List Prezesa Zarządu do Akcjonariuszy
Szanowni Akcjonariusze,
Przedstawiamy Państwu raport roczny z działalności Grupy Kapitałowej Wittchen S.A. („Grupa”) oraz
spółki Wittchen S.A. („Spółka”) za 2023 rok.
W ubiegłym roku umacnialiśmy naszą pozycję na rynku krajowym i na rynkach zagranicznych.
Ekspansja międzynarodowa pozostaje jednym z naszych priorytetów. Sprzedaż na rynkach
zagranicznych wygenerowała w ubiegłym roku ponad jedną piątą przychodów. Na koniec 2023 roku
byliśmy obecni w 23 krajach Europy.
Rozwój zagraniczny Grupy Wittchen wspierany był w ubiegłym roku inwestycjami we własne sklepy
internetowe, a także tradycyjne salony uruchamiane poza Polską. Otworzyliśmy salony stacjonarne
marki WITTCHEN w Rumunii oraz Słowacji, a także kolejny już salon (outlet) w Czechach. Oznacza to,
że poza Polską Grupa prowadzi już sprzedaż poprzez 22 salony własne lub franczyzowe. Wciąż
największym pojedynczym rynkiem pozostaje dla nas Polska, gdzie w minionym roku odnotowaliśmy
wzrost sprzedaży o ponad 15% r/r.
Kanał e-commerce, czyli sprzedaż poprzez własne sklepy internetowe oraz platformy marketplace, jest
ważnym obszarem, w którym widzimy główny potencjał dalszego rozwoju. Sprzedaż on-line przyniosła
Grupie ponad 50% skonsolidowanych przychodów w ubiegłym roku. Łącznie odnotowaliśmy ponad 467
mln zł skonsolidowanych przychodów, co stanowi kolejny rekord w historii Grupy. Oznacza to wzrost o
15% w porównaniu z 2022 rokiem, również niezwykle dobrym dla Grupy Wittchen.
Taki wzrost przychodów był możliwy m.in. poprzez stałe odświeżanie i dostosowywanie naszych kolekcji
produktowych do trendów i oczekiwań klientów, ale także poprzez odpowiednie kształtowanie działań
marketingowych, polityki cenowej i zarządzanie promocjami. W 2023 roku odnotowaliśmy wzrost
sprzedaży w kategorii walizek i bagażu, która miała 52-proc. udział w naszej łącznej sprzedaży.
Jesteśmy jednym z liderów w tej kategorii na polskim rynku. Pozycja rynkowa i pozytywne postrzeganie
przez klientów potwierdzone są też branżowymi nagrodami. Po raz kolejny zajęliśmy 1. miejsce w
kategorii „Moda i dodatki” w rankingu najbardziej zaufanych sklepów internetowych wg Ceneo.
Wzrostowi sprzedaży towarzyszyło utrzymywanie wysokiej marży brutto na sprzedaży, która w 2023
roku wyniosła 63,5% i była wyższa o 0,5% punktu procentowego niż rok wcześniej. Było to możliwe
m.in. dzięki stabilizacji cen transportu, w tym kosztów frachtu morskiego, spadku kursu USD, ale także
intensywnemu dążeniu Grupy do stałej optymalizacji kosztów zakupów. Grupa troszczyła się również o
zapewnienie właściwego poziomu cen sprzedaży, co przekładało się na wyważoną politykę dotyczącą
przecen.
Rok 2023 przyniósł również dynamiczne zmiany, z których szybko wyciągaliśmy wnioski i wdrażaliśmy
je w życie. W drugiej połowie roku cały rynek odnotował wyraźne pogorszenie nastrojów
konsumenckich, w połączeniu z utrzymującą się silną presją inflacyjną. Reagowaliśmy szybko i