niniejszego sprawozdania skład Zarządu nie uległ zmianie.
Zasady powoływania oraz opis zakresu uprawnień władz NOVITA S.A. zawarte w Oświadczeniu
o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego w NOVITA S.A. w 2023 roku.
Eyal Maor Przewodniczący Rady Nadzorczej
Uriel Mansoor Z-ca Przewodniczącego Rady Nadzorczej
Ilanit Ella Członek Rady Nadzorczej
Ohad Tzkhori Członek Rady Nadzorczej
Janusz Piczak Członek Rady Nadzorczej
Skład personalny Rady Nadzorczej na dzień 31.12.2023
Eyal Maor Przewodniczący Rady Nadzorczej
Adi Mansoor Z-ca Przewodniczącego Rady Nadzorczej
Ilanit Ella Członek Rady Nadzorczej
Ohad Tzkhori Członek Rady Nadzorczej
Janusz Piczak Członek Rady Nadzorczej
Skład personalny Rady Nadzorczej na dzień sporządzenia Sprawozdania z działalności Emitenta
Radosław Muzioł Prezes Zarządu
Jakubkosiewicz Członek Zarządu
Shlomo Finkelstein Członek Zarządu
Rami Gabay Członek Zarządu
Skład personalny Zarządu na dzień 31.12.2023
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
24
8.2 Zasady wynagradzania oraz wysokość wynagrodzeń władz Spółki
Opis zasad wynagradzania władz Spółki zawarty jest w dalszej części opracowania w Oświadczeniu
o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego w NOVITA S.A. w 2023 roku.
Wartość wynagrodzeń, nagród lub korzyści Członków Zarządu Emitenta w 2023 roku:
Wartość wynagrodzeń, nagród lub korzyści Członków Rady Nadzorczej w 2023 roku:
8.3 Umowy zawarte między emitentem a osobami zarządzającymi przewidujące
rekompensatę
W roku sprawozdawczym Spółka nie była związana umowami przewidującymi obowiązek wypłaty
rekompensaty osobom zarządzającym w przypadku ich rezygnacji lub zwolnienia z zajmowanego
stanowiska bez ważnej przyczyny lub w przypadkach, gdy odwołanie osób zarządzających lub ich
zwolnienie następowałoby z powodu połączenia Emitenta przez przejęcie.
8.4 Informacje o zobowiązaniach dla byłych osób zarządzających, nadzorujących albo
byłych członków organów administrujących
W roku sprawozdawczym Spółka nie posiadała zobowiązań wynikających z emerytur i świadczeń
o podobnym charakterze dla byłych osób zarządzających, nadzorujących albo byłych conków
organów administrujących.
Wartość
wynagrodzenia
Pełniona funkcja Okres pełnienia funkcji
Wartość
wynagrodzenia
Pełniona funkcja Okres pełnienia funkcji
Radosław Muzioł 949 Prezes Zarządu 01.01.2023 - 31.12.2023 918 Prezes Zarządu 01.01.2022 - 31.12.2022
Jakub Rękosiewicz 331 Członek Zarządu 01.01.2023 - 31.12.2023 293 Członek Zarządu 01.01.2022 - 31.12.2022
Shlomo Finkelstein 0 Członek Zarządu 01.01.2023 - 31.12.2023 0 Członek Zarządu 01.01.2022 - 31.12.2022
Rami Gabay 0 Członek Zarządu 01.01.2023 - 31.12.2023 0 Członek Zarządu 01.01.2022 - 31.12.2022
Rezerwa na premię
dla Zarządu
590 402
Razem 1 870 1 613
Wynagrodzenia Członków Zarządu NOVITA S.A.
tys.
2023 2022
Wartość
wynagrodzenia
Pełniona funkcja Okres pełnienia funkcji
Wartość
wynagrodzenia
Pełniona funkcja Okres pełnienia funkcji
Eyal Maor 0
Przewodniczący Rady
Nadzorczej
01.01.2023 - 31.12.2023 0
Przewodniczący Rady
Nadzorczej
01.01.2022 - 31.12.2022
Uriel Mansoor 0
Zastępca Przewodniczącego
Rady Nadzorczej
01.01.2023 - 31.12.2023 0
Zastępca Przewodniczącego
Rady Nadzorczej
01.01.2022 - 31.12.2022
Janusz Piczak 24 Członek Rady Nadzorczej 01.01.2023 - 31.12.2023 24 Członek Rady Nadzorczej 01.01.2022 - 31.12.2022
Ohad Tzkhori 0 Członek Rady Nadzorczej 01.01.2023 - 31.12.2023 0 Członek Rady Nadzorczej 01.01.2022 - 31.12.2022
Ilanit Ella 0 Członek Rady Nadzorczej 01.01.2023 - 31.12.2023 0 Członek Rady Nadzorczej 01.01.2022 - 31.12.2022
Razem 24 24
tys.
