Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 1 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
SPRAWOZDANIE ZARZĄDU
Z DZIAŁALNOŚCI
GRUPY KAPITAŁOWEJ BIOMAXIMA
W 2023 ROKU
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 2 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Spis treści
1. WPROWADZENIE .................................................................................................................................................... 3
2. PODSTAWOWE INFORMACJE O BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPIE KAPITAŁOWEJ BIOMAXIMA S.A. ...................... 3
3. OPIS DZIAŁALNOŚCI PROWADZONEJ PRZEZ BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPĘ KAPITAŁOWĄ BIOMAXIMA S.A. W
2023R. ........................................................................................................................................................................ 4
4. WSPÓŁPRACA Z ODBIORCAMI I DOSTAWCAMI ..................................................................................................... 6
5. ISTOTNE UMOWY ZAWARTE W 2023 ROKU .......................................................................................................... 7
6. SYTUACJA MAJĄTKOWA I FINANSOWA GRUPY KAPITAŁOWEJ ............................................................................. 8
7. INFORMACJE O UMOWACH KREDYTOWYCH ......................................................................................................... 9
8. INFORMACJE DODATKOWE ................................................................................................................................... 9
9. RYZYKA DZIAŁALNOŚCI ........................................................................................................................................... 9
10. CZYNNIKI ISTOTNE DLA ROZWOJU BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPY KAPITAŁOWEJ BIOMAXIMA S.A. .............. 14
11. PERSPEKTYWY DALSZEJ DZIAŁALNOŚCI BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPY KAPITAŁOWEJ ................................... 14
12. INNE ZDARZENIA WPŁYWAJĄCE NA DZIAŁALNOŚĆ BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPY KAPITAŁOWEJ, JAKIE
NASTĄPIŁY PO ZAKOŃCZENIU OKRESU OBROTOWEGO DO DNIA ZATWIERDZENIA SPRAWOZDANIA
FINANSOWEGO ........................................................................................................................................................ 15
13.OŚWIADCZENIE O STOSOWANIU ŁADU KORPORACYJNEGO .............................................................................. 16
14. UPRAWNIENIA KONTROLNE .............................................................................................................................. 18
15. OGRANICZENIA PRAW Z AKCJI ........................................................................................................................... 18
16. WALNE ZGROMADZENIE .................................................................................................................................... 18
17. ZASADY ZMIANY STATUTU ................................................................................................................................. 18
18. ZARZĄD ............................................................................................................................................................... 19
19. RADA NADZORCZA ............................................................................................................................................. 19
20. WYNAGRODZENIA CZŁONKÓW ZARZĄDU ORAZ RADY NADZORCZEJ BIOMAXIMA S.A. ................................... 19
21. SYSTEM KONTROLI WEWNĘTRZNEJ I ZARZĄDZANIA RYZYKIEM (W ODNIESIENIU DO SPORZĄDZANIA
SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH) ............................................................................................................................... 19
22. AUDYTOR (INFORMACJA ZARZĄDU SPÓŁKI W SPRAWIE WYBORU FIRMY AUDYTORSKIEJ) .............................. 20
23. PODSUMOWANIE ............................................................................................................................................... 20
24.OŚWIADCZENIE ZARZĄDU BIOMAXIMA S.A. DO SKONSOLIDOWANEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO ..... 21
25.ZATWIERDZENIE PRZEZ ZARZĄD SPÓŁKI SPRAWOZDANIA ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI GRUPY KAPITAŁOWEJ
BIOMAXIMA S.A W 2023 R. ...................................................................................................................................... 21
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 3 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
1. WPROWADZENIE
BioMaxima Spółka Akcyjna jest podmiotem dominującym w Grupie Kapitałowej BioMaxima S.A. (Dalej zwaną
także „Grupą” bądź „Grupą Kapitałową”). Przekształcenie z BioMaxima spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
w BioMaxima Spółka Akcyjna nastąpiło uchwałą Zgromadzenia Wspólników z dnia 24 lipca 2008 r. Spółka
BioMaxima S.A. została wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS:
0000313349, prowadzonego przez Sąd Rejonowy Lublin Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku, VI Wydział
Gospodarczy KRS. Czas trwania Spółki jest nieograniczony.
2. PODSTAWOWE INFORMACJE O BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPIE KAPITAŁOWEJ BIOMAXIMA S.A.
- Informacja o powiązaniach organizacyjnych lub kapitałowych
Na dzień 31.12.2023r. BioMaxima S.A. posiada 54 994 udziały, dające 100% w rumuńskiej spółce BioMaxima
Romania Srl. Kapitał zakładowy spółki BioMaxima Romania wynosi 549.940 lei.
Na dzień 31.12.2023r. BioMaxima S.A. posiada 295.544 akcji w Bioavlee S.A. (1,61% kapitału i głosów). Inwestycja
ta została dokonana w roku 2016. Bioavlee opracowało i produkuje zautomatyzowany licznik kolonii, a także
opracowuje innowacyjne urządzenie laboratoryjne, służące do identyfikacji gatunku i szczepu bakterii
realizowanej w czasie rzeczywistym.
Jednostka dominująca dokonała odpisu na 100% wartości inwestycji w akcje tej spółki.
Spółka nie posiada oddziałów, zakładów samobilansujących się.
- Kapitał zakładowy i struktura akcjonariatu
Na dzień 31.12.2023r. kapitał zakładowy jednostki dominującej dzielił się na 4.193.118 akcji zwykłych na
okaziciela, objętych kodem ISIN PLBIOMX00015 i wprowadzonych do obrotu na rynku regulowanym
prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie SA.
W dniu 17 stycznia 2023 roku uprawnieni pracownicy objęli 44 805 akcji serii E spółki wyemitowanych w ramach
Programu Opcji Menedżerskich uchwalonego uchwałą nr 18 WZA z dnia 27 czerwca 2018 roku. Akcje te,
oznaczone kodem ISIN PLBIOMX00015 zostały dopuszczone i wprowadzone do obrotu w dniu 24 marca 2023 roku.
Na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania kapitał zakładowy spółki dominującej dzieli się 4.193.118 akcji
zwykłych na okaziciela, wszystkie akcje są wprowadzone do obrotu.
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 4 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Na dzień sporządzenia sprawozdania wg informacji posiadanych przez Spółkę akcjonariuszami BioMaxima S.A.
posiadającymi ponad 5% głosów są:
Lp.
Akcjonariusz
Liczba akcji
% kapitału
Liczba
głosów
% głosów
1
Porozumienie akcjonariuszy
Łukasz Urban, Andrzej Mikosz
osobiście oraz przez TriCar Ltd.,
Krzysztof Mikosz,
Mariusz Nowak
1 211 562
28,90
1 211 562
28,90
2
Mizurino Ltd.
218 600
5,21
218 600
5,21
3
Pozostali
2 762 956
65,89
2 762 956
65,89
4
Razem
4 193 118
100,00
4 193 118
100,00
Od czerwca do września 2022 roku Spółka dominująca przeprowadziła skup akcji własnych, zgodnie z uchwałą
Walnego Zgromadzenia z dnia 13 czerwca 2022 roku. W wyniku przeprowadzonego skupu Spółka dominująca
posiada 180 187 akcji własnych, stanowiących 4,02 % kapitału zakładowego. W dniu 1 września 2023r. Sąd
Rejonowy Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy KRS zarejestrował obniżenie
kapitału spółki. Umorzonych zostało 180 187 akcji własnych spółki, nabytych w programie skupu akcji własnych,
co odpowiada 180 187 głosów. Po zmianach kapitał zakładowy wynosi 4 193 118 zł i dzieli się na 4 193 118 akcji,
odpowiadających 4 193 118 głosom, o wartości nominalnej każdej akcji 1,00 zł. Wszystkie wyemitowane akcje są
objęte jednolitym opisem serii G. We wrześniu 2023r. KDPW wykreślił umorzone akcje z rejestru.
3. OPIS DZIAŁALNOŚCI PROWADZONEJ PRZEZ BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPĘ KAPITAŁOWĄ
BIOMAXIMA S.A. W 2023R.
Podstawowa działalność Grupy Kapitałowej obejmuje produkcję, handel i usługi w dziedzinie medycznej
diagnostyki laboratoryjnej oraz mikrobiologii przemysłowej.
Dotychczasowa działalność funkcjonuje w ramach czterech, istniejących platform technologicznych, to jest: (1)
dyfuzyjne systemy do badania lekowrażliwości, (2) podłoża mikrobiologiczne, (3) szybkie testy kasetkowe oraz (4)
chemia kliniczna.
Pandemia COVID-19 nie miała już istotnego wpływu na działalność BioMaxima S.A. w okresie sprawozdawczym.
Spółka prowadziła sprzedaż pozostałego asortymentu, a także rozwijała ofertę, realizując projekty rozwojowe w
obszarze diagnostyki innych chorób oraz oznaczania lekowrażliwości, kluczowe dla dalszego rozwoju Spółki w
przyszłości.
Istotne wydarzenia w 2023r.:
W 2023r. zakończono budowę nowego zakładu produkcyjnego wraz z adaptacją nowej powierzchni magazynowej
i biurowej w nabytym obiekcie. W dniu 23 maja złożono wniosek o wydanie pozwolenia na użytkowanie obiektu.
Inwestycja w całości została sfinansowana ze środków własnych Spółki. W dniu 15 czerwca 2023 r. do Spółki
wpłynęło potwierdzenie z dnia 14 czerwca 2023 r. Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego miasta Lublin
dotyczące przyjęcia zawiadomienia o zakończeniu budowy, który nie wniósł sprzeciwu do użytkowania. Nowy 3
kondygnacyjny budynek produkcyjny o pow. użytkowej 1300 m
2
mieści nowe wydziały produkujące: systemy AST,
testów i odczynników oraz diagnostyki molekularnej. Istniejący budynek magazynowy i biurowy 1050 m
2
został
zmodernizowany i dostosowany do potrzeb Spółki.
Następnym etapem inwestycji była rozbudowa mocy produkcyjnych w segmencie mikrobiologii w budynku
istniejącego zakładu, gdzie dotychczas funkcjonował wydział produkcji testów i odczynników. Modernizacja
została zakończona z końcem roku. W wyniku zrealizowanych inwestycji Spółka dysponuje w Lublinie łącznie
infrastrukturą o pow. 6000 m
2
. W wyniku realizowanej inwestycji, oprócz wprowadzenia nowego asortymentu,
uzyskana automatyzacja i robotyzacja procesów wytwórczych pozwoli zwiększyć wydajność produkcji. Spółka
szacuje, że inwestycje powyższe dadzą potencjał, aby w perspektywie 3 lat od ich zakończenia (czyli od grudnia
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 5 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
2023 r.) uzyskać dodatkowe przychody w segmencie mikrobiologii, oznaczania lekowrażliwości, szybkich testów,
oraz diagnostyki molekularnej, docelowo na poziomie pomiędzy 45 a 75 mln zł rocznie.
