Strona | 17
3. promować budowanie potencjału lokalnego poprzez ścisłą współpracę z lokalną społecznością,
uwzględniając przy tym interesy biznesowe, jak również rozwijanie działalności przedsiębiorstwa
na rynkach krajowych i zagranicznych, zgodnie z wymogami rzetelnych praktyk handlowych,
4. promować tworzenie kapitału ludzkiego, w szczególności, poprzez tworzenie możliwości
zatrudnienia i zapewniania pracownikom możliwości szkoleniowych,
5. zapewniać przejrzystość i uczciwość działalności oraz powstrzymywać się od poszukiwania lub
akceptowania zwolnień nieprzewidzianych przepisami prawa w zakresie praw człowieka,
ochrony środowiska, zdrowia, bezpieczeństwa, pracy, opodatkowania, zachęt finansowych itp.
6. wspierać i przestrzegać zasad dobrego ładu korporacyjnego oraz opracowywać i stosować
dobre praktyki ładu korporacyjnego,
7. opracowywać i stosować skuteczne praktyki samoregulacyjne i systemy zarządzania
sprzyjające relacjom opartym na zaufaniu oraz wzajemnym zaufaniu przedsiębiorstw i
społeczności,
8. promować przestrzeganie przez pracowników przyjętych w Grupie polityk oraz podnosić
świadomość pracowników w tym zakresie poprzez odpowiednie rozpowszechnianie tych polityk,
w tym poprzez programy szkoleniowe,
9. powstrzymywać się od działań dyskryminujących lub angażowania się działania powodujące
represje wobec pracowników, przedstawicieli związków zawodowych lub innych przedstawicieli
pracowników, którzy w dobrej wierze zgłaszają kierownictwu lub, w zależności od przypadku,
odpowiednim organom władz publicznych, informacje o praktykach naruszających przepisy
prawa, postanowienia,
10. powstrzymywać się od stosowania represji i podejmować działania mające na celu zapobieganie
represjom, w tym przez podmioty, z którymi utrzymujemy relacje biznesowe, wobec
jakichkolwiek osób lub grup, które mogą zgłaszać obawy w zakresie faktycznych lub
potencjalnych negatywnych skutków związanych z naszą działalnością, produktami lub
usługami. Obejmuje to promowanie otoczenia, w którym osoby i grupy czują się bezpiecznie,
mogąc zgłaszać nieprawidłowości oraz w stosownych przypadkach, przyczynianie się do
zapobiegania negatywnym skutkom represji w momencie ich wystąpienia,
11. wdrażać procedury należytej staranności w systemach zarządzania ryzykiem przedsiębiorstwa,
w celu identyfikowania faktycznych i potencjalnych negatywnych skutków, zapobiegania tym
skutkom i ich łagodzenia, oraz ponoszenia odpowiedzialności za sposób postępowania w
przypadku wystąpienia takich skutków,
12. unikać powodowania lub przyczyniania się do wystąpienia negatywnych skutków w odniesieniu
do kwestii objętych Wytycznymi OECD w wyniku prowadzonej przez nasz działalności oraz
przeciwdziałać takim skutkom w momencie ich wystąpienia, w tym poprzez zapewnienie
zapobiegania lub współpracę w zakresie działań zaradczych odnoszących się do negatywnych
skutków,
13. dążyć do zapobieżenia negatywnemu skutkowi lub jego złagodzenia również w przypadku, jeśli
skutek ten jest powiązany z naszą działalnością, produktami lub usługami poprzez nasze relacje
biznesowe.
14. zachęcać podmioty, z którymi utrzymujemy relacje biznesowe, do stosowania zasad
odpowiedzialnego prowadzenia działalności biznesowej w sposób zgodny z Wytycznymi OECD,
15. współpracować z interesariuszami w ramach wdrażania procedur należytej staranności oraz w
celu uwzględnienia opinii interesariuszy w odniesieniu do naszych działań w zakresie kwestii
objętymi Wytycznymi OECD, które mogą szczególnie oddziaływać na interesariuszy,
16. powstrzymywać się od jakiegokolwiek niewłaściwego angażowania się w działalność polityczną.
Kodeks Etyczny Grupy ZAMET jest dokumentem stanowiącym deklarację co do wartości oraz politykę
Grupy ZAMET w odniesieniu do wszystkich istotnych aspektów mających znaczenie dla zrównoważonego
rozwoju, w tym: w zakresie praw człowieka, środowiska pracy, zatrudnienia i relacjach z pracownikami,