2023 2022
Wynagrodzenia Członków Rady Nadzorczej NOVITA S.A.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
25
8.5 Wykaz akcji NOVITA S.A. będących w posiadaniu osób zarządzających i nadzorujących
Na dzień sporządzenia sprawozdania akcje Spółki nie były w bezpośrednim posiadaniu osób
zarządzających lub nadzorujących Spółkę.
8.6 Informacje o znanych emitentowi umowach, w wyniku których mogą w przyszłości
nastąpić zmiany w proporcjach posiadanych akcji przez dotychczasowych
akcjonariuszy i obligatariuszy
Zarząd NOVITA S.A. nie posiada informacji o umowach, w wyniku których mogą w przyszłości nastąpić
zmiany w proporcjach posiadanych akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy i obligatariuszy.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
26
9 Pozostałe informacje
9.1 Badanie sprawozdania
Informacje dotyczące firmy audytorskiej oraz wynagrodzenie za badanie sprawozdań i pozostałe usługi
zostały przedstawione w Sprawozdaniu finansowym NOVITA S.A. za rok zakończony 31 grudnia 2023
roku w rozdziale nr 33.
9.2 Informacja o zatrudnieniu
Na dzień 31 grudnia 2023 roku zatrudnienie wynosiło 178 osób.
Przeciętne zatrudnienie w 2023 roku wyniosło 183 osoby, co oznacza spadek zatrudnienia o 10 osób
w porównaniu do 2022 roku.
9.3 Działania na rzecz ochrony środowiska
W 2023 roku Spółka Novita S.A kontynuując przyjęty we wcześniejszych latach cel, skupiła się przede
wszystkim na ochronie środowiska poprzez zmniejszanie energochłonności zakładu oraz efektywne
wykorzystanie zasobów energetycznych. Kontynuowano termomedernizację części pomieszczeń
poprzez wymianę stolarki okiennej oraz izolacji ścian zewnętrznych budynku, a także zmodernizowano
instalację systemu ogrzewania o wyższej sprawności. Zredukowano w ten sposób straty ciepła oraz
podniesiono efektywność ogrzewania budynku.
W minionym roku zamontowano dwie instalacje fotowoltaiczne o łącznej mocy 100 kWp wspierające
układ zasilania zakładu w energię elektryczną. Zredukowano w ten sposób pobór energii z sieci
elektroenergetycznej wykorzystując energię promieniowania słonecznego. Dodatkowo w budynku
administracyjno-biurowym wymieniono w części pomieszczeń biurowych oświetlenie na
energooszczędne w technologii LED.
Ponadto rozbudowano kolejną linię produkcyjną o urządzenia technologiczne do zawracania
i ponownego wykorzystania ścinek brzegowych, stanowiących materiał poprodukcyjny.
Dzięki wprowadzonym rozwiązaniom ograniczono ilość wytwarzanego odpadu poprodukcyjnego,
redukując w ten sposób ilość zużywanego surowca o wartość ponownie wykorzystanego odpadu
poprodukcyjnego.
osoby udział osoby udział
osoby
(2-4)
wskaźnik
zmiany
(2/4)
1 2 3 2 3 6 7
Pracownicy produkcyjni 92 50% 101 55% -9 91%
Pracownicy
nieprodukcyjni grupy
przemysłowej
43 24% 47 26% -4 92%
Pracownicy umysłowi 48 26% 45 25% 3 107%
Razem 183 100% 193 106% -10 95%
Przeciętne zatrudnienie w osobach
Wyszczególnienie
2023 2022 zmiany '23 do '22
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
27
10 Oświadczenie o stosowaniu ładu korporacyjnego w NOVITA S.A. w roku
obrotowym 2023
Zgodnie z § 70 ust. 6 pkt 5) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie
informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz
warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa
niebędącego państwem członkowskim (Dz.U.2018.757 z dnia 20 kwietnia 2018 r.), Zarząd NOVITA
Spółki Akcyjnej z siedzibą w Zielonej Górze, przy ul. Dekoracyjnej 3, 65-722 Zielona Góra, wpisanej
do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy
w Zielonej Górze, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS
0000013306, posiadającej numer NIP 9290094094, numer REGON 970307115 (dalej jako: Słka”)
oświadcza, co następuje:
1. Spółka w roku obrotowym 2023 stosowała zasady ładu korporacyjnego wynikające z „Dobrych
Praktyk Spółek Notowanych na GPW w 2021”, przyjętych przez Radę Giełdy Papierów
Wartościowych Spółkę Akcyjną z siedzibą w Warszawie w dniu 29 marca 2021 roku Uchwałą nr
13/1834/2021.