Pierwsze półrocze 2023 roku było okresem intensywnych działań marketingowych Emitenta zarówno wobec
rynków eksportowych jak i w kraju. Okres ten sprzyjał zainteresowaniu klientów uczestnictwem w targach oraz
konferencjach a także intensyfikacji bezpośrednich spotkań z potencjalnymi odbiorcami. W lutym podczas
międzynarodowych targów Diagnostyki Laboratoryjnej Medlab 2023 w Dubaju, w których wzięło udział około
30 000 uczestników, 900 wystawców z 40 krajów, stoisko BioMaxima było chętnie odwiedzane przez
zainteresowanych nowych kontrahentów oraz dystrybutorów z regionu Bliskiego Wschodu, Afryki i Azji.
W marcu 2023 roku na konferencji naukowej z okazji Światowego Dnia Gruźlicy w Pałacu Lubomirskich w
Warszawie można było usłyszeć wykład firmy BioMaxima na temat Molekularnej diagnostyki prątków gruźlicy
metodą TB-LAMP na każdym poziomie systemu ochrony zdrowia.
W kwietniu tego roku, podobnie jak w roku poprzednim, BioMaxima prezentowała swoją ofertę podczas 33
Europejskiego Kongresu Mikrobiologii Klinicznej i Chorób Zakaźnych organizowanego w Kopenhadze. Podczas
kongresu międzynarodowe grono mikrobiologów zaprezentowało najnowsze osiągnięcia, odkrycia
i rekomendacje z dziedzin mikrobiologii i chorób zakaźnych dla ponad 16 000 uczestników z całego świata.
Spółka uczestniczyła również w „XVIII Wiosennej Szkole Mikrobiologii Klinicznej”, która odbyła się w Warszawie w
dniach 18-21 maja 2023, w Hotelu Marriott. W obecnej sytuacji epidemiologicznej Szkoła jest ważnym elementem
działań edukacyjnych i pozwoli na pełniejszą integrację specjalistów z różnych dziedzin zaangażowanych w
diagnozowanie, leczenie i zapobieganie zakażeniom. W ramach spotkań zorganizowano szereg sesji tematycznych
obejmujących zagadnienia kliniczne i właściwy dla nich tok diagnostyki laboratoryjnej, w tym mikrobiologicznej.
Dyskutowano o różnych przypadkach klinicznych i możliwościach jakie oferuje mikrobiologia w ich rozpoznawaniu
i leczeniu. Omówiono nowe metody diagnostyczne zwłaszcza molekularne, ich zastosowanie i interpretację.
Systemy i testy do oznaczania antybiotykowrażliwości, w tym szybka diagnostyka w przebiegu sepsy, to jedne z
najistotniejszych obszarów działalności BioMaxima S.A., co Spółka zaprezentowała podczas XXXIV konferencji
„Postępy w anestezjologii i intensywnej terapii” zorganizowanej w czerwcu 2023 roku we Wrocławiu.
W dniach 21-22 czerwca w Warszawie Spółka uczestniczyła w targach dostawców dla przemysłu
farmaceutycznego i przemysłu kosmetycznego PCI Days. to jedyne w Polsce targi dedykowane branży
farmaceutycznej i kosmetycznej, gdzie producenci leków, suplementów diety i kosmetyków, a także dostawcy z
całej Polski i zagranicy mają wyjątkową okazję do spotkań i wymiany doświadczeń. Nowe kontakty, ciekawe
rozmowy, wymiana doświadczeń i ogromna dawka wiedzy merytorycznej to najważniejsze wartości Targów PCI
Days. Ponad 2000 osób odwiedziło 200 stoisk stanowiących istny przegląd najnowszych trendów, inspirujących
rozwiązań i bogatej oferty produktów i usług. W ramach tych targów odbyło się prawie 70 wykładów i warsztatów.
W lipcu 2023 r. Polskie Centrum Akredytacji (PCA) wydało certyfikat akredytacji w zakresie normy ISO 17025 dla
Laboratorium Kontroli Jakości działu mikrobiologii BioMaxima S.A.. Akredytacja obejmuje badania
mikrobiologiczne pożywek w zakresie metod ilościowych, metod filtracji membranowej, metod jakościowych
pożywek na ytkach Petriego i w probówkach. Certyfikaty analizy wydane przez laboratoria posiadające
akredytację PCA uznawane są w całej Unii Europejskiej oraz w krajach będących sygnatariuszami wielostronnych
porozumień międzynarodowych (MLA/MRA). BioMaxima S.A. jest drugim podmiotem w Polsce w posiadającym
certyfikat ISO 17025 dla Laboratorium Kontroli Jakości działu mikrobiologii.
W listopadzie 2023 r. Spółka uczestniczyła w charakterze wystawcy na międzynarodowych targach Medica w
Dusseldorfie, gdzie przeprowadzono rozmowy z ponad 100 potencjalnymi i aktualnymi dystrybutorami produktów
BioMaxima.
Spółka złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach działania ścieżka Smart na opracowanie zestawów testów
molekularnych Salmonella Real Time PCR LAB-KIT, Salmonella LAMP LAB-KIT oraz Listeria Multiplex Real Time PCR
LAB-KITTM, Listeria Multiplex LAMP LAB-KIT. W październiku 2023 r. Projekt Spółki otrzympozytywną ocenę
Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w Działaniu Ścieżka SMART. Kwota dofinansowania wyniesie 4 824
793,35 . Ponadto w ramach wniosku Emitent również uzyska dofinansowanie na udział w międzynarodowych
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 6 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
targach w 2024 r.: Medica, Medlab, Analytica, ECCMID, co jest istotne dla międzynarodowej komercjalizacji oferty
Emitenta. Umowę o dofinansowanie podpisano w lutym 2024r.
4. WSPÓŁPRACA Z ODBIORCAMI I DOSTAWCAMI
Grupa wyróżnia następujące segmenty sprawozdawcze:
Segment mikrobiologia, który obejmuje przede wszystkim podłoża mikrobiologiczne, systemy do
oznaczania lekowrażliwości, urządzenia do analiz mikrobiologicznych, jak również produkty biologii
molekularnej, w tym podłoża do dezaktywacji i transportu próbek; do tego segmentu zaliczona jest
również działalność szkoleniowa związana z powyższymi produktami;
Segment analityka, który obejmuje zarówno aparaturę jak odczynniki do diagnostyki analitycznej IVD, jak
również szybkie testy oraz sprzedaż materiałów pomocniczych i zużywalnych stosowanych do pobrania,
przechowania i transportu próbek na potrzeby diagnostyki.
Podział przychodów ze sprzedaży Grupy na kategorie oraz ich przypisanie do segmentów operacyjnych objętych
obowiązkiem sprawozdawczym przedstawiają poniższe tabele.
2023 rok
Analityka
Pozostałe
Ogółem
Region
Polska
15 175
1 098
31 028
Unia Europejska
3 381
360
10 490
Pozostałe kraje
1 655
491
5 268
Przychody ze sprzedaży ogółem
20 211
1 949
46 786
Asortyment
Produkty
5 321
812
26 046
Towary
14 890
1 056
20 659
Pozostałe
-
81
81
Przychody ze sprzedaży ogółem
20 211
1 949
46 786
Dane porównywalne za poprzedni rok obrotowy
2022 rok
Mikrobiologia
Analityka
Pozostałe
Ogółem
Region
Polska
15 233
113 127
1 108
129 469
Unia Europejska
5 496
3 004
225
8 725
Pozostałe kraje
3 687
1 617
370
5 673
Przychody ze sprzedaży ogółem
24 416
117 748
1 703
143 867
Asortyment
Produkty
20 230
103 034
1 527
124 791
Towary
4 186
14 712
90
18 988
Pozostałe
-
2
86
88
Przychody ze sprzedaży ogółem
24 416
117 748
1 703
143 867
Najwięksi klienci w segmentach
Zestawienia zawierają zanonimizowane listy największych klientów w każdym z segmentów, wraz z ich udziałem
procentowym w sprzedaży danego segmentu w każdym roku. Klienci zostali zanonimizowani w następujący
sposób:
Klienci do których ponad 75% sprzedaży to segment Analityka są oznaczeni literą A i cyfrą,
Klienci do których ponad 75% sprzedaży to segment Mikrobiologia są oznaczeni literą M i cyfrą,
Klienci kupujący porównywalne ilości z obu segmentów są oznaczeni literą K i cyfrą.
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 7 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Kolejność klientów ustalono wg sprzedaży w 2023 roku i podano sprzedaż do nich w roku poprzednim.
Segment Mikrobiologia
Kontrahent
Segment
Mikrobiologia
udział % 2023
Segment
Mikrobiologia
udział % 2022
M1
5,66%
4,59%
M2
5,62%
3,86%
M3
3,62%
2,91%
M4
3,37%
2,80%
M5
3,26%
2,56%
M6
1,81%
0
Pozostali
76,66%
83,28%
Razem
100,00%
100,00%
Segment Analityka
Kontrahent
Segment
Analityka udział %
2023
Segment
Analityka
udział % 2022
A1
19,51%
2,12%
A2
4,14%
0,44%
A3
3,49%
0,52%
A4
2,87%
0,24%
A5
2,35%
3,60%
A6
1,40%
0,16%
A1 (2022)
0,27%
81,16%
Pozostali
65,97%
11,76%
Razem
100,00%
100,00%
W roku 2023 Grupa wygenerowała niemal 47 mln PLN przychodów ze sprzedaży, przy czym sprzedaż wyrobów
własnych BioMaxima przez Grupę przekroczyła 26 mln PLN.
Sprzedaż poza granicami Polski wyniosła w roku 2023 blisko 16 milionów . Nominalny spadek przychodów poza
granicami Polski wynikał ze znacząco zmniejszonej wielkości sprzedaży testów do diagnostyki COVID-19 poza
granice Polski. Natomiast sprzedaż poza Polskę produktów niezwiązanych z diagnostyką COVID, zarówno w UE jak
i na pozostałych rynkach, wzrosła łącznie o 13,7% w stosunku do roku wcześniejszego. Poza obszarem UE, główne
rynki, na których sprzedawane są produkty BioMaxima S.A. to kraje byłego ZSRR (z wyłączeniem Rosji i Białorusi)
oraz Bliski Wschód i Afryka.
