List Zarządu do Pracowników i Akcjonariuszy
Drodzy Pracownicy, Akcjonariusze oraz Klienci,
przekazujemy Państwu raport przedstawiający najważniejsze osiągnięcia, zdarzenia i wyniki finansowe
Grupy CDRL w 2023 roku.
24 lutego minął już drugi rok zbrojnej napaści Rosji na Ukrainę. Zdarzenie to wpływa na kształtowanie się
sytuacji polityczno - gospodarczej w Europie. Pomimo ustabilizowania się inflacji i dostosowania rynku do
nowych wyzwań związanych ze wzrostem cen, w 2023 roku był to główny czynnik mający wpływ na
działalność Grupy CDRL. Jest to zauważalne w spadku przychodów wynikającym z gorszych nastrojów
konsumenckich i ograniczaniu wydatków gospodarstw domowych, a także we wzroście kosztów, które
łącznie przełożyły się na ujemny wynik finansowy Spółki i Grupy CDRL w 2023 roku.
Wydarzenia za wschodnią granicą nie pozostały również bez wpływu na sytuację spółki zależnej LLC DPM
z siedzibą w Białorusi (Buslik). Nakładane na Białoruś sankcje gospodarcze związane z prowadzoną przez
władze białoruskie polityką wobec Rosji i Ukrainy, a także wprowadzone w ubiegłym roku przez władze
białoruskie przepisy regulujące ceny towarów znacznie pogorszyły prognozy finansowe dla tej spółki.
Wynik testu na utratę wartości przeprowadzonego w pierwszym półroczu 2023 roku stał się podstawą
zwiększenia odpisu aktualizującego wartość udziałów posiadanych w tej spółce , co wpłynęło na
zmniejszenie jednostkowego wyniku finansowego CDRL o kwotę 6 853 tys. PLN. Pogarszająca się sytuacja
finansowa Buslika, postawienie przez bank kredytu tej spółki w stan natychmiastowej wymagalności,
złożenie przez jej władze wniosku o przeprowadzenie restrukturyzacji, a także szereg dodatkowych
czynników opisywanych szczegółowo w opublikowanym raporcie rocznym, stanowiły podstawę uznania
przez Zarząd Spółki CDRL S.A., iż doszło do utraty kontroli nad tą spółką zależną. W wyniku utraty kontroli,
w czwartym kwartale 2023 r. Buslik został wyłączony ze skonsolidowanego sprawozdania finansowego
Grupy CDRL. Zysk na utracie kontroli wyniósł 26 857 tys. PLN i został ujęty łącznie z wynikiem na
działalności zaniechanej. Zarząd Spółki zdecydował też o objęciu odpisem aktualizującym całość
niespłaconych należności od tej spółki ujmując w wyniku finansowym 2023 roku koszty z tego tytułu w
wysokości 6 990 tys. PLN.
Biorąc pod uwagę niewielki udział sprzedaży towarów Grupy CDRL do spółki białoruskiej, który
w 2023 roku wynosjedynie 3,6% sprzedaży ogółem, a także fakt, CDRL nie wprowadzała do obrotu
towarów wytwarzanych lub importowanych z Białorusi oraz nie korzystała z materiałów produkcyjnych
z tego kraju, Zarząd Spółki nie identyfikuje istotnych czynników ryzyka związanych z sytuacją polityczno-
gospodarczą w Białorusi na działalność Grupy CDRL w kolejnych okresach.
Jak informowaliśmy we wcześniejszych raportach, inwestycja w udziały w Busliku jest przedmiotem
ubezpieczenia KUKE. Spółka jest w trakcie procedowania wypłaty odszkodowania z polisy
ubezpieczeniowej do najwyższej sumy ubezpieczenia wynoszącej 20,2 mln PLN, z czego 10% stanowi
wkład własny CDRL nieobjęty polisą. O wynikach prowadzonego postępowania Spółka będzie
informowała w odrębnych raportach bieżących.
Odpowiedzią Grupy CDRL na zmiapostaw konsumenckich był rozwój w 2023 roku nowoczesnego,
multibrandowego sklepu internetowego dla dzieci Mokida.com z szerokim asortymentem odzieży,
obuwia, akcesoriów szkolnych, zabawek edukacyjnych, zestawów kreatywnych, książek czy artykułów
wyprawkowych dla niemowląt. Oprócz znanych już klientom produktów marek Coccodrillo oraz Lemon
Explore, swoje miejsce znalazła tam również najmłodsza marka z portfolio Grupy, tj. Mokida, która poprzez
niższe ceny skierowana jest do nowych grup odbiorców. Sklep spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem
klientów i z miesiąca na miesiąc odnotowuje coraz wyższe obroty porównując dane r/r w miesiącu
styczniu i lutym 2024 roku odnotowano wzrost obrotu o 100%. W ramach kontynuacji i rozwoju tego
konceptu jesienią 2023 roku otworzyliśmy pierwszy sklep stacjonarny pod marką Mokida w Elblągu.