2. Spółka informuje, nie stosuje innego zbioru zasad ładu korporacyjnego niż wskazany powyżej, na
którego stosowanie mogła się zdecydować dobrowolnie. Spółka nie stosowała praktyk
w zakresie ładu korporacyjnego, wykraczających poza wymogi przewidziane prawem krajowym.
3. Spółka w 2023 roku odstąpiła od postanowień zbioru zasad ładu korporacyjnego, o którym mowa
punkcie 1., w ten sposób, że nie stosowała następujących zasad szczegółowych:
1.3.1.: zagadnienia środowiskowe, zawierające mierniki i ryzyka związane ze zmianami klimatu
i zagadnienia zrównoważonego rozwoju;
Uzasadnienie braku zastosowania:
Spółka nie posiada sformalizowanej strategii biznesowej. Spółka mając na uwadze wzrost
znaczenia tematyki ESG i raportowania niefinansowego, a także zauważalny wzrost świadomości
oraz oczekiwań inwestorów w tym obszarze, podejmuje kroki przygotowujące Spółkę do
wdrożenia i stosowania niniejszej zasady.
1.3.2.: sprawy społeczne i pracownicze, dotyczące m.in. podejmowanych
i planowanych działań mających na celu zapewnienie równouprawnienia płci, należytych
warunków pracy, poszanowania praw pracowników, dialogu ze społecznościami lokalnymi, relacji
z klientami.
Uzasadnienie braku zastosowania:
Wyjaśnienie braku stosowania - jak w pkt. 1.3.1.
1.4.: W celu zapewnienia należytej komunikacji z interesariuszami, w zakresie przyjętej strategii
biznesowej spółka zamieszcza na swojej stronie internetowej informacje na temat założeń
posiadanej strategii, mierzalnych celów, w tym zwłaszcza celów długoterminowych, planowanych
działań oraz postępów w jej realizacji, określonych za pomocą mierników, finansowych
i niefinansowych. Informacje na temat strategii w obszarze ESG powinny m.in.:
Uzasadnienie braku zastosowania:
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
28
Spółka nie posiada sformalizowanej strategii biznesowej. Spółka mając na uwadze wzrost
znaczenia tematyki ESG i raportowania niefinansowego, a także zauważalny wzrost świadomości
oraz oczekiwań inwestorów w tym obszarze, podejmuje kroki przygotowujące Spółkę do
wdrożenia i stosowania niniejszej zasady.
1.4.1.: objaśniać, w jaki sposób w procesach decyzyjnych w spółce i podmiotach z jej grupy
uwzględniane są kwestie związane ze zmianą klimatu, wskazując na wynikające z tego ryzyka;
Uzasadnienie braku zastosowania:
Wyjaśnienie braku stosowania - jak w pkt. 1.4.
1.4.2.: przedstawiać wartość wskaźnika równości wynagrodzeń wypłacanych jej pracownikom,
obliczanego jako procentowa różnica pomiędzy średnim miesięcznym wynagrodzeniem
(z uwzględnieniem premii, nagród i innych dodatków) kobiet i mężczyzn za ostatni rok, oraz
przedstawiać informacje o działaniach podjętych w celu likwidacji ewentualnych nierówności
w tym zakresie, wraz z prezentacją ryzyk z tym związanych oraz horyzontem czasowym, w którym
planowane jest doprowadzenie do równości.
Uzasadnienie braku zastosowania:
Wyjaśnienie braku stosowania - jak w pkt. 1.4.
1.5.: Co najmniej raz w roku spółka ujawnia wydatki ponoszone przez nią i jej grupę na wspieranie
kultury, sportu, instytucji charytatywnych, mediów, organizacji społecznych, związków
zawodowych itp. Jeżeli w roku objętym sprawozdaniem spółka lub jej grupa ponosiły wydatki na
tego rodzaju cele, informacja zawiera zestawienie tych wydatków.
Uzasadnienie braku zastosowania:
Spółka nie ujawnia wysokości wydatków ponoszonych przez nią na wspieranie kultury, sportu,
instytucji charytatywnych, mediów, organizacji społecznych, związków zawodowych itp., z uwagi
na fakt, iż wydatki te nie stanowistotnych kosztów Spółki, które mogłyby wpłynąć na jej bieżącą
działalność.