Grupa posiada dość zróżnicowaną bazę dostawców, szczególnie w zakresie dostaw materiałów do produkcji.
Zgodnie z procedurami ISO corocznie jest przygotowywana ocena dostawców wg poniższych kryteriów:
Jakość oferowanych wyrobów/usług
Cena
Termin płatności
Terminowość dostaw / wykonania usługi
Komunikacja dostawca-odbiorca
Reakcja na reklamacje / skargi
Zgodność dostawy z zamówieniem
Ocena dołączonej dokumentacji
Na liście kwalifikowanych dostawców Spółka posiada 189 firm.
5. ISTOTNE UMOWY ZAWARTE W 2023 ROKU
W dniu 20 czerwca 2023 roku Spółka zawarła umowę na badanie i przegląd sprawozdań finansowych Spółki
Przedmiotem Umowy jest:
1. Badanie ustawowe skonsolidowanych i jednostkowych sprawozdań finansowych Spółki za lata obrotowe
kończące się 31.12.2023 i 31.12.2024.
2. Przegląd skonsolidowanych i jednostkowych sprawozdań finansowych Spółki za półrocza kończące się
30.06.2023 i 30.06.2024.
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 8 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
3. Ocena sprawozdań o wynagrodzeniach Spółki za lata obrotowe kończące się 31.12.2023 i 31.12.2024.
Umowę zawarto z firmą audytorską KPW Audyt sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi, wpisaną na listę firm audytorskich
prowadzoną przez Polską Agencję Nadzoru Audytowego pod nr 4116. Wyboru firmy audytorskiej dokonała Rada
Nadzorcza Spółki po rozpatrzeniu rekomendacji Komitetu Audytu.
W dniu 9 listopada 2023 r. zawarł z Bankiem BGK umowę długoterminowego kredytu inwestycyjnego w kwocie
5,8 mln zł. Parametry cenowe udzielonego kredytu są korzystniejsze od średnio rynkowych warunków udzielania
kredytów przez banki. Kredyt posłużył m.in. refinansowaniu modernizacji budynku przy ul. Vetterów 5 i
dostosowaniu go pod potrzeby wysokowydajnej produkcji mikrobiologicznej oraz zakupionych urządzeń 2 mln zł.
Wysoka wydajność nowej linii umożliwi Spółce realizację znacznie większych zamówień. Inwestycja ta wesprze
rozwój skali i efektywności operacyjnej Emitenta oraz obniży jednostkowe koszty wytwarzania pożywek.
6. SYTUACJA MAJĄTKOWA I FINANSOWA GRUPY KAPITAŁOWEJ
Wyniki finansowe (tys. zł)
2023r.
2022r.
Przychody ze sprzedaży
46 786
143 867
- przychód ze sprzedaży produktów
26 046
124 791
- przychody ze sprzedaży towarów i materiałów
20 740
19 076
Zmiana stanu produktów
1 472
635
Koszt wytworzenia na własne potrzeby
249
1677
Koszty działalności
49 194
111 456
- zużycie materiałów i energii
16 375
77 710
- wartość sprzedanych towarów i materiałów
10 452
11 511
- koszty świadczeń pracowniczych
13 525
13 410
- usługi obce
4 699
5 030
- amortyzacja
2 488
2 020
- pozostałe koszty
1 655
1 775
Wynik na działalności
(687)
34 723
Przychody operacyjne
1 616
1 647
Koszty operacyjne
201
1 516
Zysk operacyjny
728
34 854
Przychody finansowe
215
1445
Koszty finansowe
805
486
Odpis aktualizacyjny
49
35
Zysk brutto z działalności gospodarczej
187
35 869
Zysk netto
586
28 885
Przychody ze sprzedaży wyniosły blisko 49 mln . Koszty działalności wyniosły 49,2 mln zł.; zysk EBITDA wynió
ponad 3,2 mln zł, zysk netto wynió586 tys. zł.
Wskaźniki finansowe
2023r.
2022r.
Wskaźnik rentowności brutto
(zysk brutto / przychody ze sprzedaży)
0,40%
24,93%
Wskaźnik rentowności netto
(zysk netto / przychody ze sprzedaży)
1,25%
20,07%
Wskaźnik ROE
(zysk netto / kapitał własny)
1,25%
54,08%
Wskaźnik ROA
(zysk netto / Aktywa ogółem)
0,79%
38,71%
Wskaźnik bieżącej płynności
(aktywa obrotowe / zobowiązania bieżące)
2,30
3,56
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 9 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Wskaźnik szybkiej płynności
(aktywa obrotowe zapasy / zobowiązania bieżące)
1,01
2,31
Wskaźnik natychmiastowej płynności
(środki pieniężne / zobowiązania bieżące)
0,15
1,26
Wskaźnik ogólnego zadłużenia
(kapitał obcy / aktywa ogółem)
36,34%
28,43%
Wskaźnik zadłużenia kapitałów własnych
(zobowiązania ogółem / kapitał własny)
0,57
0,40
Sytuacja finansowa Grupy jest dobra, jednak w warunkach wysokich stóp procentowych finansowanie zewnętrzne
zwiększa koszty finansowe.
7. INFORMACJE O UMOWACH KREDYTOWYCH
Na dzień 31.12.2023 roku Grupa posiadała czynne umowy kredytowe:
Wyszczególnienie
Kwota z umowy
Kwota
pozostała
do spłaty
Warunki
oprocentowania
Termin spłaty
Kredyty
12 158
Kredyt w rachunku bieżącym PEKAO
3 000
1 272
WIBOR 1M
+marża
22.01.2024
Kredyt w rachunku bieżącym ING
4 000
0
WIBOR 1M
+marża
09.07.2025
Kredyt w rachunku bieżącym Millenium Bank
3 000
1 273
WIBOR 1M
+marża
18.07.2025
Kredyt inwestycyjny BGK
7 334
1 253
WIBOR 1M
+marża
30.11.2025
Kredyt inwestycyjny BGK
3 961
437
WIBOR 1M
+marża
30.09.2025
Kredyt inwestycyjny BGK
5 800
5 715
WIBOR 3M
+marża
30.09.2030
Kredyt inwestycyjny PEKAO
3 040
2 208
WIBOR 1M
+marża
31.12.2028
Karty kredytowe
0
Stałe 20,5%
Razem
12 158
Dalsze informacje dotyczące umów kredytowych są zawarte w nocie 17 do Sprawozdania Finansowego.
8. INFORMACJE DODATKOWE
Na dzień 31.12.2023 roku Grupa nie była stroną (przed sądem, organem właściwym dla postępowania
arbitrażowego oraz organem administracji publicznej) innych postępowań dotyczących zobowiązań ani
wierzytelności Grupy, których jednorazowa lub łączna wartość stanowiłaby co najmniej 10% jej kapitałów
własnych.
9. RYZYKA DZIAŁALNOŚCI
Opis podstawowych czynników ryzyka
1. Ryzyko związane z sytuacją makroekonomiczną w Polsce
Obecnie blisko 30% przychodów Spółki generowane jest przez sprzedaż na rynkach innych niż rynek polski. Jest to
efektem istotnego zwiększenia udziału produktów własnych w ofercie. Nadal jednak głównym rynkiem, na którym
Spółka sprzedaje swoje produkty, towary i usługi jest rynek polski. Oferta produktów i towarów Spółki kierowana
jest obok jednostek ochrony zdrowia do przemysłu spożywczego, kosmetycznego i farmaceutycznego. Sytuacja
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 10 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
makroekonomiczna, stan finansów budżetu państwa, stan finansów jednostek publicznego systemu ochrony
zdrowia oraz ogólny klimat gospodarczy mogą mieć istotny wpływ na osiągane przez Spółkę przychody w
przyszłości. Budżety laboratoriów diagnostycznych oraz laboratoriów przemysłowych przeznaczone zarówno na
bieżącą działalności jak i na nowe inwestycje (np. zakup aparatury) mogą przy negatywnych tendencjach
gospodarczych zostać ograniczone lub nawet wstrzymane, co przyczyniłoby się do spadku popytu na produkty
sprzedawane przez spółkę.
W celu mitygowania tego ryzyka Spółka intensywnie inwestuje w rozwój eksportu oraz sieci dystrybucyjnej.
Efektem tych działań jest to, że udział eksportu w sprzedaży ogółem obecnie kształtuje się na poziomie blisko
30% sprzedaży Spółki.
2. Ryzyko związane z brakiem infrastruktury instytucjonalnej oraz prawnej związanej z oczekiwanym wejściem
w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2017/476 w sprawie wyrobów medycznych
do diagnostyki in vitro
Zgodnie z treścią art. 110 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 z dnia 5 kwietnia 2017
r. w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro oraz uchylenia dyrektywy 98/79/WE i decyzji Komisji
2010/227/UE („IVDR”, „Rozporządzenie) zasadnicza część postanowień Rozporządzenia weszło w życie z dniem
26 maja 2022 roku.
Istotną rolę w procesie rejestracyjnym i nadzoru nad działalnością wytwórców wyrobów medycznych dla
diagnostyki in vitro, pełnią, zgodnie z Rozporządzeniem, tzw. „jednostki notyfikowane oraz laboratoria
referencyjne. Certyfikacja jednostek notyfikowanych oraz laboratoriów referencyjnych pozostaje w kompetencji
Komisji Europejskiej. Na chwilę obecną, jedynie dwanaście podmiotów w całej Unii Europejskiej (4 niemieckie, 2
holenderskie, 2 fińskie, 1 irlandzka, 1 słowacka, 1 francuska, 1 austriacki) uzysko odpowiedncertyfikację z
Komisji Europejskiej do pełnienia roli jednostki notyfikowanej dla potrzeb IVDR. Jednocześnie Komisja Europejska
nie wydała do dnia sporządzenia niniejszego sprawozdania żadnego z przewidzianych przez IVDR rozporządzeń
delegowanych. Stwarza to istotne zagrożenie dla funkcjonowania całego sektora producentów wyrobów
medycznych do diagnostyki in vitro.
