Szanowni Państwo,
Rok 2023 był kolejnym wymagającym rokiem w giełdowej historii Larq S.A. („Larq”). Utrzymująca się
niepewność związana działaniami wojennymi toczącymi na Ukrainie wpływała na decyzje inwestorów
odnośnie lokowania kapitału w Polsce co miało odzwierciedlenie w kursach walutowych. Kolejnym
problemem, z którym przyszło się mierzyć przedsiębiorstwom w 2023 r. była sytuacja
makroekonomiczna oraz związana z nią rosnąca inacja, która wymusiła dodatkowy przegląd kosztów
w Larq jaki i w spółkach porelowych.
Synergic sp. z o.o. („Synergic”) działający w obszarze reklamy zewnętrznej rozpoznał w 2023 r.
przychody w kwocie 27,0 mln zł, wobec 24,4 mln wygenerowanych w 2022 r., co stanowi wzrost
rok do roku wynoszący 11%. Wprowadzone ograniczenia związane z przemieszczaniem się ludzi,
w tym zamknięcie granic i ograniczenia w ruchu lotniczego oraz wprowadzone ograniczenia w handlu
w związku z epidemią wirusa SAAR-CoV19 przestały mieć wpływ na realizację budżetów
markengowych przez klientów Synergic, co pozytywnie wpłynęło na wysokość osiągniętych
przychodów przez spółkę. Ponadto Synergic realizował postanowienia dotyczące zatwierdzonego
układu w ramach uproszczonego postępowania restrukturyzacyjnego i nie identykuje ryzyka
związanego z jego wykonaniem. Rok 2024, po unormowaniu się sytuacji makroekonomicznej, będzie
dla Synergic rokiem, w którym spółka zamierza poprawić pozycję konkurencyjną i szybko zdobyw
rynek nośników poprzez postępowania przetargowe.
Kolejna notowana spółka porelowa Larq, tj. Brand24 S.A. („Brand24”) osiągnęła przychody ze
sprzedaży w wysokości 27,7 mln zł, z czego blisko 80% przychodów pochodziło ze sprzedaży usług
w wersji globalnej. W porównaniu do poprzedniego roku Brand24 zanotował wzrost przychodów o
5,5 mln (+25%). Ponad 2 lata temu Brand24 uruchomił drugi produkt o nazwie Insights24. Jest to
produkt zaawansowanych, półautomatycznych raportów zawierających kluczowe wnioski
i rekomendacje. Ten produkt przesuwa granicę w zakresie tego co postrzegamy jako wnioski”,
ponieważ potra odnajdywać skomplikowane trendy i korelacje w dyskusji na temat marek.Stanowi to
bezcenną wiedzę, szczególnie dla największych brandów. W omawianym okresie sprawozdawczym,
Brand24 poprawił wartość EBITDA o 45% z poziomu 5,3 mln do kwoty 7,7 mln oraz istotnie poprawił
zysk neo. Spółka kryzys związany z chwilową blokadą danych z Facebook oraz Instagrama ma za sobą,
czego dowodzą kolejne rekordowe wyniki kwartalne za I kwartał 2024 r. i wierzymy, że spółka wyszła
z niego wzmocniona i zmotywowana do powrotu na ścieżkę wzrostów.
YouLead sp. z o.o. („YouLead”), kolejna spółka technologiczna w naszym porolio. To właściciel
autorskiego oprogramowania klasy sales & markeng automaon, wspierającego generowanie
i konwertowanie tzw. lead’ów sprzedażowych - jest w fazie intensywnego rozwoju
oprogramowania. W minionym roku spółka kolejny rok poprawiła przychody przekraczające 3,3 mln
zł. Oprogramowanie to jest komercjalizowane przez Spółkę w modelu SaaS. Klientami YouLead są m.in.
wiodący deweloperzy, dilerzy samochodów oraz operatorzy dużych sklepów e-commerce. Wierzymy,
że YouLead podąży ścieżką wytyczoną przez Brand24 i w kolejnych okresach będzie intensywnie
zwiększać skalę prowadzonej działalności.
Nextbike Polska S.A. („Nextbike”) pandemia wywołana wirusem SARS-CoV19 znacząco wpłynęła
na prowadzoną działalność operacyjną w tej spółce, co w konsekwencji sprawiło, że zarząd Nextbike
podjął decyzję o konieczności złożenia wniosku o otwarcie przyspieszonego postępowania
restrukturyzacyjnego. Rok 2023 to okres wyczekiwania na nalne zatwierdzenie układu w ramach
przyspieszonego postępowania układowego po uprzednim uchylenie decyzji sądu w tym zakresie.
Jednocześnie to czas, w którym prowadzone były szeroko zakrojone wewnętrzne działania
optymalizacyjne po stronie kosztowej, jak i procesowej. W wyniku ograniczonych możliwości
budżetowych części samorządów, Nextbike z częścią miast przedłuż realizowane już kontrakty
wykorzystując obecny sprzęt, co pozytywnie wpływa na wyniki spółki oraz generowany cash-ow.
Dodatkowo jako podwykonawca w marcu 2023 roku uruchomił kolejny przetarg na obsługę rowerów
miejskich w Warszawie na lata 2023-2028. Ponadto w 2023 r. Nextbike jako podwykonawca wygr
jeden z największych przetarw rowerowych w Europie obsługujący Górnośląsko-Zagłebiowską
Metropolie, który z sukcesem od przełomu lutego i marca 2024 komercjalizcuje.
Wszystkie powyższe czynniki miały wpływ na wycenę aktywów Larq w 2023 r., która w efekcie
zwiększyła się o 16,9 mln w stosunku do 2022 roku, co z kolei wpłynęło pozytywnie na osiągnięte
przez Larq, podnosząc zysk neo do poziomu 12,7 mln zł. Wierzymy, że jest to stan który chcemy
utrzymać, ponieważ wyniki naszych spółek sukcesywnie poprawiają się niemal na wszystkich
wskaźnikach nansowych.
Odebraliśmy lekcję pokory, z której wyciągnęliśmy wnioski, udowadniając tym samym, że potramy
skutecznie działać w bardzo trudnym i szybko zmieniającym się otoczeniu. Bez wątpienia sytuacja
związana z kryzysem wojennym, uchodźczym oraz inacyjnym, była dla nas i naszych spółek
porelowych kolejnym wyzwaniem. Jesteśmy przekonani, że dotychczasowe doświadczenia z
oprzednich lat pozwoliły nam z tej próby wyciągnąć pozytywne wnioski, co jest widoczne w wynikach
nansowych naszych spółek porelowych, które to w 2023 r. zanotowały wzrosty na praktycznie
wszystkich kluczowych miernikach wartości tj. przychody, EBITDA oraz zysk neo.
Dziękuję za okazane zaufanie i życzę Państwu dużo zdrowia, siły i pozytywnej energii do działania w
czasach, w których nie będą nas trapić kryzysy epidemiologiczne, wojenne oraz ekonomiczne.
Z poważaniem,
Wojciech Byj
Prezes zarządu LARQ S.A.