1.6.: W przypadku spółki należącej do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 raz na kwartał,
a w przypadku pozostałych nie rzadziej niż raz w roku, spółka organizuje spotkanie dla inwestorów,
zapraszając na nie w szczególności akcjonariuszy, analityków, ekspertów branżowych
i przedstawicieli mediów. Podczas spotkania zarząd spółki prezentuje
i komentuje przyjętą strategię i jej realizację, wyniki finansowe spółki i jej grupy, a także
najważniejsze wydarzenia mające wpływ na działalność spółki i jej grupy, osiągane wyniki
i perspektywy na przyszłość. Podczas organizowanych spotkań zarząd spółki publicznie udziela
odpowiedzi i wyjaśnień na zadawane pytania.
Uzasadnienie braku zastosowania:
Spółka nie posiada sformalizowanej strategii biznesowej. Wyniki finansowe Spółki, jak również
pozostałe istotne informacje dotyczące działalności Spółki publikowane w formie raportów
bieżących i okresowych na stronie internetowej Spółki, zgodnie z obowiązującymi przepisami
prawa.
2.1.: Spółka powinna posiadać politykę różnorodności wobec zarządu oraz rady nadzorczej,
przyjętą odpowiednio przez radę nadzorczą lub walne zgromadzenie. Polityka różnorodności
określa cele i kryteria różnorodności m.in. w takich obszarach jak płeć, kierunek wykształcenia,
specjalistyczna wiedza, wiek oraz doświadczenie zawodowe, a także wskazuje termin i sposób
monitorowania realizacji tych celów. W zakresie zróżnicowania pod względem płci warunkiem
zapewnienia różnorodności organów słki jest udział mniejszości w danym organie na poziomie
nie niższym niż 30%.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
29
Uzasadnienie braku zastosowania:
Zasada jest stosowana częściowo. Spółka posiada Politykę różnorodnci jednak w chwili obecnej
Spółka nie zapewnia różnorodności organów Spółki pod względem płci (udziału mniejszości
w danym organie na poziomie nie niższym niż 30%).
2.6.: Pełnienie funkcji w zarządzie spółki stanowi główny obszar aktywności zawodowej członka
zarządu. Członek zarządu nie powinien podejmować dodatkowej aktywności zawodowej, jeżeli
czas poświęcony na taką aktywność uniemożliwia mu rzetelne wykonywanie obowiązków
w spółce.
Uzasadnienie braku zastosowania:
Funkcja Zarządu stanowi główny obszar działalności dwóch kluczowych Członków Zarządu Spółki.
3.5.: Osoby odpowiedzialne za zarządzanie ryzykiem i compliance podlegają bezpośrednio
prezesowi lub innemu członkowi zarządu.
Uzasadnienie braku zastosowania:
Nie wszystkie osoby odpowiedzialne za wskazane obszary są podległe bezpośrednio Prezesowi
Zarządu lub innemu Członkowi Zarządu, jednak mają zapewnioną możliwość bezpośredniego
raportowania zarówno do poszczególnych Członków Zarządu, jak i do Rady Nadzorczej lub
Komitetu Audytu.
3.6.: Kierujący audytem wewnętrznym podlega organizacyjnie prezesowi zarządu,
a funkcjonalnie przewodniczącemu komitetu audytu lub przewodniczącemu rady nadzorczej, jeżeli
rada pełni funkcję komitetu audytu.
Uzasadnienie braku zastosowania:
W Spółce nie powołano audytora wewnętrznego. W Spółce, zgodnie z zasadą 3.3. Komitet Audytu
co roku dokonuje oceny, czy istnieje potrzeba powołania takiej osoby.
4.3.: Spółka zapewnia powszechnie dostępną transmisję obrad walnego zgromadzenia w czasie
rzeczywistym.
Uzasadnienie braku zastosowania:
Osobami uprawnionymi do dostępu do transmisji obrad Zgromadzenia w czasie rzeczywistym
wyłącznie osoby uprawnione do uczestniczenia w Zgromadzeniu, zgodnie z przepisami prawa
(tj. w szczególności akcjonariusze lub ich pełnomocnicy, Członkowie Rady Nadzorczej lub Zarządu).
4.4.: Przedstawicielom mediów umożliwia się obecność na walnych zgromadzeniach.
Uzasadnienie braku zastosowania:
O obecności mediów na Zgromadzeniu decydują każdorazowo akcjonariusze w wyniku
głosowania.