Ze względu na wskazane wyżej nieprzygotowanie infrastruktury instytucjonalnej w szczególności brak jednostek
notyfikowanych oraz laboratoriów referencyjnych, których odpowiednia dostępność jest konieczna dla
prawidłowego funkcjonowania przepisów Rozporządzenia, uległy przedłużeniu okresy przejściowe, pozwalające
na wprowadzanie na rynek produktów na podstawie dotychczasowych zasad. O braku dostępności jednostek
notyfikowanych może świadczyć to, że w Polsce nie istnieje jednostka notyfikowana, a Spółka zawarła umo z
odpowiednią jednostką spoza Polski. Wprowadzone na rynek wyroby, zgodnie z przepisami dyrektywy 98/79/WE
i oznaczone symbolem CE-IVD będą mogły być obecne na rynku i sprzedawane przez producentów tych wyrobów
tylko przez określone w Rozporządzeniu, przedłużane, okresy przejściowe, różne dla różnych klas ryzyka tych
wyrobów.
BioMaxima S.A. prowadzi kosztowne i szeroko zakrojone działania wewnętrzne, związane z przygotowaniem
całości koniecznej dokumentacji, w tym wykonania odpowiednich badań zewnętrznych dla umożliwienia
zarejestrowania całości swojej oferty zgodnie z przepisami Rozporządzenia. Spółka złożyła wniosek do jednostki
notyfikowanej i zawarła stosowną umowę.
Brak odpowiedniej infrastruktury instytucjonalnej (wystarczającej liczby jednostek notyfikowanych) oraz prawnej
(wydanie koniecznych rozporządzeń delegowanych w z odpowiednim wyprzedzeniem przez Komisję Europejską),
jak również czas trwania postępowań certyfikacyjnych w nielicznych jednostkach notyfikowanych, może istotnie
wpłynąć na szybkość i kompletność przeprowadzenia przez Spółkę procesu dostosowania jej oferty do wymagań
Rozporządzenia. Oznaczać to może utrudnienia w rejestrowaniu nowych produktów (należących do klas B-D) i
negatywnie wpłynąć na pozycję konkurencyjną Spółki i poziom przychodów.
3. Ryzyko związane z polityką refundacyjną i finansowania diagnostyki in vitro przez Narodowy Fundusz
Zdrowia
Istotnym klientem BioMaxima S.A. podmioty polskiego publicznego systemu ochrony zdrowia. Dotychczasowy
system finansowania systemu podstawowej opieki zdrowotnej oraz szpitali nie sprzyja stosowaniu przez nie
wyrobów medycznych służących do diagnostyki in vitro chorób zakaźnych. Powoduje to przesunięcie budżetu na
refinansowanie farmaceutyków, które w dużej mierze przepisywane bez przeprowadzenia procedur, które
stanowią standard w wiodących systemach ochrony zdrowia. Podobnie nie istnieje, poza przepisami Prawa o
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 11 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Zamówieniach Publicznych, system ochrony polskich wytwórców IVD przed dyskryminacyjnymi praktykami
zamawiających. Spółka zauważa stosowanie praktyk dyskryminujących powodujących wykluczenie polskich
wytwórców IVD z niektórych przetargów ogłaszanych przez publiczne jednostki systemu ochrony zdrowia. Brak
zmiany dotychczasowego sposobu finansowania diagnostyki in vitro przez Narodowy Fundusz Zdrowia oraz
możliwość stosowania praktyk dyskryminujących w stosunku do polskich wytwórców IVD może stanowić istotny
czynnik ograniczający zwiększenie sprzedaży produktów Spółki na rynku polskim.
Spółka mityguje te negatywne czynniki, dotyczące rynku polskiego przez rozwój sprzedaży do odbiorców
zagranicznych oraz poprzez działania prawne, w szczególności zaskarżanie przed Krajową Izbą Odwoławczą
przetargów w przypadku stosowania praktyk dyskryminacyjnych.
4. Ryzyko związane z konkurencyjnością rynku
Nasilenie się konkurencji w obszarze działania Spółki niesie ryzyko obniżenia poziomu marż uzyskiwanych przez
BioMaxima S.A., czy też, w przypadku nasilenia się niekorzystnych zjawisk, spadku sprzedaży, rentowności oraz
udziału w rynku. Spółka jest jednym z większych jeżeli nie największym, polskim producentem wyrobów
medycznych dla diagnostyki in vitro. Działalność spółki zależnej na rynku rumuńskim, w szczególności w obszarze
jednostek publicznej ochrony zdrowia jest również istotna. Na polskim rynku oraz na rynkach międzynarodowych
Spółka musi się liczyć z konkurencją pochodzącą od podmiotów działających na skalę światową (BioMerieux,
Thermo Fisher, Roche, Siemens, Abbott) oraz lokalnymi konkurentami będącymi zarówno wytwórcami jak i
dystrybutorami wyrobów do diagnostyki in vitro (w Polsce np. Graso Biotech, BorPol, Alpha Diagnostics, Stamar,
Medan, Hydrex). Istnieje w związku z tym ryzyko nasilenia się konkurencji zarówno ze strony rodzimych
podmiotów, jak i międzynarodowych koncernów.
Spółka mityguje to ryzyko przez kierowanie swojej oferty do innych niż kliniczni odbiorców, takich jak rynek
weterynaryjny, przemysł spożywczy, farmaceutyczny, kosmetyczny oraz do placówki naukowo-badawcze. Spółka
kieruje ofertę również do laboratoriów przemysłowych oraz sieciowych realizujących badania na rzecz przemysłu.
Istotnym elementem jest też dyscyplina kosztowa, pozwalająca utrzymać istotne marże przy konkurencyjnych
cenach.
5. Ryzyko utraty kluczowych pracowników
Istotnym ryzykiem dla Spółki jest rezygnacja bądź niezdolność do pracy któregoś z kluczowych pracowniw.
Przyszły rozwój Spółki jest ściśle związany ze stabilnością zatrudnienia kluczowego personelu BioMaxima. Należy
zwrócić uwagę, obecne warunki na rynku pracy, takie jak rosnący poziom płac oraz niski poziom bezrobocia,
zwiększają te ryzyka i wywołują silna presję płacową. Utrata kluczowych pracowników mogłaby negatywnie
wpłynąć na dotychczasową owocną współpracę z klientami i dostawcami Spółki.
W celu zniwelowania możliwości wystąpienia takich zdarzeń BioMaxima S.A. podejmuje działania w kierunku
odpowiedniego motywowania personelu oraz utrzymania lojalności pracowników względem Spółki. W latach
2018-2022 kluczowi pracownicy Grupy byli objęci Programem Opcji Menedżerskich.
6. Ryzyko ochrony wartości intelektualnej
BioMaxima S.A. posiada ponad 200 własnych technologii produkcji. Wartości te zostały opracowane i wdrożone
w drodze badań prowadzonych od momentu jej powstania oraz przez akwizycję Emapol sp. z o.o. i BioCorp Polska
sp. z o.o. Rozwój światowej diagnostyki laboratoryjnej powoduje, że pozycja rynkowa Spółki uzależniona jest od
dostosowywania swoich produktów i usług do poziomu oczekiwanego przez rynek medyczny. Możliwość
skutecznego konkurowania na rynku determinuje konieczność ciągłego prowadzenia prac rozwojowych oraz
dokonywania przez Spółkę inwestycji w nowe linie produktowe. Wartości intelektualne komercjalizowane przez
Spółkę powinny być prawnie chronione. Komercjalizacja technologii poza Polską wiąże się z koniecznością
prawnego zabezpieczania wartości intelektualnych w wielu krajach. W przeciwnym wypadku należy oczekiwać, że
niedopatrzenia w tej dziedzinie będą skutkować natychmiastową reakcją rynku (próba kopiowania produktów i
rozwiązań). Obecnie Spółka zaobserwowała kopiowanie jej opakowań i w efekcie jej produktów, na niektórych
rynkach afrykańskich oraz na niektórych rynkach Dalekiego Wschodu.
7. Ryzyko braku wykwalifikowanej kadry pracowniczej
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 12 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Z racji specjalistycznego przedmiotu działalności jednym z podstawowych wymogów w procesie rekrutacji jest
odpowiednia wiedza wymagana na konkretnych stanowiskach produkcyjnych i sprzedażowych. W nowym
zakładzie realizowana będzie produkcja nie realizowana obecnie w żadnym innym zakładzie produkcyjnym w
Polsce (poza BioMaxima S.A.). Jednocześnie Grupa zatrudnia pracowników w Rumunii, a w przypadku
przeprowadzenia rozważanych akwizycji, powstać może konieczność zatrudnienia odpowiednich pracowników
także w innych krajach. W związku z powyższym Spółka może mieć problem ze znalezieniem, szkoleniem i
utrzymaniem odpowiednio wysokokwalifikowanej kadry. Spółka mityguje to zagrożenie przez współpracę z
ośrodkami akademickimi w Lublinie.
8. Ryzyko pogorszenia jakości produktów
Istnieje ryzyko związane z pogorszeniem jakości produktu. Może to nastąpić na skutek wady zastosowanych
surowców, błędu pracownika bądź awarii elementu linii technologicznej. Od produktów Spółki wymagana jest
wysoka jakość oraz niezawodność. Przypadkowe wprowadzenie wadliwej partii na rynek może skutkować utratą
zaufania odbiorców w odniesieniu do produktów Spółki. Taka sytuacja spowoduje realne straty finansowe
obejmujące również koszty utraconych korzyści spowodowanych negatywną opinią odbiorców.
W celu mitygowania tego ryzyka BioMaxima S.A. wprowadziła, utrzymuje i rozwija systemy zarządzania jakością.
W chwili obecnej Spółka posiada certyfikaty ISO 9001, ISO 13485 oraz ISO 17025. Działania zmierzające do
dostosowania działalności i oferty produktów Spółki do wymagań IVDR także redukują ryzyko pogorszenia jakości
produktów.