Podobnie jak w roku 2022, również w raportowanym okresie optymizmem napawa wynik finansowy
biznesu związanego z salami zabaw Fikołki, gdzie Grupa CDRL posiada 40% udziałów. W 2023 roku firma
wygenerowała 3 176 tys. zysku ze sprzedaży względem 2 773 tys. rok wcześniej. Aktualnie spółka
posiada 17 lokalizacji o łącznej powierzchni 11.847,68 m2. W 2024 roku zaplanowano otwarcie trzech
nowych sal zabaw, co pozwala liczyć na kolejne wzrosty.
W ubiegłym roku kontynuowaliśmy działania dywersyfikacyjne kanałów sprzedaży na zagranicznych
platformach marketplace, które przekłada się pozytywnie na rozpoznawalność naszych brandów.
W 2023 roku rozpoczęliśmy sprzedaż na Allegro w Czechach, a w 2024 również na Słowacji oraz na
niemieckim Zalando.de. W roku bieżącym Spółka nadal stawia na rozwój marketplace za granicą.
Najbliższy rok będzie dla Grupy CDRL okresem wielu wyzwań związanych z polepszeniem sytuacji
finansowej. Spółka będzie koncentrowała swoje działania polegające na zmniejszeniu stanów
magazynowych powstałych w ubiegłych latach. Wdrażana jest nowa polityka sprzedażowa
w sklepach stacjonarnych oraz w obszarze e-commerce, dokonano zmiany polityki zakupowej oraz
dostaw do sklepów stacjonarnych, aby zapewnić jak najwyższą efektywność sprzedaży
i odpowiadać na potrzeby klientów, co ma przyczynić się do wzrostu obrotów. Podejmowane działania w
obszarze optymalizacji procesów i kosztów mają przełożyć się również na zmniejszenie zapotrzebowania
na kapitał obrotowy i umożliwić zmniejszenie zadłużenia.
Spółka stale unowocześnia narzędzia IT wykorzystywane w e-commerce. W kolejnym roku Spółka planuje
wdrożenie PWA (Progressive Web App) w połączeniu z projektem AI, które poprawi konwersję sklepu
internetowego „Coccodrillo” i umożliwi uruchomienie sprzedaży poprzez łatwo dostępną aplikację
działającą na wielu platformach, również w trybie offline. Spółka wykorzystuje również możliwości
sztucznej inteligencji (AI) w działalności nie tylko sklepu internetowego, ale również w automatyzacji
procesów w Grupie CDRL. Zalety AI wykorzystywane są m.in. do:
analizy danych o klientach i dokonywanych przez nich transakcji, co pozwala nam dostosować do
nich automatyczne kampanie reklamowe oraz zoptymalizować proces zakupowy poprzez analizę
ścieżek zakupowych klientów,
automatyzacji komunikacji z klientami, równi poprzez chatbota wspomagającego klienta
w trakcie zakupów,
budowy narzędzia, które będzie wykorzystywane do automatycznego wspomagania procesu
tłumaczenia treści, w tym opisów produktów, komunikatów marketingowych i treści na stronie
internetowej. Co jest istotne w kontekście rozwoju sprzedaży na wielu rynkach oraz optymalizacji
kosztów.
Wszystkie powyższe inicjatywy rozwojowe mają wpływać na większą optymalizację procesów,
zmniejszenie kosztów i wzrost efektywności działania.
Podsumowując ubiegły rok i prezentując założenia naszego rozwoju na najbliższy, chcielibyśmy
podziękować naszym Pracownikom, za pełne zaangażowanie i ciężką pracę, która bezpośrednio
przekłada się na rozwój naszej Grupy. Dziękujemy również Wam, drodzy Akcjonariusze, za zaufanie i wiarę
w nasz biznes, która stanowi dla nas nieustającą motywację do dalszej pracy i rozwoju Grupy CDRL.
Z poważaniem,
Marek Dworczak Prezes Zarządu
Tomasz Przybyła Wiceprezes Zarządu