6.2.: Programy motywacyjne powinny być tak skonstruowane, by między innymi uzależniały
poziom wynagrodzenia członków zarządu spółki i jej kluczowych menedżerów od rzeczywistej,
długoterminowej sytuacji spółki w zakresie wyników finansowych i niefinansowych oraz
długoterminowego wzrostu wartości dla akcjonariuszy i zrównoważonego rozwoju, a także
stabilności funkcjonowania spółki.
Uzasadnienie braku zastosowania:
Spółka nie stosuje programów motywacyjnych. Wynagrodzenie Członków Zarządu wypłacane jest
zgodnie z Polityką Wynagrodzeń, która określa kryteria finansowe i niefinansowe w zakresie
zmiennych składników wynagrodzenia. Zasady wypłaty wynagrodzenia kluczowych menedżerów
i pozostałych pracowników, niebędących Członkami Zarządu Spółki określają obowiązujące
w tym zakresie przepisy prawa powszechnie obowiązującego oraz wewnętrzne źródła prawa
pracy, uchwalone w Spółce (Regulamin wynagradzania).
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
30
6.3.: Jeżeli w spółce jednym z programów motywacyjnych jest program opcji menedżerskich,
wówczas realizacja programu opcji winna być uzależniona od spełnienia przez uprawnionych,
w przeciągu co najmniej 3 lat, z góry wyznaczonych, realnych i odpowiednich dla spółki celów
finansowych i niefinansowych oraz zrównoważonego rozwoju, a ustalona cena nabycia przez
uprawnionych akcji lub rozliczenia opcji nie może odbiegać od wartości akcji z okresu uchwalania
programu.
Uzasadnienie braku zastosowania:
Spółka nie stosuje programów motywacyjnych. Wyjaśnienie braku stosowania – jak w pkt. 6.2.
6.4.: Rada nadzorcza realizuje swoje zadania w sposób ciągły, dlatego wynagrodzenie członków
rady nie może być uzależnione od liczby odbytych posiedzeń. Wynagrodzenie członków komitetów,
w szczególności komitetu audytu, powinno uwzględniać dodatkowe nakłady pracy związane
z pracą w tych komitetach.
Uzasadnienie braku zastosowania:
W Spółce nie funkcjonują inne komitety poza Komitetem Audytu. Walne Zgromadzenie Spółki nie
przyznało Członkom Komitetu Audytu wynagrodzenia za pracę w tym Komitecie.
4. W odniesieniu do głównych cech systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem
w odniesieniu do procesu sporządzania sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań
finansowych, Zarząd Spółki oświadcza jak poniżej.
W procesie sporządzania sprawozdań finansowych jednym z podstawowych mechanizmów
kontrolnych jest okresowa weryfikacja sprawozdań finansowych przez niezależnego biegłego
rewidenta (audytora).
Ocena działalności audytora następuje zgodnie zasadami wynikającymi z przepisów Ustawy z dnia
11 maja 2017r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym
(Dz.U.2023.1015, tekst jedn. z dnia 26 maja 2023r. ze zm.), a także zgodnie z przepisami
Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 537/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r.
w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych
jednostek interesu publicznego, uchylające decyzję Komisji 2005/909/WE.
Przy wykonywaniu obowiązków sprawozdawczości finansowej Spółka zapewnia również
przestrzeganie przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 r. w sprawie
informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz
warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa
niebędącego państwem członkowskim (Dz.U.2018.757 z dnia 20 kwietnia 2018 r.).
W Spółce aktywnie działa Komitet Audytu, do którego zadań należy m. in. monitorowanie procesu
sprawozdawczości finansowej oraz skuteczności systemów kontroli wewnętrznej i systemów
zarządzania ryzykiem oraz audytu wewnętrznego, w tym w zakresie sprawozdawczości finansowej,
a także monitorowanie wykonywania czynności rewizji finansowej. Komitet Audytu, w szczególności
kontroluje, monitoruje i dokonuje oceny niezależności biegłego rewidenta i firmy audytorskiej.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
31
5. Akcjonariusze Spółki posiadający na dzień sporządzenia oświadczenia bezpośrednio lub pośrednio
znaczne pakiety akcji:
Akcjonariat NOVITA S.A. na dzień sporządzenia oświadczenia
Akcjonariusz Ilość akcji
Udział w
kapitale
zakładowym
Ilość głosów
Udział w ogólnej
liczbie głosów na
WZA
Vaporjet Ltd. (poprzez podmiot zależny
Tebesa Sp. z o.o.)