9. Ryzyko pogorszenia koniunktury na rynku diagnostyki laboratoryjnej w Polsce
Wartość rynku usług diagnostyki laboratoryjnej w Polsce wyniosła w 2019 r. blisko 7 mld (segment publiczny i
prywatny łącznie). Stanowiło to wzrost około 5% rok do roku, wynika z raportu PMR pt. “Rynek usług diagnostyki
laboratoryjnej w Polsce 2020. Rozwój rynku IVD w Polsce jest niezbędny dla zapewnienia wymaganej jakości
świadczeń medycznych. W naszym kraju na 100 tys. mieszkańców przypada 7 laboratoriów i nie obserwujemy
istotnego zróżnicowania terytorialnego w ich rozmieszczeniu na poziomie województw. Najwyższy wskaźnik
odnotowujemy w województwie wielkopolskim (8,34), a najniższy w pomorskim (5,33). Na Lubelszczyźnie
wskaźnik ilości laboratoriów na 100 tys. mieszkańców wyniósł 7,52. Od kilku lat utrzymuje się również spadkowy
trend udziału laboratoriów publicznych w całkowitej liczbie laboratoriów. W Polsce diagnostyka laboratoryjna jest
niedoceniania, a nakłady w zakresie dostaw wyrobów do diagnostyki laboratoryjnej jednymi z najniższych w
Unii Europejskiej - wynoszą jedynie 8,5 euro na osobę, podczas gdy np. w Słowenii jest to 23 euro, w Austrii 30
euro, a w Belgii 33,5 euro. Wynika to w istotnej mierze z polityki Narodowego Funduszu Zdrowia i sposobu
refinansowania korzystania z diagnostyki in vitro przez podstawową opiekę medyczną oraz szpitale. Największą
część rynku diagnostyki laboratoryjnej w Polsce, pod względem wartości, stanowi sprzedaż odczynników, których
udział sięga około 90 proc. Od kilkunastu Z danych Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych wynika, ok. 25
proc. szpitali (144 spośród 626 objętych badaniem) przekazało obsługę diagnostyki laboratoryjnej podmiotowi
zewnętrznemu. Wg raportu NIK brakuje również lekarzy mikrobiologów - w Polsce było tylko 110 specjalistów
aktywnych zawodowo w tej dziedzinie medycyny. W naszym kraju aktywnych zawodowo mamy 14.435
diagnostów laboratoryjnych i w porównaniu do 2014 r. ich liczba wzrosła o 1.085 diagnostów, z czego 3.152, tj.
ok. 22 proc. posiada tytuł specjalisty m.in. z 13 dziedzin diagnostyki laboratoryjnej. Większość kontraktów w
obszarze diagnostyki laboratoryjnej nadal związana jest z publiczną służbą zdrowia. Determinuje to, z jednej
strony, stabilność przychodów opartych na kontraktach z NFZ nawet w przypadku spadku ogólnej aktywności
gospodarczej. Pandemia COVID-19 spowodowała istotne przeniesienie wydatków w zakresie diagnostyki in vitro
na diagnostykę związaną wyłącznie z obecnością wirusa SARS-Cov-2. Dotyczyło to zarówno wydatków o
charakterze operacyjnym jak i wydatków inwestycyjnych. W związku z powyższym, w zakresie „tradycyjnej”
diagnostyki in vitro w roku 2020 doszło do zmniejszenia rynku. Nie można wykluczyć, że w następnych latach
działalność laboratoriów nie wróci do stanu „pre-COVID” i ograniczeniu ulegną zakupy zarówno o charakterze
inwestycyjnym jak i materiałów operacyjnych.
Spółka mityguje to ryzyko zwiększając zarówno sprzedaż eksportową jak i w dynamicznie rosnącym segmencie
mikrobiologii przemysłowej dedykowanej farmacji, rynkowi spożywczemu i kosmetycznemu oraz badaniom wody.
Jego wartość wzrasta średnio o kilkanaście procent rocznie. Wg danych GUS w Polsce istnieje ok. 29 000
podmiotów działających w branży spożywczej. Na polskim rynku działa około 100 dużych i średnich oraz ponad
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 13 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
300 małych firm specjalizujących się w produkcji kosmetyków. Pomimo bardzo silnej konkurencji ze strony firm
zagranicznych polska branża kosmetyczna plasuje się w europejskiej czołówce. Na rynku funkcjonują również
mikrobiologiczne laboratoria usługowe (sieciowe) wykonujące badania dla przemysłu (wszystkie typy badań
wielokierunkowo).
10. Ryzyko pozyskania surowców
W procesie produkcyjnym oprócz odczynników i komponentówasnych, BioMaxima S.A. korzysta z oferty innych
producentów czy kooperantów krajowych i zagranicznych; w tym także z krajów tak odległych geograficznie jak
Chiny, Korea czy Indie. Doświadczenie pandemii COVID-19 wskazało, że w sytuacji zagrożenia zdrowia publicznego
czy w innych przypadkach pojawienia się niekorzystnych czynników wpływających na funkcjonowanie transportu
międzynarodowego czy gospodarek lokalnych, mogą pojawić się istotne zakłócenia łańcucha dostaw, które mogą
powodować istotne problemy z utrzymaniem ciągłości produkcji czy możliwości realizowania dostaw. Podobnie
negatywny wpływ miało wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej i przedłużenie terminów dostaw surowców o
wysokiej wrażliwości. W związku z tym nie można wykluczyć, że w przyszłości pojawią się sytuacje, które
spowodują istotne opóźnienia w dostawach, wzrost kosztów czy nawet utratę możliwości pozyskania konkretnego
składnika niezbędnego do produkcji w szczególności na skutek niewłaściwego funkcjonowania międzynarodowych
łańcuchów dostaw.
Spółka mityguje to ryzyko przez uprzednie rozpoznanie rynku poszukiwanych surowców czy półproduktów, a
nawet przez nawiązywanie więzi kooperacyjnych z polskimi producentami pewnych wyrobów, którzy mogą podjąć
się w kooperacji z BioMaxima S.A. i pod jej nadzorem dotyczącym jakości, produkcji pewnych, koniecznych
półproduktów.
11. Ryzyko współpracy z podmiotami publicznymi
Odbiorcami produktów Spółki na rynku krajowym zarówno podmioty publiczne jak i prywatne. Podmiotami
finansowanymi ze środków publicznych obok jednostek bezpośrednio zarządzanych przez państwo także
laboratoria w szpitalach klinicznych, marszałkowskich i powiatowych. Niektóre z tych podmiotów opóźniają się z
płatnościami, jednak prowadzone działania windykacyjne są skuteczne. Spółka zauważa stosowanie praktyk
dyskryminujących powodujących wykluczenie polskich wytwórców IVD z niektórych przetargów ogłaszanych przez
publiczne jednostki systemu ochrony zdrowia.
12. Ryzyko braku centralizacji Grupy kapitałowej
Dotychczasowe standardy zarządzania spółką zależną okazały się, w okresie pandemii COVID-19 niewystarczające.
W związku z powyższym Grupa pomimo, że spółka zależna pozyskała znaczące zamówienia publiczne nie
uzyskała odpowiednich korzyści z obecności na rynku rumuńskim. Brak scentralizowanych standardów
raportowania, działania dotychczasowego zarządu, połączone z ograniczeniem mobilności, wynikającym z
nałożonych przez władze publiczne obostrzeń, spowodował, że sytuacja spółki zależnej nie stanowiła
odzwierciedlenia sukcesów jednostki dominującej w roku 2023. Nie można wykluczyć, że pomimo podjętych
działań mających odwrócić sytuację, nie będzie możliwe uzyskanie przez Spółkę oczekiwanych korzyści z
działalności spółki zależnej. BioMaxima S.A. podjęła działania zarówno prawne jak i organizacyjne mające na celu
lepsze związanie działalności spółki zależnej z własną działalnością, co już jest widoczne w poprawie wyników
działalności spółki zależnej.
13. Ryzyko akcjonariatu
Akcjonariusze wiodący BioMaxima S.A. kontrolują ok. 29% ogólnej liczby akcji w Spółce. Pozostałe akcje znajdują
się w wolnym obrocie na rynku regulowanym GPW. Oznacza to, że Spółka może być przedmiotem przejęcia za
pośrednictwem rynku kapitałowego. W przypadku zmiany kontroli nad BioMaxima S.A. i zmiany składu organów
nią zarządzających i nadzorujących, może dojść do sytuacji, w której nowi akcjonariusze podejmą działania kierując
się partykularnym interesem, co może prowadzić do pogorszenia sytuacji finansowej Spółki.
Zrealizowanie przez Spółkę intensywnego programu inwestycyjnego, zwielokratniającego zdolności produkcyjne
Spółki spowodowało w okresie realizowania tego programu ograniczenie wzrostu przychodów, oraz wpłynęło
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 14 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
na czasowe obniżenie wyników operacyjnych Spółki i zysku netto Spółki, zwłaszcza w porównaniu z okresem
korzystania przez Spółkę ze szczególnej koniunktury spowodowanej przez popyt na testy w kierunku COVID-19.
Pogorszenie wyników operacyjnych Spółki oraz obniżenie zysku netto było także funkcją skupienia uwagi zespołu
zarządzającego na realizowaniu programu inwestycyjnego i koniecznością poniesienia kosztów związanych z
relokowaniem produkcji i magazynu pomiędzy trzema zakładami i dwoma magazynami przy ulicy Vetterów w
Lublinie. Stanowiło to zrozumiałą przyczynę obniżenia notowań akcji Spółki. Może to stanowić przesłankę, dla
której przejęcie Spółki może zostać uznane za atrakcyjne przez podmiot branżowy, który może nie być
zainteresowany dalszym zrównoważonym rozwojem Spółki i Grupy.
Zarząd i Rada Nadzorcza BioMaxima S.A. podjęły działania zmierzające do mitygowania powyższego ryzyka przez
przeniesienie notowań akcji Emitenta na rynek regulowany, co powoduje podwyższenie standardów ochrony
inwestorów przed przejęciem po zaniżonym koszcie.
10. CZYNNIKI ISTOTNE DLA ROZWOJU BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPY KAPITAŁOWEJ BIOMAXIMA
S.A.
Na działalność Grupy w okresie sprawozdawczym pandemia COVID-19 nie miała już takiego znaczenia jak w latach
2020 - 2022. Grupa wykorzystywała zarówno posiadane kompetencje, zasoby finansowe jak i zwiększony
potencjał produkcyjny, dostarczając odbiorcom krajowym jak i zagranicznym wyroby medyczne do diagnostyki in
vitro, służące do diagnostyki zakażeń SARS-CoV-2 a także do różnicowania zakażeń SARS-CoV-2 oraz innych
patogenów oddechowych. Niezależnie od tego, Spółka prowadziła sprzedaż pozostałego asortymentu, a także
rozwijała ofertę, realizując projekty rozwojowe w obszarze diagnostyki innych chorób oraz oznaczania
lekowrażliwości, kluczowe dla dalszego rozwoju Spółki w przyszłości.
Pandemia koronawirusa stała się w latach 2020 - 2022 głównym czynnikiem powodującym zakłócenia w
aktywności gospodarczej w Polsce i na świecie. Nawracające fale zachorowań wskazują na to, że choroba ta staje
się – podobnie jak grypa stale obecną chorobą sezonową.