1 602 719 64,11% 1 602 719 64,11%
Finveco Sp. z o.o. (bezpośrednio oraz
pośrednio poprzez podmiot zależny
Finveco Investements Sp. z o.o. S.K.A.)
691 000 27,64% 691 000 27,64%
6. Mając na uwadze, wszystkie akcje Spółki równe w prawach, brak jest posiadaczy akcji lub
innych papierów wartościowych, które dają specjalne uprawnienia kontrolne.
7. W Spółce nie występują jakiekolwiek ograniczenia wykonywania prawa osu z posiadanych akcji,
poza tymi które wynikają z obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa.
8. Statut Spółki nie wprowadza jakichkolwiek ograniczeń dotyczących przenoszenia prawa własności
papierów wartościowych. Spółce nie znane jakiekolwiek inne ewentualne ograniczenia w tym
zakresie, w szczególności powstałe na podstawie umów lub innych stosunków prawnych.
9. Powoływanie i odwoływanie osób zarządzających dokonywane jest decyzją Rady Nadzorczej,
na podstawie regulacji zawartych w Statucie Spółki oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów
prawa. Uprawnienia osób zarządzających określone są w Kodeksie spółek handlowych oraz aktach
wewnętrznych Spółki. Na mocy Statutu, Zarząd nie posiada nadzwyczajnych uprawnień,
w szczególności w zakresie podejmowania decyzji o emisji akcji oraz o ich wykupie. Emisja akcji lub
wykup akcji mogą następować w ramach upoważnienia udzielonego Zarządowi przez Walne
Zgromadzenie.
10. Zasady zmiany Statutu Spółki określają przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz Statut Spółki.
Zmiana Statutu dokonywana jest przez Walne Zgromadzenie poprzez podjęcie stosownej uchwały
wymaganą większośc głosów, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie postanowieniami
Kodeksu spółek handlowych oraz Statutu Spółki. Po uchwaleniu zmian w Statucie Zarząd
niezwłocznie składa do właściwego sądu wniosek o ich zarejestrowanie.
Po otrzymaniu postanowienia właściwego sądu o zarejestrowaniu zmian w Statucie Spółka
publikuje w formie raportu bieżącego informacje o dokonanych zmianach Statutu, ogłaszając
jednocześnie tekst jednolity Statutu Spółki, jeżeli została podjęta decyzja o jego ustaleniu. Tekst
jednolity zmienionego Statutu zamieszczany jest także na stronie internetowej Spółki.
11. Sposób działania Walnego Zgromadzenia i jego uprawnienia oraz prawa akcjonariuszy i sposób ich
wykonywania pokrywają się z powszechnie obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
Dodatkowe regulacje zostały określone w wewnętrznych aktach prawnych Spółki: Statut
i Regulamin WZA, które dostępne na stronie internetowej www.novita.pl, w zakładce Relacje
Inwestorskie.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
32
12. Na dzień sporządzenia oświadczenia w skład Zarządu Spółki wchodzą:
Skład personalny Zarządu na dzień sporządzenia oświadczenia
Radosław Muzioł Prezes Zarządu
Jakub Rękosiewicz Członek Zarządu
Shlomo Finkelstein Członek Zarządu
Rami Gabay Członek Zarządu
W składzie Zarządu Spółki w roku obrotowym 2023 nie zaszły żadne zmiany personalne.
W okresie od 1 stycznia 2023 roku do dnia 21 lutego 2024 roku Rada Nadzorcza NOVITA S.A. działała
w niżej podanym składzie osobowym:
Skład personalny Rady Nadzorczej w okresie od 01.01.2023 21.02.2024 r.
Eyal Maor Przewodniczący Rady Nadzorczej
Uriel Mansoor Z-ca Przewodniczącego Rady Nadzorczej
Ilanit Ella Członek Rady Nadzorczej
Ohad Tzkhori Członek Rady Nadzorczej
Janusz Piczak Członek Rady Nadzorczej
W dniu 6 marca 2024 roku uchwałą Rady Nadzorczej został uzupełniony jej skład poprzez powołanie
(dokooptowanie) nowego członka Pana Adi Mansoor.
Na dzień sporządzenia oświadczenia w skład Rady Nadzorczej Spółki wchodzą:
Skład personalny Rady Nadzorczej na dzień sporządzenia oświadczenia
Eyal Maor Przewodniczący Rady Nadzorczej
Adi Mansoor Z-ca Przewodniczącego Rady Nadzorczej
Ilanit Ella Członek Rady Nadzorczej
Ohad Tzkhori Członek Rady Nadzorczej
Janusz Piczak Członek Rady Nadzorczej
Zarząd Spółki działa w oparciu o przepisy Kodeksu spółek handlowych, Statutu Spółki oraz Regulaminu
Zarządu. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb. Zarząd podejmuje uchwały w sprawach
wymienionych w Regulaminie Zarządu. Z każdego posiedzenia Zarządu sporządzany jest protokół,
w którym opisane zwięźle tematy będące przedmiotem posiedzenia oraz wymienione
i zawarte w formie załączników uchwały podjęte na posiedzeniu Zarządu.
Rada Nadzorcza działa w oparciu o przepisy Kodeksu spółek handlowych, Statutu Spółki oraz
Regulaminu Rady Nadzorczej. Kompetencje Rady Nadzorczej określa Kodeks spółek handlowych oraz
Statut Spółki. Rada Nadzorcza wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady Nadzorczej, Zastępcę
Przewodniczącego Rady Nadzorczej oraz w miarę potrzeby Sekretarza Rady Nadzorczej. Regulamin
Rady Nadzorczej określa tryb zwoływania i obradowania Rady Nadzorczej.
Uchwały Rady Nadzorczej podejmowane są na posiedzeniach odbywanych w siedzibie Spółki lub
w innych ustalonych miejscach w Polsce. Regulamin przewiduje także możliwość podejmowania
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
33
uchwał poza posiedzeniem Rady Nadzorczej, w formie pisemnej lub w formie środków bezpośredniego
porozumiewania się na odległość, jak również możliwość oddania głosu za pośrednictwem innego
członka Rady Nadzorczej. Z każdego posiedzenia Rady Nadzorczej sporządzany jest stosowny protokół,
którego zawartość określa Regulamin Rady Nadzorczej. Do protokołu z posiedzenia Rady Nadzorczej
załącza się listę obecności, podjęte uchwały oraz jeden egzemplarz materiałów dostarczanych każdemu
członkowi Rady. Księga protokołów przechowywana jest w Spółce.
13. Od 16 października 2017 roku w Spółce działa Komitet Audytu. W roku obrotowym 2023, a także
na dzień sporządzenia oświadczenia Komitet Audytu działa w następującym składzie osobowym:
Skład personalny Komitetu Audytu na dzień sporządzenia oświadczenia
Ohad Tzkhori Przewodniczący Komitetu Audytu
Eyal Maor Członek Komitetu Audytu
Ilanit Ella Członek Komitetu Audytu
Komitet Audytu działa w oparciu o przepisy Ustawy z dnia 11 maja 2017r. o biegłych rewidentach,
firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz.U.2023.1015, tekst jedn. z dnia 26 maja 2023r. ze
zm.), a także zgodnie z przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 537/2014
z dnia 16 kwietnia 2014r. w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań
sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego, uchylające decyzję Komisji 2005/909/WE
oraz na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu. Posiedzenia Komitetu Audytu odbywają się
w miarę potrzeb.
14. W odniesieniu do Komitetu Audytu Zarząd Spółki wskazuje, że:
a. ustawowe kryteria niezależności spełniają następujące osoby wchodzące w skład Komitetu
Audytu: Ohad Tzkhori oraz Ilanit Ella;
b. wszyscy członkowie Komitetu Audytu posiadają wiedzę i umiejętności w zakresie
rachunkowości lub badania sprawozdań finansowych. Kompetencje w ww. zakresie
zawdzięczają wykształceniu i wieloletniemu bogatemu dwiadczeniu zawodowemu;
c. Pan Eyal Maor posiada wiedzę i umiejętności z zakresu branży, w której działa Spółka
poparte wieloletnim doświadczeniem zawodowym;
d. na rzecz Spółki była świadczona przez firmę audytorską badającą jego sprawozdanie
finansowe dozwolona usługa niebędąca badaniem polegająca na dokonaniu oceny
sprawozdania z wynagrodzeń Członków Rady Nadzorczej i Zarządu Spółki. W związku
z powyższą usługą dokonano oceny niezależności firmy audytorskiej oraz wyrażono zgodę
na świadczenie tej usługi dodatkowej;
e. głównymi założeniami opracowanej polityki wyboru firmy audytorskiej oraz polityki
świadczenia przez firmę audytors przeprowadzającą badanie dozwolonych uug
niebędących badaniem, jest zapewnienie w Spółce skutecznego monitoringu procesu
sprawozdawczości finansowej, zapewnienie skutecznci systemów kontroli wewnętrznej
i systemów zarządzania ryzykiem w zakresie sprawozdawczości finansowej oraz
zapewnienie zgodnego z prawem wykonywania czynności rewizji finansowej,
w szczególności pod kątem przeprowadzonego przez firmę audytorską badania.