Agresja Rosji na Ukrainę miała istotny wpływ na zachowanie łańcuchów dostaw a także sytuację ekonomiczną w
krajach bezpośrednio i pośrednio zaangażowanych w wojnę, co może powodować w średnim horyzoncie
wyhamowanie konsumpcji, również dotyczącej usług medycznych. Spółka nie odnotowała istotnych negatywnych
konsekwencji wynikających z wojny na Ukrainie.
Sytuacja na Bliskim Wschodzie nie miała negatywnego wpływu na działalność Grupy, jednak eskalacja konfliktu,
ewentualne zakłócenia funkcjonowania Kanału Sueskiego oraz rozszerzenie stref zakazu i ograniczeń lotów może
negatywnie wpłynąć na działalność Grupy przez zwiększenie kosztów logistyki oraz zmianę priorytetów
wydawania środków publicznych na ochronę zdrowia.
Rynek diagnostyki laboratoryjnej determinują czynniki zarówno o charakterze wewnętrznym, jak i zewnętrznym.
Głównymi czynnikami wewnętrznymi mogącymi negatywnie wpływać na rozwój Grupy są: niska świadomość
społeczeństwa dotycząca badań laboratoryjnych, niskie nakłady na służbę zdrowia, a więc i na badania
laboratoryjne, konkurencja ze strony liderów branży, przejawiająca się koncentracją sprzedaży przez 5 do 7
podmiotów, generujących ok. 70% sprzedaży na rynku.
W odniesieniu do warunków zewnętrznych, podstawowy wpływ na rynek ma stan gospodarki kraju, czyli
również stan zamożności społeczeństwa, który jest skorelowany z liczbą wykonywanych badań. Nie bez
znaczenia możliwości finansowania wyposażenia laboratoriów klinicznych jak i weterynaryjnych ze środków
pomocowych funduszy europejskich. Środki te wpływają na poprawę diagnostyki laboratoryjnej w Polsce i nowych
krajach Unii Europejskiej. Pomimo okresowych zmian dynamiki, rynek ten jest rynkiem trwale wzrostowym. Do
czynników pozytywnie wpływających na rozwój Grupy należy zaliczyć: trend starzejącego się społeczeństwa,
wzrost dbałości o zdrowie i świadomości zdrowotnej, ogólnoświatowy trend postępu technologicznego w zakresie
rozwoju nowych metod i narzędzi diagnostyki jak również trendy epidemiologiczne (np. wzrost zachorowalności
na nowotwory, cukrzycę).
11. PERSPEKTYWY DALSZEJ DZIAŁALNOŚCI BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPY KAPITAŁOWEJ
W najbliższych latach Grupa zakłada kontynuowanie dotychczasowej działalności w ramach czterech, istniejących
platform technologicznych, to jest: (1) dyfuzyjne systemy do badania lekowrażliwości, (2) podłoża
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 15 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
mikrobiologiczne, (3) szybkie testy kasetkowe oraz (4) chemia kliniczna. Ponadto Grupa rozszerza i pogłębia swoje
kompetencje w zakresie biologii molekularnej (zarówno dla celów diagnostyki in vitro, laboratoriów
przemysłowych, jak i placówek naukowo–badawczych). Na tych docelowo pięciu, dojrzałych platformach
technologicznych prowadzone są prace dotyczące wprowadzania i rozwoju nowych wyrobów Spółki.
Spółka ocenia, że wskazane wyżej platformy technologiczne, akceptowane i rozumiane zarówno przez diagnostów
jak i klientów przemysłowych, będą nadal w przyszłości wykorzystywane i rozwijane. Oznacza to, że wyroby
Emitenta oferowane na tych platformach powinny spotkać się ze zrozumieniem i popytem ze strony
użytkowników; tak w laboratoriach diagnostyki medycznej jak i przemysłowych.
Strategia rozwoju Grupy zakłada systematyczne zwiększanie liczby klientów oraz wartości sprzedaży i zasięgu
geograficznego. Emitent przewiduje w najbliższych latach rozwijać się organicznie, w tym poprzez zwiększanie
zdolności produkcyjnych zakładu w Lublinie oraz zwiększenie eksportu na dotychczasowe rynki zbytu, jak również
wejście ze swoimi wyrobami na nowe rynki, przede wszystkim na te, które uznawane są za atrakcyjne z powodu
dynamiki demograficznej. Zwiększenie rozpoznawalności Emitenta w okresie pandemii COVID-19 umożliwiło
Emitentowi rozszerzenie sieci sprzedaży o nowych dystrybutorów. W realizowanej strategii przez Emitenta,
możliwe akwizycje rozpatrywane są oportunistycznie. Emitent rozważać będzie przeprowadzenie akwizycji, jeżeli
nabywany podmiot uzupełniał będzie ofertę wyrobów Grupy oraz wzbogacał swoimi kompetencjami w zakresie
technologii, w których Emitent planuje się rozwijać.
Emitent dynamicznie rozwija swo infrastruktubadawczo rozwojową, efektem czego jest wprowadzanie
nowych, własnych wyrobów i ulepszenia już oferowanych wyrobów. Emitent współpracuje blisko z
uniwersytetami oraz innymi jednostkami naukowo badawczymi a ponadto efektywnie wykorzystuje dotacyjne
środki finansowe przeznaczone na rozwój.
Jednostka dominująca prowadziła prace w zakresie nowych technologii wybranych szybkich testów
immunochromatograficznych, w tym w zakresie testów do identyfikacji Rotavirus/Adenovirus, Influenza A/B, RSV
oraz C. difficile GDH / tox. A / tox. B..
W 2023r. również kontynuowano prace w zakresie testów do oznaczania minimalnego stężenia hamującego (MIC)
oraz suplementów. Spółka uzyskała ochronę patentową dla nowego nośnika tesw MIC.
12. INNE ZDARZENIA WPŁYWAJĄCE NA DZIAŁALNOŚĆ BIOMAXIMA S.A. ORAZ GRUPY KAPITAŁOWEJ,
JAKIE NASTĄPIŁY PO ZAKOŃCZENIU OKRESU OBROTOWEGO DO DNIA ZATWIERDZENIA
SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
W dniu 5 lutego 2024 r. podpisano z PARP umowę o dofinansowanie Projektu Spółki "Prace B+R i
wdrożenie Zestawów multiplex real-time qPCR oraz LAMP do identyfikacji bakterii z rodzaju Salmonella spp., a
także Listeria spp. i L. monocytogenes prowadzone przez BioMaxima S.A. wraz z internacjonalizacją
przedsiębiorstwa i rozwojem laboratorium B+R". Kwota dofinansowania wyniesie nieco ponad 4,8 miliona zł, co
stanowi 57,34% kosztów kwalifikowanych projektu. Umowa obejmuje opracowanie wraz z zespołem naukowym
Uniwersytetu Warszawskiego rodziny zestawów testów molekularnych do wykrywania obecności Salmonella spp.
i Listeria spp., z wykorzystaniem sond fluorescencyjnych real-time qPCR oraz LAMP, z różnych próbek, takich jak
żywność, pasze dla zwierząt, woda technologiczna, próbki środowiskowe, kał ludzki, odchody zwierząt, ścieki, czy
inny materiał biologiczny wymieniony w ISO 16140 oraz "Validation of alternative analysis methods" AFNOR.
Aktualnie na rynku produktów do molekularnej identyfikacji DNA pałeczek Salmonella oraz Listeria dostępne
zestawy wyłącznie kilku producentów. Opracowanie przez BioMaxima w/w testów o podwyższonych walorach
rynkowych umożliwi Spółce skuteczne konkurowanie z aktualnie dostępnymi rozwiązaniami na całym świecie.
Opisane zestawy testów znajdą się w portfelu wyrobów, które będą opracowywane w Centrum Badawczo
Rozwojowym i wytwarzane w rozbudowanym wydziale diagnostyki molekularnej w oddanym do użytku w połowie
ubiegłego roku obiekcie produkcyjnym Emitenta. Ponadto w ramach umowy Emitent uzyskał również
dofinansowanie na udział w międzynarodowych targach w 2024 r. Medica, Medlab, Analytica, ECCMID, które
istotne dla międzynarodowej komercjalizacji oferty Spółki.
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 16 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Zgodnie z uchwałą Zarządu Województwa Lubelskiego z dnia 23 stycznia 2024r., wniosek Spółki o
dofinansowanie projektu w ramach Działania 2.7 Lubelskie MŚP na rynkach zagranicznych o wartości 500 tys.
przeszedł pozytywnie ocenę i został wybrany do dofinansowania ze środków EFRR. Projekt dotyczy udziału Spółki
w międzynarodowych targach Medlab, Medica i ECCMID w 2025r. Kwota dofinansowania wyniesie 250 tys. zł, co
stanowi 50% kosztów kwalifikowanych. Udział Spółki w międzynarodowych wystawach w roku 2024 jest
finansowany z dofinansowania pozyskanego w ścieżce Smart.
W dniu 25.01.2024r. Emitent podpisał umoz Samodzielnym Publicznym Szpitalem Klinicznym nr 4 w
Lublinie o wartości 822 tys. zł, na 36 miesięcy. Przedmiotem umowy jest dostawa wyrobów mikrobiologicznych
do identyfikacji i różnicowania drobnoustrojów, w tym podłoży mikrobiologicznych, dyfuzyjnych systemów AST
do oznaczania lekowrażliwości, materiałów pomocniczych a także szybkich testów diagnostycznych. Od 2020 roku
systematycznie rośnie wartość sprzedaży Emitenta w asortymencie wyrobów do diagnostyki mikrobiologicznej
oraz oznaczania lekowrażliwości. Od 2021 roku realizowany jest program rozwojowy BioMaxima S.A., wynikający
za strategii Spółki, w wyniku czego w 2023r. zakończono rozbudowę zakładu produkcyjnego Emitenta, oddając do
użytku 3 kondygnacyjny budynek, w którym znajduje się nowy wydział produkujący systemy AST, a także
rozbudowany wydział produkcji testów i odczynników oraz diagnostyki molekularnej. Rozbudowano również
moce wytwórcze w segmencie mikrobiologii w istniejących budynkach zakładu, co umożliwia realizację coraz
wyższych wolumenów sprzedaży w tym asortymencie w kraju oraz na rynkach eksportowych.