Ww. założenia realizowane m. in. przez weryfikację ofert ożonych przez firmy
audytorskie i aktywną rolę Komitetu Audytu, który w szczególności rekomenduje Radzie
Nadzorczej Spółki wybór firmy audytorskiej oraz monitoruje posiadanie przez
firmę audytorską uprawnień do badania sprawozdania finansowego. Zgodnie
z postanowieniami polityki wyboru firmy audytorskiej, rekomendowane jest m. in.,
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
34
aby Spółka negocjowała wprowadzenie w umowach o badanie sprawozdań finansowych
klauzul umownych obligujących firmę audytorską do przekazywania Spółce cyklicznych
informacji dotyczących istnienia okoliczności mogących skutkować utratą przez nią
uprawnień do przeprowadzania badania sprawozdania finansowego lub o toczącym się
postępowaniu w tym przedmiocie;
f. Spółka dokonała w 2023 roku wyboru firmy audytorskiej, której powierzyła badanie
ustawowe za lata 2023-2024. Rekomendacja dotycząca wyboru firmy audytorskiej do
przeprowadzenia badania spełniała obowiązujące warunki, w szczególności ww.
rekomendacja została sporządzona w następstwie zorganizowanej przez emitenta
procedury wyboru spełniającej obowiązujące kryteria;
g. w roku 2023 odbyło się 7 posiedzeń Komitetu Audytu oraz jedno posiedzenie Rady
Nadzorczej w przedmiocie wykonywania obowiązków Komitetu Audytu;
h. w roku 2023 Spółka spełniała kryteria, o których mowa w §70 ust. 6 pkt 5 lit. m)
Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018r. w sprawie informacji bieżących
i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków
uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa
niebędącego państwem członkowskim (Dz.U.2018.757 z dnia 20 kwietnia 2018r.).
W związku z powyższym Spółka posiada „Politykę Różnorodności” dalej jako „Polityka”
lub „Dokument”. Dokument określa zasady wspierania żnorodność w zatrudnieniu na
każdym szczeblu struktury organizacyjnej Spółki. Głównym celem Polityki Różnorodności
jest m. in. stworzenie w Spółce równych i niedyskryminujących warunków i środowiska
pracy, przy jednoczesnym dążeniu do niwelowania negatywnych zjawisk i przejawów
nierównego traktowania w zatrudnieniu, występujących w społeczeństwie stereotypów
i uprzedzeń oraz ich skutków. Sposobem realizacji Polityki w 2023 roku b m. in.
obowiązek uwzględniania różnorodności w procesach i narzędziach zarządzania zasobami
ludzkimi (tj. w szczególności: przyjęcie jednolitych zasad zatrudniania w Spółce, przyjęciu
i stosowaniu zasad organizacji i kwalifikacji pracowników do szkoleń oraz zasad
wynagradzania opartych na obiektywnych kryteriach oraz kształtowaniu kultury
organizacyjnej Spółki propagującej różnorodność wśród personelu). Słka ocenia, że
w okresie sprawozdawczym najważniejszym skutkiem wdrożenia Polityki jest zwiększenie
świadomości personelu w zakresie uwzględniania i dostrzegania pozytywnych aspektów
dla Spółki wynikających z różnorodności personelu.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
35
Oświadczenie Zarządu NOVITA S.A. w sprawie rzetelnci sporządzenia rocznego sprawozdania
finansowego
Oświadczamy, iż wedle naszej najlepszej wiedzy, roczne sprawozdanie finansowe i dane
porównywalne sporządzone zostały zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości oraz,
że odzwierciedlają w sposób prawdziwy, rzetelny i jasny sytuację majątkową i finansową, a także wynik
finansowy Spółki Akcyjnej NOVITA oraz, że roczne sprawozdanie z działalności emitenta zawiera
prawdziwy obraz rozwoju i osiągnięć oraz sytuacji Spółki Akcyjnej NOVITA, w tym opis podstawowych
zagrożeń i ryzyka.
Sprawozdanie z działalności Emitenta za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku
36
Zarząd NOVITA S.A.
Radosław Muzioł Prezes Zarządu………………………………………………………..
Jakub Rękosiewicz Członek Zarządu……………………………………………………..
Shlomo Finkelstein Członek Zarządu…………………………………………………..
Rami Gabay Członek Zarządu……………………………………………………………..
Zielona Góra, dnia 28 marca 2024 roku