13.OŚWIADCZENIE O STOSOWANIU ŁADU KORPORACYJNEGO
Zasady Ładu Korporacyjnego stosowane przez spółkę zawarte w dokumencie „Dobre Praktyki Spółek
Notowanych na GPW 2021” stanowiącym załącznik do Uchwały Rady Giełdy nr 13/1834/2021 z dnia 29 marca
2021 roku.
Spółka odstąpiła od stosowania niektórych praktyk ładu korporacyjnego:
Zasada 1.6.
W przypadku spółki należącej do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 raz na kwartał, a w przypadku pozostałych
nie rzadziej niż raz w roku, spółka organizuje spotkanie dla inwestorów, zapraszając na nie w szczególności
akcjonariuszy, analityków, ekspertów branżowych i przedstawicieli mediów. Podczas spotkania zarząd spółki
prezentuje i komentuje przyjętą strategię i jej realizację, wyniki finansowe spółki i jej grupy, a także najważniejsze
wydarzenia mające wpływ na działalność spółki i jej grupy, osiągane wyniki i perspektywy na przyszłość. Podczas
organizowanych spotkań zarząd spółki publicznie udziela odpowiedzi i wyjaśnień na zadawane pytania.
Spółka stosuje zasadę częściowo.
Spółka wchodziła w skład indeksu sWIG80 w okresie 17.03.2023-15.09.2023, aktualnie nie wchodzi w skład
indeksu. Spółka organizuje spotkania dla inwestorów raz w roku, po ogłoszeniu sprawozdania za rok poprzedni.
Zarząd Spółki na bieżąco prezentuje i komentuje sytuację Spółki w raportach bieżących i okresowych.
Zasada 2.1.
Spółka powinna posiadać politykę różnorodności wobec zarządu oraz rady nadzorczej, przyjętą odpowiednio przez
radę nadzorczą lub walne zgromadzenie. Polityka różnorodności określa cele i kryteria różnorodności m.in. w
takich obszarach jak płeć, kierunek wykształcenia, specjalistyczna wiedza, wiek oraz doświadczenie zawodowe, a
także wskazuje termin i sposób monitorowania realizacji tych celów. W zakresie zróżnicowania pod względem płci
warunkiem zapewnienia różnorodności organów spółki jest udział mniejszości w danym organie na poziomie nie
niższym niż 30%.
Zasada nie jest stosowana.
Komentarz spółki : Spółka uznaje zasadę (ang.) blind-audition przy prowadzeniu systemu rekrutacyjnego na
wszystkie stanowiska, w tym stanowiska kierownicze, kierując się jako wyłącznym kryterium doboru
pracowników – wyłącznie kryterium kompetencji oczekiwanych na danym stanowisku; ponadto skład Rady
Nadzorczej ustalany jest jako swoista wypadkowa wskazań akcjonariuszy; w związku z tym Spółka nie może
zapewnić, że na jakichkolwiek stanowiskach kierowniczych czy w organach Spółki zachowany będzie wskazany w
Zasadzie 2.1 współczynnik różnorodności. Spółka nie przyjmuje zatem polityki różnorodności.
Zasada 2.2.
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 17 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Osoby podejmujące decyzje w sprawie wyboru członków zarządu lub rady nadzorczej spółki powinny zapewnić
wszechstronność tych organów poprzez wybór do ich składu osób zapewniających różnorodność, umożliwiając
m.in. osiągnięcie docelowego wskaźnika minimalnego udziału mniejszości określonego na poziomie nie niższym
niż 30%, zgodnie z celami określonymi w przyjętej polityce różnorodności, o której mowa w zasadzie 2.1.
Zasada nie jest stosowana.
Komentarz spółki : Jak w przypadku zasady 2.1.
Zasada 2.3.
Przynajmniej dwóch członków rady nadzorczej spełnia kryteria niezależności wymienione w ustawie z dnia 11
maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, a także nie ma
rzeczywistych i istotnych powiązań z akcjonariuszem posiadającym co najmniej 5% ogólnej liczby głosów w spółce.
Zasada nie jest stosowana.
Komentarz spółki : Na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania w skład Rady Nadzorczej wchodzi dwóch
członków Rady Nadzorczej spełniających kryteria niezależności określone w Ustawie o Biegłych Rewidentach
panowie Mariusz Nowak i Mirosław Panek. Pan Mariusz Nowak nie spełnia dodatkowego kryterium,
sformułowanego w zasadzie 2.3 Dobrych Praktyk, wychodzącego poza kryteria określone w Ustawie o Biegłych
Rewidentach posiada ponad 5% akcji w Spółce i jest stroną porozumienia akcjonariuszy z innymi akcjonariuszami,
posiadającymi łącznie (z panem Mariuszem Nowakiem) ponad 25% akcji w Spółce; przedmiotem tego
porozumienia jest wspieranie strategii Spółki zmierzającej do przekształcenia jej w podmiot produkcyjny i
rozszerzenia oferty jej własnych wyrobów. W opinii Spółki nie powoduje to ograniczenia niezależności pana
Mariusza Nowaka jako członka Rady Nadzorczej i Komitetu Audytu.
Zasada 2.7.
Pełnienie przez członków zarządu spółki funkcji w organach podmiotów spoza grupy spółki wymaga zgody rady
nadzorczej.
Spółka nie stosuje powyższej zasady.
Na dzień sporządzenia niniejszej informacji nie było takiej praktyki w Spółce.
Zasada 2.11.6. Nie jest stosowana - ponieważ Spółka przyjęła polityki różnorodności, Sprawozdanie nie zawiera
informacji o jej realizacji
Zasada 3.3.
Spółka należąca do indeksu WIG20, mWIG40 lub sWIG80 powołuje audytora wewnętrznego kierującego funkcją
audytu wewnętrznego, działającego zgodnie z powszechnie uznanymi międzynarodowymi standardami praktyki
zawodowej audytu wewnętrznego. W pozostałych spółkach, w których nie powołano audytora wewnętrznego
spełniającego ww. wymogi, komitet audytu (lub rada nadzorcza, jeżeli pełni funkcje komitetu audytu) co roku
dokonuje oceny, czy istnieje potrzeba powołania takiej osoby.
Spółka nie wchodzi w skład indeksu, nie stosuje powyższej zasady.
W Spółce działają systemy kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem i compliance, które są monitorowane przez
Radę Nadzorczą wraz z Komitetem Audytu. Niezależnie od powyższego, w Spółce działa także kontroler finansowy
na potrzeby tworzenia i monitorowania wykonania planów finansowych Spółki. W związku z powyższym obecnie,
z uwagi na aktualny etap rozwoju oraz stopień rozbudowania jej struktury, Spółka nie przewiduje powołania
odrębnego audytora wewnętrznego.
Zasada 6.3. nie jest stosowana: Zrealizowany w Grupie Program Opcji Menedżerskich nie odpowiada warunkom
określonym w Zasadzie 6.3; został on przyjęty w 2018 roku, w warunkach istotnie odbiegających od obecnej
sytuacji Spółki i Grupy. Aktualnie Program już nie obowiązuje w Spółce. W przypadku przyjmowania w przyszłości
nowego Programu Opcji Menedżerskich Spółka kierować się będzie zasadami określonymi w Dobrych Praktykach
Spółek Notowanych na GPW.
Pełna treść Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. jest
dostępna publicznie pod adresem www.gpw.pl/dobre-praktyki2021 .
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 18 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
14. UPRAWNIENIA KONTROLNE
W BioMaxima S.A. żaden z akcjonariuszy nie posiada specjalnych uprawnień kontrolnych.
15. OGRANICZENIA PRAW Z AKCJI
W BioMaxima S.A. nie istnieją żadne ograniczenia odnośnie wykonywania prawa głosu z akcji, takie jak
ograniczenie wykonywania prawa głosu przez posiadaczy określonej części lub liczby głosów, ograniczenia
czasowe dotyczące wykonywania prawa głosu lub zapisy, zgodnie z którymi, przy współpracy Spółki, prawa
kapitałowe związane z papierami wartościowymi są oddzielone od posiadania papierów wartościowych. W
BioMaxima S.A. nie istnieją żadne ograniczenia dotyczące przenoszenia praw własności akcji BioMaxima S.A.
16. WALNE ZGROMADZENIE
Walne Zgromadzenie obraduje jako Zwyczajne lub Nadzwyczajne i jako organ Spółki działa na podstawie
przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 roku Kodeks spółek handlowych (tj. Dz. U. 2020, poz. 1526 z późn. zm.),
Statutu Spółki oraz postanowień Regulaminu Obrad Walnego Zgromadzenia opublikowanego na stronie
internetowej Spółki.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie, zwoływane przez Zarząd, odbywa się w siedzibie Spółki lub w Warszawie, w
ciągu 6 miesięcy po upływie każdego roku obrotowego.
W Walnym Zgromadzeniu mają prawo uczestniczenia tylko osoby będące akcjonariuszami Spółki na szesnaście
dni przed datą Walnego Zgromadzenia (dzień rejestracji uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu).
Członkowie Zarządu i Rady Nadzorczej Spółki uczestniczą w Walnym Zgromadzeniu bez potrzeby otrzymania
zaproszeń. Na zaproszenie organu zwołującego Walne Zgromadzenie lub Zarządu mogą brać udział w obradach
lub stosownej ich części inne osoby, w szczególnci eksperci w czasie rozpatrywania punktu porządku obrad
dotyczącego aspektów będących przedmiotem oceny ekspertów, bądź po wyrażeniu zgody przez Akcjonariuszy
reprezentujących zwykłą większość głosów – w czasie rozpatrywania innych punktów porządku obrad.
Biegły rewident (lub osoba przez niego wskazana) winien być obecny na Walnym Zgromadzeniu, którego
przedmiotem obrad są sprawy finansowe Spółki.
Walne Zgromadzenie jest ważne bez względu na ilość reprezentowanych na nim akcji. Uchwały podejmowane
bezwzględną większością głosów ważnie oddanych, chyba że przepisy Kodeksu spółek handlowych lub Statutu
stanowią inaczej. Na dzień niniejszego Sprawozdania Statut spółki nie zawiera ograniczeń w tym zakresie.
W 2023 roku Zwyczajne Walne Zgromadzenie odbyło się w dniu 14 czerwca.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie podjęło uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdań Zarządu z działalności
Spółki i Grupy Kapitałowej w 2022 roku, w sprawie zatwierdzenia jednostkowego i skonsolidowanego sprawozdań
finansowych za 2022 rok, w sprawie udzielenia członkom Zarządu i Rady Nadzorczej pokwitowań z wykonania
obowiązków w 2022 roku oraz w sprawie przeznaczenia zysku netto spółki w części na kapitał zapasowy, w części
na dywidendę. Walne Zgromadzenie podjęło uchwałę w sprawie umorzenia akcji spółki oraz uchwałę w sprawie
obniżenia kapitału zakładowego oraz zmiany statutu i przyjęcia tekstu jednolitego Statutu Spółki. Wszystkie
uchwały podjęte przez walne zgromadzenie w 2023 roku służyły realizacji interesu Spółki oraz uwzględniały prawa
innych interesariuszy. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki odbyło się 2 sierpnia 2023 roku w siedzibie
Spółki, ul. Vetterów 5, w Lublinie. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie spółki pod firmą BioMaxima S.A. z siedzibą
w Lublinie uchyliło w całości: uchwałę w sprawie obniżenia kapitału zakładowego oraz zmiany statutu; oraz
uchwałę w sprawie przyjęcia tekstu jednolitego Statutu Spółki z dnia 14 czerwca 2023 roku (wskutek niemożliwej
do usunięcia omyłki pisarskiej treść była niezgodna z zapisem KSH) i podjęło uchwały o poprawionej treści.
17. ZASADY ZMIANY STATUTU
Zmiana Statutu BioMaxima S.A. następuje zgodnie z art. 430 § 1 oraz art. 415 § 1 Kodeksu Spółek Handlowych,
uchwałą Walnego Zgromadzenia podjętą większością ¾ głosów i wymaga wpisu do rejestru. Walne Zgromadzenie
BioMaxima S.A. może upoważnić Radę Nadzorczą do ustalenia tekstu jednolitego Statutu.
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 19 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Zmiany tekstu jednolitego Statutu wprowadzone w po 1 stycznia 2023 roku wynikały ze zmiany kapitału i
zakończenia programu opcji menedżerskich.
18. ZARZĄD
W 2023 roku Zarząd jednostki dominującej - BioMaxima S.A. funkcjonował w składzie:
Łukasz Urban – Prezes Zarządu
Henryk Lewczuk Członek Zarządu
Piotr Janowski Członek Zarządu
Skład Zarządu nie uległ zmianie na dzień sporządzenia niniejszego sprawozdania.
19. RADA NADZORCZA
W 2023 roku Rada Nadzorcza funkcjonowała w składzie:
Mariusz Nowak - Przewodniczący Rady Nadzorczej
Andrzej Mikosz - Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej
Krzysztof Mikosz - Członek Rady Nadzorczej
Alina Urban - Członek Rady Nadzorczej
Mirosław Panek - Członek Rady Nadzorczej.
W dniu 10 grudnia 2021 roku Rada Nadzorcza powołała Komitet Audytu w składzie:
Mirosław Panek
Mariusz Nowak
Andrzej Mikosz
Osobami spełniającymi kryteria niezależności określone w Ustawie o biegłych rewidentach, firmach audytorskich
oraz nadzorze publicznym są Mirosław Panek i Mariusz Nowak.
Osobami spełniającymi warunek posiadania wiedzy oraz umiejętności w zakresie rachunkowości lub badania
sprawozdań finansowych są Mirosław Panek i Mariusz Nowak.
Osobą spełniająca warunek posiadania wiedzy lub umiejętności z zakresu branży, w której działa Spółka jest
Andrzej Mikosz.
20. WYNAGRODZENIA CZŁONKÓW ZARZĄDU ORAZ RADY NADZORCZEJ BIOMAXIMA S.A.
Walne Zgromadzenie w dniu 13 czerwca 2022 roku podjęło uchwałę nr 18 w sprawie przyjęcia polityki
wynagrodzeń członków Zarządu i Rady Nadzorczej.
Członkowie Zarządu otrzymują wynagrodzenie stałe z tytułu umowy o pracę (lub na podstawie umowy cywilno
prawnej) oraz wynagrodzenie z tytułu pełnionej funkcji. Kwoty wynagrodzeń ustala Rada Nadzorcza.
Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie zmienne na podstawie uchwały Rady Nadzorczej.
Członkowie Rady Nadzorczej otrzymują stałe wynagrodzenie miesięczne w wysokości uchwalonej uchwałą nr 1
NWZ BioMaxima S.A. z dnia 29 lipca 2021 roku. Wynagrodzenie członków Rady Nadzorczej jest powiązane ze
średnim wynagrodzeniem z tytułu umowy o pracę w przedsiębiorstwie BioMaxima S.A.
21. SYSTEM KONTROLI WEWNĘTRZNEJ I ZARZĄDZANIA RYZYKIEM (W ODNIESIENIU DO
SPORZĄDZANIA SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH)
BioMaxima S.A. posiada system kontroli wewnętrznej zapewniający rzetelność, terminowość oraz wiarygodność
sprawozdań finansowych. Spółka stale monitoruje istotne czynniki ryzyka prawnego, podatkowego,
gospodarczego i operacyjnego. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie składnikami majątkowymi dokonują ich
weryfikacji pod kątem przydatności i utraty wartości. Systemy kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem i
compliance, monitorowane przez Radę Nadzorczą wraz z Komitetem Audytu. Niezależnie od powyższego, w
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 20 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
Spółce działa także kontroler finansowy na potrzeby tworzenia i monitorowania wykonania planów finansowych
Spółki.
Dane finansowe na potrzeby sprawozdań finansowych Grupy przygotowywane przez Zespół Księgowości na
podstawie zapisów w księdze głównej oraz informacji od osób odpowiedzialnych za zarządzanie składnikami
majątkowymi i od członków Zarządu.
Spółka posiada własne procedury zapewniające kompletność i prawidłowość ujęcia transakcji gospodarczych, w
szczególności:
- Politykę Rachunkowości wraz z zakładowym planem kont
- Instrukcję inwentaryzacyjną
- procedury w zakresie systemów kontroli i akceptacji dokumentów księgowych.
Procesy przetwarzania danych księgowych zautomatyzowane, księgi rachunkowe prowadzone w systemie
informatycznym zintegrowanym z systemami handlowo-magazynowym oraz zarządzania produkcją.
Dostęp do systemów informatycznych jest ograniczony poprzez nadawanie pracownikom szczegółowych
zakresów uprawnień.
22. AUDYTOR (INFORMACJA ZARZĄDU SPÓŁKI W SPRAWIE WYBORU FIRMY AUDYTORSKIEJ)
W dniu 20 czerwca 2023r. Spółka zawarła umowę na badanie i przegląd sprawozdań finansowych Spółki. Umowę
zawarto z firmą audytorską KPW Audyt sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi, wpisaną na listę firm audytorskich prowadzoną
przez Polską Agencję Nadzoru Audytowego pod nr 4116 do zbadania sprawozdania finansowego za lata 2023 oraz
2024. Wyboru firmy audytorskiej dokonała Rada Nadzorcza Spółki po rozpatrzeniu rekomendacji Komitetu
Audytu.
Wyszczególnienie
31.12.2023
31.12.2022
Badanie historycznych informacji finansowych
-
-
Badanie statutowych skonsolidowanych sprawozdań finansowych
45
39
Badanie statutowych jednostkowych sprawozdań finansowych
45
60
Pozostałe usługi
6
8
Razem
96
107
Wspomniana firma audytorska oraz członkowie zespołu wykonujący badanie spełniali warunki do sporządzenia
bezstronnego i niezależnego sprawozdania z badania rocznego jednostkowego i skonsolidowanego sprawozdania
finansowego, zgodnie z obowiązującymi przepisami, standardami wykonywania zawodu oraz zasadami etyki
zawodowej.
W Spółce przestrzegane obowiązujące przepisy związane z rotacją firmy audytorskiej i kluczowego biegłego
rewidenta oraz obowiązkowymi okresami karencji.
Zarząd BioMaxima S.A. oświadcza, że firma audytorska uprawniona do przeprowadzania badania sprawozdań
finansowych Spółki oraz Grupy Kapitałowej BioMaxima, dokonująca badania jednostkowego sprawozdania
finansowego BioMaxima S.A. oraz skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej BioMaxima
za rok zakończony 31 grudnia 2023 roku została wybrana zgodnie z przepisami prawa w tym dotyczącymi wyboru
i procedury wyboru firmy audytorskiej.
23. PODSUMOWANIE
Grupa BioMaxima S.A. stale rozwija swoją ofertę produktodla odbiorców, wykorzystując pojawiające się szanse
w postaci zapotrzebowania na nowe wyroby. W ocenia Zarządu rezultaty działalności BioMaxima S.A. w 2023 roku
należy ocenić pozytywnie w kontekście dalszego rozwoju grupy.
Sprawozdanie Zarządu 2023
Strona 21 /21 BioMaxima S.A. ul. Vetterów 5, 20-277 Lublin, www.biomaxima.com
24.OŚWIADCZENIE ZARZĄDU BIOMAXIMA S.A. DO SKONSOLIDOWANEGO SPRAWOZDANIA
FINANSOWEGO
Zarząd BioMaxima S.A. oświadcza, że skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy Kapitałowej BioMaxima
(„Grupa Kapitałowa”), zawierające sprawozdanie finansowe jednostki dominującej BioMaxima S.A. za okres od 1
stycznia do 31 grudnia 2023 roku oraz dane porównywalne zostały sporządzone zgodnie z obowiązującymi
zasadami rachunkowości (MSSF) oraz odzwierciedlają w sposób prawdziwy, rzetelny i jasny sytuację majątkową i
finansową Grupy Kapitałowej oraz jej wynik finansowy, a roczne sprawozdanie z działalności Grupy Kapitałowej,
zawierające sprawozdanie z działalności BioMaxima S.A. zawiera prawdziwy obraz rozwoju i osiągnięć oraz sytuacji
Grupy Kapitałowej, w tym opis podstawowych zagrożeń i ryzyka.
25.ZATWIERDZENIE PRZEZ ZARZĄD SPÓŁKI SPRAWOZDANIA ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI GRUPY
KAPITAŁOWEJ BIOMAXIMA S.A W 2023 R.
Niniejsze Sprawozdanie Zarządu z działalności Grupy Kapitałowej BioMaxima w 2023 roku, obejmujące
sprawozdanie z działalności BioMaxima S.A. zostało sporządzone oraz zatwierdzone przez Zarząd BioMaxima S.A.
jako jednostki dominującej w dniu 29 kwietnia 2024 roku.
Lublin, 29.04.2024r.
Członek Zarządu Członek Zarządu Prezes Zarządu
Henryk Lewczuk Piotr Janowski Łukasz Urban